سئو داخلی چیست ؟

اگر شما هم جز علاقمندان به سئو هستید حتما دو موضوع سئو داخلی و سئو خارجی به گوش شما خورده است . سئو داخلی که در اصلاح به آن On Page Seo هم گفته می شود یکی از شاخه های اصلی سئو در کنار سئو خارج سایت یا همان Off Page Seo می باشد . موضوع این مقاله ما بررسی تمامی جوانب سئو داخلی است و به نوعی می خواهیم آموزش این نکات را هم در همین مقاله قرار دهیم تا شما با مطالعه این مقاله نیاز به هیچ منبع دیگری نداشته باشید .

سئو چیست ؟

اگر با مبحث سئو کمی آشنایی داشته باشید خواهید فهمید که سئو پروسه ای است که باید به صورت مرتب و طبق یک برنامه زمانی منظم انجام شود و همیشه پیگیری شود . حال برای سئو ما باید در دو جنبه فعالیت کنیم . جنبه اول همان سئو داخلی است که متشکل از برخی کارهای برنامه نویسی و نظم دهی داخل سایت است و جبهه دوم سئو خارج سایت است که به نوعی سعی در بالا کشیدن خودمان در کنار دیگران داریم وعموما کارهای غیر برنامه نویسی هستند .

سئو داخلی سایت از کجا شروع می شود ؟

در جواب این سوال باید گفت سئو از همان قدم اول از قالب سایت شما و محتویات درون سایت شما که کاربران قادر به دیدن انها نیستند شروع می شود . شاید در عنوان برخی قالب های آماده عنوانی تحت ” قالب سازگار با اصول سئو ” و یا ” قالب سئو شده ” مشاهده کرده باشید . اینها درواقع قالب های سایتی هستند که اصول سئو داخلی تا حد زیادی در آنها رعایت شده است .

به همین دلیل زمانی که طراحی سایت اختصاصی صورت می گیرد ، از کارفرما سوال می شود که آیا برای سئو سایت خود هم هزینه خواهند کرد یا نه ؟ اگر بهینه سازی سایت هم برای آنها الویت است پس می توان از همان ابتدای طراحی قالب سایت ، تمامی نکات سئو داخلی در قالب را در نظر گرفت و آنها را اعمال کرد .

سئو داخلی در دو مرحله خلاصه می شود :

  • سئو داخلی قبل از شروع به کار سایت ( گزینه های فنی )
  • سئو داخلی پس از شروع به کار سایت ( گزینه های محتوایی و تعاملی )

از جمله نکاتی که در طراحی قالب جهت سئو رعایت می شوند شامل :

  • 1.متناسب بودن تعداد کدهای پشت صفحه با حجم صفحه
  • 2.استفاده از کدهای استاندارد Html5 برای هر بخش
  • 3.طراحی قالب به گونه ای که با تصاویر مشکل نداشته باشد
  • 4.استفاده از ویزگی Alt برای تمام تصاویر جهت شناسایی هرچه بهتر آنها توسط موتور های جستجو
  • 5.استفاده اصولی از تگ های هدینگ ( H1 تا H6 ) و پرهیز از به کاربردن بیش از یک تگ H1 در هر صفحه
  • 6.استفاده از رنگ متن متناسب با رنگ صفحه ( اگر هر گونه متن مخفی و همرنگ با سایت شما در سایت باشد ، موتور های جستجو شما را نوعی متقلب خواهند شناخت )
  • 7.استفاده از تگ های Meta مناسب در هدر سایت
  • 8.استفاده بجا و مناسب از تگ های a به صورت فالو (Follow) و یا نوفالو (Nofollow)
  • 9.استفاده از نشانه های Schema برای بهتر ایندکس شدن محتوای سایت توسط موتور های جستجو
  • 10.پرهیز از قرار دادن فایل های فلش و همچنین اسکریپت های مخرب در محتوای سایت
  • 11.اسفاده از Title و Description متناسب با هر صفحه ( مهم ترین مورد در سئو داخلی )
  • 12.مشخص کردن زبان سایت برای موتور های جستجو ( اگر وب سایت چندزبانه است ، این مورد بسیار مهم است )
  • 13.قراردادن Favicon یا همان نمادک سایت
  • 14.طراحی کردن سایت به شکل رسپانسیو و واکنشگرا برای تمامی دستگاه ها ( یکی از مهمترین موارد برای موتور های جستجو به دلیل افزایش استفاده از تلفن های هوشمند )
  • 15.استفاده از روش های فشرده سازی برای کتابخانه ها و فایل های داخل سایت جهت افزایش سرعت بارگذاری سایت

بهبود سئو داخلی

موارد گفته شده از جمله مهم ترین کارهایی هستند که باید در طراحی قالب در نظر گرفته شود . از آنجا که موتور های جستجو هنگام وارد شدن به سایت ، سورس یا همان کدهای پست صفحه را می بینند ، پس لازم است تا این بخش برای موتور های جستجو بهینه باشد تا قدم اول در سئو ، که همان سئو داخلی است به درستی انجام شود .

هریک از موارد فوق که در قالب رعایت شوند ( و موارد دیگر که مربوط به سئو داخلی هستند ) ، برای ما یک خطا محسوب می شود و اگر همین موارد در سایت رقبا مشکلی نداشته باشد ، وب سایت آنها یک قدم و یا چند قدم از ما جلوتر است .

اما بعد از طراحی سایت امکان انجام این موارد وجود ندارد ؟

برخی از صاحبان وب سایت سوال میکنند که آیا اگر وب سایت ما هر یک از موارد را نداشته باشد می توان بعدا آنها را اضافه کرد و اشکالات موجود را رفع کرد یا خیر ؟

باید گفت بله و هیچ مشکلی وجود ندارد . شما می توانید با تحویل وب سایت خود به یک سئو کار ماهر ، و سپردن کارها به کاردان ، به راحتی تمامی این موارد و سایر موراد مربوط به سئو داخلی را به شکل کامل حل نمائید .

اما اگر شما هدف خود را از طراحی سایت ، افزایش درآمد و بازدهی کسب و کارتان است بهتر است تا بنیه سایت خود را از ابتدا درست بنا کنید ، به این دلیل که موتور های جستجو وب سایت شما را از ابتدا به شکل مناسب ایندکس کنند . رفع ایرادات سئو داخلی سایت بعد ها هم ممکن است اما باید مجدد تمام سایت را توسط موتور های جستجو ایندکس نمود تا خزنده های موتور های جستجو تغیرات اعمال شده را متوجه شده و امتیازات لازم را به وب سایت شما اعمال کنند . اما بازهم بهتر است که کارتان را از ابتدا معتبر پیش ببرید .

پس به راحتی می توان دریافت که جهت شروع به سئو لازم است تا ما قدم اول را از بهینه کردن داخل سایت خود شروع کنیم که همین سئو داخلی است .

سئو داخلی پس از شروع به کار سایت

مواردی که در بالا بررسی شدن مربوط به زمانی هستند که وب سایت ما هنوز شروع به کار ننمود است و طراح سایت مشغول به طراحی قالب است . ( البته همانگونه که گفته شد می تواند بعد از شروع به کار سایت هم باشد ) . زمانی که قالب به شکل کامل با اصول سئو طراحی شد و در اختیار ما قرار گرفت ، جهت شروع به کار و پس از خرید هاست و دامنه و … روی بستر اینترنت آپلود شده و شروع به کار می نماید .

اکنون که پارامتر های فنی سایت حل شده است ، نوبت به سایر کارهای داخلی سایت می رسد . یکی از مهم ترین موارد در سئو داخلی عبارت است از ” تولید محتوا ” .

تولید محتوا به قدری مهم است که در حال حاضر اصلی ترین متمایز کننده سایت های معتبر از هم است . همانگونه که دانش و تخصص هر شخصی نشان دهنده میزان اعتبار حرف ها و گفته های وی می باشد ، درمورد وب سایت ها هم ، هر اندازه که وب سایت ها محتوای جامع تری ارائه کنند به همان اندازه معتبر شناخته می شوند . هر اندازه که ما اطلاعات کامل تری ( متنی ، تصویری ، ویدئویی ) ارائه کنیم به همان اندازه خود را معتبر تر خواهیم کرد .

اما قبل از تولید محتوا چند کار مهم وجود دارد !

  • 1.بررسی وضعیت کلی سئو سایت در وب سایت Woorank
  • 2.تولید نقشه سایت
  • 3.بررسی سرعت سایت و حل مشکلات مربوط به آن  در سایت GTmetrix
  • 4.ایجاد شبکه های اجتماعی
  • 5.شروع به تولید مقالات

بررسی وضعیت کلی سئو سایت در وب سایت Woorank

اولین کار برای برررسی وضعیت سئو داخلی سایت . در حال حاضر بهترین سایت برای بررسی وضعیت سئو داخلی سایت ، وب سایت وورنک است . شما کافیست وارد وب سایت وورنک که لینک آن در بالا قرار داده شده است مراجعه نموده و آدرس سایت خود را در آن وارد نمائید . پس از چند ثانیه وضعیت کلی وب سایت شما آنالیز می شود . وب سایت وورنک از 0 تا 100 نمره سایت شما را در نظر می گیرد . در ابتدای این سایت نموداری به شکل زیر مشاهده می شود که درصد فرآیند های حل شده ، فرآیند های نیازمند بهبود و در نهایت فرآیند های دارای مشکل را نمایش می دهد .

woorank

با کمی اسکرول و رفتن به پایین صفحه می توانید ایرادات موجود در بخش های قالب را مشاهده نموده و در صورت داشتن دانش طراحی سایت آنها را برطرف نمائید . اگر به بخش بندی های مختلف این سایت دقت نمائید خواهید دید که اکثر موارد گفته شده توسط ما در بالا در این وب سایت بررسی شده اند و تمام مواردی هستند که برای بهینه سازی داخلی سایت ، موتور های جستو از شما می خواهند . تصویر زیر مربوط به درصد امتیاز سایت ما در وورنک است که البته مقداری نیاز به بهبود دارد .

البته بررسی پارامتر های سایت وورنک و توضیحات درباره آن ، خود مقاله مفصلی است اما لازم است بدانید که ممکن است در وب سایت دقیقا مشابه هم باشند و تمامی پارامتر های آنها با هم برابر باشد . اما برای مثال نمره یکی از وب سایت ها 68 و نمره دیگری 72 باشد . این به این دلیل است که پارامتر های بک لینک و میزان بازدید سایتی که نمره آن 72 است بیشتر از سایت دیگر است .
پس پارامتر های فنی تنها یکبار نمره خودشان را اعمال می کنند اما پارارمتر های مربوط به بازدید و بک لینک مرتبا در حال افزایش هستد و روی نمره شما تاثیر گذر هستد .

افزایش سئو داخلی

2.تولید نقشه سایت

دومین کار برای تکیمل سئو داخلی تولید نقشه سایت است . البته یک ابهام در رابطه با نقشه سایت وجود دارد که برخی سایت ها لینکی به نام نقشه سایت دارند که یک نمودار درختی از محتوای داخل سایت را نشان میدهد که این نقشه سایت یک نقشه تصویری از سایت است . اما نقشه سایتی که برای سئو تولید خواهد شد اینگونه نیست .

نقشه سایت یک فایل با پسوند XML است که داخل آن آدرس تمامی صفخات داخل سایت قرار داده شده اند و موتور های جستحو به کمک این فایل می توانند محتوای سایت را به شکل کامل بررسی کنند و محتوای شما را ایندکس کنند . دون نقشه سایت ممکن است پروسه ایندکس کردن محتوای سایت مدت زیادی به طول انجامد . این نقشه سایت که ساخته شد باید در ابزار های موتور های جستجو ثبت شود .

3.بررسی سرعت سایت

پس از انجام مراحل بالا نوبت به بررسی وضعیت سرعت سایت در یکی از محبوب ترین سایت ها به نام GTmetrix است . همانند وب سایت وورنک شما پس از ورود به این سایت کافیست آدرس سایت خود را در آن وارد نمائید و پس از چند ثانیه نتایج مربوط به آنالیز سایت خود را مشاهده نمائید . تصویر زیر مربوط به آنالبز وضعیت سایت ما در وب سایت مربوطه است :

gtmetrix

این وب سایت هم اطلاعات خوبی در زمینه سرعت سایت به ما می دهد که باید تا حد امکان سعی درهر چه بهتر کردن پارامتر های داخل آن داشته باشیم . یکی از عمده مشکلاتی که سرعت سایت شما را کاهش می دهند و به سئو داخلی شما لطمه می زنند تصاویر هستند که اکثر وب سایت ها با آنها مشکل درند . از همین جهت سئو تصاویر بر روی بهبود سئو داخلی بسیار تاثیر گذار است .

4.ایجاد شبکه های اجتماعی

یکی از قدم های مهم در سئو داخلی که به اعتبار داخل سایت هم بسیار کمک خواهد کرد داشتن شبکه های اجتماعی و همچنین فعالیت مستمر در آنهاست . شبکه های اجتماعی که در حال حاضر تاثیر مستقیم روی بهینه سازی سایت دارند عبارتند از ”  توئیتر ، فیس بوک ، لینکدین ، اینستاگرام  ” . این 4 شبکه در حال حاضر بر  روی سئو سایت شما بسیار تاثیر گذار هستند . از نظر موتور های جستجو شما نیاز دارید تا علاوه بر وب سایت خود در خارج آن هم به فعالیت بپردازید . البته این موضوع تا حدودی به سئو خارجی هم مربوط می شود اما ساخت شبکه های اجتماعی و قراردادن لینک ها توسط Schema مربوط به خود ، جهت شناساندن به خزنده ای موتور های جستجو بسیار مهم است . فعالیت در این شبکه ها در حیطه سئو خارجی قرار می گیرد .

5. شروع به تولید مقالات

در نهایت در بررسی موضوع سئو داخلی رسیدیم به مهم ترین و حیاتی ترین فاکتور برای سئو داخلی یعنی تولید مقالات . پس از انجام تمامی کارهای فنی داخل سایت به اساسی ترین قدم در سئو داخلی میرسیم . تولید مقالات و محتوا در داخل سایت مهم ترین فاکتور برای ماست . درواقع ممکن است تمامی فاکتور هایی که در بالا گفته شد یکبار برای همیشه انجام شوند و یا نهایتا هر چند وقت یکبار بازبینی شوند . اما تولید محتوا در سایت فرآیندی است که ممکن است هرروز ، شاید هم هرروز چندین بار انجام شود . این موضوع بستگی به شرایط وب سایت هم دارد و اینکه هدف ما چیست . تولید مقالات با عنوان مناسب ، لینک سازی داخلی ، تصاویر جذاب ، بخش بندی محتوا و … همگی موضوعات مهم در تولید مقالات برای بهبود سئو داخلی هستند .

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا جنبه های کلی از موضوع سئو داخلی را با هم بررسی نمائیم . البته تمام سئو داخلی مسلما این نیست . شما برای داشتن یک سئو خوب حتما باید با یک سئو کار باتجربه همکاری نمائید . اما در حالت کلی برای آن دست از عزیزانی که در رابطه با سئو داخلی اطلاعات کامل نداشتند سعی کردیم تا اصلی ترین موارد را توضیح دهیم .

شما همواره برای داشتن یک سئو مناسب برای سایت خود باید اول از سئو داخلی شروع کنید . پس از تمامی فرآیند های مربوط به سئو داخلی به سراغ سئو خارجی خواهیم رفت .

در مورد این مقاله تمامی سوالات خود را می توانید در بخش نظرات همین مقاله برای ما مطرح کنید .

جهت مشاوره در زمینه سئو و بهینه سازی سایت می توانید با تیم مشاوره ای سئو 90 در ارتباط باشید . با تشکر