چگالی کلمه کلیدی ( Keyword Density )

چگالی کلمه کلیدی یکی از موضوعات مهم در تولید مقالات در وب سایت است . برخی از صاحبان وب سایت با واژه چگالی کلمه کلیدی ناآشنا هستند البته این موضوع به قدری مهم است که تعیین کننده بخش بزرگی از سئو شما خواهد بود . هنگامی که قصد داریم تا در رابطه با یک کلمه کلیدی محتوایی را منتشر کنیم باید اولین مورد ما چگالی کلمه کلیدی باشد . اما منظور از این جمله چیست ؟

فرض کنید شما یک مقاله دارید . این مقاله شامل 1000 کلمه است و مقاله خوبی هم می باشد . فرض را بر این میگیریم که کلمه کلیدی ما طراحی سایت است . خب ما در قدم اول باید مقاله را طوری بنویسیم که تناسب کلمه کلیدی در آن رعایت شود .

به شکل استاندارد و طبق اصول نگارش مقاله در سئو ، چگالی کلمه کلیدی 2.5 در نظر گرفته می شود . یعنی اگر ما محتوایی با طول 1000 کاراکتر داشته باشیم مجاز هستیم تا حداکثر 25 بار کلمه مد نظر را در داخل آن متن به کار ببریم . درواقع نسبت تعداد کاراکتر به تعداد دفعات استفاده از آن ، چگالی کلمه کلیدی ما خواهد بود . پس

1000 / 100 = 10
10 * 2.5 = 25

برای یک محتوا 1000 کلمه ای ، حداکثر 25 بار مجاز هستیم تا کلمه کلیدی را به کار ببریم .

البته به کلمه حداکثر هم دقت نمائید . این میزان چگالی میزان حداکثر است و در حالت اصولی نباید به این میزان باشد .

چگالی مناسب برای سئو چقدر است ؟

ما در مدت زمانی که مشغول به سئو وب سایت های مختلف بودیم و همچنین سایر وب سایت های موفق را هم بررسی نموده ایم ، همواره چگالی استاندارد حداکثر به میزان 1.5 بوده است . خود ما نیز در تمامی محتواهای استاندارد سایت از چگالی 1 تا 1.5 استفاده نموده ایم . یعنی در تمامی محتوا ها سعی کرده ایم تا در مقاله 1000 کلمه ای ، به میزان 10 تا 15 بار از کلمه کلیدی استفاده کنیم .

مسلم است که اگر متن ما 2000 کاراکتر باشد چگالی ما باز هم 2.5 است اما اینبار به جای 25 بار می توان حداکثر 50 بار کلمه را به کار برد که مقدار بسیار زیادی هم است .

اگر برای محتوای 1000 کلمه ای 15 بار از کلمه کلیدی استفاده کرده باشیم این مقدار برای مقاله 2000 کلمه ای می تواند تا حداکثر 30 بار باشد ، البته در حالتی که چگالی را 1.5 در نظر گرفته باشیم .

پس تا اینجا امیدواریم با مفهموم چگالی به شکلی خوب آشنا شده باشید .

همچنین بخوانید : سئو توضیحات متا

زیاده روی یا کم کاری در چگالی ؟

تا اینحا گفتیم که چگالی حداکثر برای مقاله ، در کل آن ، 2.5 است . اما ما برای استاندارد سازی کار در سئو از چگالی 1 تا 1.5 استفاده می کنیم . این درواقع استاندارد ترین و حرفه ای ترین حالت است .

اما اگر چگالی کلمه ما از مقدار حداکثر یعنی 2.5 هم بیشتر شد باید چکار کرد ؟ قبل از هرچیز باید بدانید که سئو یک امر تدریجی است یعنی نمی توان در یک شب در سئو موفق شد به همین دلیل سئو نیازمند صبر و تلاش مداوم است . برخی از تولید کنندگان محتوا به دلیل عدم داشتن دانش کافی فکر می کنند که اگر تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی در محتوا بسیار زیاد باشد حتما خوب است ؛ در حالی که این تصور کاملا غلط است .

چگالی مناسب کلمه کلیدی

اگز شما در استفاده از کلمه کلیدی زیاده روی کنید نه تنها رتبه نخواهید گرفت بلکه تنزل رتبه هم خواهید داشت . شما هرگز نباید در هیچ کاری زیاده روی کنید . مخصوصا زیاده روی در تکرار کلمه کلیدی یک مشکل بزرگ است و عواقب بدی را برای سایت و سئو سایت به بار خواهد آورد . لذا پیشنهاد می کنیم که چگالی استاندارد خود را بین 1 و در کلمات بسیار مهم تر تا 1.5 و نهایتا 2 تنظیم کنید .

چگالی کلمه کلیدی اگر کم نیز باشد باز هم ما در رتبه گرفتن به مشکل می خوریم به این دلیل که ممکن است بدون توجه به این کلمات ، در حال تکرار کلمه دیگری باشیم و محتوای ما برای کلمه دیگر بهینه شود . پس هنگام تولید محتوا دقت داشته باشید که روی چه کلمه ای کار می کنید و کلمه دیگری آیا در حال تکرار و افزایش چگالی است یا خیر !

بنابراین اصل تناسب چگالی را حتما رعایت نمائید . یکی دیگر از موضوعات مهم پخش کلمه کلیدی به شکل صحیح در کل متن است .

توزیع مناسب کلمه کلیدی

کلمه کلیدی باید با چگالی مناسب در کل متن توزیع شود . چگالی کلمه کلیدی مهم است و در کنار آن توزیع کلمه نیز مهم است . اگر شما یک محتوای 1000 کاراکتری دارید نباید تمامی چگالی کلمه در ابتدای متن باشد . یعنی شما کلمه طراحی سایت را نباید در 200 یا 300 کلمه اول سایت به کار ببرید . در اینصورت اولا خواننده خسته خواهد شد دوما موتور های جستجو متوجه زیاده روی شما در استفاده از کلمه هدف خواهند شد .

از این جهت حتما باید توزیع مناسب کلمه کلیدی ، در کنار چگالی کلمه کلیدی در کل محتوا رعایت گردد . اگر این دو فاکتور در کنار هم رعایت شوند ما قادر هستیم تا یکی از مسائل مهم در سئو و همچنین بهینه سازی مقاله را بخوبی انجام دهیم .

البته تولید محتوا و مقاله کار بسیار سختی است از این جهت که نویسنده باید در جاهای مناسب کلمه کلیدی را استفاده کند . اما یک موضوع مهم در اینجا مطرح می شود .

محتوا را به قیمت استفاده از کلمه کلیدی خراب نکیند

بسیار پیش آمده است که کاربران هنگام سئو متوجه شده اند که چگالی آنها بسیار کم است و از این جهت سعی می کنند تا چگالی کلمه کلیدی را با به کار بردن چندبار بیشتر ، افزایش دهند . از این جهت وارد مقاله ای که یکبار آنرا بخوبی نوشته بودند می شوند و درجاهای نامناسب اقدام به استفاده از کلمه کلیدی می کنند . از این جهت محتوا کلا مفهوم خود را از دست می دهد .

به این دلیل که کاربر هنگام خواندن یک جمله است و برای مثال با جمله زیر مواجه می شود :

” طراحی سایت ما برای شما محتوای مناسب و باکیفیت تولید می کنیم ” !

همانگونه که میبینید به کاربردن کلمه طراحی سایت در اینجا اصلا درست نیست و جمله به گونه ای است که گویی طراحی سایت بعدا سربار این جمله شده است و حقیقتا هم همینطور است . پس به قیمت افزایش چگالی کلمه کلیدی ، متن و محتوای خوب خود را خراب نکنید .

امیدواریم این مقاله توضیح مناسبی برای شما ارائه کرده باشد . باتشکر سئو 90