بخش Vip سئو نود

بهترین فرصت برای یادگیری در قسمت Vip سئو نود هم اکنون برای دانشجوبان عزیز فراهم شده است

جزئیات بیشتر
آموزش یکبار برای همیشه
دوره جدید آموزش طراحی cms با php و mysql ، مشاهده دوره

صفحات زامبی چه صفحاتی هستند ؟

مقالات سئو

آیا صفحات زامبی سایت خودتان را می‌شناسید ؟ دراین مقاله 5 عامل ایجاد صفحات زامبی را به همراه روش های ازمیان برداشتن آنها خدمتتان توضیح دادیم تا با انجام آنها شاهد تاثیر شگرف در نتایج جستجوی گوگل باشید !

9 1,641 5
صفحات زامبی چه صفحاتی هستند ؟

یکی از موضوعاتی که در دنیای سئو ممکن است به گوش ما آشنا یا ناآشنا باشد ، صفحات زامبی یا همان زامبی‌پیج ها هستند . در وهله اول از اسم این ویژگی مشخص می‌شود که عامل خوبی برای سایت شما در بخش سئو نیست چراکه موضوع زامبی پیچ در حاشیه سئو مطرح است . اما اینکه تا چه حدی باید بروی این موضوع متمرکز شویم و چگونه آن را شناسایی کرده و با آن مقابله کنیم را در ادامه به همراه شما بررسی خواهیم کرد .

صفحات زامبی در اصل صفحاتی هستند که مانع رشد ما در موتورهای جستجو هستند . گاهی اوقات تمام اصول سئو را رعایت می‌کنیم ، بکلینک‌های خوبی ایجاد می‌کنیم و یا به شکل دائم از رپرتاژهای خبری استفاده می‌کنیم ، همچنین سئو داخلی بسیار مناسبی را ایجاد کرده‌ایم اما بازهم در صفحات مناسبی از نتایج جستجو ( SERP ) در یک کلمه کلیدی هدف ، رتبه قابل قبولی را نداریم .

مقاله پیشنهادی : سئو داخلی چیست ؟

در اکثر موارد این بررسی‌ها که پیرامون دلایل عدم رتبه گرفتن سایت انجام می‌شود ، به یک اسم مشخص ختم می‌شوند : صفحات زامبی ! صفحات زامبی شامل این موارد هستند :

  • صفحاتی که مطالب آنها عموما کمتر از 300 کلمه است و یا کلا فاقد محتوا هستند
  • صفحات محصولی که فقط حاوی تصویر محصول و گالری هستند
  • صفحات برچسب‌ها و دسته بندی‌های خالی از محتوا
  • محتواهای تکراری یا همان Duplicate Content ها
  • مطالبی که به هردلیل بازدید نداشته اما در صفحه یک دارای رتبه هستند
  • صفحات 404 و لینک‌های شکسته

تمامی این موارد باعث ایجاد صفحات زامبی و بی ارزش در سایت شما خواهند شد . صفحات زامبی همان صفحاتی هستند که از نظر ارزش و اعتبار ، به شکل کامل و یا با درصد بالایی فاقد ارزش هستند و معمولا در گوشه دوری از سایت افتاده‌اند که همین صفحات باعث خواهند شد تا اعتبار کل صفحات شما پایین و پایین‌تر آید . در ادامه به بررسی هریک از عوامل مهم که مسبب ایجاد صفحات زامبی هستند خواهیم پرداخت تا دقیقا با روش از میان برداشتن این صفحات آشنا شوید .

صفحاتی که مطالب آنها کمتر از 300 کلمه است

این صفحات که اکثرا در بخش نوشته‌ها و یا توضیحات یک محصول با آن روبرو می‌شویم ، از لحاظ محتوایی کاملا بی ارزش تلقی می‌شوند . طبق استاندارد محتوا نویسی ، اگر محتوای صفحه به هر دلیلی کوتاه است ، نباید از 300 کلمه کمتر باشد زیرا در اینصورت از نظر موتورهای جستجو باتوجه به الگوریتم‌های مختلف و خصوصا Helpful Content که در سال 2024 بسیار مورد توجه قرار گرفت ، این مطلب را برای کاربران مفید تلقی نمی‌کنند و اینگونه تصور دارند که محتوای شما نمی‌تواند نیازهای کاربر را از لحاط بار آموزشی ، توصیفی و با و انتقال موارد لازم به او تامین کند و جامعیت خاصی را نیز پوشش نداده است .

اگر به دنبال داشتن رتبه خوب از یک محتوای خوب و مفید هستید حتما برای مقالات و سایر صفحات مهم سایت ، تولید محتوای جامع انجام دهید . جامعیت مهم‌تر از طول بلند محتوای شما و تعداد کلمات آن است اما داشتن محتوا هایی با بیش از 1000 تا 1500 کلمه و همچنین محتوای ارزشمند ، وب سایت شما را بسیار صاحب اعتبار کرده و مخاطب را داخل آن درگیر خواهد نمود که نهایتا مسبب کاهش نرخ پرش نیز خواهد شد .

صفحات برچسب‌ها و دسته‌بندی های فاقد محتوا

همانطور که اطلاع دارید ، هنگام انتشار مطالب و محصول و هر محتوای دیگری ، آنها را دسته‌بندی کرده و یا برچسب گذاری می‌کنیم . گاهی اوقات این صفحات ممکن است خالی از محتوا باشند . این اتفاق زمانی خواهد افتاد که شما دسته‌بندی های خود را پیشاپیش بدون اینکه در آنها محتوایی قرار دهید داخل سایت ایجاد کرده باشید .

با توجه به اینکه این دسته‌ها و برچسب‌ها داخل گوگل ایندکس شده و یک impression در نتایج مرتبط با آن محسوب خواهند شد ، درصورتی که کاربر وارد این صفحه شود محتوایی را مشاهده نخواهد کرد که نتیجه آن افزایش نرخ پرش است ( البته باید گفت چون این صفحات محتوایی ندارند در صفحات بسیار بالای موتور جستجو قرار دارند و عملا کلیکی نخواهد داشت از این جهت یکی از بدترین حالت زامبی‌پیج ها محسوب می‌شوند ) .

مطالبی که بازدید آنها در یک دوره مشخص بسیار کم است

ممکن است محتوای وب سایت شما روزانه ، هفتگی و یا مطابق با برنامه خاص خود وب سایت ارسال شود ( در این راستا این مقاله به شما کمک خواهد کرد : تقویم محتوایی چیست ؟ ) . در این شرایط باید حتما مطالب و محتوا بررسی شوند .

اگر مطالب ، مقالات یا محصولات برای مثال در 2 ماه یا 3 ماه گذشته بازدید بسیار کمتری را داشته‌اند پس عملا نوعی صفحات زامبی ( نه کاملا ) محسوب می‌شوند . برای مثال دو محصول را در نظر بگیرید که با فاصله زمانی 3 روز از هم ارسال شده‌اند .

یکی از محصولات در یک ماه اخیر 50 بازدید داشته است و دیگری تنها 5 بازدید . البته این به برخی از سیاست‌های محتوایی و نوع محصول نیز مرتبط است اما در اینجا فرض بر این است که هردو محصول نزدیک به هم بودند . در قدم اول سعی کنید تا هر دو محصول را از نظر بهینه‌سازی و سئو بررسی کنید و اگر مشکلات خاصی را مشاهده کردید حتما آنها را رفع نموده و مجدد در کنسول موتور جستجوی خود ایندکس کنید .

پس از یکماه ، مجدد وضعیت سایت را بررسی کنید . اگر تعداد بازدید محصول مجدد افزایش خاصی نداشت پس این محصول هم جز صفحات زامبی سایت محسوب می‌شود و یا باید حذف شده یا کاملا برنامه اساسی بروی آن پیاده شود .

صفحات 404 و لینک های شکسته

صفحات 404 مهم‌ترین نوع صفحات زامبی محسوب می‌شوند . برای شناسایی صفحات 404 که معمولا در اثر لینک‌های شکسته و یا صفحات حذف شده ساخته می‌شوند ( یعنی لینک هایی که به صفحه خاصی اشاره دارند اما آن صفحه اکنون به شکل کامل حذف شده است و دیگر وجود ندارد ) می‌توانید از کنسول موتور جستجو استفاده کنید و آدرس این صفحات را بدست آورید در نهایت نسب به حذف این صفحات اقدام کنید و در صورت امکان تمامی این صفحات را به شکل 301 به صفحات مرتبط و یا در صورت نبود صفحه مرتبط به صفحه اصلی سایت ریدایرکت کنید . ( حتما ریدایرکت 301 . انواع ریدایرکت ها در سایت )

البته می‌توانید برای شناسایی لینک‌های شکسته از افزونه‌های کمکی وردپرس نیز استفاده کنید ، این افزونه‌ها نیازی ندارند تا همیشه در سایت شما نصب باشند می‌توانید به شکل دوره‌ای این افزونه‌ها را نصب کرده و پس از بررسی لینک‌های شکسته و حل مشکل ، آن را از سایت حذف کنید . می‌توانید در مخزن وردپرس عبارت ” Broken Link Checker ” را جستجو نموده و از این افزونه استفاده کنید :

افزونه بررسی لینک های شکسته سایت

کار با این افزونه بسیار ساده است و می‌توانید در عرض کمتر از چند دقیقه ، تمامی لینک‌های شکسته سایت را شناسایی نموده و نسب به رفع مشکل آنها و ریدایرکت به مسیر درست اقدام کنید .

محتواهای تکراری

مطالب و محصولات تکراری نیز نوعی صفحات زامبی محسوب می‌شوند . برخی بر این باور هستند که صرفا کپی برداری مطالب از سایت‌های خارجی ( منظور سایر سایت‌ها ) و انتشار آن در سایت خودشان ، به سایت و سئو آن آسیب خواهد زد . ( که البته این مطلب صحیح است )

در حالی که از این موضوع غافل هستند : کپی برداری حتی در داخل سایت نیز از لحاظ سئو کاملا غیر اصولی است . بدین معنی که شما نمی‌توانید دو برگه ، محصول یا مطلب با محتوای دقیقا یکسان یا بسیار نزدیک به هم داشته باشید . ممکن است در داخل وب سایت صفحات یا مطالبی وجود داشته باشند که از نظر محتوا و معنی بسیار به هم نزدیک باشند اما لزوما کاملا مشابه هم نیستند .

در اینصورت باید محتوای ناقص‌تر را بوسیله تگ Canonical و اصول مربوط به آن ، به محتوای جامع‌تر لینک نمود تا موتورهای جستجو هنگام ایندکس کردن مطلب یا محصول بخوبی متوجه شوند که این محتوا ، در جایی دیگر یک مقاله کامل‌تری دارد و لزوما این محتوای مشابه با تگ Canonical علامت گذاری شده است . ( این کار بسیار مهم است )

صفحات با محتوای تکراری مسبب ایجاد تناقض در SERP شده و اجازه رتبه گرفتن به شما روی یک صفحه مشخص را نخواهند داد .

پیدا کردن صفحات زامبی و راه های مقابله با آن

برای یافتن صفحات زامبی بهترین ابزار در حال حاضر ابزار Google Search Console است . زمانی که شما وب سایت خود را جهت تحلیل و همچنین بهبود سئو در ابزار Google Search Console ثبت می‌کنید تمامی گزارش‌های مربوط به وضعیت سایت در اختیار شما قرار می‌گیرد .

با توجه به بخش‌های مختلف گوگل کنسول معمولا در بخش Coverage ( یا در کنسول جدید بخش Pages ) می‌توان تمامی خطاهای موجود مثل صفحات 404 و یا سایر خطاهای کل سایت را مشاهده کرد . برای بررسی مقالات کم ارزش و کم بازدید نیز می‌توانید از بخش مدیریت وب سایت و همچنین ابزارهای آمار سایت ، بخوبی اطلاعات لازم  را بدست آورید .

بعد از یافتن آدرس صفحات زامبی باید چه کرد ؟

در مورد صفحاتی که به شکل 404 یا لینک شکسته هستند و مسبب ایجاد صفحات زامبی هستند باید گفت :

سعی کنید از ریدایرکت 301 استفاده کنید . ریدایرکت را در قدم اول برای صفحات مرتبط انجام دهید . برای مثال اگر مقاله خاصی حذف شده است و در وب سایت مقاله مشابه با آن وجود دارد ، مقاله حذف شده را بر روی مقاله مشابه ریدایرکت 301 کنید .

  • در مورد مقالات یا محصولاتی که بازدید کمی دارند :

در رابطه با این مقالات می‌توانید چند مقاله را که موضوعات آنها تقریبا با هم یکی هستند در داخل یک مقاله جمع‌آوری کنید . اگر 5 مقاله مختلف برای بررسی گوشی آیفون 10 دارید اکنون می‌توانید تمام آنها را در یک مقاله گردآوری کنید و تمام مقالات دیگر را حذف کرده و ریدایرکت 301 روی مقاله کلی قرار دهید تا هم نتایج SERP شما بهبود یابد و هم تمامی مقاصد و بازدید ها نهایتا به یک صفحه ختم شود .

اگر درحالت دیگری ، مقاله شما یک مقاله منفرد است و مقالات مرتبطی با آن وجود ندارد ، خود همین مقاله را توسعه داده و آنرا بروز رسانی کنید ، البته سعی کنید محتوای بسیار خوبی برای آن تهیه کنید . بعد از اعمال هرگونه بروزرسانی حتما ایندکس مجدد در گوگل کنسول را انجام دهید !

نکات مهم در رابطه با زامبی‌پیج ها

ریدایرکت های 301 را تماما به یک صفحه انجام ندهید . ریدایرکت‌ها باید به صفحاتی که مرتبط با صفحه حذف شده هستند انجام شوند . ریدایرکت کردن تمام مقالات یا محتواهای حذف شده به صفحه اصلی یا به صفحه مشخص دیگری به تعداد زیاد حتما افت رتبه و برهم خوردن وضعیت ایندکس و SERP را به همراه خواهد داشت .

تمام پروسه حذف صفحات زامبی را در یک روز انجام ندهید و سعی کنید کم کم و به مرور زمان این کار انجام شود .

سعی نکنید تا هرروز مقالات و محتوای بی ارزش داخل سایت ارسال کنید تا صرفا تولید محتوا انچام داده باشید . مقالات شما همانگونه که گفته شد هر اندازه جامع‌تر باشند حتی اگر در ماه یکبار نیز ارسال شوند بسیار با ارزش‌تر هستند و در نتیجه نرخ CTR شما همیشه بالا خواهد بود .

هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی و حذف صفحات زامبی اقدام کنید به این دلیل که سئو شما به وسیله این صفحات بسیار در خطر خواهد افتاد .

در وب سایت های بسیار بزرگ معمولا شناسایی صفحات زامبی اندکی مشکل بنظر می‌رسد اما در وب سایت‌هایی که به شدت با یکدیگر در حال رقابت هستند و بهینه سازی ، کلید اصلی برای رشد آنها می‌باشد تک تک پارامترها باید بررسی شوند که مهم‌ترین آنها همین صفحات زامبی هستند .

برای داشتن سئو مناسب در کلمات کلیدی مدنظر ، لازم است تا تمامی فاکتورها کنار هم قرار گرفته و موارد مشکل‌ساز تا بخشی که امکان دارد از میان برداشته شوند . متاسفانه صفحات زامبی از آن دست مشکلاتی هستند که اطلاعات کمی در رابطه با آنها وجود دارد و در مباحث آموزش سئو نیز به اندازه کافی به این موضوع و اهمیت آن اشاره نمی‌شود .

از این جهت اکثر وب مستران و صاحبان وب سایت‌ها به شکل ناخودآگاه صفحات زامبی با محتوای ارزش بسیار پایین تولید می‌کنند . درصورت داشتن هرسوال در مورد این مقاله ، حتما در بخش نظرات و دیدگاه ها همراه ما باشید .

امید قدیمی

امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت

نقشه راه فرانت

اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید

شاید این مطالب نیز برای شما جالب باشد

کدام وب سایت ها لزومی به سئو شدن ندارند و چه وب سایت هایی در صورت سئو شدن ، نتیجه مناسب و قابل قبولی در صفحات جستجو دریافت نخواهند کرد ! در این مقاله همراه ما باشید .

0 1,005

انکر تکست چیست ( Anchor text ) انکر تکست چیست ؟ یکی از مباحث بسیار مهم در سئو و بهینه سازی انکر تکست است که باید بسیار به آن توجه کرد . انکر تکست به اندازه ای مهم است که در بحث لینک سازی سرنوشت وب سایت ما را در سئو خارجی و همچنین لینک […]

0 1,363
دیدگاه ها و نظرات
توجه کامنت های انگلیسی تایید نخواهند شد در صورت داشتن مشکل ، قبل از ارسال دیدگاه نظرات سایر دوستان را نیز مطالعه فرمائید برای مشاهده پاسخ دیدگاه ها بر روی علامت " " کلیک کنید
اشتراک دیدگاه
captcha
تکمیل تمامی فیلد ها الزامی است

دیدگاه های شما
حسنا ۰۲ / ۱۴۰۳

سلام.ممنون از مطال خوبتون.من یه سوال داشتم.من یه سایت فروشگاهی دارم که یک سری محصولات ناموجود شدن و قرار نیست دیگه موجود بشه.وقتی آدرس اون صفحه ها رو ریدایرکت ۳۰۱ می کنم،خود محصول قبلی هنوز در لیست محصولات باقی می مونه.برای حذف کاملش اون محصول رو انتقال به زباله دان بزنم؟چون نمی خوام دیگه تو لیست محصولات باشه

امید قدیمی ۰۲ / ۱۴۰۳

سلام خواهش میکنم ، بله خب محصول باید کلا حذف بشه در این شرایط

محمد سینا ۰۸ / ۱۴۰۲

سلام میخواستم بپرسم وقتی افزونه رو نصب کردم همونی که بالا گفتید رو چقد طول میکشه که لینک هارو حذف کنه و رتبه هام بهتر بشن؟

امید قدیمی ۰۸ / ۱۴۰۲

سلام وقت بخیر این افزونه به شکل خودکار برای شما کاری انجام نمیده ، فقط لیست لینک های شکسته رو خدمتتون میده تا شما بدونید کدوم آدرس ها در سایت شما در دسترس نیست و برای اونها فکری کنید !

reza ۰۳ / ۱۴۰۲
5

سلام اگه هیچ کاری روی صفحات 404 انجام ندیم چقدر طول میکشه خودشون حذف بشن ،ایا بعد اینکه حذف شدن تاثیر منفی که روی سئو داشتند از بین میره؟ممنون

امید قدیمی ۰۳ / ۱۴۰۲

صفحات 404 رو باید ریدایرکت کنید به صفحات مرتبط و اگر صفحه مرتبط ندارند به صفحه اصلی سایتتون ، بعد از ایندکس شدن داخل گوگل و حذف از سرپ ، بله نتیجه مخرب اونها از بین میره

رازی ۰۷ / ۱۳۹۹

چقدر طول میکشه تا صفحات زامبی حذف بشن ؟

امید قدیمی ۰۷ / ۱۳۹۹

بستگی داره این صفحات از چه نوعی باشند . اگر از نوع مقالات قدیمی هستند وقتی شما ریدایرکت انجام دهید کاربران این صفحات را در صفحه های جدید خواهند دید . ضمن اینکه حذف کردن آدرس صفحات از گوگل چند روز زمان خواهد برد . صفحات 404 هم به همین ترتیب .

نظمی ۰۶ / ۱۳۹۹

آقا دمتون گرم فوق العاده بود . جدا کامل و فول

آموزش های رایگان بیشتر در آپارات و یوتیوب سئو نود
کانال آپارات سئو نود چنل یوتیوب سئو نود