بخش Vip سئو نود

بهترین فرصت برای یادگیری در قسمت Vip سئو نود هم اکنون برای دانشجوبان عزیز فراهم شده است

جزئیات بیشتر
آموزش یکبار برای همیشه
قبل از افزایش قیمت ، در دوره 0 تا 100 طراحی سایت شرکت کن ! ورود به دوره

دسته بندی های مرگبار در وردپرس

مقالات سئو

چگونه باید در وردپرس دسته بندی های خود را اصولی بسازید تا در سئو سایت شما تاثیر منفی نداشته باشد ! نکات فنی مهمی که در رابطه با بخش دسته بندی های وردپرس هنوز نمیدانید ! بررسی سایت های فروشگاهی و محتوایی جهت دسته بندی اصولی و سئو درست کلمات کلیدی

0 90
دسته بندی های مرگبار در وردپرس

چگونه با ساخت درست دسته بندی ها سئو بهتری داشته باشیم !

دسته بندی در وردپرس و کلا در تمام سایت ها یکی از قسمت های مهم است چرا که بدون وجود بخش دسته بندی قادر به سامان دهی محتوای سایت نخواهیم بود . اما در این بین باید توجه کرد که ساخت دسته بندی ها به همین راحتی و در ظاهر کار نیست ! چرا که لازم است چندین فاکتور بسیار ساده اما تاثیر گذار در مورد ساخت و مدیریت دسته بندی ها را رعایت نمود ! چرا ؟ برای داشتن سئو بهتر و صعود به رتبه های بالاتر در موتور های جستجو ! ( در قسمت سئو داخلی )

دسته بندی در وردپرس در بخش داشبورد و زیر منو بخش نوشته ها قرار گرفته ، زمانی که شما مطلبی را نگارش کردید جهت سازمان دهی کردن آن در داخل سایت ، می بایست آن را در دسته مناسب خود قرار دهید . علاوه بر بخش نوشته ها ، ممکن است وب سایت شما فروشگاهی بوده و قسمت محصولات را نیز در پیشخوان وردپرس داشته باشید . در این حالت بخش دسته بندی محصولات هم وجود خواهد داشت . درکل برای تمامی انواع محتوا در داخل سایت ( محصولات ، نمونه کارها ، کتاب ها ، غذاها و … ) قسمت دسته بندی ها وجود دارد . ( در قالب های استاندارد وردپرس )

البته قسمتی نیز تحت عنوان برچسب ها وجود دارد که قبلا در مقاله کاملی توضیح دادیم که چرا باید بخش برچسب ها را در وردپرس و در کل سیستم های مدیریت حذف کنید . اگر در این مورد اطلاعات کافی ندارید توصیه می کنیم پس از مطالعه این مقاله ، مقاله مفید زیر را نیز نگاهی بیندازید :

پس قسمت برچسب ها را کلا به دست فراموشی بسپارید ، طرف حساب ما در این بخش ، قسمت دسته ها بوده و قصد داریم تا روش اصولی برای ساخت دسته بندی در وردپرس و تمامی سیستم های مدیریت محتوا را یکبار برای همیشه یاد بگیریم .

اولین گام برای شروع ساخت دسته بندی ها

امروزه موضوع سئو و رسیدن به صفحه اول موتور های جستجو و مخصوصا گوگل یکی از بخش های مهم در طول فعالیت هر وب سایت است . بنابراین هر اقدامی که داخل وب سایت صورت گیرد باید در نظر داشت که در آینده بر روی سئو سایت چه تاثیری خواهد داشت . شاید جالب باشد بدانید کوچکترین کارها ، بزرگترین نتایج را در سئو دارند پس باید به ریز ترین موارد توجه کرد .

بخش لینک سازی داخلی در سئو سایت ( بخش سئو داخلی ) بسیار موضوع مهمی است . اینکه ما در داخل سایت از کدام صفحات به کدام صفخات لینک سازی می کنیم در هدف گذاری صفحات مربوط به کلمات کلیدی بسیار مهم هستند . گاها به شکلی ناخواسته با لینک سازی هایی که انجام دادیم و اصلا در جریان آنها نیستیم به سایت خود ضربه می زنیم و بعدها با تلاش های فراوان و شکست های متعدد روبرو می شویم که نهایتا وب سایت ما در داخل نتایج با عدم پیشرفت در رتبه مواجه می شود . در این حالت باید در گام اول علت را در داخل سایت جستجو کرد .

اگر شما در زمینه سئو و بهینه سازی مبتدی باشید ، مطمئنا به برخی از این اشتباهات دچار شدید . بخش برچسب سازی یکی از همین اشتباهات است که در حال حاضر بسیاری از وب سایت ها درگیر این اشتباه هستند و حتی از آن خبر ندارند . حتما مقاله بالا را پس از به اتمام رسیدن این مطلب به شکل کامل و دقیق بخوانید چرا که ممکن است سایت خود را از یک مشکل دائمی نجات دهید .

مرتبط با همان مقاله برچسب ها ، این مقاله نیز به موضوع لینک سازی داخلی و صفحات متعدد مربوط است .

اگر قصد دارید تا وب سایت شما از همان گام اول به شکلی درست و بدون اشتباه پیشروی کند ، قبل ار ساخت دسته بندی ها ، کلمات کلیدی حوزه کاری خودتان را مشخص کنید . کلمات کلیدی همان کلید واژه هایی هستند که شما بعد ها قصد دارید زمانی که توسط کاربر در داخل موتور های جستجو سرچ شدند شما نیز جزء وب سایت های برتر باشید یا حداقل یک صفحه مشخص از سایت شما نمایش داده شود .

چرا باید در گام اول کلمات کلیدی حوزه کاری خود را مشخص کنید ؟ به این دلیل تصمیم بگیرید که با آن کلمات کلیدی ، دسته بندی ایجاد کنید یا نه !!!!!

در قدم اول از سایت هایی شروع می کنیم که فروشگاهی نبوده و روی ارائه محتوا و خدمات فعالیت می کنند . تصور کنید حوزه کاری شما در زمینه چاپ بوده و یکی از کلمات کلیدی سایت شما ” چاپ کاتالوگ ” است . اگر کلمه شما به نوعی باشد که نیاز به معرفی چندین محصول یا صفحه مختلف نداشته باشد ( که اکثر سایت های غیر فروشگاهی به این شکل هستند ) پس عملا برای این کلمه یک صفحه اختصاصی ساخته و محتوای آن را در داخلش قرار دادید ( متن ، ویدئو ، تصویر و … ) این صفحه برای کلمه کلیدی ” چاپ کاتالوگ ” ساخته شده و انتظار داریم زمانی که کاربر کلمه ” چاپ کاتالوگ ” را جستجو کرد ، برگه ساخته شده توسط ما برای کلمه ” چاپ کاتالوگ ” در نتایج جستجو نمایش داده شود و کاربر با کلیک بر روی سایت شما در نتایج ، وارد آن صفحه شود !

تا این قسمت از کار همه چیز درست است . اما شما در قسمت نوشته ها نیز مطمئنا برخی مطالب نگارش خواهید کرد تا کارهای تولید محتوا را نیز پیش برده و لینک سازی های داخلی برای مقالات هدف انجام دهید . در این بین برای دسته بندی مطالب خود ، یک دسته بندی تحت عنوان ” چاپ کاتالوگ ” نیز ساخته و مطالبی که به حوزه ” چاپ کاتالوگ ” مربوط هستند را در این دسته بندی قرار دادید . اکنون اشتباه مهلک در اینجا رخ میدهد !!!!!!!!

اکنون شما علاوه بر صفحه هدفی که برای چاپ کاتالوگ ساخته و داخل آن مطلب و ویدئو و … قرار دادید یک صفحه دسته بندی نیز با عنوان چاپ کاتالوگ دارید ! و این یک اشتباه بسیار بزرگ است چرا که برای یک کلمه کلیدی اکنون دو صفحه داریم و هر صفحه با محتوای مختلف منتشر شده است ! یک صفحه با محتوای کامل برای کلمه ” چاپ کاتالوگ ” و صفحه دیگر به لطف ساخت دسته بندی با همان نام برای تمامی مطالبی که در این دسته قرار گرفتند .

اما مشکل مهم بعدی برای بخش دسته بندی ها

تا این قسمت متوجه شدید که اگر در سایت های محتوایی ( غیر از فروشگاه و فروش محصول ) با عنوان کلمات کلیدی ، دسته بندی ایجاد کنید ، عملا به شکل ناخواسته 2 صفحه با محتوای متفاوت برای یک کلمه ایجاد کردید و باید ضمن استخراج کلمات کلیدی در گام اول ، از ساخت دسته بندی با عین کلمه خودداری کرد .

اما یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با ساخت دسته بندی های هم نام با کلمات کلیدی با آن مواجه شوید ، مشکلات لینک سازی داخلی توسط لینک های ایجاد شده در داخل برد کرامب وب ( مسیر راهنما ) سایت است .

همانطور که ممکن است بدانید بخش بردکرامب یا همان مسیر راهنما یکی از بخش های اصلی در هر وب سایت است و علاوه بر اینکه یکی از فاکتور های سئو بوده و کاربر را نیز در جهت ورود سریع به صفحات بالاتر راهنمایی خواهد کرد ، یک قسمت برای لینک سازی داخلی نیز محسوب می شود . چرا ؟؟؟ تصور کنید شما دسته بندی چاپ کاتالوگ را در سایت خود دارید و یک مقاله نیز با عنوان ” نکات مهم در مورد طراحی کاتالوگ محصولات پزشکی ” در سایت نوشتید . در حالت پیشفرض اگر به ساختار برد کرامب سایت خود دقت کنید خواهید دید که در مسیری به این شکل هستید :

صفحه اصلی » چاپ کاتالوگ » نکات مهم در مورد طراحی کاتالوگ محصولات پزشکی

در این حالت کلمه صفحه اصلی در داخل بردکرامب به همان صفحه اصلی سایت شما لینک شده و کلمه چاپ کاتالوگ به صفحه دسته بندی مطالب مربوط به چاپ کاتالوگ ! اکنون مشکل کار کجاست ؟ شما در صفحاتی مختلف با کلمه چاپ کاتالوگ ناخواسته از داخل برکرامب و مسیر راهنمای سایت به صفحه دسته بندی لینک سازی کردید و در حقیقت صفحه هدف برای کلمه چاپ کاتالوگ را صفحه دسته بندی مطالب برای دسته چاپ کاتالوگ نشان میدهید اما از طرفی هم در داخل متن سایر مقالات سایت ، صفحات و یا لینک های خارجی که برای صفحه اختصاصی چاپ کاتالوگ از آنها لینک ساختید ، هدف را صفحه اصلی چاپ کاتالوگ نشان میدهید !!! پس در اینجا کدام صفحه برای کلمه چاپ کاتالوگ هدف است ؟؟

پس متوجه شدید که شما اینگونه به شکل ناخواسته در حال تخریب صفحات اصلی کلمات کلیدی و مانع تراشی برای عدم پیشرفت آنها هستید .

برای حل مشکل دسته بندی های مخرب باید چکار کرد ؟

اگر شما نیز جز آن دسته هستید که به شکل ناخواسته با ساخت دسته بندی هایی با عناوین کلمات کلیدی در سایت های محتوایی ، صفحات اصلی برای کلمات کلیدی را مورد حمله قرار دادید میتوانید با کمی صبر و حوصله و روش اصولی این مشکل را حل کنید . اولا طبق تمامی مواردی که در مقالات سئو گفته شده است ، هرگز هیچ کاری را به یکباره انجام ندهید و به مرور زمان و به شکل طبیعی رفتار کنید .

در گام اول عنوان دسته بندی های خود را بررسی کنید . این عناوین را با عناوین مشابه و مرتبط جایگزین کنید . مثلا اگر قصد دارید تا دسته بندی چاپ کاتالوگ را سازمان دهی کنید میتوانید عنوان آن را به ” مقالات آموزشی حوزه کاتالوگ ” و یا مواردی این چنین متناسب با محتوای مقالات خود تغییر دهید .

مورد بعدی بخش نامک دسته بندی ها است . بخش نامک در قسمت نوار آدرس مرورگر نمایش داده می شود و در حقیقت آدرس صفحه دسته بندی شما خواهد بود . توصیه می کنیم نامک های دسته بندی را به شکل لاتین و یا معادل فینگیلیش آن قرار دهید تا آدرس های تمیز و سئو فرندلی داشته باشید .

مورد بعدی که میتوانید در بخش نامک انجام دهید اضافه کردن کلمه articles به نامک دسته بندی ها است که به نوعی مشخص شود این بخش و این آدرس که از ساخت دستبه بندی حاصل شده است مربوط به مقالات سایت است . پس در ابتدا با این دو روش ، عنوان و نامک دسته بندی های خود را اصلاح کنید .

گام سوم تنظیم تغییر مسیر آدرس دست بندی ها به آدرس های جدید است . اگر شما از افزونه یواست سئو در سیستم وردپرس خود استفاده می کنید کار شما راحت است چرا که این افزونه به شکل اتوماتیک مراحل ریدایرکت آدرس های قبلی به جدید را انجام خواهد داد .

گام بعدی تنظیم پیکر بندی در افزونه سئو است . اگر از افزونه یواست سئو استفاده کنید در داخل تنظیمات این افزونه و در قسمت ظاهر جستجو ،  بخشی به عنوان مسیر راهنما وجود دارد . در داخل این بخش برای انواع محتوایی که در داخل سایت دارید میتوانید تنظیم کنید ، کدام موارد در بردکرامب یا همان مسیر راهنما نمایش داده شود . اگر بخش دسته ها را مطابق تصویر زیر انتخاب کنید ، با ورود به داخل هر مطلب از بخش نوشته ها ، دسته بندی همان مطلب نیز داخل مسیر راهنما نمایش داده می شود . اما اگر بر روی گزینه هیچکدام تنظیم شود ، دسته بندی مطالب در داخل مسیر راهنما نمایش داده نخواهد شد . مثلا در سایت سئو نود از این جهت که عناوین دسته بندی برای ما مهم هستند و سئو وب سایت ما بر روی بهینه سازی صفحات دسته بندی است ( سایت فروشگاهی ) بخش عناوین دسته را در مسیر راهنما قرار دادیم تا در هر صفحه لینک سازی های داخلی توسط مسیر راهنما به صفحات دسته بندی ایجاد شده و این صفحات ، هدف ما برای کلمات کلیدی باشند چرا که در سایت های فروشگاهی موضوع دقیقا برعکس است و در ادامه به آن می پردازیم .

دسته بندی در سایت های فروشگاهی

اما دسته بندی در وردپرس همانطور که گفته شد تنها برای بخش مطالب نیست و برای قسمت محصولات و یا سایر بخش های محتوایی میتواند وجود داشته باشد . بحش محصولات نیز یکی از بخش هایی است که در سایت های فروشگاهی در قسمت دسته های محصول وجود دارد .

در سایت های فروشگاهی کمی داستان متفاوت است و باید برعکس مطالب بالا عمل کرد . شاید عجیب باشد اما حقیقت نیز همین است . شما در داخل سایت های فروشگاهی کلمات کلیدی خاصی دارید و عمده این کلمات کلیدی صرفا به یک محصول خاص اشاره ندارند بلکه به گروهی از محصولات اشاره می کنند . برای مثال کلمه کلیدی ” خرید گوشی سامسونگ ” در این کلمه کلیدی هدف شما نمایش تنها یک گوشی سامسونگ به کاربر نیست و لازم است تا کاربر به تمامی گوشی هایی که در دسته سامسونگ هستند دسترسی داشته و سپس طبق فیلتر ها و یا سایر گزینه ها به محصول مورد نظر برسد .

خب !!! کاربر در کدام صفحه از سایت شما میتوانید به تمامی گوشی های دسته سامسونگ دسترسی داشته باشد ؟؟؟ در صفحه دسته بندی ها !

دقیقا در سایت های فروشگاهی باید اولین صفحه هدف برای سئو ، صفحات دسته بندی محصول باشد پس به همین دلیل ساخت دسته بندی های درست بسیار حائز اهمیت است . دسته بندی در سایت های فروشگاهی اولا باید به شکل سلسه مراتبی باشد . یعنی اگر شما در زمینه فروش موبایل ، تبلت ، لپ تاپ و … فعالیت دارید در گام اول برای هر طیف محصول یک دسته بندی داشه باشید . یعنی یک دسته بندی با نام ” موبایل ” و نامک ” mobile ” برای تمامی محصولات در طیف موبایل . سپس این دسته بندی موبایل خود میتواند به چندین زیر بخش تقسیم بندی شود . برای مثال دسته بندی با نام ” گوشی سامسونگ ” با نامک ” samsung ” ایجاد شود . هنگامی که شما وارد دسته بندی گوشی های سامسونگ شوید آدرس شما در داخل نوار مروگر به این شکل است :

https://yoursite.ir/mobile/samsung

اکنون اگر شما در داخل یک گوشی سامسونگ از یک برند خاص باشید ، مسیر راهنما را نیز به این شکل مشاهده خواهید کرد :

صفحه اصلی » موبایل » گوشی سامسونگ » گوشی سامسونگ a12 با حافظه 64

اکنون طبق توضیحات بالا ، کلمه موبایل به صفحه دسته بندی موبایل لینک شده ، صفحه گوشی سامسونگ نیز به صفحه دسته بندی محصولات گوشی سامسونگ و این یعنی یک لینک سازی داخلی خوب برای سئو و بهینه سازی صفحات هدف ( صفحات دسته بندی ) در سایت های فروشگاهی . پس دقت داشته باشید که وب سایت شما در کدام زمینه کاری در حال فعالیت است و جنس کلمات کلیدی شما از کدام جنس ( فروشگاهی ، محتوایی ، شخصی و … ) است . به همین راحتی میتوانید با مدیریت دسته بندی ها و همچنین حذف برچسب ها ، ساختار لینک سازی داخلی خود را به سمت هدف بسیار نزدیک کنید .

امید قدیمی

امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت

نقشه راه فرانت

اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید

شاید این مطالب نیز برای شما جالب باشد

الگوریتم رقص گوگل چیست الگوریتم رقص گوگل یکی از الگوریتم ها ناشناخته است که لازم است در مورد آن تمامی مطالب را فرابگیرید تا در صورت مواجه شدن با این الگوریتم بدانید که چگونه باید عمل کنید و از انجام چه کارهایی پرهیز کنید . اگر بخواهیم به یک نکته مهم و اساسی در بحث […]

0 347

تاثیر ویدئو در سئو تاثیر ویدئو در سئو چقدر است و چرا باید آن را جدی گرفت . در این مقاله همراه ما باشید تا همه چیز را در مورد تاثیر ویدئو در سئو و نحوه استفاده بهینه از آن خدمتتان ارائه کنیم . در حال حاضر محتوا شاخصه اصلی برای سئو و بهینه سازی […]

0 951
دیدگاه ها و نظرات
توجه کامنت های انگلیسی تایید نخواهند شد در صورت داشتن مشکل ، قبل از ارسال دیدگاه نظرات سایر دوستان را نیز مطالعه فرمائید برای مشاهده پاسخ دیدگاه ها بر روی علامت " " کلیک کنید
اشتراک دیدگاه
captcha
تکمیل تمامی فیلد ها الزامی است