چه زمان سئو مهم نیست ؟
مقالات سئوکدام وب سایت ها لزومی به سئو شدن ندارند و چه وب سایت هایی در صورت سئو شدن ، نتیجه مناسب و قابل قبولی در صفحات جستجو دریافت نخواهند کرد ! در این مقاله همراه ما باشید .

شاید در موضوع سئو و بهینه سازی سایت ، یکی از سوالات این باشد که اصلا چه زمان سئو مهم نیست و نیازی نداریم تا اینهمه هزینه برای سئوکار سایت پرداخت کنیم یا خودمان طبق آموزشهای سئو ، بروی بهینه سازی سایت خودمان کار کنیم ؟ اصلا چرا اینهمه توجه بروی سئو وجود دارد ؟ آیا سایت ما نیز به سئو نیاز دارد یا میتواند بدون سئو نیز به کار خود ادامه دهد ؟
همانگونه که ممکن است اطلاع داشته باشید درحال حاضر سئو و بهینه سازی سایت یکی از موضوعات مهم در مراحلی پس از طراحی و تحویل سایت به کارفرما است . زمانی که ایده طراحی وب سایت به مرحله اجرا رسید ، صاحب وب سایت هدف خود را از داشتن این سایت مشخص میکند و اگر هدف او افزایش درآمد و بازدهی شرکت است ، مسلما تنها چیزی که از افراد متخصص در زمینه کسبوکارهای آنلاین حوزه سایت خواهد شنید یک جمله است “باید سایت خودتو سئو بکنی ! “.
سئو جهت ارتقا دادن سایت در کلمات کلیدی مدنظر حوزه کاری مربوطه و کسب نتایج مطلوب ، یک پروسه حیاتی و صدرصد لازم محسوب میشود . اما زمانی وجود دارد که شما به سئو نیاز ندارید و احتیاجی نیست تا وقت و هزینه خودتان را صرف پیگیری و تحقق این موضوع کنید . پس چه زمانی سئو مهم نیست و شما به بهینه سازی وب سایت نیازی ندارید ؟ می توان این سوال را به این شکل گفت که سئو برای چه وب سایتهایی لازم نیست و یا چه وب سایتهایی را نمیتوان سئو کرد ! برخی از وب سایت هایی که سئو روی آنها امکان پذیر نیست و یا نتیجه لازم و مورد انتظار را نخواهد داشت :
- سایتهای استاتیک و عملا سایتهایی که تولید محتوای دائمی ندارند
- سایت تک صفحه یا همان Mini Site
- وب سایتهای شخصی و معرفی با به عبارتی سایت رزومه
- سایتهای داینامیکی که فعلا فعالیت خاصی ندارند
این دسته بندی شامل مهمترین وب سایتهایی است که نیاز به اجرای پروژه های سئو در آنها وجود نداشته و عملا احساس نمیشود . درقدم اول برای این موضوع ، وب سایتهای استاتیک مطرح میشوند که البته در ادامه به شکل مجزا هر قسمت را خدمتتان شرح خواهیم داد .
وب سایت استاتیک نیازی به سئو کردن ندارد
اکثر وب سایتهای استاتیک عملا محتوای قابل تغییری ندارند و یا محتوای آنها در مدت زمان بسیار طولانی به شکل ثابت باقی مانده است و در صورت نیاز به اعمال تغییرات ، نیازی به سیستم مدیریت محتوای خاصی ندارند و از داخل کدها ، تمامی تغییرات صورت خواهد گرفت . این وب سایتها صرفا جنبه نمایش و اطلاع رسانی دارند . از آنجایی که یکی از شاخصههای اصلی سئو مربوط به تولید محتوای داینامیک و مخاطب پسند در داخل سایت است ، پس سایتهای استاتیک که محتوای داینامیک دارند نیازی به سئو کردن ندارند .
محتوا رکن اصلی پویا سازی وب سایت و ایجاد یک تعامل مفید بین مخاطبان سایت شما با وب سایت شما هستند . درصورتی که سایت شما محتوای لازم را به مخاطبان خود ارائه نکند ، دلیلی برای نمایش آن توسط موتورهای جستجو بین سایر رقبا وجود ندارد .
وب سایتهای پویا از این بخش ( محتوا ) فقیر هستند و لذا با نبودن محتوا داخل سایت که مسبب ایجاد فاکتوری به نام Impression در داخل SERP است ، سایت شما احتیاجی به سرمایهگذاری برای سئو شدن نداشته و از این جهت یک وب سایت کاملا استاتیک است .
سایتهای تک صفحه
مورد دوم از دسته سایتهای که نیاز به سئو ندارند سایتهای تک صفحهای هستند . سایتهای تک صفحهای ممکن است استاتیک باشند و یا حتی داینامیک ولی نکته مهم اینجاست که این وب سایتها هرچقدر هم تغییرات محتوایی در داخل خود داشته باشند ، در نهایت فقط یک صفحه هستند و محتواهای مختلف وب سایت در صفحات مختلف دستهبندی نمیشوند و کل وب سایت در یک صفحه خلاصه شده است . به عبارتی هیچ صفحه دیگری مثل تماس با ما ، درباره ما ، فروشگاه و … وجود ندارد . حتی اگر صفحه اول یا همان صفحه اصلی سایت بسیار طولانی نیز باشد ، بازهم به دلیل نبود صفحات مربوط به کلمات کلیدی وب سایت ، نمیتوان پروسه سئو را روی آن عملی نمود .
سایتهای شخصی و رزومه
مورد سوم از دسته سایتهایی که نیاز به سئو ندارند مربوط به سایتهای شخصی و رزومه هستند . البته در مورد سایتهای شخصی باید دقت کرد ! منظور و مقصود سایتهایی هستند که جهت معرفی و اطلاع رسانی به کار میروند و درواقع ماهیت آنها شبیه به سایتهای رزومه است .
اینگونه وب سایتها به این دلیل که نهایتا چند صفحه بیشتر ندارند ( صفحه اصلی و پروفایل من و نمونهکار ) و اطلاعات آنها نیز بیشتر جنبه اطلاع رسانی و معرفی دارد پس عملا نیازی به سئو ندارند چرا که محتوای آنچنان قابل تغییری در سایت نداریم و نخواهیم داشت . در نتیجه سئو برای این وب سایتها نتیجه نخواهد داشت و تنها راه برای معرفی این سایتها ، درج آدرس آن در کارت ویزیت یا ارائه آدرس آن به کسانی است که قصد مطالعه رزومه ما را دارند .
وب سایتهای داینامیک که محتوا ندارند
مورد چهارم در پاسخ به سوال ” چه زمان سئو مهم نیست ” وب سایتهای داینامیکی هستند که محتوای خاصی ندارند . در جواب به سوال چه زمان سئو مهم نیست ؛ ممکن بود تمام ذهن شما به سمت وب سایتهای استاتیک هدایت شود که ما نیز در ابتدای مطلب ، چند مورد از سایتهای استاتیک را بررسی کردیم اما مسلما این تمام ماجرا نیست و وب سایتهای داینامیک نیز در حالتهای خاصی ، از دسته وب سایتهایی هستند که شما نیاز ندارید جهت سئو روی آنها سرمایهگذاری کرده و وقت بذارید . اصل سئو بر این است که وب سایت شما زنده و پویا باشد و به شکل مرتب در بازههای زمانی تعیین شده طبق یک تقویم محتوایی ، روی آن کار شود .
زمانی که این اصل ، یعنی پویا و زنده بودن سایت وجود نداشته باشد ، مسلما دست سئوکار ، برای بهینه سازی سایت بسته است . وب سایتهای بزرگ با تولید محتوا در دستههای مختلف ، خود را به رتبههای بالای نتایج جستجو میرسانند .
محتواهای با کیفیت شاهکلید اصلی برای بهینه سازی هستند . پس زمانی که وبسایت شما اساسا داینامیک برنامهنویسی شده است اما از محتوای داینامیک و تولید محتوا در بخشهای مختلف آن خبری نیست ، لذا صرف وقت و هزینه کردن برای سئو ، بی معنی است . مگر همانطوری که گفته شد ، همزمان با پروسه سئو ، تولید مقالات و محتوا در سایت انجام شود .
سئو بدون تولید محتوا !
اگر سئو بدون تولید محتوا باشد هیچ نتیجهای نخواهد داشت . برای وب سایتهای نوپا که به تازگی در اینترنت قصد فعالیت دارند ، محتوا کلیدیترین موضوعی است که باید در برنامه قرار گیرد . وب سایتها باید بروی تولید محتوای باکیفیت و کاربر پسند تمرکز کنند تا قادر باشند در ابتدای شروع به کار ، خودی نشان دهند و رفته رفته ، بین موتورهای جستجو با محتواهای مناسب خود ، رتبه و اعتبار کسب کنند .
اگر شما نیز یکی از 4 حالت گفته شده در بالا ، که اصلی ترین شرایط برای سئو نکردن هستند را دارید پس نیازی نیست تا ذهن خود را درگیر موضوع سئو نموده و هزینههای گزاف برای این کار پرداخت نمائید چرا که نتیجه گرفتن آنها بدون محتوا عملا غیر ممکن است .
اصالت سئو ، یعنی بهینه سازی سایت در کلمات کلیدی با رقابت کم تا رقابت بالا ، که نهایتا میتوان به شکل طبیعی از موتورهای جستجو ورودی ( مخاطب هدف ) دریافت کرده و تعداد کاربران ، مشتریان ، یا دانشجویان و علاقمندان به حوزه کاری شما را افزایش داد . برای داشتن مخاطبین هدفی که ترغیب به ورود به سایت شما شوند ، داشتن محتوایی که آنها را جذب کند ، اصل اول است .
اگر مقاله تولید محتوا در سایت را مطالعه کرده باشید ارزش و اهمیت تولید محتوا و همچنین راهکارهای تولید محتوای اصولی به شکل کامل توضیح داده شده است تا اهمیت داشتن محتوای مخاطب محور را بارها و بارها بخوبی درک نمائید .
داشتن سئو بدون محتوای خوب تقریبا تصوری غیر ممکن است . برای سئو کردن وب سایتهای خود زیاد عجله نداشته باشید . ابتدا سایت خود را بخوبی طراحی نمائید ، سپس با توجه به اصول محتوا نویسی ، شروع به تولید محتوای مناسب نمائید . توجه داشته باشید که از تولید صفحات زامبی نیز در سایت پرهیز شود .
پس از تولید تعدادی مقاله مناسب و مخاطب محور ، با یک کارشناس سئو که تخصص لازم را دارد وارد مشاوره شده و سایت خود را با خیال راحت به تخصص او بسپارید تا به مرور زمان نتایج مدنظر حاصل شود . نکته مهمی که باید بدانید اینجاست که جهت سئو کردن سایت و اخذ رتبه در SERP ، به هیچ عنوان نباید عجول باشید . سئو فرآیندی مهندسی است که نیازمند صبر و حوصله بالاست .
همانند پروسه طراحی سایت که ممکن است در 1 ماه نتیجه و خروجی کار را مشاهده کرده و شروع به استفاده از آن کنید ، سئو نیازمند زمان مشخصی است که البته این زمان مشخص ، حقیقتا مشخص نیست ! به عبارتی نمیتوان اینگونه گفت که سایت شما برای این کلمه کلیدی که مدنظر دارید ، بمدت 2 ماه زمان نیاز دارد تا در صفحه اول باشد . سئو هرگز در تایم مشخصی اتفاق نخواهد افتاد اما میتوان با توجه به تجربه ، تخمین زد که حدودا تاچه مدت زمانی میتوان رتبه های اولیه برای کلمه کلیدی مدنظر را دریافت کرد .
امیدواریم با مطالعه این مقاله تا حد زیادی به این موضوع که چه زمان سئو مهم نیست واقف شده باشید . جهت مشاوره در زمینه طراحی انواع وب سایتها ، سئو و بهینه سازی سایت ، پشتیبانی و همچنین مشاوره سئو میتوانید با مجموعه سئو نود در ارتباط باشید . پاینده باشید .