بک لینک چیست

بک لینک چیست و چرا ما به بک لینک نیاز داریم ؟ مطالبی که در این مقاله خواهید خواند :

  • مفهوم بک لینک ؛ لینک داخلی و خارجی
  • نوع لینک ؛ لینک های فالو و نوفالو ( Follow , Nofollow )
  • ارزش لینک ها ؛ اعبتار دامنه و صفحه
  • روش های ایجاد بک لینک ؛ نکات مهم در لینک سازی خاکستری
  • جریمه شدن یا نشدن با بک لینک ؛ لینک داخلی
  • بک لینک PBN ؛ الگوریتم پنگوئن

مفهوم بک لینک

در قدم اول می خواهیم با هم بررسی کنیم که بک لینک چیست و مفهوم این کلمه دقیقا به چه معناست ؟ بک لینک به زبان ساده اصولا به لینک های گفته می شوند که از سایر وب سایت ها به سایت ما داده شده اند . برای مثال در یکی از وب سایت ها با کلمه ” خرید کفش ورزشی ” یک متن نوشته شده است و همین متن به سایت ما لینک شده است . این لینک که بک لینک نامیده می شود ، دارای شرایطی است و درواقع موضوعات مختلفی پیرامون این بک لینک وجود دارد که آنها را از یکدیگر متمایز می کند . اینکه این بک لینک از کدام سایت گرفته شده است ، مدت زمان باقی ماندن این لینک چند وقت است ، این لینک به سایت ما با متن خاصی لینک شده است یا تصویر یا … سایتی که به ما این لینک را داده است چقدر اعتبار دارد و این لینک چقدر ارزش دارد ؟

اینها تنها مسائل کوچکی هستند که در بحث بک لینک مطرح هستند . نکته مهمی که در بحث لینک سازی وجود دارد این است که :

هرگز از روز اول در فکر لینک سازی نباشید !

موضوع بک لینک به سال ها قبل برمی گردد ، درواقع در اواخر دهه 90 بود که موتور جستجوی گوگل ، مفهوم اعتبار با لینک را مطرح کرد به این شرح که وقتی وب سایت تعداد زیادی لینک داشته باشید و وب سایت های زیادی به این سایت لینک داده باشند در واقع این سایت به نوعی مرجع شناخته می شود و اعتبار آن بالا می رود . همین موضوع کم کم باعث شد تا وب سایت ها شروع به گرفتن لینک های مختلف کنند چرا که در وهله اول تعداد لینک برای موتور جستجو مهم بود و وب سایت را با ارزش تر جلوه می داد . اما کم کم این موضوع به یک مسئله و مشکل تبدیل شد و نهایتا موضوع تعداد لینک از بین رفت و موضوع اعتبار مطرح شد .

بدین معنی که تعداد لینک ها مهم نیست چه تعداد باشد مهم این است که اعتبار لینک هایی ک به شما داده می شود مناسب باشند و این موضوع تنها با گرفتن لینک از سایت های معتبر ممکن است .

خب چرا سایت ها به هم لینک می دهند ؟

لینک ها در اینترنت کلید شناسائی سایت های جدید هستند . زمانی که خزنده های موتور های جستجو وارد وب سایت می شوند تمام لینک های داخل سایت را بررسی می کنند و زمانی که لینک هایی مربوط به سایت های دیگری هستند را می بینند و از طریق همین لینک ها وارد وب سایت هایی می شوند که به آنها لینک داده شده بود . به این تریتب وب سایت های جدید در اینترنت شناسایی می شوند . البته ثبت سایت در موتور های جستجو ، خود یک پروسه دیگری است ، اما زمانی که سایت در موتور های جستجو ثبت نمی شود لینک ها به مرور زمان توسط خزنده ها بررسی شده و سایت ها ایندکس می شوند .

مفهوم بک لینک

مفهوم بک لینک دقیقا به این شکل است :

زمانی که کاربری در سایت شما ، مطلب یا مقاله ای را مطالعه می کند و از مقاله نتیجه مناسبی می گیرد تمایل دارد تا لینک سایت شما را به دیگران هم معرفی کند . در این صورت لینک مطلب مورد نظر شما را در سایت خود یا در جای دیگری منتشر می کند تا سایر کاربران هم با کلیک روی این لینک وارد سایت شما شوند و مطلب مورد نظر را مطالعه کنند . این حالت طبیعی ترین روند ساخت لینک در اینترنت و بین وب سایت ها است . اما نکته ای که مهم است این است که آیا این کار در کشور ما هم به این شکل صورت می گیرد یا خیر ؟ اگر صورت می گیرد پس چرا به این اندازه سایت های فروش لینک وجود دارند و چرا وبلاگ نویسی هنوز از مد نیفتاده است ؟

همانطور که شما هم حدس زدید این نوع از لینک سازی که همان لینک سازی طبیعی است در کشور ما بدین شکل رایج نیست و شاید تنها 10 در صد لینک ها به این شکل طبیعی ساخته می شوند . به این دلیل که در کشور ما رقابت در زمینه های کاری مختلف بسیار زیاد است از همین جهت وب سایت ها تمایل ندارند تا وب سایت دیگری را لینک کنند .

به همین دلیل لینک سازی طبیعی در کشور ما مقداری معنی ندارد از همین جهت لینک سازی ها به روش های دیگری صورت می گیرد .

وب سایت های بزرگ ممکن است برای تبادل لینک با هم تفاهم کنند و وب سایت های کوچک هم از روش لینک سازی خاکستری استفاده کنند .

لینک داخلی و لینک خارجی چسیت ؟

لینک خارجی درواقع همان بک لینک هایی هستند که از سایت های دیگر به سایت ما داده شده اند . البته ممکن است خود ما هم از سایت خودمان به سایت های دیگری لینک داده باشیم که همین لینک ها هم لینک خارجی محسوب می شوند . در کل لینک هایی که از سایت ما به سایت دیگری و یا از سایت دیگری به سایت ما داده شد اند لینک خارجی هستد .

لینک های داخلی همان لینک هایی هستد که مسیر آنها به داخل سایت ما منتهی می شد و دراقع در داخل سایت ما صفحات مختلف لینک شده اند . لینک هایی که در منو های سایت هستند همگی از نوع لینک داخلی هستند در صورتی که صفحات سایت ما را نشان دهند . برای مثال در منو سایت ما ، لینک هایی هستند تحت عنوان صفحه اصلی ، تماس با ما ، درباره ما ، محصولات و … که همگی به سایر صفحات ما مربوط هستند و لینک داخلی سایت هستند .

در داخل مطالب و مقالات هم ممکن است در بین مطالب ، ما نیاز داشته باشم تا بخشی را به کاربر بیشتر توضیح دهیم و از داخل یک مقاله به مقاله دیگری لینک دهیم . همین لینک ها هم لینک داخلی هستند که البته این نوع لینک ها تاثیر بسزایی در بهینه سازی سایت هم خواهند داشت . این دو مفهوم ساده ترین حالت تعریف لینک داخلی و وخارجی بود .

نوع لینک

بک لینک های که به سایت داده می شوند انواع مختلفی دارند . انواع لینک ها به شرح زیر هستند :

  • لینک متنی یا همان انکر تکست  ، anchor text ( کلمه کلیدی ، سایر کلمات ، آدرس )
  • لینک تصویری ( لینک هایی که با تصاویر داده می شوند )
  • سایر لینک ها
لینک متنی ( انکر تکست ) ، anchor text

لینک هایی که به سایت داده می شوند ممکن است از نوع متنی باشند و درواقع ما یک لینک از نوع متنی گرفته ایم . تصور کنید که در یک وب سایت با کلمه ” خرید خودرو ” به سایت ما لینک داده شده است و زمانی که کاربر روی این متن کلیک می کند به سایت ما منتقل می شود . این نوع لینک ، بک لینک متنی محسوب می شود که البته خود این نوع لینک هم چند نوع مختلف دارد . بهترین نوع لینک های متنی ، همان لینک هایی هستند که دقیقا با کلمه کلیدی به سایت لینک داده می شوند . منظور از کلمه کلیدی همان کلماتی هستند که ما قصد داریم تا وب سایت خودمان را به وسیله این کلمه در اینترنت محبوب تر کنیم ( سئو در کلمه کلیدی ) .

انکر تکست

زمانی که با کلمه کلیدی یه شکل یک لینک متنی به سایت ما لینک داده می شود ما یکی از انواع لینک های خوب را دریافت کرده ایم ( بحث اعتبار سایت در ادامه بررسی خواهد شد ) .

زمانی که عبارت لینک شده بجای کلمه ” خرید خودرو ” یک کلمه دیگر است ، برای مثال ” اینجا کلیک کنید ” ، در اینصورت ارزش این لینک مقداری کمتر می شود و ما درواقع نوع دیگری از لینک متنی را دریافت کرده ایم . پس در موضوع لینک های متنی ، هرذاندازه که متن لینک ، به کلمات هدف سایت نزدیک باشد ارزش لینک از لحاظ متن بیشتر است و ما در این کلمه کم کم اعتبار دریافت خواهیم کرد .

حالت نهایی از لینک های متنی ، زمانی هستند که آدرس لینک دقیقا خودش لینک می شود و به این معنی که دیگر کلمه کلیدی یا کلماتی مثل اینجا و .. نوشته نمی شود و دقیقا همان آدرس که لینک هدف است خودش لینک می شود که به آنها اصطلاحا لینک URL هم گفته می شود که اگر لینک صفحه به شکل فارسی باشد ، همیشه تعدادی علامت % و شماره های مختلف داخل این آدرس دیده می شود . به همین دلیل بسیاری از سایتها آدرس خود را به شکل انگلیسی قرار می دهند تا هنگام لینک دادن سایر سایت ها به شکل URL ، شکل نامناسبی به خود نگیرد .

بهترین حالت برای ساخت لینک های متنی ،به کاربردن عین کلمه کلیدی ، کلمه کلیدی هم خانواده یا کلمه کلیدی به همراه یک کلمه مرتبط ، کلمه کلیدی با نام برند ، نام سایت و در نهایت سایر کلمات هستند . برای مثال اگر کلمه کلیدی ما خرید خودرو است و نام سایت ما X است کلمات ما می توانند به این شکل باشند :

خرید خودرو

خرید خودرو ایرانی

خودرو خارجی

خرید خودرو سایت X و …

به این دلیل که متن لینک نشان دهده موضوع صفحه لینک شده هستند به همین دلیل داشتن بک لینک با متن کلمه کلیدی هدف ، تاثیر بسزایی در بهینه سازی سایت ما در آن صفحه خواهد داشت . البته پتانسیل لینک سازی را در ادامه بررسی خواهیم کرد .

لینک تصویری ( لینک هایی که با تصاویر داده می شوند )

حات دوم در انواع لینک ، لینک های تصویری هستند . این نوع لینک ها را ممکن است بیشتر در سایت ها تبلیغاتی هم دیده باشید . برای مثال شما یک بنر زیبا طراحی کرده اید که کسب و کار شما را تبلیغ می کند ، این بنر در وب سایت هایی که قصد گرفتن لینک از آنها را دارید قرار می گیرد و کل این تصویر لینک می شود و مثل نمونه اول لینک سازی که از نوع متنی است ، دیگر متنی در کار نیست و حالا یک تصویر لینک شده است .

لینک های فالو و نوفالو

لینک ها از نظر اعتبار به دو نوع “لینک فالو” و “لینک نوفالو” تقسیم بندی می شوند . تمامی لینک ها در حال پیشفرض فالو هستند ، یعنی زمانی که شما یک لینک می سازید به شکل فالو هستند ، مگر اینکه در سایت دیگری لینکی ساخته باشید و این لینک ها به شکل نوفالو باشد . لینک های نوفالو با افزودن ویژگی (”rel=”nofollow) به تگ a ، به لینک نوفالو تبدیل می شوند .

ارزش لینک های فالو بسیار بیشتر از لینک های نوفالو هستند . اما این حرف به این معنی نیست که ما باید تمام لینک ها را به صورت فالو تهیه کنیم یا به شکل کلمات ، لینک های فالو دریافت کنیم .

لینک هایی که در شبکه های اجتماعی به سایت ما لینک می شوند عموما نوفالو هستند . لینک های تبلیغاتی هم معمولا نوفالو هستند به این دلیل که لینک های تصویری مدت زمان زیادی به سایت ما لینک می شوند . اگر ما تبلیغات تصویری یا لینک تبلیغی گرفته باشیم ، مسلما بابت آن هزینه ای پرداخت کرده ایم و تا مدت اعتبار این هزینه ، آن لینک به سایت ما وجود خواهد داشت . اما پس از اتمام اعتبار ، دیگر لینک ما برداشته خواهد شد . از همین جهت این لینک ها به شکل نوفالو ساخته می شوند تا در صورت حذف شدن هم آسبیب به اعتبار سایت ما وارد نشود به این دلیل که این لینک ها عموما برای جذب مخاطب و مشتری هستند .

لینک هایی که در بخش نظرات و قسمت های رایگان همچون دایرکتوری ها و … ساخته می شوند عموما نوفالو هستند به این دلیل که هزاران نفر در این بخش ها لینک سازی می کنند. تعدا لینک های خارج شده از این سایت ها بسیار زیاد است .

از آنجا که لینک سازی یک پروسه طبیعی باید باشد و بالاتر هم گفتیم که در کشور ما این روند مقداری تغییر یافته است ، پس اگر ما خودمان لینک نساخته باشیم ممکن است هر نوع لینکی به سایت ما داده شود . لینک های فالو ، نوفالو ، تصویری ، آدرسی و .. از همین جهت اگر ما تمامی لینک هایی که برای سایت خود می سازیم یا میگریم به شکل فالو باشند ، در اینصورت لینک سازی ما کاملا برای موتور های جستجو تابلو شده و صدرصد شک برانگیز خواهد شد به همین دلیل داشتن لینک های نوفالو هم تاثیر بسزایی در بهینه سازی سایت خواهد داشت .

به همین دلیل نمی توان گفت لینک های نوفالو کاملا بی ارزش هستند ، فقط از لحاظ  اعتباری ، ارزشی را به سایت شما منتقل نخواهند کرد ولی در کل لازم هستند . برای لینک های تجاری داشتن تگ نوفالو الزامی است . به این دلیل که روابط تجاری باید برای موتور های جستجو روشن شوند .

ارزش لینک ها

همان گونه که گفته شد ارزش لینک ها متفاوت هستند . اگر بخواهیم یک لیست کلی از ارزش لینک ها تهیه کنیم می توان گفت :

  • 1.لینک فالو متنی با کلمه کلیدی
  • 2.لینک فالو با نام برند و سایر کلمات
  • 3.لینک فالو و نوفالو تصویری
  • 4.لینک های نوفالو

اما ارزش کلی لینک ها بر اساس فالو بودن ، کلمه مناسب ، مرتبط بودن سایت و در نهایت ارزش وب سایت لینک دهنده مشخص خواهد شد .

اعبتار دامنه و صفحه

اعبتار دامنه و صفحه یکی از مهم ترین موضوعات در لینک سازی و گرفتن لینک است . هنگام ساخت بک لینک باید چند موضوع را در نظر گرفت :

  • 1.وب سایت مد نظر از نظر محتوایی با سایت ما مرتبط است یا نه ؟
  • 2.وب سایت مد نظر چقدر باارزش است ؟ ( ارزش صفحه و دامنه سایت از نظر موتور های جستجو )
  • 3.نوع لینک ( متن ، تصویر ، فالو و نوفالو بودن )
  • 4.مدت اعتبار لینک

در قدم اول باید بررسی کرد که آیا سایت مدنظر با سایت ما مرتبط است یا نه ؟ اگر ما یک سایت فرشگاهی داریم ، گرفتن لینک از یک سایت پزشکی یا ورزشی معقولانه نیست ، به این دلیل که وب سایت لینک دهنده به اندازه خود لینک مهم است . موضوع مرتبط بودن قدم اول در لینک سازی است . پس حتما در وهله اول به دنبال سایت ها مرتبط در زمینه کاری خود باشید .

موضع دوم اعتبار سایت است . دو موضوع مهم در اعتبار سایت ها ، اعتبار دامنه و اعتبار صفحه است . دو موضع مهم که به آنها DR ( اعتبار دامنه ) و PR ( اعتبار صفحه ) گفته می شود . اعتبار صفحات در کنار هم جمع شده و اعتبار دامنه را بوجود می آورند . برای مثال دامنه ما Seo90.ir ، دارای یک اعتبار کلی به نام اعتبار خود امنه است . درکنار این اعتبار دامنه ، صفحات داخل سایت هم برای خود اعتباری دارند که اعتبار آن صفحه است .

اعتبار دامنه

اما خود این اعتبار چگونه کسب می شود ؟ ( آب لینک )

اعبتار از طریق بک لینک ها بدست می آید و همچنین میزان محبوبیت صفحه ما توسط کاربران . برای مثال اگر ما برای یک صفحه خاصی از سایت که مربوط به صفحه کلمه کلیدی است ، از وب سایت های مرتبط با اعتبار مناسب لینک های فالو در یافت می کنیم ،  مقداری از اعتبار وب سایت مدنظر به سایت ما منتقل می شود اما از اعتبار خود سایت کم نمی شود .

برخی تصور می کنند که اگر لینک دهند ، از اعتبار خود آنها آنقدری کم می شود که دیگر برای خودشان اعتباری باقی نماند . اما در حالی که اینگونه نیست . اعتبار منتقل شده از سایت مبدا به سایت مقصد واحد سنجش دیگری دارد و درصد خاصی را شامل می شود که با اعتبار دامنه یا اعتبار صفحه لینک دهنده تفاوت دارد .

این همان موضوع آب لینک یا LinkJuice است که در آن تمام سایت به شکل یک تانکر آب تصور می شود که اعتبار تمام وب سایت داخل این تانکر است و با هر بار لینک دادن ، از آب این تانکر به شکل قطره ای به سایر ظروف آب منتقل می شود . اما آب خود تانکر هم کم نمی شود . ( موضوع جالب اینجاست )

موضوع دریافت اعتبار همانگونه که گفته شد از یک جهت با دریافت لینک از دامنه های معتبر و در موضوع دوم با داشتن محتوای خوب ممکن است . همانگونه که قبلا هم گفته شده ” محتوا پادشاه سایت است ” . هراندازه که ما در داخل سایت محتوای جامع و معتبر داشته باشیم کاربران کم کم به وب سایت ما به شکل طبیعی مراجعه خواهند نمود و از این جهت ما به شکل طبیعی مخاطب دریافت خواهیم کرد .ضمن اینکه در این جهت هر قدر که مقاله ما جامع تر باشد ، کاربران یبیشتری تصمیم خواهند گرفت تا مقاله ما را به اشتراک بگذارند و از این جهت به شکل طبیعی هم لینک دریافت خواهیم کرد . پس از این جهت داشتن مقاله بسیار مناسب در جهت کسب اعتبار برای سایت و خود آن صفحه به شدت تاثیر گذار است .

آب لینک

روش های ایجاد بک لینک

و اما روش های ایجاد بک لینک که بسیار مورد سوال است . روش های ایجاد بک لینک را تاا ین قسمت مقاله ممکن است مقداری حدس زده باشید . درحالت کلی لینک سازی و گرفتن بک لینک به چند شکل می تواند صورت گیرد :

  • 1.بک لینک طبیعی ( بهترین حالت )
  • 2.بک لینک های خاکستری
  • 3.بک لینک های سیاه

بک لینک های طبیعی همان لینک هایی هستند که در اثر اشتراک مقالات و بدون دخالت و اطلاع ما توسط سایرین ساخته می شوند و به وب سایت ما لینک می شوند . این حالت ، درواقع انتقال دهنده اصلی ترین مفهوم ساخت بک لینک است و ماهیت اصلی بک لینک در همین مورد خلاصه می شود .

بک لینک ها زمانی که توسط خود ما ساخته می شوند دیگر ماهیت طبیعی بودن را از دست میدهند و تبدیل به لینک خاکستری یا سیاه می شوند که البته خاکستری یا سیاه بودن این نوع لینک ها بسته به شرایط خاص خود دارد .

معمولا تعداد زیادی از وب سایت ها برای داشتن بهینه سازی نسبتا خوب سعی می کنند تا لینک های خاکستری بسازند . لینک های خاکستری چگونه ساخته می شوند ؟

برای مثال صاحب وب سایت چندین وبلاگ را برای خود ساخته و از طریق این وبلاگ ها برای خود لینک دریافت می کند  یا برای مثال از سایت های همکاران برای خود لینک تهیه می کند . داخل نظرات و دایرکتوری ها لینک سازی میکند وبه این ترتیب برای سایت خود لینک جمع آوری می کند . کلیات این روش لینک سازی مصنوعی است که بسته به شرایط اجرای آن ، خاکستری یا سیاه نامیده می شود .

نتیجه گرفتن از بک لینک نیازمند زمان است . پس صبور باشید !

چه زمان در حال ساخت بک لینک های خاکستری هستیم ؟

اگر لینک های ما همگی به شکل نوفالو نباشند ، و تناسب نوع لینک ها رعایت شوند ، اعبتار دامنه ها رعایت شوند و همه لینک ها از سایت هایی با دامنه اعتبار پایین نباشند ، همه لینک ها به شکل انکر تکست با کلمه هدف نباشند ، می توان لینک سازی خاکستری انجام داد . برعکس همین موضوع ، اگر تمامی لینک ها به شکل فالو گرفته شوند ، از دامنه هایی با اعتبار کم باشند لینک سازی ما به سمت لینک سازی سیاه خواهد رفت و موتور های جستجو دقیقا خواهند فهمید که لینک های ساخته شده توسط خود ما صورت گرفته است .

نکات مهم در لینک سازی خاکستری

همانگونه که گفته شد لینک سازی خاکتری حالتی است که خودمان آن را در دست می گیریم و باید به گونه ای آن را انجام داد تا موتور های جستجو این نوع لینک سازی را طبیعی ببینند و به ما مشکوک نشوند .

مهم ترین نکات در ساخت لینک های مصنوعی به شکل خاکستری :

  • 1.لینک ها هم باید به شکل فالو باشند و هم به شکل نوفالو
  • 2.نباد تمام لینک ها به شکل متن و با کلمه کلیدی هدف باشند . باید لینک های متنی به شکل : کلمه کلیدی ، هم خانواده کلمه ، نام برند ، لینک های آدرس و … باشند
  • 3.همچنین لینک ها نباید تماما هم به شکل منی باشند و از لینک های تصویری هم باید استفاده کرد .
  • 4.اعتبار دامنه هایی که از آنها لینک می گیریم مهم است . لینک گرفتن از سایت های اسپم ( سایت های اسپم : سایت هایی هستند که اعتبار آنها به شدت پایین است و از نظر موتور های جستجو هیچگونه اعتباری ندارند ) به شدت در کاهش رتبه سایت ما تاثیر خواهد گذاشت و نه تنها اعتباری به ما منتقل نمی کنند بلکه ما را نیز در نزد موتور های جستجو کم اعتبار خواهند کرد .
  • 5.اگر می خواهیم که از طریق وبلاک بک لینک بگیریم باید بلاگ هایی ساخته می شوند در دامنه های معتبر باشند . دوم اینکه به محض ساختن وبلاگ ، از آن لینک نگیریم ، لازم است تا به شکل طبیعی چندین مطلب ( 5 مطلب ) داخل وبلاگ ارسال شود و در نهایت از ششمین مطلب آن لینک دریافت شود .
  • 6.خود وبلاگ ها هم مهم هستند و باید برای آنها تولید محتوا شود . وبلاگ نویسی اگر بخوبی صورت گیرد می تواند لینک های مناسبی برای سایت ما باشد .
  • 7.توجه داشته باشید که عنوان و نام وبلاگ نباید با عنوان و آدرس سایت ما یکی باشد . برای مثال چون آدرس دامنه ما Seo90.ir است ، ساخت یک وبلاگ برای مثال در دامنه بلاگفا به شکل Seo90.blogfa.com نادرست است و سعی کنید تا نام وبلاگ را با عنوان دیگری بسازید تا موتور های جستجو قادر به تشخیص این وبلاگ به عنوان وبلاگ خود سایت ما نباشند .
  • 8.نام نویسنده و قالب وبلاگ را هم حتما تغیر دهید . دقیقا به این شکل که شما شخص دیگری هستنید و برای خودتان یک وبلاگ برای کسب و کار ساخته اید و به شکل مفصل در حال کار روی آن هستید .
  • 9.اگر تعداد وبلاگ های شما زیاد است هرگز از وبلاگ ها به یگدیگر لینک ندهید ( از وبلاگ به وبلاگ ) . وبلاگ ها نباید به شکل سبک های لینک تبادلی با هم در ارتباط باشند  . البته ممکن است تحت شرایطی مجبور به تبادل لینک یکطرفه باشیم اما در کل نیازی نیست تا وبلاک های ما به هم لینک باشند و شبکه تار عنکبوتی از لینک ها ایجاد شود .
  • 10.در صورت امکان برای خود وبلاگ ها لینک سازی کنید تا اعتبار خود وبلاگ ها افزایش یابد و در نهایتا این اعتبار از وبلاگ به سایت اصلی منتقل شود . البته توجه داشته باشید که لینک سازی برای وبلاگ هم اصول و قواعد خود را دارد .
  • 11.توجه داشته باشید که ساختن 10 وبلاگ در دامنه وبلاگ Blogfa هیچ تفاوتی با یک وبلاگ ندارد . پس از همین جهت در هر دامنه معتبر وبلاگ ، تنها یک وبلاگ بسازید .
  • 12.از هر مطلب وبلاگ لینک نگیرید . لینک های طبیعی را از هر 5 تا 10 مطلب یکبار دریافت کنید . همانگونه که گفته شد کاملا طبیعی رفتار کنید .
  • 13.اگر چندین بلاگ دارید یکی از وبلاگ ها را به عنوان وبلاگ شاخص انتخاب کنید . بدین شکل که از داخل مقالات این وبلاگ اصلا لینک نگرید و فقط از ساید بار این وبلاگ یک لینک دریافت کنید . به این دلیل که ساید بار وبلاگ در تمامی صفحات در حال تکرار است و داشتن یک لینک از ساید بار وبلاگ خیلی تاثیر گذار است . لینک های ساید بار هم برای ساخت بک لینک های مناسب و طبیعی لازم است پس از ساخت آن غافل نشوید .
  • 14.اگر لینک هایی به شکل پولی خریداری میکنید که جنبه تبلیغاتی دارند و اعتبار آنها محدود است حتما توجه داشته باشید که نوفالو باشند تا پس از حذف شدن آن هم ، صدمه ای به اعتبار کلی سایت و صفحه وارد نشود .
  • 15.لینک های مربوط به بخش کامنت های سایت ها عموما باید توسط مدیریت تایید شوند و اگر لینکی هم داخل آنها داشه باشید پاک می شوند . در کل قسمت نظرات و دایرکتوری ها برای لینک سازی مناسب نیستند گرچه در برخی مقالات ممکن است مشاهده کنید که این محل ها هم برای ساخت بک لینک توصیه شده اند اما از نظر ما ارزش چندانی ندارند و ساخت لینک در انها وقت تلف کردن است . بجای آن می توانید وقت خود را صرف نوشتن یک مقاله خوب در سایت نمائید .
  • 16.در کل داشن یک بک لینک با کیفیت از یک دامنه با اعتبار بالا ، بسیار بسیار باارزش تر از 20 بک لینک از دامنه های با اعتبار بی ارزش است . به معنی واقعی ، کیفیت بک لینک بسیار تاثیر گذار تر از کمیت لینک هاست .

لینک داخلی

جریمه شدن یا نشدن با بک لینک

موضوع جریمه شدن یا نشدن با بک لینک هم به موضوع لینک سازی طبیعی مربوط است و هم به موضوع لینک سازی خاکستری ، زمانی که ما توسط گوگل جریمه می شویم یعنی لینک سازی خاکستری به لینک سازی سیاه تبدیل شده است و ما توسط گوگل جریمه شده ایم .

جریمه شدن توسط گوگل که اصطلاحا پنالتی نامیده می شود زمانی است که ما اشد زیاده روی را در ساخت لینک به شکل مصنوعی ایجاد می کنیم و موتور های جستجو دقیقا متوجه می شوند که ما خودمان قصد داریم تا وب سایتمان را معتبر جلوه دهیم . هر یک از نکاتی که در بحث لینک سازی خاکستری گفته شد رعابت نشوند ، لینک سازی ما به سمت سیاه خواهد رفت و نتیجه آن جریمه تحت عنوان پنالتی و در نهایت حذف صفحه مورد نظر ما از نتایج موتور های جستجو است که هیچ صاحب وب سایتی آن را دوست ندارد .

در مورد لینک های طبیعی هم ممکن است رقبای سایت ما به دلیل رقابت و حسادت سعی داشته باشند تا علیه سایت ما لینک سازی کنند که این لینک ها در سایت های اسپم صورت خواهد گرفت . از همین جهت باید حواسمان کاملا جمع باشد و در کنسول موتور های جستجو وب سایت را ثبت کرده باشیم تا بتوانیم خطاهای وب سایت و لیست لینک ها و سایر اطلاعات را مشاهده کنیم . در بخش لینک ها می توانیم تمام لینک ها را مشاهده کنیم و اگر لینکی نامناسب مشاهده شد تقاضای حذف آن را ارسال کنیم که این نکات تمام مربوط به سئو هستند و صرفا در بحث بک لینک مجبور هستنیم تا به آنها اشاره کنیم .

پس همواره باید شش دانگ حواس خود را مخصوصا در بحث لینک سازی جمع کنیم ، که چه لینک هایی می سازیم و چه لینک هایی ساخته می شود .

لینک های داخلی

گرچه بحث لینک های داخلی مربوط به سئو و بهینه سازی است اما لازم است گفته شود که تاثیر آن در بهینه سازی بسیار زیاد است و قبل ازساخت لینک های خارجی درابتدا باید لینک های داخلی را تنظیم نمود و صفحات هدف را مشخص کرد . لینک های داخلی از هر جهت بسیار مهم هستند و اگر در اجرای صحیح آن هم اشتباه کرده باشیم عملا اعتباری ذر داخل سایت تولید نکرده ایم . مهم ترین نکته این است که در بحث لینک سازی داخلی از لینک سازی شبکه ای خودداری کنیم و کاربر را با لینک های زیاد داخل صفحات سردرگم نکنیم . تنها در جایی که نیاز به توضیح داریم لینک های داخلی را معرفی کنیم .

بک لینک PBN

شاید برای بسیاری از شما سوال باشد که بک لینک PBN چیست و چرا این موضوع مهم است . توجه داشته باشید که در عین مهم بودن خطرناک هم هست . بک لینک PBN به زبان ساده ، داشتن چندین سایت با دامنه اعتبار بالا هستند که توسط حود ما مدیریت می شوند اما بصورت کاملا جداگانه و ناشناس ، که در نهایت تمامی این سایت ها به اصلی ترین سایت مد نطر ما لینک می دهند .

بدین شکل که ما باید چندین وب سایت با موضوع های مرتبط ، در چندین دامنه متفاوت ، با چندین قالب متفاوت داشته باشیم ، بتوانیم تمامی این سایت ها را با محتوای متفاوت و مناسب تغذیه کنیم . برای تمای این سایت ها بک لینک های مناسب تهیه کنیم و در نتیجه این وب سایت ها را بسیار معتبر کنیم . در نهایت طبق اصول و قوانین لینک سازی PBN ، از این وب سایت ها به سایت اصلی مدنظر لینک سازی کنیم . یعنی به وسیله چند شاخه قدرتمند یک هدف را قدرتمند تر کنیم .

توجه داشته باشید که روش PBN نیازمند تجربه بسیار بالایی است و کار هر کسی نیست . در قدم اول این روش نبازمند هزینه و زمان است و نتیجه آن در بلند مدت مشخص شده و برای مدت بسیار طولانی اثر بخش خواهد بود . در واقع می توان گفت قوی ترین روش لینک سازی خارجی به روش خاکستری روش PBN می باشد که در صورت داشتن اطلاعات کافی در رابطه با آن بهترین وقوی ترین روش برای لینک سازی خارجی است که خود نیازمند یک مقاله مفصل برای توصیخ دادن است . داشتن همین اندازه اطلاعات هم برای شما در بحث بک لینک کافیست .

لینک سازی PBN

الگوریتم پنگوئن

موضوع اخر در بحث بک لینک الگوریتم پنگون است . همانگونه که در بالا گفته شد باید مراقب لینک های اسپم بود . اما گوگل با ارائه الگوریتم پنگوئن که وب سایت ها اسپم را شناسایی می کند ، کمک شایانی به وب مستران نمود تا موتور های جستجو تا حد زیادی بتوانند سایت های اسپم را شناسایی کنند و در صورت ایجاد بک لینک توسط رقبا و یا سایرعوامل برای سایت ما ، این لینک ها بی اثر می شوند . توضیح کامل درباره الگوریتم پنگوئن در مقاله سئو و بهیته سازی .

سخن آخر اینکه هیچوقت در ساخت بک لینک عجله نکنید . همانگونه که گفته شد اعتبار مقالات و داشتن محتوای مناسب در سایت بسیار مهم تر است و تمامی فکر شما نباید در جهت ساخت و یا گرفتن بک لینک باشد . همیشه کیفیت لینک ها را در نظر بگیرید و مطمئن باشید که با داشتن محتوای مناسب خودتان به شکل طبیعی لینک دریافت خواهید کرد .

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد . در صورت داشتن هرگونه سوال حتما در بخش نظرات برای ما مطرح نمائید . باتشکر

سئو 90 ، طراحی سایت