قوانین استفاده از تگ های H در سئو ( Headings )
مقالات سئوچرا نباید از تگ H1 در تولید محتوای سایت استفاده کنید ؟ تگ های H2 و H3 چگونه باید در داخل محتوا استفاده شوند تا سئو بهتری داشته باشیم ؟ تمامی نکات مربوط به تگ های هدینگ در محتوا نویسی !!
دوستانی که در زمینه سئو سایت فعالیت میکنند حتما اطلاع دارند که تگ H1 مهمترین تگ محتوایی در هر صفحه است . به جملهای که نوشته شد دقت کنید ، ” تگ H1 مهم ترین تگ محتوایی در صفحات وب سایت شما است ” .
شما هنگام نوشتن محتوا برای هر صفحه میتوانید از چندین تگ محتوایی استفاده کنید . در حقیقت داخل بخش تایپوگرافی وب سایت ، تگ هایی همچون :
p,span,a,li,h1,h2,h3,h4,h5,h6,b,i,u,...
استفاده میکنید که در این بین تگ های p و h و a اهمیت بالایی دارند چراکه تمامی متون پاراگراف ها داخل تگ های p قرار خواهند گرفت ، و تمامی عناوین داخل تگ های هدینگ یا همان h1 تا h6 و لینک های داخلی نیز داخل تگ های a و برای سایر موارد داخل متن نیز میتوان از تگ هایی همچون li و span و … استفاده کرد .
تگ H1 و موارد مربوط به آن
داخل محتوای صفحات شما ، لازم است تا تگ های خانواده h بخوبی استفاده شوند . موضوع مهمی که وجود دارد اینجاست که :
تگ H1 بیشترین الویت را در صفحه دارد ، به این معنی است که محتوای قرار گرفته داخل این تگ ، به این معنی است که مهمترین عنوان شما داخل صفحه مدنظر ، محتوای داخل این تگ است . یا به عبارتی اگر واضح تر بگوئیم ، شما باید مهمترین عنوان صفحات خودتان را داخل این تگ قرار دهید .
از لحاظ ساختاری در صفحات وب ، باید حدالامکان تگ H1 در ابتدایی ترین قسمت صفحه شما قرار گیرد . اگر به وب سایت های معتبر دقت کنید ، اصلی ترین عنوان صفحه که داخل تگ H1 قرار خواهد گرفت ، در بالاییترین و ابتدایی ترین قسمت صفحه قرار دارد .
حدالامکان اندازه فونت یا همان font size تگ H1 را در ابتدای صفحه کمی بزرگتر درنظر بگیرید تا بخوبی نمایش داده شده و مخاطب عنوان صفحه را به شکل مناسب درک کند .
تگ های H2 و H3
داخل محتوای صفحه ، تگ های H2 و H3 باید پس از تگ H1 قرار گیرند . یعنی اگر تگ H1 شما در بالای صفحه است ، بعد از کمی محتوا نویسی در داخل صفحه ، باید از تگ های H2 و H3 استفاده کنید . طبق آموزش بالا ، شما باید بصورت نزولی از تگ های H استفاده کنید ، یعنی از ابتدای صفحه که به سمت پایین حرکت میکنیم ، تگ های H2 و H3 در داخل محتوا استفاده شوند .
در بالا گفتیم که تگ H1 فقط باید یکبار داخل صفحه استفاده شود ، اما درمورد تگ های H2 و H3 محدودیتی وجود ندارد و میتوانید بیش از یکبار از این تگ ها استفاده کنید .
دقت داشته باشید که عناوین صفحه خود را باید با ترتیب و الویت ، بصورت نزولی مرتب کنید . یعنی اصلی ترین عنوان که داخل صفحه توسط تگ H1 قرار گرفته است و پس از آن باید عنوانی که پس از تگ H1 بیشترین الویت را دارد داخل تگ H2 استفاده شود .
اگر عنوان دیگری نیز وجود دارد که اهمیت آن بسیار بالا است ، بازهم میتوان آن را در داخل تگ H2 قرار داد . عنوان مهم بعدی را نیز میتوانید داخل تگ H3 استفاده کنید و به همین ترتیب عناوین دیگری را نیز چندبار داخل تگ های H3 استفاده کنید . اگر به محتوای همین صفحه که داخل مطالعه آن هستید دقت کنید ، خواهید دید که ما در ابتدای صفحه از تگ H1 استفاده کردیم و به همین ترتیب که به سمت پایین صفحه حرکت میکنیم ، تگ های H2 و سپس تگ های H3 استفاده شده است . اما چرا تگ های H4 و H5 و H6 داخل محتوای صفحه ما نیست ؟
تکلیف تگ های H4 و H5 و H6
در مورد تگ های H4 و H5 و H6 باید دقت داشته باشید که در اکثر موارد نیازی به استفاده از آنها نیست چرا که طول محتوای ما هر اندازه که بیشتر باشد ، میتوان از چند تگ H2 و سپس تگ های H3 ( به هر تعداد ) استفاده کرد .
اگر جملاتی همچون ” نتیجه گیری ” ، ” منابع بیشتر ” و مواردی از این دست وجود داشت که درحالت کلی به تیتر های مقاله شما ارتباطی ندارند را میتوانید داخل تگ های H4 قرار دهید .
چگونه تگ های H را داخل سایت تشخیص دهیم ؟
یکی از ساده ترین موارد برای شناسایی وجود یا عدم وجود تگ های H داخل صفحه ، این است که با زدن کلید F12 یا راست کلیک داخل صفحه وب و زدن گزینه Inspect وارد بخش Developer شوید ( داخل کروم و فایرفاکس این کار بسیار راحت است ) . سپس دقیقا همانند تصویر وارد قسمت Elements شوید . در این بخش میتوان سورس کد یا همان کدهای پشت صفحه سایت را دید .
در قسمت باز شده کافیست تا با زدن کلید های Ctrl + F و داخل باکسی که در پایین قسمت Developer باز شده است ، عبارت ” h1 ” را سرچ کنید . باید دقت داشته باشید که حتما این تگ یکبار داخل صفحه وجود داشته باشد .
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید ، تگ h1 تنها و تنها یکبار داخل صفحه پیدا شده است از این جهت کار ما درست است .
این روش بسیار ساده بوده و نیاز به نصب هیچ افزونه خاصی ندارد . البته میتوانید برای بررسی این موارد در حوزه سئو از افزونه های کروم استفاده کنید . Detailed Seo Extension یکی از افزونه های کروم یا به اصطلاح Extension هایی است که میتوانید با جستجو کردن نام آن داخل گوگل و نصب آن ، بررسی ساختار سئو داخلی صفحه را در چند ثانیه بررسی کنید .
برای مثال اگر به تصویر بالا دقت کنید ، در گزارش بالا که مربوط به یک نمونه از گزارشات این افزونه است ، نمایش داده است که یک عدد تگ H1 ، یک عدد تگ H2 و یک عدد تگ H4 با 3 عدد تگ H3 استفاده شده است .
البته در این صفحه ، تگ های H4 با 3 عدد تگ H3 در خارج از محتوای اصلی صفحه استفاده شده است و مربوط به عناوین دیگری هستند که برای جزئیات صفحه است . اما در کل اطلاع داشته باشید که این افزونه میتواند کمک شایانی در شناسایی و رفع مشکلات تگ های H در سایت شما داشته باشد .
اشتباهی که ممکن است دچار آن شوید !!!
یکی از اشتباهاتی که ممکن است در مورد تگ H1 پیش آید ، اینجاست که شما دو تگ H1 داخل صفحه داشته باشید . این مورد زمانی پیش خواهد آمد که شما با قالب وب سایت خودتان آشنایی نداشته باشید . اگر قالب شما برای سیستم وردپرس یا هر سیستم دیگری بود و به درستی کدنویسی شود ، تگ H1 به شکل خودکار داخل صفحه شما قرار خواهد گرفت ( باتوجه به عنوان صفحهای که شما قرار خواهید داد ) .
اشتباهی که ممکن است شما مرتکب آن شوید ، این است که هنگام نوشتن مطلب ، از بخش ویرایشگر ، از گزینه ” سرتیتر 1 ” استفاده کنید . اگر در حین نوشتن محتوای صفحه ، برای اولین عنوانی که نوشتید از سرتیتر 1 استفاده کنید ، احتمال 90% وجود دارد که شما دو تگ H1 داخل صفحه داشته باشید .
لذا قبل از هرچیزی اگر به قالب خودتان آشنایی ندارید ، با توجه به روش های گفته شده ، بررسی کنید که آیا عنوان صفحه شما توسط تگ H1 داخل قرار گرفته است یا نه ! اگر قرار گرفته باشد ، شما لازم نیست تا از سرتیتر 1 حین نوشتن محتوا و عنوان گذاری استفاده کنید و سرتیتر های خود را از سرتیتر 2 شروع کنید .
اشتباه در استفاده از هدینگ ها در صفحات سایت
طبق محتوایی که خدمتتان آموزش داده شد ، تگ های هدینگ اهمیت بسیار زیادی در محتوای سایت دارند و لازم است تا عناوین مهم در داخل آنها قرار گیرد به همین دلیل نباید متونی که ارزش خاصی نداشته و متون عامیانه انتقال میدهند داخل هدینگها قرار گیرد .
نمونه بارز این موضوع ، صفحه اصلی وب سایتها است که عناوین هربخش را داخل تگ های H قرار میدهند . برای مثال عناوینی در صفحه اصلی مثل ” جدیدترین محصولات ” یا ” محصولات پرفروش ” و ” محصولات پربازدید ” و موارد مشابه در بسیاری از وب سایت ها داخل تگ های H2 یا H3 هستند که داخل صفحه اصلی سایت معنی خاصی را منتقل نمیکنند و بهتر است این عناوین را داخل تگ های Span قرار دهید و اندازه فونت آنها را کمی درشت کنید .
این تگ ها ارزش بسیار زیادی منتقل میکنند از این جهت عناوین درست را داخل آنها قرار دهید . این اشتباه در سایت های بسیار زیادی حتی فروشگاه های معتبر نیز وجود دارد .
در داخل سایت های شرکتی و خبری میتوان در همان اوایل صفحه از تگ H1 استفاده نموده و عنوان سایت ( نام برند ) را داخل آن قرار داد ، برای مثال همانند تصویر زیر :
و سپس میتوان از تگ H2 بعنوان توضیح تکمیلی در زیر آن استفاده کرد . به این ترتیب ارزش و مفهوم صفحه اصلی را بخوبی به خزندههای موتورهای جستجو منتقل خواهید کرد . این موارد بسیار مهم هستند اما متاسفانه به دلیل نبودن آموزش های مناسب در این زمینه ، بیش از 70 درصد وب سایتها به این مشکلات دچار هستند و درموضوع سئو ، مفاهیم و کیورد های اصلی آنها بخوبی توسط خزندهها درک نمیشود لذا باید به این موارد دقت کنید .
امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت
نقشه راه فرانت
اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید
در کدام دامنه ها وبلاگ بسازیم یکی از سوالات خیلی مهم ممکن است این باشد که در کدام دامنه ها وبلاگ بسازیم ؟ ساخت وبلاگ می تواند برای انگیزه شخصی باشد یا برای وبلاگ نویسی جهت سئو . اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که علاقمند و به سئو و بهینه سازی هستید […]
نرخ پرش چیست و چگونه بروی سئو سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت ؟ با کدام روشها میتوان نرخ پرش سایت را در جهت بهبود سئو سایت کنترل کرد ؟ در این مقاله کامل و جامع همراه ما باشید .