توضیحات متا در سئو

توضیحات متا در سئو یکی از اساسی ترین گزینه ها در بهینه سازی صفحات وب سایت است . این تگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در هدر سایت تعریف می شود . این تگ متا از دید کاربران مخفی است و توسط موتور های جستجو مشاهده می شود و ما توسط این تگ درنتایج نشان داده می شویم . البته که در نتایج جستجو یعنی در صفحه نتایج گوگل ( Serp ) ، تنها عنوان مطلب و توضیحات متا نمایش داده می شد . پس هر اندازه که در این بخش توضیحات مناسبی داشته باشیم هم در نزد موتور های جستجو محبوب هستیم و هم اینکه کاربران با دیدن عناوین جذابی که در این بخش برای آنها نشان داده می شوند به محبوبیت سایت ما کمک خواهند کرد .

این تگ به شکل زیر در هدر سایت تغریف می شود :

<meta name="description" content="...">

اگر طراحی و برنامه نویسی قالب شما استاندارد باشد ، حتما این تگ را در هدر سایت خود خواهید داشت و باید نسبت به تنظیم درست آن برای هر برگه اقدام کنید . متاسفانه برخی از افراد به دلیل اینکه اهمیت این تگ متا را نمی دانند از آن بخوبی استفاده نمی کنند و به همین دلیل نتایج خوبی هم در سئو کسب نمی کنند .

البته در ادامه مقاله نکات مهم در مورد توضیحات متا خواهیم گفت تا استفاده اصولی از آن را یادگرفته و در سئو وب سایت های خود به بهترین شکل از این تگ استفاده کنید و در جهت کسب نرخ کلیک بیشتر سایت خود را بهبود دهید .

همانگونه که بالاتر هم گفتیم هنگام جستجوی مطلبی داخل گوگل ، دو بخش اصلی برای ما نشان داده می شوند که عنوان صفحه و توضیحات متا هستند . عنوان که اول از همه قرار داد و در مورد بهینه سازی عنوان مطلب مقاله دیگری ارائه شده است تا اهمیت فوق العاده این تگ به شکل کامل بررسی شود و در آنجا نیز گفته شده است که جذاب ترین عنوان با قرار گرفتن در بخش Title جان ما را در سئو نجات خواهد داد و بهترین نتایج را کسب خواهیم کرد .

تگ توضیحات متا هم دقیقا به همان اندازه مهم است و باید از آن بخوبی استفاده کرد . همانطور که گفتیم باید نسبت به تنظیم صحیح این تگ دقت نمود . اگر از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنید افزونه های سئو به شما این امکان را می دهند تا تگ عنوان و تگ توضیحات متا را تنظیم کنید که بسیار برای ما کارساز است . اما برخی سیستم های مدیریت محتوای ضعیف این امکان را از ما می گیرند در نتیجه چندین قدم از رقبا عقب خواهیم بود . البته که سیستم مدیریت محتوا مستقیما در بهبود سئو تاثیر ندارد اما ابزار هایی که این سیستم ها در اختیار ما قرار می دهند به بهبود سئو کمک خواهند کرد . به همین دلیل است که سایت های وردپرس به کمک افزونه یواست بخش های زیادی را کنترل می کنند و سئو را تا حد بسیار زیادی بهبود می دهند .

نکات مهم در تنظیم توضیحات متا

4 مورد مهم را از ما به یاد داشته باشید :

1.داشتن متای مجزای برای هر صفحه جهت شناسایی اصولی هر کلمه کلیدی

2.استفاده از کلمه کلیدی و هم خانواده آن و همچنین توضیح مناسب با توجه به نیاز کاربر در عین جذاب نگه داشتن آن

3.رعایت طول مناسب برای نمایش صحیح در صفحه SERP

4.عدم استفاده از کلمات کلیدی متعدد در این بخش

1.اولین و مهم ترین نکته در مورد تگ توضیحات متا این است که هر صفحه شما باید توضیحات متفاوتی داشته باشد و توضیحات هر برگه با دیگری تماما مجزا باشد . زمانی که شما برای دو صفحه توضیحات متای دقیقا یکسان به کار میبرید به این معنی است که هر دو صفحه شما دارای محتوای یکسان هستند و از آنجا که محتوای یکسان حتی داخل سایت هم جریمه دارد ، پس سایت ما در خطر می افتد . از این جهت باید برای تمامی محتواهای داخل سایت توضیحات متا کاملا مجزا باشند . برای صفحه اصلی ، صفحه تماس با ما ، صفحه اخبار و سایر مقالات داخل سایت همانند عنوان های متفاوت باید توضیحات متا متفاوتی هم تنظیم شوند .

2.استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا . زمانی که برای محتوای صفحه ، یک کلمه کلیدی در نظر گرفته می شود مسلما محتوای صفحه حول این کلمه می چرخد و ما در عنوان صفحه به این کلمه اشاره کرده ایم . همانند عنوان بهتر است کلمه کلیدی داخل بخش توضیحات متا هم باشد و خیلی بهتر است تا در ابتدای توضیحات متا باشد . در اینصورت ایندکس بهتری در نتایج خواهیم داشت . ضمن اینکه علاوه بر کلمات کلیدی ، سایر کلمات که مطمئنیم برای کاربران جذاب هستند و با دیدن آنها وارد وب سایت ما خواهند شد .

نوشتن صحیح توضیحات متا

3.توضیحات متا گفته می شود طول استانداردی ندارد اما طبق اصول صفحه سرپ گوگل ، حداکثر 160 کاراکتر در این بخش قابل نمایش است . البته که افزونه های سئو همچون یواست در وردپرس این بخش را تنظیم نموده است و شما با وارد کردن بیش از 160 کاراکتر متوجه ازدیاد طول متا خواهید شد . اما اگر طول توضیحات شما از این تعداد هم بیشتر باشد مشکلی در بهینه سازی وجود ندارد . تنها مشکل این است که کاربران نمی توانند مابقی توضیحات را مشاهده کنند و موتور های جستجو تنها 160 کاراکتر را نشان خواهند داد . پس این 160 کاراکتر حیاتی ترین بخش برای ماست .

4.عدم استفاده از کلمات تکه تکه . برخی صاحبان وب سایت ها در بخش توضیحات متا ، کلمات کلیدی سایت را مرتب تکرار می کنند . این امر همان موضوع تکرار است که در ابتدا گفته شد و هم اینکه جلوه بسیار بدی هم دارد و توضیحات ما در واقع یک یا دو جمله برای توضیح مختصر در مورد صفحه ای است که کاربر قصد ورود به آن را دارد . برای مثال فرض کنید کلمه کلیدی ما طراحی سایت است حالا در بخش توضیحات متا اینگونه نوشته ایم :

طراحی سایت ، طراحی سایت ارزان ، طراحی سایت شرکتی ، طراحی سایت فوری

خب این کلمات هر کدام خود یک کلمه کلیدی مجزا هستند و لازم است تا برای هرکدام یک برگه اختصاصی وجود داشته باشد . اما در بخش توضیحات متا برای یک برگه ، همه در کنار هم استفاد شده اند . هم موتور های جستو و هم کاربران این توضیحات را دوست ندارند ضمن اینکه قبل از هر چیز موتور های جستجو در نتایج جستجو ما را به درستی نشان نمی دهند و ممکن است با جستجوی یک کلمه کلیدی غیر مرتبط در نتایج نشان داده شویم که عملا تمامی کارهای مارا بیهوده خواهد کرد .

افزونه یواست سئو برای توضیحات متا

سیستم مدیریت محتوای وردپرس با افزونه معروف یواست امکانات بسیار زیادی رادر اختیار صاحبان وب سایت قرار داده است . شما می توانید به راحتی و به کمک بخش هایی که در اختیار شما قرار می دهند هم بخش عنوان و هم بخش توضیحات متا را بخوبی تنظیم کنید . به همین دلیل و به دلیل راهنمایی های مناسب این افزونه ، وب سایت های وردپرسی سئو خیلی خوبی دارند .

بالاتر هم گفتیم که سیستم مدیریت محتوا و زبانی که سیستم با آن برنامه نویسی شده است هیچ ربطی به بهبود سئو ندارد اما مطمئنا ابزار هایی که سیستم در اختیار ما می گذارند حتما تاثیر گذار هستند . در حال حاضر درصد بسیار بالایی از وب سایت های موجود در کشور و قریب به بیش از 35 درصد وب سایت های دنیا با سیستم مدیریت محتوای وردپرس پیاده شده اند .

اگر شما هم می خواهید تا نرخ کلیک خوبی دریافت کنید و برای کاربران جذاب باشید حتما به تگ عنوان و تگ توضیحات متا توجه لازم را داشته و نکات گفته شده را در مورد آنها رعایت کنید .

ممکن است شما وب سایت خود را با کلمه کلیدی مورد نظر در موتور جستجو دنبال کنید ، اما هنگام یافتن آن متوجه شوید که توضیحات متایی که برای آن صفحه نوشته اید متفاوت است و موتور جستو در حال نمایش توضیحاتی از داخل صفحه است . این یک مشکل بزرگ نیست اما دلیل دارد و باید رفع شود . دلیل این کار می تواند این باشد که شما در بخش توضیحات متا ، توضیح مناسبی قرار نداده اید بلکه بخشی از متن شما مفید تر و کامل تر است و کاربران با کلمات خاصی سایت را جستجو می کنند و این کلمات در بخش توضیحات متا وجود ندارد بلکه داخل متن است . و یا ممکن است توضیحات متای شما کاملا بی ارتباط با متن اصلی باشد . تنها در آن شرایط بخشی از متن اصلی صفحه به عنوان توضیحات متا نمایش داده می شود . حتی اگر شما مستقیما بخش توضیحات متا را مثلا توسط افزونه یواست تنظیم کرده باشید اما بازهم متن دیگری را مشاهده می کنید . پس جای تعجب نیست و باید حتما در مورد متن داخل صفحه و بخش توضیحات متا اصلاحات لازم را انجام دهید .

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد . باتشکر سئو 90