توضیحات متا در سئو
مقالات سئوتوضیحات متا در سئو دومین قسمتی است که کاربران هنگام جستجوی کلمات کلیدی مدنظر ، داخل SERP از سایت شما مشاهده میکنند لذا باید با درستترین قواعد برای مدیریت این بخش آشنایی کامل داشته باشید . در این محتوای آموزشی جامع همراه ما باشید .

توضیحات متا در سئو یکی از اساسیترین بخشها در پروسه بهینه سازی صفحات وب سایت است . این بخش شامل یک تگ از نوع meta با یک صفت name و مقدار description تعریف میشود که در هدر سایت و در داخل تگ head قرار میگیرد و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه اولیهترین بررسیها توسط خزندههای موتور جستجو ، از طریق بخش های ابتدایی سایت انجام میشود که خوشبختانه تگ توضیحات متا یا همان meta برای بخش description نیز در ابن قسمت قرار دارد .
این تگ متا از دید کاربران مخفی است و توسط موتورهای جستجو مشاهده میشود و اطلاعات اولیه از سایت شما توسط این تگ درنتایج جستحو نشان داده میشود . البته که در نتایج جستجو یعنی در صفحه نتایج گوگل ( Serp ) ، تنها عنوان مطلب و توضیحات متا نمایش داده خواهد شد لذا باید در مورد محتوای محدودی که داخل این تگ خواهیم نوشت بسیار دقت کنیم . یعنی هر اندازه که در این بخش توضیحات مناسبی داشته باشیم ، در نزد موتورهای جستجو محبوب هستیم و همچنین کاربران با دیدن محتوای ترغیب کننده در این بخش ، علاقمند به مطالعه محتوای صفحه و بازدید از سایت شما خواهند شد . پس همین اندازه باید اطلاع داشته باشید که این بخش یکی از ارکان اصلی در صفحه نتایج جستجو بوده و نیازمند دقت بسیاری است . این تگ به شکل زیر در هدر سایت تغریف می شود :
<meta name="description" content="...">
اگر طراحی و برنامه نویسی قالب شما استاندارد باشد ، حتما این تگ را در هدر سایت خود خواهید داشت و باید نسبت به تنظیم درست آن برای هر صفحه اقدام کنید . ( کافیست در داخل هر صفحه از وب سایت خودتان که هستید کلیدهای ترکیبی Ctrl+U را فشار داده و وارد سورس صفحه شوید ، و در سورس توسط کلیدهای Ctrl + F به دنبال عبارت description بگردید تا بررسی کنید آیا این تگ داخل صفحه شما وجود دارد یا نه ) متاسفانه برخی از افراد به دلیل اینکه اهمیت این تگ متا را نمیدانند از آن بخوبی استفاده نمیکنند و به همین دلیل نتایج خوبی نیز در سئو کسب نمیکنند .
عنوان و توضیحات متا ، اولین چیزی که کاربران میبینند !
البته در ادامه مقاله نکات مهمی در مورد توضیحات متا خواهیم گفت تا استفاده اصولی از آن را یادگرفته و در سئو وب سایتهای خود به بهترین شکل از این تگ استفاده کنید و در جهت کسب نرخ کلیک بیشتر ، سایت خود را بهبود دهید .
همانگونه که بالاتر نیز گفتیم هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی داخل گوگل ، دو بخش اصلی از هر وب سایت برای شما نشان داده میشود که عنوان صفحه و توضیحات متای صفحه هستند . عنوان صفحه که اول از همه قرار داشته و مخاطبان داخل صفحه نتایج جستجو ابتدا همین بخش را مساهده کرده و تصمیم خواهند گرفت که روی سایت شما کلیک کنند یا خیر !
در مورد بهینه سازی عنوان صفحات ، مقاله دیگری ارائه شده است تا اهمیت بالای تگ Title به شکل کامل بررسی شود که در آن مقاله نیز گفته شده است که جذابترین عنوان با قرار گرفتن در بخش Title جان ما را در سئو نجات خواهد داد و بهترین نتایج را کسب خواهیم کرد .
سیستم های مدیریت محتوا ، تسهیل کننده امور سئو
تگ توضیحات متا نیز دقیقا به اندازه تگ Title مهم است و باید از آن بخوبی استفاده کرد . همانطور که گفتیم باید نسبت به تنظیم صحیح این تگ دقت نمود . اگر از سیستمهای مدیریت محتوا استفاده کنید افزونههای سئو به شما این امکان را خواهند داد تا تگ عنوان و تگ توضیحات متا را بسادگی تنظیم کنید بدون اینکه وارد سورس شده یا با کدها سروکله بزنید که بسیار برای ما کارساز است . اما برخی سیستمهای مدیریت محتوای ضعیف این امکان را از ما میگیرند در نتیجه در این مورد چندین قدم از رقبا عقب خواهیم بود .
البته که سیستم مدیریت محتوا مستقیما در بهبود سئو تاثیر ندارد اما ابزارهایی که این سیستمها در اختیار ما قرار میدهند به بهبود سئو کمک خواهند کرد . به همین دلیل است که سایتهای وردپرس به کمک افزونه یوست بخشهای زیادی را کنترل میکنند و سئو را تا حد بسیار زیادی بهبود میدهند .
نکات مهم در تنظیم توضیحات متا
خب تا این اندازه از اهمیت تگ متا یا همان متا دسکریپشن توضیح دادیم اما اکنون برای اینکه یک توضیحات متای مناسب بنویسیم ، باید چگونه عمل کنیم ؟ چندشرط مهم را در نوشتن توضیحات متا باید رعایت کرد که به شرح زیر است :
- داشتن توضیحات متای مجزا برای هر صفحه جهت شناسایی اصولی کلمات کلیدی ( هرگز کلمات کلیدی مشابه و مکرر را داخل توضیحات متا استفاده نکنید! )
- استفاده از کلمه کلیدی صفحه در ابتدای توضیحات متا و کلمات همخانواده به همراه توضیح مناسب به شکل جمله توصیفی با توجه به نیاز کاربر در عین جذاب نگه داشتن آن
- رعایت طول مناسب برای نمایش صحیح در صفحه SERP ( حداقل 100 و حداکثر 150 حرف )
- عدم استفاده از کلمات کلیدی متعدد در این بخش
- عدم خالی گذاشتن توضیحات متا برای صفحات سایت ( حتما محتوایی را دراین بخش بنویسید )
- عدم استفاده از شماره تماس و انواع ایموجیها داخل توضیحات متا
- عدم نوشتن محتوای فریب دهند جهت افزایش ورودی ( چراکه درصورت نرسیدن کاربر به هدف مدنظر در داخل صفحه شما ، مسبب ترک سایت و افزایش نرخ پرش خواهد شد )
همانطور که گفته شد اولین و مهمترین نکته در مورد تگ توضیحات متا این است که هر صفحه شما باید توضیحات متفاوتی داشته باشد و توضیحات تمام صفحات با دیگری تماما متفاوت باشد . زمانی که شما برای دو صفحه از سایت ، توضیحات متای دقیقا یکسان بنویسید ، در گام اول به این معنی است که هر دو صفحه شما دارای محتوای یکسان هستند و از آنجا که محتوای یکسان حتی داخل سایت نیز جریمه دارد ، پس سایت شما در خطر خواهد افتاد .
از این جهت باید برای تمامی محتواهای داخل سایت توضیحات متا کاملا مجزا باشند . برای صفحه اصلی ، صفحه تماس با ما ، صفحه اخبار و سایر مقالات داخل سایت همانند عنوانهای متفاوت باید توضیحات متای متفاوتی نیز تنظیم شود .
استفاده از کلمه کلیدی در Meta Description
زمانی که برای محتوای صفحه ، کلمه کلیدی خاصی در نظر گرفته میشود مسلما محتوای صفحه حول این کلمه خواهد چرخید و جهت داشتن سئوی بهتر ، در عنوان صفحه به این کلمه نیز اشاره کردهایم . همانند عنوان ، بهتر است کلمه کلیدی داخل بخش توضیحات متا نیز باشد و خیلی بهتر است تا در ابتدای توضیحات متا به کار گرفته شود . در اینصورت ایندکس بهتری در نتایج جستجو خواهیم داشت . ضمن اینکه علاوه بر کلمات کلیدی ، سایر کلمات که اطمینان داریم برای کاربران جذاب هستند و با دیدن آنها وارد وب سایت ما خواهند شد نیز باید داخل توضیحات متا به شکل درست استفاده شود .
طول مناسب برای توضیحات متا
طبق اصول صفحه سرپ گوگل ، حداکثر 150 کاراکتر در این بخش قابل نمایش است . البته که افزونههای سئو همچون یوست در وردپرس این بخش را تنظیم نموده است و شما با وارد کردن بیش از 150 کاراکتر متوجه ازدیاد طول عبارت متا خواهید شد .
اما اگر طول توضیحات شما از این تعداد هم بیشتر باشد مشکلی در بهینه سازی وجود ندارد و صرفا داخل سرپ قابل مشاهده نخواهد بود و اگر کلمات مهمی داخل متا داشته باشید ، ممکن است کاربر از مشاهده آن بی نصیب باشد و موتور های جستجو تنها 150 کاراکتر ابتدایی را نشان خواهند داد . پس این 150 کاراکتر حیاتیترین بخش برای صفحه شما در سرپ است .
عدم استفاده از جملات کوتاه
برخی وب مستران در بخش توضیحات متا ، کلمات کلیدی سایت را مرتب تکرار میکنند . این امر همان موضوع تکرار است که در ابتدا گفته شد و علاوهبر این جلوه بسیار بدی نیز دارد .
توضیحات ما در واقع یک یا دو جمله برای توضیح مختصر در مورد صفحهای است که کاربر قصد ورود به آن را دارد . برای مثال فرض کنید کلمه کلیدی ما ” طراحی سایت ” است اکنون در بخش توضیحات متا اینگونه نوشتهایم :
خب این کلمات هر کدام خود یک کلمه کلیدی مجزا هستند و لازم است تا برای هرکدام یک برگه اختصاصی ایجاد شده سئو شوند . اما در بخش توضیحات متا برای یک برگه ، همه این کلمات در کنار یکدیگر استفاد شدهاند . هم موتورهای جستجو و هم کاربران این توضیحات را دوست ندارند ضمن اینکه قبل از هر چیزی موتورهای جستجو در نتایج جستجو ، نمای درستی نشان نخواهند داد و ممکن است با جستجوی یک کلمه کلیدی غیرمرتبط ، در نتایج نشان داده شویم که عملا تمامی فرآیندهای سئو بیهوده خواهد بود .
توضیحات متا را خالی نگذارید !
برخی از وب مستران زمانی که حوصله یا وقت کافی برای نگارش یک محتوا را ندارند ، اینگونه تصور میکنند که مهم انتشار و قرار گرقتن محتوا در سایت است پس فعلا یک محتوا در داخل سایت با عنوان جذاب منتشر کنیم تا سرفرصت ، قسمت توضیحات متا را نیز پر کنیم .
نظریهای وجود دارد که موتورهای جستجو به اولین نسخه از هرصفحه از وب سایت شما که مشاهده کنند ، ارزش زیادی خواهند داد لذا باید سعی کنیم ، اولین نسخه محتوایی که در سایت منتشر میکنیم ، ازهرنظر ، فاکتورهایی سئو را تا حد قابل قبولی داشته باشد ، لذا خالی گذاشتن این بخش به هیچ عنوان صحیح نخواهد بود .
عدم استفاده از شماره تماس و انواع ایموجیها
گاها در بین نتایج جستجو ، وب سایتهایی را مشاهده میکنید که داخل بخش عنوان یا توضیحات متا ، برخی ایموجیها به شکل قلب یا آیکون تلفن و … وجود دارد که ممکن است بیشتر جلب توجه کند و یا برخی از وب سایتها شماره تماس خود را داخل عنوان و توضیحات متا درج میکنند تا کاربر بدون وارد شدن به سایت ( کاربران تازه کار ) از همان صفحه سرپ ، با شماره تلفن تماس گرفته و با صاحب سایت صحبت کنند .
این موارد شاید در ابتدا جذاب و ترغیب کننده به نظر برسد اما در واقعبت باید گفت موتورهای جستجو خصوصا گوگل این موارد را خیلی دوست ندارند و بهتر است تا حد امکان از درج شماره تماس و آدرس و ایموجی در عنوان و توضیحات متا خودداری کنید .
افزونه یواست سئو برای توضیحات متا
سیستم مدیریت محتوای وردپرس با افزونه معروف یوست امکانات بسیار زیادی را در اختیار صاحبان وب سایتها قرار داده است . شما میتوانید به راحتی و به کمک بخشهایی که در اختیار شما قرار میدهند هم بخش عنوان و هم بخش توضیحات متا را بخوبی تنظیم کنید . به همین دلیل و به دلیل راهنمایی های مناسب این افزونه ، وب سایتهای وردپرسی سئو خیلی خوبی را تجربه میکنند .
بالاتر نیز گفتیم که سیستم مدیریت محتوا و زبانی که سایت با آن برنامه نویسی شده است هیچ ربطی به بهبود سئو ندارد اما مطمئنا ابزارهایی که سیستم در اختیار ما میگذارند حتما تاثیر گذار هستند . در حال حاضر درصد بسیار بالایی از وب سایتهای موجود در کشور و قریب به بیش از 40 درصد وب سایتهای دنیا با سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی و اجرا شده است .
اگر شما نیز خواهان دریافت نرخ کلیک و تبدیل بالایی هستید تا برای کاربران جذاب باشید حتما به تگ عنوان و تگ توضیحات متا توجه لازم را داشته و نکات گفته شده را در مورد آنها رعایت کنید .
چرا توضیحات متا در نتایج جستجو ، متفاوت نمایش داده میشود ؟
ممکن است وب سایت خود را با کلمه کلیدی مورد نظر در موتور جستجو سرچ کنید ، اما هنگام یافتن آن بین سایر نتایج متوجه شوید که توضیحات متای نوشته شده برای آن صفحه متفاوت نمایش داده میشود و موتور جستجو در حال نمایش توضیحاتی از داخل محتوای صفحه است . این یک مشکل بزرگ نیست اما دلیل دارد و باید رفع شود .
دلیل این موضوع میتواند این باشد که شما در بخش اطلاعات متا ، توضیح مناسبی قرار ندادهاید و بخشی از متن داخل صفحه شما مفیدتر و کاملتر است . کاربران نیز با کلمات خاصی سایت را جستجو میکنند و این کلمات در بخش توضیحات متا وجود ندارد بلکه داخل متن است .
یا ممکن است توضیحات متای شما کاملا بی ارتباط با متن اصلی بوده و یا خالی باشد که بالاتر اشاره شد . تنها در آن شرایط بخشی از متن اصلی صفحه به عنوان توضیحات متا نمایش داده می شود ( توسط الگوریتم رنک برین ) . حتی اگر شما مستقیما بخش توضیحات متا را مثلا توسط افزونه یوست تنظیم کرده باشید اما بازهم متن دیگری را مشاهده می کنید . پس جای تعجب نیست و باید حتما در مورد متن داخل صفحه و بخش توضیحات متا اصلاحات لازم را انجام دهید که یکی از این اصلاحات ، استفاده از کلمات همخانواده و Lsi ها داخل تگ های H در محتوای صفحه است چراکه میتوان بازدید بیشتری را به این وسطه تجربه کرد . امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد . باتشکر سئو نود