تقویم محتوایی چیست
مقالات سئوچگونه میتوان یک تقویم محتوایی برای تولید محتوا ساخت ؟ روش اصولی ایجاد تقویم برای محتوا را در این مقاله کوتاه بخوانید !

تقویم محتوایی موضوعی است که داخل هر مجموعه که با تولید محتوا دست و پنجه نرم میکند میتواند جای داشته باشد . این تقویم توسط خود شما باید تنظیم شود که البته تنظیم شدن آن میتواند از قبل انجام شود و یا اینکه در حین کار تکمیل گردد .
تصور کنید که شما یک سایت وردپرسی در زمینه آموزش طراحی سایت دارید . تقویم محتوایی لزومی ندارد که از روز اول سال یعنی 1 فروردین تنظیم شود بلکه میتوانید هرروز از سال که تقویم خود را شروع کردید ، بعنوان آغاز تقویم محتوای خودتان درنظر داشته باشید . این تقویم میتواند یکساله و یا بمدت همیشگی تنظیم شود .
معمولا تقویم محتوایی در یک فایل اکسل و در هر ستون با مشخصات زیر ساخته می شود :
- عنوان محتوا
- نوع محتوا ( ویدیو ، متن ، تصویری و … )
- کلمه کلیدی مدنظر برای محتوا
- دسته بندی محتوا
- تاریخ مدنظر برای انتشار
- تعداد کلمات حدودی برای محتوا
- شخص منتشر کننده
- صفحات هدف برای لینک سازی از این محتوا
البته مدنظر داشته باشید که این موارد صرفا یک نمونه هستند و ممکن است خودتان نسبت به نوع محتوا ، موارد بیشتری را در ستون های اطلاعاتی برای تقویم محتوایی خودتان قرار دهید . تصور کنید که اکنون روز اول تنطیم تقویم محتوایی است / پس یک فایل اکسل ایجاد می کنیم و ستون های ارائه شده را داخل آن قرار میدهیم . خب !
بین کلام : اگر کسب و کار شما در حوزه های ویدیویی و متنی محتواهای بیشتری تولید می کند ، میتوانید دو تقویم مجزا تهیه کنید ، یعنی یک تقویم برای محتواهای ویدیویی و یک تقویم محتوایی نیز برای محتوای متنی !
برای یک هفته آینده ، یعنی 7 روز آینده ، مقالات خود را منشخص کرده و 7 ردیف را پر می کنیم . اگر قصد دارید تا هرروز مقاله منتشر کنید ، باید برای هرروز مقاله مشخص کنید . اما اگر برنامه شما اینگونه است که هر هفته 2 مقاله یا 3 مقاله منتشر کنید ، با توجه به اینکه تعداد مقالات در هفته کم هستند ، میتوانید برنامه تقویم محتوایی را برای یکماه آینده تنظیم کرده و مشخص کنید در چه تاریخ هایی که تصمیم دارید کدام محتوا را منتشر کنید .
پس به این ترتیب میتوان تقویم محتوایی را ساخته و اطلاعات داخل آن را تکمیل کرد . اما سئوال اینجاست که چه لزومی به وجود تقویم محتوایی است ؟
چرا باید تقویم محتوایی داشته باشیم ؟
داشتن تقویم محتوایی یک مزیت بسیار بزرگ دارد :
ممکن است یک بیزنس ، با توجه به قدمت خود ( سایت های نوپا ) روزانه یک یا دو مقاله را منتشر کنند ، در اینصورت سالانه بیش از 600 یا 700 مقاله منتشر خواهند کرد ، و در شرایط ممکن است مقالات تکراری منتشر شود که این موضوع به هیچ عنوان برای سئوی سایت خوب نیست و ممکن است کلمات هدف نیز تکراری ایجاد شوند ، لذا در این حالات ، داشتن تقویم محتوایی بسیار اهمیت دارد .
تقویم محتوایی مسبب برنامه ریزی دقیق خواهد شد و تمام کسب و کارهای بزرگ بدون شک برای خود تقویم محتوایی دارند .
مزیت دیگر داشتن تقویم محتوایی هماهنگی بین اعضای تیم است . تصور کنید که شرکت شما 3 نفر برای قسمت تولید محتوا نیرو استخدام کرده است . این سه نفر همه روزه در حال تولید محتوا برای سایت شما هستند . این افراد عاقلانه نیست که همیشه از همدیگر درمورد محتواهایی که در سایت قرار داده شده است سئوال کنند ، و اگر تقویم محتوایی وجود داشته باشد ، میتوانند با تکمیل تقویم محتوایی مشترک ، دقیقا اطلاع داشته باشند که چه محتواهایی درکل داخل سایت منتشر شده است .
همچنین علاوه بر هماهنگی ، مسبب ایجاد ایده های جدید برای تولید مقالات بهتر و بیشتر ، و یا بهبود سایر مقالات سایت است .
مزیت دیگر تقویم محتوایی ، ایجاد نظم در روند تولید محتوا است ! باتوجه به اینکه امروزه گوگل به یک نقطه هدف جهت بهینه سازی سایت ها برای سئو تبدیل شده است ، لذا باید دقت کرد که گوگل چه سیاست هایی را در پیش گرفته است ، و مطابق با همان سیاست ها ، محتوای خوب برای کاربران سایت تهیه کرد !
اگر وب سایت شما روند درست و طبق تقویم را برای تولید محتوای خود درنظر گیرد ، خزنده های موتور جستجوی گوگل نیز به شکل روتین به سایت شما سر خواهند زد که این امر مسبب بهتر ایندکس شدن محتوا و سرعت بالای در دسترس قرار گرفتن آن داخل نتایج گوگل یا همان SERP خواهد شد . لذا ایجاد یک برنامه منظم توسط تقویم محتوایی بسیار مهم است .
تقویم محتوایی برای شبکه های اجتماعی
تقویم محتوا صرفا برای وب سایت نیست و در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام نیز میتوانید به سادگی همین تقویم را پیاده کرده و طبق آن ، محتوای صفحه خود را مدیریت کنید . شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال حاضر یک ابزار مستقیم برای فروش ، بازاریابی ، آموزش و دیده شدن است که در چندسال اخیر ، الگوریتم های خود را بسیار بهبود بخشیده است و لذا تولید محتوای باکیفیت بسیار ارزشمند است .
البته اینجا موضوع بحث ما شبکه اجتماعی اینستاگرام نیست و هدف صرفا آموزش اهمیت داشتن تقویم برای تولید محتوا است .
از آنجایی که تولید محتوا در وب سایت ها عموما به شکل متنی است ( با چند تصویر یا یک ویدیو داخل مطالب ) لذا تقویم محتوایی برای سئو سایت از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است . توجه داشته باشید که داشتن نظم در تقویم محتوایی اهمیت زیادی ندارد و حتما اینگونه نیست که شما در روزهای مشخصی از ماه محتوا تولید کنید تا یک نظم مشخص در تاریخ های انتشار وجود داشته باشد ، موضوع مهم اینجاست که محتوای شما اولا باکیفیت باشد ، دوما بتواند رتبه خوبی در گوگل کسب نموده و همچنین خواننده را به مطالعه مقالات بیشتر در سایت ترغیب کند که از این طریق اعتبار وب سایت نیز بیشتر شده و مخاطبین متفاوتی وارد سایت شما شوند .

امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت
نقشه راه فرانت
اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید
بک لینک چیست بک لینک چیست و چرا ما به بک لینک نیاز داریم ؟ مطالبی که در این مقاله خواهید خواند : مفهوم بک لینک ؛ لینک داخلی و خارجی نوع لینک ؛ لینک های فالو و نوفالو ( Follow , Nofollow ) ارزش لینک ها ؛ اعبتار دامنه و صفحه روش های ایجاد […]
در کدام دامنه ها وبلاگ بسازیم یکی از سوالات خیلی مهم ممکن است این باشد که در کدام دامنه ها وبلاگ بسازیم ؟ ساخت وبلاگ می تواند برای انگیزه شخصی باشد یا برای وبلاگ نویسی جهت سئو . اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که علاقمند و به سئو و بهینه سازی هستید […]