بخش Vip سئو نود

بهترین فرصت برای یادگیری در قسمت Vip سئو نود هم اکنون برای دانشجوبان عزیز فراهم شده است

جزئیات بیشتر
آموزش یکبار برای همیشه
پیش فروش دوره جدید " چگونه در سئو شکست بخوریم ؟! " جزئیات بیشتر

SERP چیست ؟

مقالات سئو

SERP چیست و چه اطلاعتی در سرپ نمایش داده می‌شود ؟ در این مقاله تمامی جزئیات در مورد SERP را خدمتتان توضیح داده‌ایم .

0 167
SERP چیست ؟

SERP یکی از واژه هایی است که در بحث سئو بسیار با آن روبرو خواهید شد ، و در حقیقت تمامی هدف سئو ، بهبود نتایج در صفحه سرپ است و پس از انجام کارهای مربوط به سئو ، نتیجه زحمات را در سرپ مشاهده خواهید کرد .

SERP مختصر شده عبارت ” Search Engine Results Page ” است و به معنی ” صفحه نتایج موتور جستجو ” است . وقتی که شما عبارتی را برای مثال در گوگل وارد می کنید ، نتایجی طبق الگوریتم های مشخص شده در یک صفحه برای شما نمایش داده می‌شود . به این صفحه SERP گفته می شود . این ساده ترین و اصلی ترین تعریف از SERP است .

انواع مختلف اطلاعات قابل نمایش در SERP

داخل SERP چندین مدل اطلاعات قابل نمایش است که ازجمله اصلی ترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • نتایج عادی ، که شامل عنوان وب سایت در آن صفحه و توضیحات زیر آن است
  • نتایج لوکال ، که هنگام جستجوی کیورد های محلی مانند طراحی سایت در تبریز ، در سمت راست صفحه نمایش داده می‌شود
  • تبلیغات گوگل یا Adwords که در مرورگرهای فارسی با عبارت های ” دارای حامی مالی ” در کنار سایت و در مرورگر های انگلیسی با عبارت ” Ads ” در کنار نام وب سایت نمایش داده می‌شود
  • نمودار داده‌ای یا Graph که هنگام جستجوهای آماری نمایش داده می‌شود
  • پاسخ مستقیم یا Direct Answer Box که در جواب سئوال های کوتاه نمایش داده می‌شود
  • Zero Position – نمایش اطاعاتی مختصر ، بالاتر از همه سایت ها به انتخاب خود گوگل از اولین سایت نمایش داده شده در SERP
  • Featured Snippets که هنگام جستجوی یک عبارت شامل چندین گزینه نمایش داده می‌شود مثلا لیست بهترین افزونه های وردپرس
  • نتایج داده های ساختار یافته که خود شامل چندین نوع مختلف است برای مثال قسمت امتیاز دهی ( ستاره های نمایش داده شده در سرپ ، قسمت سئوالات متداول ، گالری تصاویر )

در ادامه به بررسی این موارد در سرپ خواهیم پرداخت تا اطلاعات کاملی در مورد SERP خدمتتان ارائه کرده باشیم .

نتایج عادی در SERP

این نتایج برای جستجو های عادی نمایش داده می‌شوند . برای مثال شما عبارت ” روش های درمان دیسک کمر ” را جستجو می کنید و نتایج زیر در سرپ برای شما نمایش داده میشود .

نتایج عادی در SERP

این نتایج را نتایج عادی در سرپ می نامند که در این حالت عبارت یا عبارات جستجو شده دارای فاکتور های خاصی نبوده و صرفا کاربر به دنبال بخش عظیمی از اطلاعات است نه صرفا یک پاسخ کوتاه به یک سئوال !

نتایج لوکال

نتایج لوکال زمانی نمایش داده می‌شود که شما یا از عبارات لوکال مثل نام شهر خود در عبارات مورد جستجو استفاده کنید و یا اینکه از عباراتی در سرچ استفاده کنید که نتایج محلی توسط وب سایت ها برای آن در گوگل ثبت شده است .

نتایج لوکال در سرپ

مثلا اگر سرچ کنید ” سفارش تلفنی پیتزا ” ، حتی با اینکه نام شهر خود را وارد نکرده باشید ، گوگل نتایجی را مثل شکل بالا به شما نمایش خواهد داد که براساس لوکیشن سیستم شما تنظیم شده است و بر طبق این الکوریتم به شما کمک خواهد کرد تا زودتر به نتیجه برسید .

تبلیغات گوگل یا Adwords

تبلیغات گوگل یا Adwords یکی از راه های کسب درآمد گوگل است و شما براساس این سیستم میتوانید هزینه خاصی را که براساس سختی کلمه کلیدی مدنظرتان و پوزیشنی که قصد نمایش سایت را دارید پرداخت کنید و سپس بدون سئو کردن سایت ، مثلا در صفحه اول و رتبه 1 نمایش داده شوید . همانطور که گفته شد هزینه ها براساس سختی کلمه و پوزیشن مدنظر شما برای نمایش تفاوت دارد .

از آنجایی که این سیستم برای ایران تحریم شده است ( در حال حاضر ) دامنه های پسوند ir امکان استفاده از این سیستم را ندارند و لذا باید از دامنه با پسوند com با سایر دامنه های غیر از ir استفاده کنید تا بتوانید به راحتی سایت خود را وارد این سیستم کنید .

گوگل ادز در سرپ

با هر کلیک روی وب سایت شما و در حقیقت با روی دادن هر بازدید ، از اعتبار کیف پول شما که برای کلمه مدنظرتان شارژ نموده‌اید کسر خواهد شد و پس از اتمام کل موجودی ، شما به رتبه اصلی که سایت شما در آن کلمه دارد باز خواهید گشت . همانطور که گفته شد تبلیغات گوگل یا Adwords در مرورگرهای فارسی با عبارت های ” دارای حامی مالی ” در کنار سایت و در مرورگر های انگلیسی با عبارت ” Ads ” در کنار نام وب سایت نمایش داده می‌شود .

نمودار داده‌ای یا Graph در SERP

گوگل نوع جالبی از نتایج را نیز در سرپ به شما نمایش می‌دهد که به آنها نمودار های داده‌ای گفته می‌شود . زمانی که عبارت هایی همچون ” درصد رشد جمعیت ایران از سال 90 تا 1402 ” را سرچ کنید ، در ابتدای نتایج SERP یک نمودار به شکل گرافیکی در ابتدای نتایج برای شما نمایش داده می‌شود که حاصل جمع آوری داده توسط خود گوگل است و به شما کمک می کند تا سریع تر به جواب برسید .

این قسمت گاها برای سایت ها نگران کننده است چراکه اینگونه تصور می کنند ” گوگل قصد دارد با توسعه اینگونه بخش ها ، کاربران را کمتر به سمت وب سایت های دیگر سوق دهد و این باعث کاهش ترافیک وب سایت ها می‌شود ” اما حقیقت اینگونه نیست !

پاسخ مستقیم یا Direct Answer Box

این نوع از نتایج زمانی در SERP نمایش داده می‌شوند که شما به دنبال یک جواب رک و مشخص هستید .

برای مثال میزان جمعیت ایران در سال 1402 ! در این شرایط گوگل برای اینکه شما را به سرعت به جواب برساند ، با توجه به داده های جمع آوری شده توسط خودش ، پاسخ صحیح را به شما نمایش خواهد داد !

Zero Position

یکی دیگر از مواردی که در سالهای اخیر در سرپ نمایش داده می‌شود Zero Position است .

zero position در serp

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید ، بخشی از اطلاعات وب سایت اول در این کلمه کلیدی ، به عنوان اطلاعات مختصر و پاسخ به کاربر نمایش داده می‌شود .

نتایج داده های ساختار

این موارد نیز بسته به سئو سایت ها نمایش داده می‌شود برای مثال در تصویر زیر :

داده های ساختار یافته در SERP

مشاهده می کنید که علامت های ستاره امتیاز یا به عبارتی ریچ اسنیپت و همچنین قسمت گالری تصاویر برای سایت های حوزه کابینت در سرپ در حال نمایش است . چند نوع دیگر از اطلاعات نیز در گوگل وجود داشتند برای مثال قسمت FAQ که حدودا یکماه قبل از انتشار این مقاله ، گوگل آنها را از SERP حذف نموده و مشخص نیست که دوباره نمایش دهد یا نه !

امید قدیمی

امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت

نقشه راه فرانت

اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید

شاید این مطالب نیز برای شما جالب باشد

گوگل در بزرگترین آپدیت خود در سپتامبر 2023 چه مواردی را هدف قرار داده است ؟ بشناسید ، بهبود دهید و رشد کنید !

2 182

استانداردترین اسکیما برای مسیر راهنما یا همان Breadcrumb در سئو سایت ! تنظیم اسکیمای بردکرامب به شکل دستی یا توسط وردپرس ؟

2 299
دیدگاه ها و نظرات
توجه کامنت های انگلیسی تایید نخواهند شد در صورت داشتن مشکل ، قبل از ارسال دیدگاه نظرات سایر دوستان را نیز مطالعه فرمائید برای مشاهده پاسخ دیدگاه ها بر روی علامت " " کلیک کنید
اشتراک دیدگاه
captcha
تکمیل تمامی فیلد ها الزامی است

آموزش های رایگان بیشتر در آپارات و یوتیوب سئو نود
کانال آپارات سئو نود چنل یوتیوب سئو نود