صفحات زامبی چیست و چگونه یک زامبی پیج تولید می شود ؟

یکی از موضوعاتی که در دنیای سئو ممکن است به گوش ما بخورد صفحات زامبی یا همان زامبی پیج ها هستند . در وهله اول از اسم این ویژگی مشخص می شود که چیز خوبی نیست . اما اینکه تا چه حد خوب نیست و چگونه می توان آن را شناسایی کرد و با آن مقابله کرد را در ادامه با هم خواهیم خواند .

صفحات زامبی در واقع صفحاتی هستند که مانع رشد ما در موتور های جستجو هستند . گاهی اوقات ما تمام اصول سئو را رعایت می کنیم ، بک لینک های خوبی میگیریم و یا به شکل دائم خریداری می کنیم ، سئو داخلی بسیار مناسبی را ایجاد می کنیم اما بازهم در صفحات مناسبی از نتایج جستجو در یک کلمه کلیدی هدف قرار نداریم .

مقاله پیشنهادی : سئو داخلی

در اکثر موارد این بررسی ها به یک اسم مشخص ختم می شود . صفحات زامبی !

صفحات زامبی همان صفحاتی هستند که از نظر ارزش و اعتبار کاملا و یا بیش از 90 درصد فاقد ارزش هستند و معمولا در گوشه دوری از سایت افتاده اند که همین صفحات باعث می شوند تا اعتبار کل صفحات ما پایین آید . اما صفحات زامبی شامل چه صفحاتی هستند ؟

صفحات زامبی شامل :

1.صفحاتی که مطالب آنها کمتر از 300 کاراکتر است :

از لحاظ محتوایی کاملا بی ارزش تلقی می شوند . طبق استاندارد محتوا نویسی ، اگر محتوای ما به هر دلیل کوتاه است ، نباید از 300 کاراکتر یا همان 300 کلمه کمتر باشد زیرا در اینصورت از نظر موتور های جستجو ، این مطلب برای کاربران مفید نیست و نمی تواند نیاز های کاربر را از لحاط محتوایی تامین کند و جامعیت خاصی هم ندارد . اگر به دنبال داشتن محتوای خوب و مفید هستید حتما مقالات خود را جامع بنویسید . جامعیت مهم تر از طول مطلب است اما داشتن محتوا هایی با بیش از 2000 کاراکتر و همچنین محتوای ارزشمند ، وب سایت شما را بسیار معتبر خواهد نمود .

2.صفحات برچسب ها و دسته بندی های حذف شده :

همانطور که می دانید ما هنگام انتشار مطالب ، آنها را دسته بندی می کنیم و یا اینکه برچسب گذاری می کنیم . گاهی اوقات این صفحات ممکن است به هر دلیل توسط خود ما حذف شوند . در این شرایط اگر برچسب یا دسته های مربوط به این مطلب ، دیگر مطلبی مرتبط با خودشان نداشته باشند عملا خالی محسوب می شوند و وقتی کاربر از طریق موتور های جستجو وارد صفحه مربوط به این برچسب یا دسته بندی شود با یک صفحه خالی و بدون محتوا روبرو می شود . این صفحات هم جز صفحات زامبی محسوب می شوند و باید تمام دسته ها و برچسب هایی که محتوایی مرتبط با آنها وجود ندارد از سایت پاک شوند .

3.مطالبی که بازدید آنها در یک دوره مشخص بسیار کم است :

ممکن است محتوای وب سایت ما روزانه ، هفتگی و یا مطابق با برنامه خاص خود وب سایت ارسال شود . در این شرایط باید حتما مطالب بررسی شوند . اگر مطالب ، مقالات یا محصولات برای مثال در 2 ماه یا 3 ماه گذشته بازدید بسیار کمتری را داشته اند پس عملا نوعی صفحات زامبی محسوب می شوند . برای مثال دو محصول را در نظر بگیرید که با فاصله زمانی 3 روز از هم ارسال شده اند . یکی از محصولات در یک ماه اخیر 50 بازدید داشته است و دیگری تنها 5 بازدید . در قدم اول سعی کنید تا هر دو محصول را از نظر بهینه سازی و سئو برسی کنید و اگر مشکلات خاصی را مشاهده کردید حتما آنها را رفع نموده و مجدد در کنسول موتور جستجوی خود ایندکس کنید . پس از چند روز ، مجدد وضعیت سایت را بررسی کنید . اگر تعداد بازدید محصول مجدد افزایش خاصی نداشت پس این محصول هم جز صفحات زامبی سایت محسوب می شود و باید حذف شود .

4.صفحات 404 و لینک های شکسته :

صفحات 404 مهم ترین نوع صفحات زامبی محسوب می شوند . برای شناسایی صفحات 404 که معمولا در اثر لینک های شکسته ساخته می شوند ( یعنی لینک هایی که به صفحه خاصی اشار دارند اما آن صفحه به شکل کامل حذف شده است و دیگر وجود ندارد ) یا همان صفحات حذف شده ، می توانید از کنسل موتور حستجو استفاده کنید و آدرس صفحات را بدست آورید در نهایت نسب به حذف این صفحات اقدام کنید و در صورت امکان تمامی این صفحات را به شکل 301 به صفحات مرتبط و یا در صورت نبود صفحه مرتبط به صفحه اصلی سایت ریدایرکت کنید . ( حتما ریدایرکت 301 )

لینک های شکسته زامبی

5.محتواهای تکراری :

مطالب ، مقالات و محصولات تکراری هم نوعی صفحات زامبی محسوب می شوند . برخی بر این باور هستند که صرفا کپی برداری مطالب از سایت های خارجی ( منظور سایر سایت ها ) و انتشار آن در سایت خودشان ، به سایت و سئو آن آسیب خواهد زد ( که البته این مطلب صحیح است ). در حالی که از این موضوع غافل هستند که کپی برداری حتی در داخل سایت هم از لحاظ سئو کاملا غیر اصولی است . بدین معنی که شما نمی توانید دو برگه یا محصول یا مطلب با محتوای دقیقا یکسان داشته باشید . ممکن است در داخل وب سایت صفحات یا مطالبی وجود داشته باشند که از نظر محتوا و معنی بسیار به هم نزدیک باشند اما لزوما کاملا مشابه هم نیستند . در اینصورت باید محتوای ناقص تر را بوسیله تگ Canonical به محتوای جامع تر لینک نمود تا موتور های جسنجو هنگام ایندکس کردن مطلب یا محصول بخوبی متوجه شوند که این محتوا ، در جایی دیگر یک مقاله کامل تر هم دارد و لزوما این محتوای مشابه با تگ Canonical علامت گذاری شده است . ( این کار بسیار مهم است )

پیدا کردن صفحات زامبی و راه های مقابله با آن

برای یافتن صفحات زامبی بهترین ابزار در حال حاضر ابزار Google Search Console می باشد . زمانی که شما وب سایت خود را جهت تحلیل و همچنین بهبود سئو در ابزار Google Search Console ثبت می کنید تمامی گزارش های مربوط به وضعیت سایت در اختیار شما قرار می گیرد . با توجه به بخش های مختلف گوگل کنسول معمولا در بخش Coverage می توان تمامی خطا های موجود در سایت مثل صفحات 404 و یا سایر خطا های موجود در کل سایت را مشاهده کرد .

برای بررسی مقالات کم ارزش و کم بازدید هم می توانید از بخش مدیریت وب سایت و همچنین ابزار های آمار سایت ، بخوبی این اطلاعات را هم بدست آورید .

بعد از یافتن آدرس صفحات زامبی باید چه کرد ؟

در مورد صفحاتی که به شکل 404 یا لینک شکسته هستند :

سعی کنید از ریدایرکت 301 استفاده کنید . ریدایرکت را در قدم اول برای صفحات مرتبط انجام دهید . برای مثال اگر مقاله ای حذف شده است و در وب سایت مقاله ای مشابه با آن وجود دارد ، مقاله حذف شده را بر روی مقاله مشابه ریدایرکت 301 کنید .

در مورد مقالات یا محصولاتی که بازید کم دارند :

در رابطه با این مقالات می توانید چند مقاله را که موضوعات آنها تقریبا با هم یکی هستند در داخل یک مقاله جمع آوری کنید . اگر 5 مقاله مختلف برای بررسی گوشی آیفون 10 دارید حالا می توانید تمام آنها را در یک مقاله گردآوری کنید و تمام مقالات دیگر را حذف کرده و ریدایرکت 301 روی مقاله کلی قرار دهید .

اگر هم مقاله شما یک مقاله منفرد است و مقالات مرتبطی با آن وجود ندارد ، خود همین مقاله را توسعه داده و آنرا بروز رسانی کنید ، البته سعی کنید محتوای بسیار خوبی برای آن بنویسید.

بعد از اعمال هرگونه بروزرسانی حتما ایندکس مجدد در گوگل کنسول را انجام دهید !

صفحات 404 زامبی

نکات مهم در رابطه با زامبی پیج ها

ریدایرکت های 301 را تماما به یک صفحه انجام ندهید . ریدایرکت ها باید به صفحات مرتبط با صفحه حذف شده باشند . ریدایرکت کردن تمام مقالات یا محتواهای حذف شده ، به صفحه اصلی یا به صفحه مشخص دیگری به تعداد زیاد حتما افت رتبه و به هم خوردن وضعیت ایندکس را به همراه خواهد داشت .

تمام پروسه حذف صفحات زامبی را در یک روز انحام ندهید و سعی کنید کم کم و به مرور زمان این کار را انجام دهید .

سعی نکنید تا هرروز مقالات بی ارزش داخل سایت ارسال کنید . مقالات شما همانگونه که گفته شد هر اندازه جامع تر باشند حتی اگر در ماه یکبار هم ارسال شوند بسیار با ارزش تر هستند .

هر چه سریعتر نسبت به شناسایی و حذف صفحات زامبی اقدام کنید به این دلیل که سئو شما به وسیله این صفحات بسیار در خطر خواهد افتاد .

در وب سایت های بسیار بزرگ معمولا شناسایی صفحات زامبی اندکی مشکل به نظر می رسد اما در وب سایت هایی که به شدت با هم در حال رقابت هستند و بهینه سازی ، کلید اصلی آنها می باشد تک تک پارامتر ها باید بررسی شوند که مهم ترین آنها همین صفحات زامبی هستند . برای داشتن سئو مناسب در کلمات کلیدی مد نظر ، لازم است تا تمامی فاکتور ها کنار هم قرار گرفته و موارد مشکل ساز تا جایی که امکان دارد از میان برداشته شوند . متاسفانه صفحات زامبی از آن دست مشکلاتی هستند که اطلاعات کمی در رابطه با آنها وجود دارد و در مباحث آموزش سئو هم به اندازه کافی به این موضوع و اهمیت آن اشاره نمی شود ازاین جهت اکثر وب مستران و صاحبان وب سایت ها به شکل ناخودآگاه صفحات زامبی با محتوای ارزش بسیار پایین تولید میکنند .

امیدواریم که مقاله صفحات زامبی برای شما مفید باشد . باتشکر سئو 90