SERP چیست ؟
مقالات سئوSERP چیست و چه اطلاعتی در سرپ نمایش داده میشود ؟ در این مقاله تمامی جزئیات در مورد SERP را خدمتتان توضیح دادهایم .
SERP یکی از واژه هایی است که در بحث سئو بسیار با آن روبرو خواهید شد ، و در حقیقت تمامی هدف سئو ، بهبود نتایج در صفحه سرپ است و پس از انجام کارهای مربوط به سئو ، نتیجه زحمات را در سرپ مشاهده خواهید کرد .
SERP مختصر شده عبارت ” Search Engine Results Page ” است و به معنی ” صفحه نتایج موتور جستجو ” است . وقتی که شما عبارتی را برای مثال در گوگل وارد می کنید ، نتایجی طبق الگوریتم های مشخص شده در یک صفحه برای شما نمایش داده میشود . به این صفحه SERP گفته می شود . این ساده ترین و اصلی ترین تعریف از SERP است .
انواع مختلف اطلاعات قابل نمایش در SERP
داخل SERP چندین مدل اطلاعات قابل نمایش است که ازجمله اصلی ترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
- نتایج عادی ، که شامل عنوان وب سایت در آن صفحه و توضیحات زیر آن است
- نتایج لوکال ، که هنگام جستجوی کیورد های محلی مانند طراحی سایت در تبریز ، در سمت راست صفحه نمایش داده میشود
- تبلیغات گوگل یا Adwords که در مرورگرهای فارسی با عبارت های ” دارای حامی مالی ” در کنار سایت و در مرورگر های انگلیسی با عبارت ” Ads ” در کنار نام وب سایت نمایش داده میشود
- نمودار دادهای یا Graph که هنگام جستجوهای آماری نمایش داده میشود
- پاسخ مستقیم یا Direct Answer Box که در جواب سئوال های کوتاه نمایش داده میشود
- Zero Position – نمایش اطاعاتی مختصر ، بالاتر از همه سایت ها به انتخاب خود گوگل از اولین سایت نمایش داده شده در SERP
- Featured Snippets که هنگام جستجوی یک عبارت شامل چندین گزینه نمایش داده میشود مثلا لیست بهترین افزونه های وردپرس
- نتایج داده های ساختار یافته که خود شامل چندین نوع مختلف است برای مثال قسمت امتیاز دهی ( ستاره های نمایش داده شده در سرپ ، قسمت سئوالات متداول ، گالری تصاویر )
در ادامه به بررسی این موارد در سرپ خواهیم پرداخت تا اطلاعات کاملی در مورد SERP خدمتتان ارائه کرده باشیم .
نتایج عادی در SERP
این نتایج برای جستجو های عادی نمایش داده میشوند . برای مثال شما عبارت ” روش های درمان دیسک کمر ” را جستجو می کنید و نتایج زیر در سرپ برای شما نمایش داده میشود .
این نتایج را نتایج عادی در سرپ می نامند که در این حالت عبارت یا عبارات جستجو شده دارای فاکتور های خاصی نبوده و صرفا کاربر به دنبال بخش عظیمی از اطلاعات است نه صرفا یک پاسخ کوتاه به یک سئوال !
نتایج لوکال
نتایج لوکال زمانی نمایش داده میشود که شما یا از عبارات لوکال مثل نام شهر خود در عبارات مورد جستجو استفاده کنید و یا اینکه از عباراتی در سرچ استفاده کنید که نتایج محلی توسط وب سایت ها برای آن در گوگل ثبت شده است .
مثلا اگر سرچ کنید ” سفارش تلفنی پیتزا ” ، حتی با اینکه نام شهر خود را وارد نکرده باشید ، گوگل نتایجی را مثل شکل بالا به شما نمایش خواهد داد که براساس لوکیشن سیستم شما تنظیم شده است و بر طبق این الکوریتم به شما کمک خواهد کرد تا زودتر به نتیجه برسید .
تبلیغات گوگل یا Adwords
تبلیغات گوگل یا Adwords یکی از راه های کسب درآمد گوگل است و شما براساس این سیستم میتوانید هزینه خاصی را که براساس سختی کلمه کلیدی مدنظرتان و پوزیشنی که قصد نمایش سایت را دارید پرداخت کنید و سپس بدون سئو کردن سایت ، مثلا در صفحه اول و رتبه 1 نمایش داده شوید . همانطور که گفته شد هزینه ها براساس سختی کلمه و پوزیشن مدنظر شما برای نمایش تفاوت دارد .
از آنجایی که این سیستم برای ایران تحریم شده است ( در حال حاضر ) دامنه های پسوند ir امکان استفاده از این سیستم را ندارند و لذا باید از دامنه با پسوند com با سایر دامنه های غیر از ir استفاده کنید تا بتوانید به راحتی سایت خود را وارد این سیستم کنید .
با هر کلیک روی وب سایت شما و در حقیقت با روی دادن هر بازدید ، از اعتبار کیف پول شما که برای کلمه مدنظرتان شارژ نمودهاید کسر خواهد شد و پس از اتمام کل موجودی ، شما به رتبه اصلی که سایت شما در آن کلمه دارد باز خواهید گشت . همانطور که گفته شد تبلیغات گوگل یا Adwords در مرورگرهای فارسی با عبارت های ” دارای حامی مالی ” در کنار سایت و در مرورگر های انگلیسی با عبارت ” Ads ” در کنار نام وب سایت نمایش داده میشود .
نمودار دادهای یا Graph در SERP
گوگل نوع جالبی از نتایج را نیز در سرپ به شما نمایش میدهد که به آنها نمودار های دادهای گفته میشود . زمانی که عبارت هایی همچون ” درصد رشد جمعیت ایران از سال 90 تا 1402 ” را سرچ کنید ، در ابتدای نتایج SERP یک نمودار به شکل گرافیکی در ابتدای نتایج برای شما نمایش داده میشود که حاصل جمع آوری داده توسط خود گوگل است و به شما کمک می کند تا سریع تر به جواب برسید .
این قسمت گاها برای سایت ها نگران کننده است چراکه اینگونه تصور می کنند ” گوگل قصد دارد با توسعه اینگونه بخش ها ، کاربران را کمتر به سمت وب سایت های دیگر سوق دهد و این باعث کاهش ترافیک وب سایت ها میشود ” اما حقیقت اینگونه نیست !
پاسخ مستقیم یا Direct Answer Box
این نوع از نتایج زمانی در SERP نمایش داده میشوند که شما به دنبال یک جواب رک و مشخص هستید .
برای مثال میزان جمعیت ایران در سال 1402 ! در این شرایط گوگل برای اینکه شما را به سرعت به جواب برساند ، با توجه به داده های جمع آوری شده توسط خودش ، پاسخ صحیح را به شما نمایش خواهد داد !
Zero Position
یکی دیگر از مواردی که در سالهای اخیر در سرپ نمایش داده میشود Zero Position است .
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید ، بخشی از اطلاعات وب سایت اول در این کلمه کلیدی ، به عنوان اطلاعات مختصر و پاسخ به کاربر نمایش داده میشود .
نتایج داده های ساختار
این موارد نیز بسته به سئو سایت ها نمایش داده میشود برای مثال در تصویر زیر :
مشاهده می کنید که علامت های ستاره امتیاز یا به عبارتی ریچ اسنیپت و همچنین قسمت گالری تصاویر برای سایت های حوزه کابینت در سرپ در حال نمایش است . چند نوع دیگر از اطلاعات نیز در گوگل وجود داشتند برای مثال قسمت FAQ که حدودا یکماه قبل از انتشار این مقاله ، گوگل آنها را از SERP حذف نموده و مشخص نیست که دوباره نمایش دهد یا نه !
امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت
نقشه راه فرانت
اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید
گوگل در بزرگترین آپدیت خود در سپتامبر 2023 چه مواردی را هدف قرار داده است ؟ بشناسید ، بهبود دهید و رشد کنید !
استانداردترین اسکیما برای مسیر راهنما یا همان Breadcrumb در سئو سایت ! تنظیم اسکیمای بردکرامب به شکل دستی یا توسط وردپرس ؟