بخش Vip سئو نود

بهترین فرصت برای یادگیری در قسمت Vip سئو نود هم اکنون برای دانشجوبان عزیز فراهم شده است

جزئیات بیشتر
آموزش یکبار برای همیشه
دوره جدید آموزش طراحی cms با php و mysql ، مشاهده دوره

سئو داخلی چیست

مقالات سئو

سئو خارجی یا OnPage Seo چیست و چه مواردی را شامل می‌شود ؟ فاکتورهایی که باید برای بهبود سئو داخلی سایت خودتان شناخته و روی آنها کار کنید . صفرتاصد سئو داخلی را در یک مقاله مطالعه کنید .

2 1,280
سئو داخلی چیست

اگر شما نیز جز علاقمندان به حوزه سئو و بهینه‌سازی سایت هستید حتما در رابطه با دو موضوع سئو داخلی و سئو خارجی مطالبی به گوش شما آشنا خواهد بود . سئو داخلی که در اصلاح به آن OnPage Seo نیز گفته می‌شود یکی از شاخه‌های اصلی سئو در کنار سئو خارج سایت یا همان OffPage Seo است . موضوع این مقاله ، بررسی تمامی جوانب سئو داخلی است و به نوعی قصد داریم آموزش این نکات را در همین مقاله قرار دهیم تا شما با مطالعه این مقاله نیاز به هیچ منبع دیگری نداشته باشید .

دوره آموزشی پیشنهادی : آموزش رایگان سئو ، نابغه سئو

اگر با مبحث سئو کمی آشنایی داشته باشید خواهید فهمید که سئو پروسه متمادی است که باید به صورت مرتب و طبق یک برنامه زمانی منظم انجام شود و همیشه پیگیری شود . اکنون برای سئو ، باید در دو جنبه فعالیت کنیم . جنبه اول همان سئو داخلی است که متشکل از برخی کارهای برنامه نویسی و نظم دهی داخل سایت است و جبهه دوم سئو خارج سایت است که به نوعی سعی در بالا کشیدن خودمان در کنار دیگران داریم و عموما کارهای غیر برنامه‌نویسی هستند .

سئو داخلی سایت از کجا شروع می شود ؟

در جواب این سوال باید گفت سئو از همان قدم اول از قالب سایت شما و محتویات درون سایت شما که کاربران قادر به دیدن آنها نیستند شروع می‌شود . شاید در عنوان برخی قالب‌های آماده عنوانی تحت ” قالب سازگار با اصول سئو ” و یا ” قالب سئو شده ” مشاهده کرده باشید . این تمپلیت‌ها درحقیقت قالب‌های سایتی هستند که اصول سئو داخلی تا حد زیادی در آنها رعایت شده است .

به همین دلیل زمانی که طراحی سایت بصورت اختصاصی انجام شود ، از کارفرما سوال خواهد شد که آیا برای سئو سایت خود نیز هزینه خواهند کرد یا خیر ؟ اگر بهینه سازی سایت نیز برای آنها الویت باشد پس می‌توان از همان ابتدای طراحی قالب سایت ، تمامی نکات سئو داخلی در قالب را در نظر گرفت و آنها را اعمال کرد .

سئو داخلی در دو مرحله خلاصه می‌شود :

  • سئو داخلی قبل از شروع به کار سایت ( گزینه‌های فنی )
  • سئو داخلی پس از شروع به کار سایت ( گزینه‌های محتوایی و تعاملی )

از جمله نکاتی که در طراحی قالب جهت سئو رعایت می‌شوند و بسیار نیز حائز اهمیت است و رعایت آنها جز اصول طراحی قالب است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • متناسب بودن تعداد کدهای پشت صفحه با حجم صفحه
  • استفاده از کدهای استاندارد Html در ورژن 5 برای هر بخش
  • طراحی قالب به گونه‌ای که با تصاویر مشکل نداشته باشد
  • استفاده از ویزگی Alt برای تمام تصاویر جهت شناسایی هرچه بهتر آنها توسط موتورهای جستجو
  • استفاده اصولی از تگ‌های هدینگ ( H1 تا H6 ) و پرهیز از به کاربردن بیش از یک تگ H1 در هر صفحه
  • استفاده از رنگ متن متناسب با رنگ صفحه ( اگر هرگونه متن مخفی و همرنگ با سایت شما در سایت باشد ، موتورهای جستجو شما را نوعی متقلب خواهند شناخت )
  • استفاده از تگ‌های Meta مناسب در هدر سایت
  • استفاده بجا و مناسب از تگ‌های a به صورت فالو (DoFollow) و یا نوفالو (Nofollow)
  • استفاده از نشانه‌های Schema برای بهتر ایندکس شدن محتوای سایت توسط موتورهای جستجو
  • پرهیز از قرار دادن فایل‌های فلش و همچنین اسکریپت‌های مخرب در محتوای سایت
  • اسفاده از Title و Description متناسب با هر صفحه ( مهم‌ترین مورد در سئو داخلی )
  • مشخص کردن زبان سایت برای موتورهای جستجو ( اگر وب سایت چندزبانه است ، این مورد بسیار مهم است )
  • قراردادن Favicon یا همان نمادک سایت
  • طراحی کردن سایت به شکل رسپانسیو و واکنشگرا برای تمامی دستگاه‌ها ( یکی از مهمترین موارد برای موتورهای جستجو به دلیل افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند )
  • استفاده از روش‌های فشرده سازی برای کتابخانه‌ها و فایل‌های داخل سایت جهت افزایش سرعت بارگذاری سایت

 

موارد گفته شده از جمله مهم‌ترین کارهایی هستند که باید در طراحی قالب در نظر گرفته شود . از آنجا که موتورهای جستجو هنگام وارد شدن به سایت ، سورس یا همان کدهای پشت صفحه را می‌بینند ، پس لازم است تا این بخش برای موتورهای جستجو بهینه باشد تا قدم اول در سئو ، که همان سئو داخلی است به درستی انجام شود .

هریک از موارد فوق که در قالب رعایت شوند ( و موارد دیگر که مربوط به سئو داخلی هستند ) ، برای ما یک خطا محسوب می‌شود و اگر همین موارد در سایت رقبا مشکلی نداشته باشد ، وب سایت آنها یک قدم و یا چند قدم از ما جلوتر است .

اما بعد از طراحی سایت امکان انجام این موارد وجود ندارد ؟

برای برخی از صاحبان وب سایت‌ها ممکن است سوال باشد که اگر وب سایت مدنظر هریک از موارد فوق را نداشته باشد آیا می‌توان بعدا آنها را اضافه کرده و اشکالات موجود را رفع کرد یا خیر ؟

باید گفت بله و هیچ مشکلی وجود ندارد . شما می‌توانید با تحویل وب سایت خود به یک سئوکار ماهر ، و سپردن کارها به کاردان ، به راحتی تمامی این موارد و سایر موارد مربوط به سئو داخلی را به شکل کامل حل نمائید .

اما اگر شما هدف خود را از طراحی سایت ، افزایش درآمد و بازدهی کسب و کارتان قرار دهید ، بهتر است تا زیربنای سایت خود را از ابتدا درست اجرا کنید ، به این دلیل که موتورهای جستجو وب سایت شما را از ابتدا به شکل مناسب ایندکس کنند . رفع ایرادات سئو داخلی سایت بعدها نیز ممکن است اما باید مجدد تمام سایت را توسط موتورهای جستجو ایندکس نمود تا خزنده‌های موتورهای جستجو تغییرات اعمال شده را متوجه شده و امتیازات لازم را روی سایت شما اعمال کنند . اما بهتر است که ازهمان ابتدا به شکل درستی پروژه را اجرا کنید .

پس به‌راحتی می‌توان دریافت که جهت شروع به سئو لازم است تا قدم اول را از بهینه کردن داخل سایت خود شروع کنیم که درحقیقت همین سئو داخلی را انجام خواهیم داد .

سئو داخلی پس از شروع به کار سایت

مواردی که در بالا بررسی شدند مربوط به زمانی هستند که وب سایت شما هنوز شروع به کار نکرده و طراح سایت مشغول به طراحی قالب سایت و مراحل برنامه‌نویسی است . ( البته همانگونه که گفته شد می‌تواند بعد از شروع به کار سایت نیز باشد ) . زمانی که قالب به شکل کامل با اصول سئو طراحی شده و در اختیار شما قرار گرفت ، جهت شروع به کار و پس از خرید هاست و دامنه و … روی بستر اینترنت آپلود شده و راه‌اندازی خواهد شد .

اکنون که پارامتر های فنی سایت حل شده است ، نوبت انجام سایر کارها در داخل سایت است . یکی از مهم‌ترین موارد در سئو داخلی عبارت است از ” تولید محتوا ” . تولید محتوا به قدری اهمیت دارد که درحال حاضر اصلی‌ترین متمایز کننده سایت های معتبر از یکدیگر است . همانگونه که دانش و تخصص هر شخصی نشان دهنده میزان اعتبار گفته‌های وی می‌باشد ، درمورد وب سایت نیز ، هر اندازه که وب سایت‌ها محتوای جامع‌تری ارائه کنند به همان اندازه و به مرور زمان معتبر شناخته می‌شوند . هر اندازه که ما اطلاعات کامل تری ( متنی ، تصویری ، ویدئویی ) ارائه کنیم به همان اندازه خود را معتبر تر خواهیم کرد .

اما قبل از تولید محتوا چند کار مهم وجود دارد !

قبل از اینکه در سایت اقدام به تولید محتوا کرده و یا قصد داشته باشیم تا سایت را ازهر نظر پربار کنیم ، ابتدا باید برخی موارد را در ذهن داشته باشیم :

  • بررسی وضعیت کلی سئو سایت در وب سایت Woorank و یا سایت‌های مشابه
  • تولید نقشه سایت ( حدالامکان از نوع index sitemap )
  • بررسی سرعت سایت و حل مشکلات مربوط به آن در سایت GTmetrix و یا سایت‌های مشابه
  • ایجاد شبکه‌های اجتماعی که داخل آنها فعالیت خواهید داشت
  • شروع به تولید مقالات و ایجاد صفحاتی که نیاز به سئو دارند

اما اکنون در ادامه جهت تفهیم بهتر ، به بررسی برخی موارد مهم در حاشیه سئو داخلی خواهیم پرداخت .

بررسی وضعیت کلی سئو سایت در وب سایت Woorank

اولین کار برای برررسی وضعیت سئو داخلی سایت . در حال حاضر بهترین سایت برای بررسی وضعیت سئو داخلی سایت ، وب سایت وورنک است . شما کافیست وارد وب سایت وورنک که لینک آن در بالا قرار داده شده است مراجعه نموده و آدرس سایت خود را در آن وارد نمائید . پس از چند ثانیه وضعیت کلی وب سایت شما آنالیز می شود . وب سایت وورنک از 0 تا 100 نمره سایت شما را در نظر می گیرد . در ابتدای این سایت نموداری به شکل زیر مشاهده می شود که درصد فرآیند های حل شده ، فرآیند های نیازمند بهبود و در نهایت فرآیند های دارای مشکل را نمایش می دهد .

woorank

با کمی اسکرول و رفتن به پایین صفحه می توانید ایرادات موجود در بخش های قالب را مشاهده نموده و در صورت داشتن دانش طراحی سایت آنها را برطرف نمائید . اگر به بخش بندی های مختلف این سایت دقت نمائید خواهید دید که اکثر موارد گفته شده توسط ما در بالا در این وب سایت بررسی شده اند و تمام مواردی هستند که برای بهینه سازی داخلی سایت ، موتور های جستو از شما می خواهند . تصویر زیر مربوط به درصد امتیاز سایت ما در وورنک است که البته مقداری نیاز به بهبود دارد .

البته بررسی پارامتر های سایت وورنک و توضیحات درباره آن ، خود مقاله مفصلی است اما لازم است بدانید که ممکن است در وب سایت دقیقا مشابه هم باشند و تمامی پارامتر های آنها با هم برابر باشد . اما برای مثال نمره یکی از وب سایت ها 68 و نمره دیگری 72 باشد . این به این دلیل است که پارامتر های بک لینک و میزان بازدید سایتی که نمره آن 72 است بیشتر از سایت دیگر است .
پس پارامتر های فنی تنها یکبار نمره خودشان را اعمال می کنند اما پارارمتر های مربوط به بازدید و بک لینک مرتبا در حال افزایش هستد و روی نمره شما تاثیر گذر هستد .

 

2.تولید نقشه سایت

دومین کار برای تکیمل سئو داخلی تولید نقشه سایت است . البته یک ابهام در رابطه با نقشه سایت وجود دارد که برخی سایت ها لینکی به نام نقشه سایت دارند که یک نمودار درختی از محتوای داخل سایت را نشان میدهد که این نقشه سایت یک نقشه تصویری از سایت است . اما نقشه سایتی که برای سئو تولید خواهد شد اینگونه نیست .

نقشه سایت یک فایل با پسوند XML است که داخل آن آدرس تمامی صفخات داخل سایت قرار داده شده اند و موتور های جستحو به کمک این فایل می توانند محتوای سایت را به شکل کامل بررسی کنند و محتوای شما را ایندکس کنند . دون نقشه سایت ممکن است پروسه ایندکس کردن محتوای سایت مدت زیادی به طول انجامد . این نقشه سایت که ساخته شد باید در ابزار های موتور های جستجو ثبت شود .

3.بررسی سرعت سایت

پس از انجام مراحل بالا نوبت به بررسی وضعیت سرعت سایت در یکی از محبوب ترین سایت ها به نام GTmetrix است . همانند وب سایت وورنک شما پس از ورود به این سایت کافیست آدرس سایت خود را در آن وارد نمائید و پس از چند ثانیه نتایج مربوط به آنالیز سایت خود را مشاهده نمائید . تصویر زیر مربوط به آنالبز وضعیت سایت ما در وب سایت مربوطه است :

gtmetrix

این وب سایت هم اطلاعات خوبی در زمینه سرعت سایت به ما می دهد که باید تا حد امکان سعی درهر چه بهتر کردن پارامتر های داخل آن داشته باشیم . یکی از عمده مشکلاتی که سرعت سایت شما را کاهش می دهند و به سئو داخلی شما لطمه می زنند تصاویر هستند که اکثر وب سایت ها با آنها مشکل درند . از همین جهت سئو تصاویر بر روی بهبود سئو داخلی بسیار تاثیر گذار است .

4.ایجاد شبکه های اجتماعی

یکی از قدم های مهم در سئو داخلی که به اعتبار داخل سایت هم بسیار کمک خواهد کرد داشتن شبکه های اجتماعی و همچنین فعالیت مستمر در آنهاست . شبکه های اجتماعی که در حال حاضر تاثیر مستقیم روی بهینه سازی سایت دارند عبارتند از ”  توئیتر ، فیس بوک ، لینکدین ، اینستاگرام  ” . این 4 شبکه در حال حاضر بر  روی سئو سایت شما بسیار تاثیر گذار هستند . از نظر موتور های جستجو شما نیاز دارید تا علاوه بر وب سایت خود در خارج آن هم به فعالیت بپردازید . البته این موضوع تا حدودی به سئو خارجی هم مربوط می شود اما ساخت شبکه های اجتماعی و قراردادن لینک ها توسط Schema مربوط به خود ، جهت شناساندن به خزنده ای موتور های جستجو بسیار مهم است . فعالیت در این شبکه ها در حیطه سئو خارجی قرار می گیرد .

5. شروع به تولید مقالات

در نهایت در بررسی موضوع سئو داخلی رسیدیم به مهم ترین و حیاتی ترین فاکتور برای سئو داخلی یعنی تولید مقالات . پس از انجام تمامی کارهای فنی داخل سایت به اساسی ترین قدم در سئو داخلی میرسیم . تولید مقالات و محتوا در داخل سایت مهم ترین فاکتور برای ماست . درواقع ممکن است تمامی فاکتور هایی که در بالا گفته شد یکبار برای همیشه انجام شوند و یا نهایتا هر چند وقت یکبار بازبینی شوند . اما تولید محتوا در سایت فرآیندی است که ممکن است هرروز ، شاید هم هرروز چندین بار انجام شود . این موضوع بستگی به شرایط وب سایت هم دارد و اینکه هدف ما چیست . تولید مقالات با عنوان مناسب ، لینک سازی داخلی ، تصاویر جذاب ، بخش بندی محتوا و … همگی موضوعات مهم در تولید مقالات برای بهبود سئو داخلی هستند .

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا جنبه های کلی از موضوع سئو داخلی را با هم بررسی نمائیم . البته تمام سئو داخلی مسلما این نیست . شما برای داشتن یک سئو خوب حتما باید با یک سئو کار باتجربه همکاری نمائید . اما در حالت کلی برای آن دست از عزیزانی که در رابطه با سئو داخلی اطلاعات کامل نداشتند سعی کردیم تا اصلی ترین موارد را توضیح دهیم .

شما همواره برای داشتن یک سئو مناسب برای سایت خود باید اول از سئو داخلی شروع کنید . پس از تمامی فرآیند های مربوط به سئو داخلی به سراغ سئو خارجی خواهیم رفت .

در مورد این مقاله تمامی سوالات خود را می توانید در بخش نظرات همین مقاله برای ما مطرح کنید . جهت مشاوره در زمینه سئو و بهینه سازی سایت می توانید با تیم مشاوره ای سئو 90 در ارتباط باشید . با تشکر

امید قدیمی

امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت

نقشه راه فرانت

اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید

شاید این مطالب نیز برای شما جالب باشد

چرا باید بخش برچسب ها را در وردپرس فراموش کنید ؟ با ساخت برچسب های وردپرس در حال نابودی رتبه های وب سایت خود و تولید صفحات زامبی هستید ! در این مقاله دلایل منطقی آن را مطالعه کنید .

0 532

آیا صفحات زامبی سایت خودتان را می‌شناسید ؟ دراین مقاله 5 عامل ایجاد صفحات زامبی را به همراه روش های ازمیان برداشتن آنها خدمتتان توضیح دادیم تا با انجام آنها شاهد تاثیر شگرف در نتایج جستجوی گوگل باشید !

7 1,626
دیدگاه ها و نظرات
توجه کامنت های انگلیسی تایید نخواهند شد در صورت داشتن مشکل ، قبل از ارسال دیدگاه نظرات سایر دوستان را نیز مطالعه فرمائید برای مشاهده پاسخ دیدگاه ها بر روی علامت " " کلیک کنید
اشتراک دیدگاه
captcha
تکمیل تمامی فیلد ها الزامی است

دیدگاه های شما
جوانشیر ۰۷ / ۱۳۹۹

برای اینکه سئو داخلی سایتمو کامل کنم چقدر هزینه باید کنم ؟ قالب من اماده هستش توی اون سایت هایی که معرفی کردین من سایتم رو بررسی کردم واقعا افتضاح بود وضعیتش . ممنون میشم راهنمایی کنید مرسی

امید قدیمی ۰۷ / ۱۳۹۹

سلام خدمت شما دوست عزیز ، بله قالب های آماده این مشکل رو دارن و بدون استثنا همگی مشکل سرعت و بهینه سازی داخلی دارند و برای اینکه هزینه برآورد بشه باید وضعیت کلی وب سایت شما توسط سئو کار بررسی بشه و پارامتر هایی که نیاز به تغییر دارن استخراج بشن و روشون کار بشه . برای این مورد می تونید با ما تماس بگیرید و مشاوره کنید . با تشکر

آموزش های رایگان بیشتر در آپارات و یوتیوب سئو نود
کانال آپارات سئو نود چنل یوتیوب سئو نود