بخش Vip سئو نود

بهترین فرصت برای یادگیری در قسمت Vip سئو نود هم اکنون برای دانشجوبان عزیز فراهم شده است

جزئیات بیشتر
آموزش یکبار برای همیشه
بمناسبت عید بزرگ فطر ، 25% تخفیف ویژه با کد : EidFetr

نرخ پرش چیست ( Bounce rate )

مقالات سئو

نرخ پرش چیست و چگونه بروی سئو سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت ؟ با کدام روش‌ها میتوان نرخ پرش سایت را در جهت بهبود سئو سایت کنترل کرد ؟ در این مقاله کامل و جامع همراه ما باشید .

0 570
نرخ پرش چیست ( Bounce rate )

یکی از سولات مهم در زمینه سئو و بهینه سازی سایت ممکن است این باشد که نرخ پرش چیست و چرا در دنیای سئو و بهینه سازی سایت باید با این مفهوم آشنا بوده و مراقب آن باشیم ؟ موضوع Bounce rate یکی از موضوعات مهم در روند بهینه سازی سایت است که می توان گزارش آنرا از سایت های معتبر دریاقت نموده و سپس نسبت به این گزارش ، برداشت‌های لازم را انجام داده و تصمیمات بعدی را درمورد روند بهنیه سازی سایت گرفت .

نرخ پرش یکی از فاکتورهای مهم در سئو است که وب‌سایت معتبر و البته مفید را از غیر معتبر تفکیک می‌کند . دراقع نرخ پرش و عددی که به ما نشان می‌دهد میزان اعتبار این وب سایت و محبوبیت آن را تا حد زیادی مشخص می‌کند . اگر در یک جمله کوتاه نرخ پرش را توصیه کنیم می‌توان گفت :

نرخ پرش عددی است که درصد محبوبیت سایت از طرف مخاطبین هدف را نشان می‌دهد , اینکه کاربران چقدر در سایت ما حضور دارند و چه اندازه محتوای آن‌را مفید می‌دانند . در حقیقت این خصوصیتی است که توسط رفتار کاربر می‌تواند صعود یا نزول کند و تماما به کیفیت محتوای شما بستگی دارد !

زمانی که کاربران وارد وب‌سایت شما می‌شوند بسیار اهمیت دارد که تا چه مدتی در سایت شما ماندگار بوده و چه تایمی را به گشت‌وگذار در سایت شما مشغول می‌شوند .حرکت کردن بین صفحات مختلف سایت ، بازدید از بخش‌هایی که برای مخاطب شما جذاب است ، خواندن مقالات متعدد و تمام مدتی که کاربر در سایت شما حضور دارد ، بروی سئو سایت تاثیر بسزایی دارد . این موضوع به موتورهای جستجو سیگنال خواهد داد که وب‌سایت شما واقعا در زمینه کاری خود موفق عمل کرده و اطلاعات مناسبی را در اختیار کاربران قرار داده است . به این ترتیب خوانندگان یا کاربرانی که به دنبال مطلب خاصی هستند پس از وارد شدن به سایت به مقصود خود رسیده و علاوه برآن علاقمند به استفاده بیشتر از محتوای سایت شما هستند .

باید به این نکته توجه داشت که برخی کارها باعث میشوند تا نرخ پرش کاهش یابد که برای سایت بسیار ارزشمند است و انجام برخی کارها نیز باعث افزایش نرخ پرش می‌شوند که بر علیه سئو وب سایت ما عمل خواهد کرد . منظور از افزایش نرخ پرش این است که وقتی کاربر به دنبال موضوعی در موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شود ، شما باتوجه به محتوای صفحه ، اطلاعاتی را در اختیار او قرار دهید تا بتواند به پاسخ برخی سئوالات خود برسد به این تریتب  در همان لحظات اولیه ورو به سایت ، آن را ترک نخواهد کرد . اما در حالت برعکس ، یعنی زمانی‌که با محتوای خود نتوانید مخاطب را قانع کنید ، ممکن است لحظاتی پس از ورود به سایت ، آن را ترک کرده و به سراغ سایر وب‌سایت های همکار رفته و به دنبال پاسخ سوالات خود در آنها باشد . اما کارهایی که نرخ پرش را افزایش می دهند :

  • استفاده از عناوین فریب دهنده و کاذب
  • داشتن محتوای بسیار کم دررابطه با موضوع مدنظر در صفحه
  • تغییر آدرس به آدرسی دیگر ( ریدایرکت 301 )
  • استفاده از تبلیغات زیاد و پنجره‌های پاپ آپ تبلیغاتی
  • استفاده از قالب نامناسب و نامنظم جهت نمایش محتوای سایت
  • ارائه محتوای غیر مفید و سردرگم کننده که مغایر با هدف مخاطب است
  • داشتن تعداد زیادی صفحات 404 و لینک‌های شکسته

اکنون به شکل مختصر هر یک از این موارد را در ادامه بررسی کنیم تا به شکلی کلی درجریان باشید که این موارد چگونه مسبب بهبود یا نزول سئو سایت شوند .

افزایش نرخ پرش با استفاده از عناوین فریب دهنده و کاذب

این یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش نرخ پرش و اصطلاحا فرار کاربر از سایت است . از آنجا که عنوان مطالب ، هم برای موتورهای جستجو و هم برای سایر خوانندگان مهم است ، مدیر سایت ممکن است سعی کند تا برای جذب مخاطب از عناوین فریب دهنده استفاده کند . برای مثال سایت قصد دارد تا در رابطه با روش‌های نگهداری از لپ تاپ مطلبی را توضیح دهد . از آنجا که ترفندهای زیادی برای جذاب کردن عناوین سایت وجود دارد ، نویسنده در عنوان این مطلب از این تیتر استفاده می کند : ” 10 نکته مهم برای نگهداری اصولی از لپ تاپ ” .

مخاطبان ناخودآگاه تحت تاثیر واژه 10 نکته قرار خواهند گرفت و به سرعت روی سایت شما کلیک خواهند نمود . خب تا اینجا همه چیز درست است و شما توانستید تا یک کلیک طبیعی از موتور جستجو دریافت کنید و در نتیجه نرخ کلیک یا همان CTR را افزایش دهید . اما موضوع مهم بعد از این است !!!

عناوین فریب دهنده و افزایش نرخ پرش

کاربری که با مشاهده شماره ” 10 ” وارد سایت شده است قصد دارد تا آن 10 نکته‌ای که در عنوان سایت دیده بود را مشاهده کند . اما اکنون که وارد صفحه سایت شما شده در ابتدای سایت فعلا لیست‌های بلندی از عکس و تصاویر تبلیغاتی را مشاهده می‌کند و در ادامه آن نیز مطلب به گونه‌ای قرار دارد و قالب به شکلی نامنظم است که مخاطب متوجه نمی‌شود باید کجا دنبال آن 10 نکته و مطلب مورد نظر باشد . پس چند ثانیه بعد از ورود به سایت ، در مدت کوتاهی آن را ترک کرده و به جستجوی سایت بعدی خواهد رفت . از این جهت چون کاربران معمولا در کمتر از 1 دقیقه سایت شما را ترک می‌کنند میزان نرخ پرش سایت شما افزایش خواهد یافت .

البته منظور از 1 دقیقه این نبود که اگر کاربر یک دقیقه بعلاوه یک ثانیه در سایت بماند نرخ پرش برای شما محاسبه نخواهد شد . این موضوع را در ادامه بررسی خواهیم کرد . پس عجله نکنید . تا اینجا فعلا متوجه شدید عناوینی که برای جذب مخاطب انتخاب می‌کنیم باید حتما محتوای مناسبی نیز در ادامه داشته باشند و کاربر به محض ورود به سایت بتواند آن مطلب را مطالعه کند . این شاید مهم‌ترین عامل در افزایش نرخ پرش است و تعداد زیادی از وب سایت‌ها دقیقا بخاطر استفاده از عناوین کاذب باعث افزایش Bounce rate خود می‌شوند .

داشتن محتوای بسیار کم

یکی دیگر از دلایل مهم که باعث می‌شود نرخ پرش در سایت افزایش پیدا کند این است که شما محتوایی بسیار کم را در سایت نوشته باشید . ممکن است جمله معروفی را در این باره شنیده باشید که محتوا پادشاه وب سایت است از این جهت باید محتوایی که ارائه می‌شود جامع و کامل باشد .

اگر شما تمامی نکات در رابطه با روش‌های نگهداری از لپ تاپ را ارائه نکنید کاربران مسلما به دنبال مطالب بیشتری خواهند گشت از این جهت به محض ورود به سایت و کمی بالا پایین کردن خواهند فهمید که شما محتوای کم و شاید راه‌گشایی را به او ارائه نکرده‌اید و از این جهت در مدت کوتاهی از سایت شما خارج خواهد شد . این کار شما ( تولید محتوای کم ارزش ) منجر به ایجاد صفحات زامبی نیز خواهد شد . ضفحات زامبی زمانی ایجاد خواهند شد که قصد پرکردن وب سایت خود با مطالب مختلف دارید اما هر مطلب شما ازنظر طول محتوا بسیار کم بوده یا کیفیت لازم را ندارد و خواننده با مطالعه آن از لحاظ بار دانش ، سیراب نخواهد شد و مجدد در ذهن او سوالات بسیاری راجع به مطلب مربوطه وجود خواهد داشت که جهت یافتن پاسخ آنها باید به سایر سایت‌ها و منابع مراجعه کند . ( البته تنها یکی از دلایل ایجاد صفحات زامبی داشتن محتوای ضعیف است و متولد شدن این نوع صفحات دلایل زیادی دارد )

از این جهت حتما تولید محتوای خود را مناسب و متناسب با فعالیت خود انجام دهید . اگر شما محتوای کاملی داشته باشید توانسه‌اید تا کاربر را مدت زیادتری در سایت متوقف کرده و از این جهت به اعتبار خود اضافه نمائید . همچنین هرگز نرخ پرش آنچنان بالایی نیز نداشته باشید . پس لازم است مقالات به شکلی تهیه و تدوین شوند تا کاربر هنگام استفاده از آن بخوبی درگیر شود و در صورت نیاز مقالات راهنما نیز در میان محتوای مدنظر در اختیار کاربر قرار گیرد تا کاربر بعدا به مطالعه آنها نیز مشتاق شود ، درنتیجه خواهیم دید که کاربر ممکن است مدت زمانی مثل یک ساعت در سایت شما بوده و مشغول مطالعه و استفاده از محتوا است .

البته صرفا نوشتن محتوای طولانی کافی نیست و باید داخل مطلب ، از آیتم‌های تصویری ، لیست ، جدول ، ویدیو و … جهت درگیر کردن کاربر و همچنین افزایش کیفیت محتوا و خارج کردن آن از نمای یکنواخت متنی استفاده کرد .

افزایش Bounce rate با تغییر آدرس به آدرسی دیگر

تغییر آدرس به آدرسی دیگر درواقع همان موضوع ریدایرکت‌ها هستند که یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش نرخ پرش هستند . همانگونه که گفته شد ممکن است کاربر روی عنوان ” 10 روش نگهداری لپ تاپ ” کلیک نموده و وارد سایت شود ، اکنون مطلبی که در این صفحه مشاهده می‌کند مربوط به معرفی برند خاصی از لپ تاپ است . آیا این مطلب همان محتوایی بود که کاربر به دنبال آن می‌گشت و بخاطر آن وارد سایت شما شد ؟

مسلما جواب خیر است . این حالت ممکن است دلایل متعددی داشته باشد اما در اکثر حالات آدرس قبلی ( اصلی ) ممکن است خذف شده باشد و صفحه‌ای دیگر جایگزین آن شده است . در این حالت و برای رفع این مشکل ، روش های زیادی وجود دارد اما زمانی که آدرس حذف شده به یک آدرس جدید نقل مکان می‌کند در اکثر حالات ریدایرکت از نوع 301 می شود و کاربران هنگام ورود به یک صفحه ، با محتوای دیگری روبرو می‌شوند که اصلا علاقمند به مشاهده آن نیستند در نتیجه وب سایت را ترک خواهند نمود و ترک وب سایت در مدت زمانی کوتاه ، یعنی افزایش نرخ پرش .

استفاده از تبلیغات زیاد و پنجره های پاپ آپ تبلیغاتی

یکی از مواردی که اصطلاحا ” بسیار اعصاب کش ” است ، همین پنجره‌های پاپ آپ هستند که به شکل تبلیغاتی باز می‌شوند . اگر کسب‌وکار شما برایتان مهم است لطفا به هیچ عنوان از پنجره‌های پاپ آپ برای تبلیغات یا هرمورد دیگری در همان ابتدای ورود کاربر به سایت استفاده نکنید . زمانی که کاربر با اشتیاق وارد سایت شما می‌شود تا مطلب مورد نظر را مطالعه کند در همان لحظه اول ، یک یا چند پنجره بصورت متوالی باز می‌شوند و کاربر در شوک است که چه اتفاقی افتاد و پنجره اصلی سایت کجارفته است ! یک نمونه از پاپ آپ های کناری را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید !

استفاده از تبلیغات پاپ آپ و افزایش نرخ پرش

همچنین در این بین پنجره هایی تبلیغاتی باز می‌شوند که ما هیچ علاقه‌ای به مطالعه آنها نداریم از این جهت نه تنها کاربر خواننده ، این پنجره‌ها را به سرعت خواهد بست بلکه وب سایت را نیز بسته و به سراغ سایت دیگری خواهد رفت که بتواند کمی آرامش خاطر و تمرکز داشته باشد . لذا یکی از مخرب‌ترین موارد در سایت می‌تواند همین پنجره‌های پاپ آپ باشد که در سایت باز می‌شوند .

همچنین پاپ آپ باعث می شود کاربران نام وب سایت شما را به خاطر سپرده و بعدها هنگام مشاهده آن در SERP ، به آن مراجعه نکنند . مورد دوم تبلیغات زیاد است که اکثرا در ابتدای سایت قرار داده می‌شوند . البته که تبلیغات یک منبع درآمد برای وب سایت‌های بزرگ است اما در سایت‌های به نسبت کوچک‌تر ، داشتن تعداد زیادی تبلیغات در ابتدای سایت باعث خواهد شد تا کاربر تصور کند تمام وب‌سایت مربوط به تبلیغات است و به پایین صفحه مراجعه نمی‌کند تا ادامه مطالب را مطالعه کند . این گزینه‌ها در ظاهر موارد ساده‌ای هستند اما مسلما نرخ پرش را افزایش خواهند داد .

استفاده از قالب نامناسب برای سایت

یکی دیگر از مواردی که در افزایش Bounce rate تاثیر گذار است استفاده کردن از قالب نامناسب است . معمولا قالب‌های اختصاصی چنین مشکلی ندارند اما قالب‌های آماده به این دلیل که عمومی نوشته می‌شوند و هنگام نصب ، پبکربندی آنها به درستی انجام نمی‌شود ، از همین جهت ممکن است مطالب یا سایر محتوا در بدنه قالب به درستی به کاربر نشان داده نشوند . همچنین حالت موبایل قالب‌ها بسیار مهم هستند . به تصویر زیر و عدم داشتن توازن آن توجه کنید .

قالب نامناسب و افزاش نرخ پرش

همه تمرکز طراحان روی بهینه سازی قالب برای نمایش صحیح در نسخه‌های موبایل است اما قالب های آماده ممکن است مشکلات زیادی ، هم در نسخه دسکتاپ و هم در نسخه موبایل داشته باشند که اگر شما به برنامه نویسی قالب خودتان آشنایی نداشته باشید ، به تنهایی قادر به رفع این مشکلات نخواهید بود . از این جهت نامناسب بودن قالب و عدم نمایش محتوا در یک ستون مناسب ، باعث فرار کاربران از سایت خواهد شد .

ارائه محتوای غیر مفید و سردرگم کننده

یکی از بخش‌های مهم داخل هر سایت ، همانگونه که گفته شد محتوا است . محتوا به هر اندازه که مناسب و باکیفیت باشد به همان اندازه شما اعتبار کسب خواهید کرد . زمانی که کاربر وارد سایت شد ، بسیار مهم است که محتوا را با چه زبانی مطالعه کند . اگر زبان محاوره به شکل خوب بیان شود کاربر علاقه بیشتری به محتوا خواهد داشت . اما اگر در زبان محاوره ضعف داریم باید مقاله را با لحن مناسب و کتابی بنویسیم . همچنین بخش بندی عناوین ، رعایت طول کاراکترها و همچنین رساندن کاربر به مقصود خود با یک سناریوی منظم ، بسیار مهم است .

متاسفانه برخی کاربران برای تولید مطلب به وب سایت‌های خارجی مراجعه می‌کنند و چون تسلط ترجمه کردن محتوا را به شکل قابل قبولی ندارند ، مطلب را عینا در ابزارهای ترجمه همچون Google Translate وارد کرده و مطلب ترجمه شده را بدون کارکردن روی ساختار جمله ، در سایت قرار می‌دهند .

آیا می‌توان جملاتی که فعل و فاعل آنها درست و در جای مناسب نیست را خوانده و از آن چیزی یاد گرفت ؟ مسلما خیر و مطمئنا بسیاری از شما با این نوع ترجمه‌ها بسیار روبرو شده‌اید . کاربر باید قادر باشد تا مقاله شما را به راحتی مطالعه نماید . داشتن هرگونه محتوایی که کاربر را سردرگم کند و یا هرگونه مطلبی که او را از هدف خود دور کند باعث خواهد شد کاربر ادامه محتوای صفحه را مطالعه نکرده و در نتیجه از سایت خارج شود که از نتیجه آن نیز اطلاع دارید . شروع کردن محتوا با تعاریفی کاربر پسند بسیار تاثیر گذار است و اهمیت دارد که شما چگونه در همان ابتدای مقاله کاربر را در سایت خود ماندگار کنید تا این مطلب را به پایان برسانید !

داشتن تعداد زیادی صفحات 404 و لینک های شکسته مسبب اصلی نرخ پرش !

یکی دیگر از مواردی که بسیار در افزایش نمره نرخ پرش تاثیر گذار است لینک های شکسته و صفحات گمشده یا همان 404 هستند . این صفحات علاوه بر افزایش نرخ پرش ، اثرات بسیار مخرب دیگری نیز دارند که حقیقتا یک بلای خانمان‌سوز برای سایت هستند . صفحاتی که در سایت گم می‌شوند و اکنون دیگر در همان آدرس قبلی در دسترس نیستند ، اصلا مورد علاقه کاربران نیستند . زمانی که کاربر مطلبی را که مقصود است پیدا کرده و با اشتیاق روی آن کلیک می‌کند تا وارد محتوای صفحه شود ، بجای اینکه وارد صفحه مد نظر شود ، وارد صفحه‌ای می شود که داخل آن نوشته است : ” متاسفیم محتوای مورد نظر یافت نشد ! ” .

صفحات 404 و افزایش نرخ پرش

صفحات 404 تا حد زیادی قابل کنترل هستند اما مدیر سایت باید این صفحات را مدیریت کرده و از نمایش آنها جلوگیری کند . می‌توان اینگونه گفت : صفحاتی که 404 می‌شوند ، یکی از اصلی‌ترین دلایل درجهت افزایش نرخ پرش هستند به این دلیل که کاربر به محض ورود به سایت و دیدن صفحه 404 ، در 90% مواقع در همان لحظه سایت را ترک می‌کند و به سراغ سایت دیگری خواهد رفت .

البته که طراحی کاربر پسند و راهنمایی کاربران در صفحه 404 به سمت منابع محتوایی سایت ، یک راه مقابله با ترک سایت توسط کاربر است اما درصد کمی از کاربران به علائم موجود در صفحه 404 توجه خواهند داشت و درصد زیادی از آنها ، از سایت شما خارج شده و داخل SERP به دنبال سایر صفحات و محتواها خواهند گشت . پس لازم است تا طراحی این صفحه به شکل مناسب صورت گیرد که کاربر در صورت قرارگرفتن در این صفحه ، بیش از حد سردرگم نشده و به گشتن در سایت شما ترغیب شود .

اگر هریک از موارد گفته شده بدرستی رعایت شوند می‌توان با افزایش نرخ پرش در سایت مقابله کرد . امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد . باتشکر سئو نود

امید قدیمی

امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت

نقشه راه فرانت

اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید

شاید این مطالب نیز برای شما جالب باشد

SERP چیست و چه اطلاعتی در سرپ نمایش داده می‌شود ؟ در این مقاله تمامی جزئیات در مورد SERP را خدمتتان توضیح داده‌ایم .

0 96

Keyword Density یا چگالی کلمه چیست یا به عبارتی کلمه کلیدی را باید چندبار داخل یک صفحه استفاده کنیم تا سئوی محتوا اصولی انجام شود ؟ بررسی مفهوم کیورد استافینگ در برابر چگالی کلمه !

0 694
دیدگاه ها و نظرات
توجه کامنت های انگلیسی تایید نخواهند شد در صورت داشتن مشکل ، قبل از ارسال دیدگاه نظرات سایر دوستان را نیز مطالعه فرمائید برای مشاهده پاسخ دیدگاه ها بر روی علامت " " کلیک کنید
اشتراک دیدگاه
captcha
تکمیل تمامی فیلد ها الزامی است

آموزش های رایگان بیشتر در آپارات و یوتیوب سئو نود
کانال آپارات سئو نود چنل یوتیوب سئو نود