چرا باید سایت داشته باشیم
مقالات طراحی سایتچرا وجود یک وبسایت برای بیزنس شما از نان شب واجبتر است ؟ تنها با اطلاع از 2 دلیل حیاتی بین هزاران دلیل برای داشتن سایت ، همین امروز سایت خود را راهاندازی خواهید کرد !

تاکنون از خود پرسیدهاید که چرا باید سایت داشته باشیم ؟ اصلا چه نیازی داریم تا برای خودمان یا شرکت یک وب سایت طراحی کنیم ؟ یا اصلا محصولاتی که تاکنون آنها را از پشت ویترین میفروختیم را از این پس از طریق یک وب سایت و بصورت درگاه پرداخت آنلاین بفروش برسانیم ؟
این موارد و البته ده ها سئوال دیگر همچون میزان مالیات و نحوه مدیریت و هزینه طراحی و … همگی مواردی هستند که قبل از اقدام به طراحی یک سایت ، ذهن شما را مشغول خود خواهند کرد . در این مقاله همراه ما باشید تا به تمامی این سئوالات پاسخ دهیم .
همانگونه که اطلاع دارید در حال حاضر فناوری اطلاعات و دسترسی دیجیتال در دنیا حرف اول است . شبکههای اجتماعی همچون تلگرام یا اینستاگرام بستر بسیار مناسبی را جهت نمایش کسبوکارها فراهم کردند . گرچه در سالهای اخیر فیلتر شدن تلگرام و پس از آن نیز اینستاگرام مشکلاتی را بوجود آورد اما بازهم در حال حاضر کانالها و پیجهای زیادی هستند که فعالیت خود را هرگز متوقف نکردند چراکه به قدرت این بسترها ایمان داشتند و حقیقتا نیز اینگونه شد !
حقیقت این است که فعالیت در فضای اینترنت از طریق شبکههای اجتماعی و یا وب سایت ، فروم و … هرکدام به نوعی به کسبوکار شما کمک خواهند کرد اما باید درنظر داشت که هریک از این بسترها مزایا و معایب و ویژگیهای خاص خود را دارند .
برای مثال امکان ایجاد درگاه بانکی مستقیم در تلگرام و اینستاگرام تاکنون درکشور ما ایجاد نشده است و تنها از طریق وب سایت قادر هستیم تا توسط درگاههای بانکی ، هزینه محصولات یا خدمات را در حساب بانکی دریافت کنیم . این یک نمونه از وجه تمایز وب سایت با شبکههای اجتماعی است که قدرت بیزنس شما را افزایش خواهد داد . قبل از هرچیزی به اصلیترین ویژگیهای یک وب سایت توجه کنیم :
- برداشته شدن محدودیتهای زمانی و جغرافیایی جهت ارائه خدمات یا فروش محصول
- دیده شدن توسط سیل وسیعی از کاربران از هر نقطه که امکان دسترسی به اینترنت وجود دارد
- ظهور مشتریان و سفارشهای متفاوت به دلیل محدود نبودن به زمان یا مکانی خاصی
- داشتن امنیت اطلاعاتی ازنظر حفاظت و یکپارچگی دادهها
- ارائه وجه حرفهای برای بیزنس و کسبوکار شما
- تبلیغات اصولی و پربازده به واسطه بهینه سازی سایت در صفحه اول گوگل
- افزایش اعتماد و رسمیت بیشتر کسبوکار
- یک سرمایه گذاری بلند مدت با یک هزینه معقولانه جهت رشد بیزنس
پیجهای زیادی در اینستاگرام با فالورهای بسیار بالا در حال تبلیغ در استوری و پستهای پیج خود هستند از این جهت میتوان دریافت که مردم به وسیله تلفن همراه ، تقریبا برای اکثر کارهای روزمره خود برنامه ریزی میکنند . مشاهده اخبار ، پیگیری وضعیت حساب بانکی ، حتی کسب درآمد به واسطه سیستمهای مختلف ، همگی در ساعات زیادی از روز توسط تلفن همراه بسادگی ممکن شده است . اما چرا ما جایی در این تلفنها نداشته باشیم ؟
همانطور که اشاره کردیم ، در حال حاضر اخبار به صورت لحظهای روی تلفنهای همراه و وب سایتهای پایگاه های خبری یا کانالهای مرتبط در شبکههای اجتماعی منتشر میشود و لذا نیازی نداریم تا منتظر ساعت مشخصی از روز برای تماشای بخش خبری خاصی شویم و در هر مکان و هر زمانی آنلاین هستیم .
پس عملا ورود به دنیای ارتباطات دیجیتال در حال حاضر یک نیاز و یک ضرورت است . پس اولین دلیل برای اینکه چرا باید سایت داشته باشیم این است که از محدودیتهای زمانی خارج شویم . البته در این بین باید طراحی سایت شما نیز به نوعی کاربر پسند و جذاب باشد که ریسپانسیو بودن سایت یکی از شروط اصلی است . اگر درمورد ویژگی ریسپانسیو سایت اطلاعات کافی ندارید بهتر است مقاله زیر را مطالعه کنید .
ممکن است شما یک فروشکاه فیزیکی در منظقه خاصی از شهر داشته باشید . خب مسلما شما همانند تمام فروشگاهها ساعت مشخصی در روز برای حضور در فروشگاه و ارائه خدمات دارید . حتی اگر هر اندازه تلاش کنید ، نهایتا ساعت 7 صبح کرکره مغازه را باز کرده و ساعت 12 شب آنرا پایین خواهید داد که عملا کمتر فروشگاه متوسطی به این شکل کار میکند . با این وجود مجبور هستیم تا از ساعت 12 شب تا 7 صبح مغازه را ببندیم چراکه به خواب و استراحت نیاز داریم .
همچنین مشتریان شما از منطقه خودتان مشتری شما هستند و نهایتا درصدی از آنها نیز از اطراف باشند و از نقاط دور شهر بصورت تصادفی مشتری شما خواهند بود . اما تعداد کمتری از این مشتریان از سایر شهرها به شراغ شما خواهند آمد پس عملا محدوده کاری شما نیز کوچکتر است . خب فعلا دو مزیت اساسی درمورد سایت ، یکی برداشتن محدودیت زمان و دیگری حذف محدودیت مکانی فعالیت است .
مزایای داشتن فروشگاه بصورت آنلاین
زمانی که شما محصولات خود را در قالب یک فروشگاه اینترنتی در بستر اینترنت منتشر کنید ، دو موضوع بالا را خط خواهید زد . اول اینکه فروشکاه شما روی وب سایت هیچوقت بسته نیست به این دلیل که کاربران میتوانند هر ساعتی از روز به وب سایت شما مراجعه کنند .
اگر ساعت 3 شب باشد یا 6 صبح ، کاربران هرتایمی که زمان و فرصت داشته باشند میتوانند وارد سایت شده و محصولات مورد نیاز خود را سفارش دهند . همچنین شما در شهر خود یا منطقه خود محدود نیستید . اکنون کاربران از تمامی شهرهای کشور و حتی سایر نقاط دنیا قادر هستند وب سایت شما را مشاهده کرده و از خدمات آن استفاده کنند .
پس عملا کاربران جهت دسترسی به محصولات یا خدمات شما نیاز ندارند تا کیلومترها راه طی کنند . اکنون آنها میتوانند بسادگی با جستجوی آدرس سایت ، فروشگاه شما را پیدا کرده و از محصولات دیدن کنند و در صورت نیاز ، سفارش خود را در سایت جهت ثبت توسط شما ارسال کنند .
همین مورد میتواند منافع زیادی را برای صاحب فروشگاه اینترنتی به ارمغان آورد . آیا حقیقت این نیست که وب سایتهای بزرگ فروشگاهی در کشور ما در حال حاضر به تمامی نقاط کشور محصولات خود را بفروش رسانده و به قدری رشد نمودهاند که در اکثر شهرهای بزرگ دفاتر نمایندگی و انبارهای بزرگ دارند !
این وب سایتها نیز زمانی از نقطه صفر شروع کردند و اکنون به این نقطه رسیدهاند . شاید اکنون با خود بگوئید که مگر میشود به چنین نقطهای رسید ؟ شاید به آن اندازه رشد نکنید اما به زندگی خودتان یک تکان اساسی خواهید داد .
خود شما نیز تاکنون حداقل برای یکبار از فروشگاههای اینترنتی خرید کرده و محصول خود را بدون رفتن به بازار و گشتن بین میلیونها کالا و صدها فروشگاه به راحتی درب منزل خود دریافت نمودهاید . پس لذت خرید اینترنتی را تجربه کردهاید .
داشتن یک فروشگاه اینترنتی و ویژگیهای آن مختوم به این موارد نیست . اگر درمورد این ویژگیها صحبت کنیم میتوان به مواردی همچون تسویه حساب لحظهای ، فروش بصورت نقدی ، خرید و فروش بدون دردسر ، شفافیت فروش و سود ، مدیریت راحت موجودی انبار ، ارائه دقیق و صحیح ویژگیهای محصولات به مشتریان ، ایجاد یک سازمان یکپارچه و … اشاره کرد . اگر علاقمند به مطالعه درمورد ویژگیهای بیشتر وب سایت فروشگاهی هستید ، حتما سایر مقالات را نیز مطالعه کنید .
وب سایت شرکتی تا چه اندازه سبب تسهیل خواهد شد ؟
وبسایتها خوشبختانه برای اکثر موارد بیزنسی امکان ارائه خدمات دارند اما در کشور ما چند دسته اصلی همچون سایت فروشگاهی ، شرکتی ، املاک ، خدماتی ، فیلم و موسیقی بیشتر شناخته هستند .
سایتهای شرکتی حجم زیادی از بازارکار و همچنین وب را پوشش دادهاند . برای شرکتها چرا باید سایت داشته باشیم ؟ شرکتها در بستر سایت ، در حال حاضر یکی از قطبهای اصلی دنیای نت هستند . شرکتهای زیادی در کشور ما وجود دارند که از روی وب سایت فعالیت نموده و مشتریان بسیاری را جذب میکنند .
شرکتهای حمل و نقل ، باربری ، ساختمانی ، خدماتی ، شرکت های دانش بنیان و … اکثریت روی وب سایت خود در حال فعالیت هستند .
شرکتهایی که در حال تولید محصولات مختلف هستند خدمات گستردهای ارائه می کنند و بخوبی اطلاع دارند که اگر روی وب سایت ظاهر شوند میتوانند بیشتر از قبل دیده شده و از هر نقطهای دیده شوند .
به همین دلیل سایتهای شرکتی یکی از اساسیترین وب سایتها در سطح نت هستند . برای اینکه شرکتها بتواند از حجم سفارشات و خدمات بیشتری بهرهمند شده و توسط مشتریان زیادی دنبال شوند باید روی وب سایت فعالیت نمایند . شاید فروشگاه به این شکل باشد که مشتریان گه گداری نیاز به محصول خاصی داشته باشند و به فروشگاه شما مراجعه کنند ، اما در مورد شرکتها به دلیل خاص بودن خدمات ، دایره مشتریان نیز خاص است .
تصور کنید شما سازنده فنهای صنعتی باشید . خدمات شرکت شما مختص همه اقشار جامعه نیست فلذا باید کاری کنید تا دقیقا آن دسته از کسانی که به محصول و خدمات شما نیازمند هستند ، شما را پیدا کنند . از این جهت هم رقابت و هم دایره اهمیت در این سایتها بالا است .
شرکتهایی که اصل زمینه کاری آنها ارائه خدمات است معمولا در وب سایت خود فرمهای ثبت سفارش قرار میدهند نا کاربران ضمن تکمیل فرم ، با بخش مدیریت در ارتباط بوده و تقاضای خود را ارسال کنند .
از این جهت یک چشمه خوب و همیشه در دسترس برای سایت و کاربران سایت ایجاد خواهد شد . از طریق وب سایت قادر هستیم تا خود را بیشتر نمایش دهیم . از این جهت که بتوانیم هم خدمات خوبی ارائه کنیم و هم از رقبا جلوتر باشیم . هنوز هم هستند کسانی که فعالیت خود را روی وب سایت راه اندازی نکردهاند و از این قافله عقب هستند و به روشهای سنتی در حال تبلیغات میباشند . لذا فرصت همیشه برای شما فراهم است که به این قطار درحال حرکت ملحق شوید .
رقبای مختلف شرکتها به راحتی و با هرینه کردن مقداری ( نه چندان زیاد ) روی وب سایت در حال کسب درآمد چندین برابری بوده و هنوز بسیاری از این موضوع غافل هستند .
هزینه تبلیغات شما در فضای مجازی بسیار پایینتر و بازدهی آن بسیار بالاتر است در حالیکه اکنون افراد ، دیگر تمایلی به مطالعه تراکتها و آگهیهای دستی ندارند و از هزاران جهت ، نیازمندیهای خود را در اپلیکیشنها و سایتها جستجو میکنند .
با داشتن وب سایت بسیار بیشتر از قبل حرفهای خواهید شد و صورت بسیار مدرنی به خود و کسبوکارتان خواهید داد . ورود شما به بستر وب سایت کافیست تا به گوش رقبا برسد . اولین موردی که به ذهن آنها خواهد رسید تصمیم مهم و هوشمندانهای است که شما برای کسبوکارتان اتخاذ کردهاید . هر اندازه که زودتر به جمع کسبوکارهای دارای وب سایت بپیوندید ، مطمئن باشید که همان اندازه جلوتر هستید .
آیا صرفا داشتن سایت سبب اعتماد سازی است ؟
در داخل مواردی که ابتدای صفحه معرفی کردیم ، به اعتمادسازی نیز اشاره شد . لذا باید توجه داشته باشید که صرفا داشتن یک وب سایت به این منظور نیست که حتما این کسبوکار معتبر است . اعتبار یک کسبوکار بواسطه داشتن سایت نیازمند چندین فاکتور مختلف است .
در فروشگاههای اینترنتی ، علاوه بر نماد اعتماد الکترونیک ، مواردی نیز وحود دارند که باید داخل سایت بررسی شود تا اطمینان اولیه از صحت فعالیت سایت را بدست آوریم .
همواره در تمامی وب سایت ها باید به این موضوع دقت کنید که وجود اطلاعات تماس مناسب ، بسیار الویت دارد . اینکه کسبوکار و بیزنس مربوطه ، شمارههای تماس صحیح و در دسترس ، آدرس و لوکیشن دقیق ، بعلاوه نیروی پشتیبان لازم را جهت مدیریت و پاسخگویی بیزنس خود درنظر گرفته باشد .
سهولت در دسترسی به یک بیزنس ازجمله شروط مهم برای اعتبار یک وب سایت و کسبوکار مربوط به آن است . علاوه بر این مورد ، نحوه پاسخگویی ، کیفیت ارائه خدمات در درخواست اول ، نحوه پشتیبانی و مواردی از این دست نیز بسیار اهمیت دارند تا بتوانیم حداقل سطح اعتماد را نسبت به یک بیزنس و خدمات ارائه شده در وب سایت آن را بدست آوریم . خوشبختانه امروزه در کشور ما تعداد سایتهایی که اعتبار لازم را ندارند بسیار پایین است اما با این وجود بازهم قبل از هرچیزی باید به این نتیجه برسید که آیا شخص یا اشخاصی در پشت این سایت پاسخگوی شما هستند یا خیر !
درمورد اهمیت داشتن یک وبسایت ، نکات بسیار بسیار فراوان است و میتوان ساعتها درمورد آن مطلب نوشت . اگر به شکلی خلاصه در همین انتهای مطلب خدمتتان عارض شویم ، اگر در این برهه از زمان ، یک وبسایت خوب و قابل قبول برای بیزنس خودتان نداشته باشید ، قطعا در دسته بیزنسهای شکست خورده در چندسال آینده خواهید بود . لذا با اندیشیدن تدابیر لازم و همکاری با یک شرکت متخصص در این زمینه ، آینده کسبوکار خود را برای سال های آتی گارانتی کنید .