صفحات زامبی چه صفحاتی هستند ؟
مقالات سئوآیا صفحات زامبی سایت خودتان را میشناسید ؟ دراین مقاله 5 عامل ایجاد صفحات زامبی را به همراه روش های ازمیان برداشتن آنها خدمتتان توضیح دادیم تا با انجام آنها شاهد تاثیر شگرف در نتایج جستجوی گوگل باشید !
یکی از موضوعاتی که در دنیای سئو ممکن است به گوش ما آشنا یا ناآشنا باشد ، صفحات زامبی یا همان زامبیپیج ها هستند . در وهله اول از اسم این ویژگی مشخص میشود که عامل خوبی برای سایت شما در بخش سئو نیست چراکه موضوع زامبی پیچ در حاشیه سئو مطرح است . اما اینکه تا چه حدی باید بروی این موضوع متمرکز شویم و چگونه آن را شناسایی کرده و با آن مقابله کنیم را در ادامه به همراه شما بررسی خواهیم کرد .
صفحات زامبی در اصل صفحاتی هستند که مانع رشد ما در موتورهای جستجو هستند . گاهی اوقات تمام اصول سئو را رعایت میکنیم ، بکلینکهای خوبی ایجاد میکنیم و یا به شکل دائم از رپرتاژهای خبری استفاده میکنیم ، همچنین سئو داخلی بسیار مناسبی را ایجاد کردهایم اما بازهم در صفحات مناسبی از نتایج جستجو ( SERP ) در یک کلمه کلیدی هدف ، رتبه قابل قبولی را نداریم .
در اکثر موارد این بررسیها که پیرامون دلایل عدم رتبه گرفتن سایت انجام میشود ، به یک اسم مشخص ختم میشوند : صفحات زامبی ! صفحات زامبی شامل این موارد هستند :
- صفحاتی که مطالب آنها عموما کمتر از 300 کلمه است و یا کلا فاقد محتوا هستند
- صفحات محصولی که فقط حاوی تصویر محصول و گالری هستند
- صفحات برچسبها و دسته بندیهای خالی از محتوا
- محتواهای تکراری یا همان Duplicate Content ها
- مطالبی که به هردلیل بازدید نداشته اما در صفحه یک دارای رتبه هستند
- صفحات 404 و لینکهای شکسته
تمامی این موارد باعث ایجاد صفحات زامبی و بی ارزش در سایت شما خواهند شد . صفحات زامبی همان صفحاتی هستند که از نظر ارزش و اعتبار ، به شکل کامل و یا با درصد بالایی فاقد ارزش هستند و معمولا در گوشه دوری از سایت افتادهاند که همین صفحات باعث خواهند شد تا اعتبار کل صفحات شما پایین و پایینتر آید . در ادامه به بررسی هریک از عوامل مهم که مسبب ایجاد صفحات زامبی هستند خواهیم پرداخت تا دقیقا با روش از میان برداشتن این صفحات آشنا شوید .
صفحاتی که مطالب آنها کمتر از 300 کلمه است
این صفحات که اکثرا در بخش نوشتهها و یا توضیحات یک محصول با آن روبرو میشویم ، از لحاظ محتوایی کاملا بی ارزش تلقی میشوند . طبق استاندارد محتوا نویسی ، اگر محتوای صفحه به هر دلیلی کوتاه است ، نباید از 300 کلمه کمتر باشد زیرا در اینصورت از نظر موتورهای جستجو باتوجه به الگوریتمهای مختلف و خصوصا Helpful Content که در سال 2024 بسیار مورد توجه قرار گرفت ، این مطلب را برای کاربران مفید تلقی نمیکنند و اینگونه تصور دارند که محتوای شما نمیتواند نیازهای کاربر را از لحاط بار آموزشی ، توصیفی و با و انتقال موارد لازم به او تامین کند و جامعیت خاصی را نیز پوشش نداده است .
اگر به دنبال داشتن رتبه خوب از یک محتوای خوب و مفید هستید حتما برای مقالات و سایر صفحات مهم سایت ، تولید محتوای جامع انجام دهید . جامعیت مهمتر از طول بلند محتوای شما و تعداد کلمات آن است اما داشتن محتوا هایی با بیش از 1000 تا 1500 کلمه و همچنین محتوای ارزشمند ، وب سایت شما را بسیار صاحب اعتبار کرده و مخاطب را داخل آن درگیر خواهد نمود که نهایتا مسبب کاهش نرخ پرش نیز خواهد شد .
صفحات برچسبها و دستهبندی های فاقد محتوا
همانطور که اطلاع دارید ، هنگام انتشار مطالب و محصول و هر محتوای دیگری ، آنها را دستهبندی کرده و یا برچسب گذاری میکنیم . گاهی اوقات این صفحات ممکن است خالی از محتوا باشند . این اتفاق زمانی خواهد افتاد که شما دستهبندی های خود را پیشاپیش بدون اینکه در آنها محتوایی قرار دهید داخل سایت ایجاد کرده باشید .
با توجه به اینکه این دستهها و برچسبها داخل گوگل ایندکس شده و یک impression در نتایج مرتبط با آن محسوب خواهند شد ، درصورتی که کاربر وارد این صفحه شود محتوایی را مشاهده نخواهد کرد که نتیجه آن افزایش نرخ پرش است ( البته باید گفت چون این صفحات محتوایی ندارند در صفحات بسیار بالای موتور جستجو قرار دارند و عملا کلیکی نخواهد داشت از این جهت یکی از بدترین حالت زامبیپیج ها محسوب میشوند ) .
مطالبی که بازدید آنها در یک دوره مشخص بسیار کم است
ممکن است محتوای وب سایت شما روزانه ، هفتگی و یا مطابق با برنامه خاص خود وب سایت ارسال شود ( در این راستا این مقاله به شما کمک خواهد کرد : تقویم محتوایی چیست ؟ ) . در این شرایط باید حتما مطالب و محتوا بررسی شوند .
اگر مطالب ، مقالات یا محصولات برای مثال در 2 ماه یا 3 ماه گذشته بازدید بسیار کمتری را داشتهاند پس عملا نوعی صفحات زامبی ( نه کاملا ) محسوب میشوند . برای مثال دو محصول را در نظر بگیرید که با فاصله زمانی 3 روز از هم ارسال شدهاند .
یکی از محصولات در یک ماه اخیر 50 بازدید داشته است و دیگری تنها 5 بازدید . البته این به برخی از سیاستهای محتوایی و نوع محصول نیز مرتبط است اما در اینجا فرض بر این است که هردو محصول نزدیک به هم بودند . در قدم اول سعی کنید تا هر دو محصول را از نظر بهینهسازی و سئو بررسی کنید و اگر مشکلات خاصی را مشاهده کردید حتما آنها را رفع نموده و مجدد در کنسول موتور جستجوی خود ایندکس کنید .
پس از یکماه ، مجدد وضعیت سایت را بررسی کنید . اگر تعداد بازدید محصول مجدد افزایش خاصی نداشت پس این محصول هم جز صفحات زامبی سایت محسوب میشود و یا باید حذف شده یا کاملا برنامه اساسی بروی آن پیاده شود .
صفحات 404 و لینک های شکسته
صفحات 404 مهمترین نوع صفحات زامبی محسوب میشوند . برای شناسایی صفحات 404 که معمولا در اثر لینکهای شکسته و یا صفحات حذف شده ساخته میشوند ( یعنی لینک هایی که به صفحه خاصی اشاره دارند اما آن صفحه اکنون به شکل کامل حذف شده است و دیگر وجود ندارد ) میتوانید از کنسول موتور جستجو استفاده کنید و آدرس این صفحات را بدست آورید در نهایت نسب به حذف این صفحات اقدام کنید و در صورت امکان تمامی این صفحات را به شکل 301 به صفحات مرتبط و یا در صورت نبود صفحه مرتبط به صفحه اصلی سایت ریدایرکت کنید . ( حتما ریدایرکت 301 . انواع ریدایرکت ها در سایت )
البته میتوانید برای شناسایی لینکهای شکسته از افزونههای کمکی وردپرس نیز استفاده کنید ، این افزونهها نیازی ندارند تا همیشه در سایت شما نصب باشند میتوانید به شکل دورهای این افزونهها را نصب کرده و پس از بررسی لینکهای شکسته و حل مشکل ، آن را از سایت حذف کنید . میتوانید در مخزن وردپرس عبارت ” Broken Link Checker ” را جستجو نموده و از این افزونه استفاده کنید :
کار با این افزونه بسیار ساده است و میتوانید در عرض کمتر از چند دقیقه ، تمامی لینکهای شکسته سایت را شناسایی نموده و نسب به رفع مشکل آنها و ریدایرکت به مسیر درست اقدام کنید .
محتواهای تکراری
مطالب و محصولات تکراری نیز نوعی صفحات زامبی محسوب میشوند . برخی بر این باور هستند که صرفا کپی برداری مطالب از سایتهای خارجی ( منظور سایر سایتها ) و انتشار آن در سایت خودشان ، به سایت و سئو آن آسیب خواهد زد . ( که البته این مطلب صحیح است )
در حالی که از این موضوع غافل هستند : کپی برداری حتی در داخل سایت نیز از لحاظ سئو کاملا غیر اصولی است . بدین معنی که شما نمیتوانید دو برگه ، محصول یا مطلب با محتوای دقیقا یکسان یا بسیار نزدیک به هم داشته باشید . ممکن است در داخل وب سایت صفحات یا مطالبی وجود داشته باشند که از نظر محتوا و معنی بسیار به هم نزدیک باشند اما لزوما کاملا مشابه هم نیستند .
در اینصورت باید محتوای ناقصتر را بوسیله تگ Canonical و اصول مربوط به آن ، به محتوای جامعتر لینک نمود تا موتورهای جستجو هنگام ایندکس کردن مطلب یا محصول بخوبی متوجه شوند که این محتوا ، در جایی دیگر یک مقاله کاملتری دارد و لزوما این محتوای مشابه با تگ Canonical علامت گذاری شده است . ( این کار بسیار مهم است )
صفحات با محتوای تکراری مسبب ایجاد تناقض در SERP شده و اجازه رتبه گرفتن به شما روی یک صفحه مشخص را نخواهند داد .
پیدا کردن صفحات زامبی و راه های مقابله با آن
برای یافتن صفحات زامبی بهترین ابزار در حال حاضر ابزار Google Search Console است . زمانی که شما وب سایت خود را جهت تحلیل و همچنین بهبود سئو در ابزار Google Search Console ثبت میکنید تمامی گزارشهای مربوط به وضعیت سایت در اختیار شما قرار میگیرد .
با توجه به بخشهای مختلف گوگل کنسول معمولا در بخش Coverage ( یا در کنسول جدید بخش Pages ) میتوان تمامی خطاهای موجود مثل صفحات 404 و یا سایر خطاهای کل سایت را مشاهده کرد . برای بررسی مقالات کم ارزش و کم بازدید نیز میتوانید از بخش مدیریت وب سایت و همچنین ابزارهای آمار سایت ، بخوبی اطلاعات لازم را بدست آورید .
بعد از یافتن آدرس صفحات زامبی باید چه کرد ؟
در مورد صفحاتی که به شکل 404 یا لینک شکسته هستند و مسبب ایجاد صفحات زامبی هستند باید گفت :
سعی کنید از ریدایرکت 301 استفاده کنید . ریدایرکت را در قدم اول برای صفحات مرتبط انجام دهید . برای مثال اگر مقاله خاصی حذف شده است و در وب سایت مقاله مشابه با آن وجود دارد ، مقاله حذف شده را بر روی مقاله مشابه ریدایرکت 301 کنید .
- در مورد مقالات یا محصولاتی که بازدید کمی دارند :
در رابطه با این مقالات میتوانید چند مقاله را که موضوعات آنها تقریبا با هم یکی هستند در داخل یک مقاله جمعآوری کنید . اگر 5 مقاله مختلف برای بررسی گوشی آیفون 10 دارید اکنون میتوانید تمام آنها را در یک مقاله گردآوری کنید و تمام مقالات دیگر را حذف کرده و ریدایرکت 301 روی مقاله کلی قرار دهید تا هم نتایج SERP شما بهبود یابد و هم تمامی مقاصد و بازدید ها نهایتا به یک صفحه ختم شود .
اگر درحالت دیگری ، مقاله شما یک مقاله منفرد است و مقالات مرتبطی با آن وجود ندارد ، خود همین مقاله را توسعه داده و آنرا بروز رسانی کنید ، البته سعی کنید محتوای بسیار خوبی برای آن تهیه کنید . بعد از اعمال هرگونه بروزرسانی حتما ایندکس مجدد در گوگل کنسول را انجام دهید !
نکات مهم در رابطه با زامبیپیج ها
ریدایرکت های 301 را تماما به یک صفحه انجام ندهید . ریدایرکتها باید به صفحاتی که مرتبط با صفحه حذف شده هستند انجام شوند . ریدایرکت کردن تمام مقالات یا محتواهای حذف شده به صفحه اصلی یا به صفحه مشخص دیگری به تعداد زیاد حتما افت رتبه و برهم خوردن وضعیت ایندکس و SERP را به همراه خواهد داشت .
تمام پروسه حذف صفحات زامبی را در یک روز انجام ندهید و سعی کنید کم کم و به مرور زمان این کار انجام شود .
سعی نکنید تا هرروز مقالات و محتوای بی ارزش داخل سایت ارسال کنید تا صرفا تولید محتوا انچام داده باشید . مقالات شما همانگونه که گفته شد هر اندازه جامعتر باشند حتی اگر در ماه یکبار نیز ارسال شوند بسیار با ارزشتر هستند و در نتیجه نرخ CTR شما همیشه بالا خواهد بود .
هر چه سریعتر نسبت به شناسایی و حذف صفحات زامبی اقدام کنید به این دلیل که سئو شما به وسیله این صفحات بسیار در خطر خواهد افتاد .
در وب سایت های بسیار بزرگ معمولا شناسایی صفحات زامبی اندکی مشکل بنظر میرسد اما در وب سایتهایی که به شدت با یکدیگر در حال رقابت هستند و بهینه سازی ، کلید اصلی برای رشد آنها میباشد تک تک پارامترها باید بررسی شوند که مهمترین آنها همین صفحات زامبی هستند .
برای داشتن سئو مناسب در کلمات کلیدی مدنظر ، لازم است تا تمامی فاکتورها کنار هم قرار گرفته و موارد مشکلساز تا بخشی که امکان دارد از میان برداشته شوند . متاسفانه صفحات زامبی از آن دست مشکلاتی هستند که اطلاعات کمی در رابطه با آنها وجود دارد و در مباحث آموزش سئو نیز به اندازه کافی به این موضوع و اهمیت آن اشاره نمیشود .
از این جهت اکثر وب مستران و صاحبان وب سایتها به شکل ناخودآگاه صفحات زامبی با محتوای ارزش بسیار پایین تولید میکنند . درصورت داشتن هرسوال در مورد این مقاله ، حتما در بخش نظرات و دیدگاه ها همراه ما باشید .
امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت
نقشه راه فرانت
اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید
SERP چیست و چه اطلاعتی در سرپ نمایش داده میشود ؟ در این مقاله تمامی جزئیات در مورد SERP را خدمتتان توضیح دادهایم .
در محتوا نویسی هنگام نوشتن الف از " آ " استفاده کنیم یا " ا " ؟؟؟ در این مقاله بسیار ساده و مختصر این موضوع را بررسی میکنیم !
سلام خواهش میکنم ، بله خب محصول باید کلا حذف بشه در این شرایط