اشتباهات مهم در طراحی سایت

امروز در خدمت شما هستیم با معرفی چند مورد بسیار حیاتی از اشتباهات مهم در طراحی سایت که باید هنگام ایجاد یک وب سایت حتما آنها را در نظر گرفت و تا حد امکان از انجام آنها پرهیز کرد .

این اشتباهات در طراحی سایت به قدری مهم هستند که ما خودمان بر این باور هستیم که نباید هرگز به سمت آنها رفت و در وب سایت از آنها استفاده کرد . همانگونه که می دانید تجربه کاربر در مورد استفاده از وب سایت ما که موضوع UX نامیده می شود بسیار مهم است . در واقع بدون کاربران سایت ما به هیچ دردی نمی خورد و این کاربران هستند که هدف نهایی وب سایت ما هستند و تمامی محتویات ، موضوعات ، محصولات و خدمات برای ارائه به کاربران هستند .

پس باید به گونه ای با آنها تعامل کرد تا فقط یکبار همراه ما نباشند ، بلکه همیشه از خدمات ما بهره مند شوند و در رشد کسب و کار ما نیز تاثیر داشته باشند . برخی از این اشتباهات مهم در طراحی سایت مربوط به بخش طراحی و بخشی هم مربوط به تولید محتوا و سئو است . در ادامه این موراد را با هم بررسی می کنیم .

مقاله پیشنهادی : مسیر طراحی سایت

استفاده از افکت های بی مفهموم در سایت

یکی از مواردی که در گذشته بیشتر در وبلاگ ها به چشم می خورد وجود میزان زیادی انیمیشن ها و افکت ها بود که اصلا هم معنی و مفهوم خاصی نداشتند . برای مثال تغییر آیکون موس به آیکون هایی همچون قلب و … و یا بارش برف و ستاره و امثال این موارد در صفحه و یا حتی پخش موزیک هایی که قابلیت توقف هم نداشتند .

این موارد مربوط به وبلاگ ها بودند و در حدود 10 سال پیش و زمانی که کاربران به تازگی وارد دنیای وسیع تری از اینترنت می شدند جذاب بود اما در حال حاضر این موارد هیچ جذابیتی ندارد و برای وب سایت هایی که نشانگر یک کسب و کار هستند هیچ یک از این موارد نباید استفاده شود . اینگونه تصور کنید که وارد یکی از وب سایت ها معروف کشور شده اید و در داخل صفحه افکت بارش برف در حال اجراست ! چه حسی به شما دست می دهد ؟ پس از به کار بردن هر گونه المان اضافی که کاربر را اذیت کند و یا جنبه غیررسمی به سایت شما دهد خودداری کنید .

استفاده از رنگ بندی های بسیار زیاد

وب سایت ها معمولا همگی دارای رنگ سازمانی هستند . رنگی که در داخل وب سایت ها استفاده می شود 2 یا نهایتا 3 رنگ هستند . البته ممکن است رنگ های دیگر و زیاد تری هم داخل وب سایت در جاهای مختلف باشد ، اما تعدد این رنگ ها به گونه ای نیست که زیاد در چشم باشد . رنگ های اصلی که داخل سایت استفاده می شوند معمولا 2 رنگ هستند .

انتخاب رنگ مناسب برای سایت

اگر شما تعداد رنگ های شاخص را بسیار بیشتر در نظر بگیرید ، خواهید دید که وب سایت شما کم کم جنبه رنگین کمان به خود گرفته است و از حالت سنگینی خود خارج شده است . بنابراین تمرکز خود را روی بهبود رنگ سازمانی و طیف های رنگی نزدیک به آن قرار دهید . اختلاف رنگ بسیار زیاد میان رنگ سازمانی و سایر رنگ های سایت یکی از اشتباهات مهم در طراحی سایت است .

استفاده از فونت های متفاوت

برخی از افراد هنوز تصور می کنند که صفحه وب سایت همانند صفحه برنامه Word در نرم افزار آفیس است و می توانند هر گونه فونتی را در داخل آن و در جاهای مختلف استفاده کنند .

در داخل وب سایت حتی استفاده از دو نوع فونت هم اشتباه است . تنها یک نوع فونت باید در داخل وب سایت استفاده شود تا یکدستی سازمان معرف شما حفظ شود .

وب سایت ها فونت سازمانی خود را در داخل قالب خود دارند و شما امکان تغییر فونت به شکل دیگری را ندارید . اگر هم برنامه نویس وب سایت این امکان را به شما دهد که فونت سایت را تغییر دهید ، با تغییر فونت از یک نوع به نوع دیگر ، فونت تمامی بخش های سایت عوض خواهد شد . شما هرگز نباید برای هدر سایت از یک نوع فونت و برای بخش مثلا مقالات از نوعی فونت دیگر استفاده کنید .

استفاده از تبلیغات و پاپ آپ ها

استفاده از تبلیغات و پاپ آپ های زیاد و بی مورد هم ، یکی دیگر از اشتباهات مهم در طراحی سایت است . زمانی که شما وارد وب سایتی می شوید و هنوز نمی دانید که داستان از چه قرار است ، فورا یک یا چندین پنجره برای شما به شکل پاپ آپ باز می شوند . تجربه نشان داده است که این پنجره ها باعث می شوند تا کاربر حتی زحمت تماشای وب سایت شما را هم به خود نداده و مستقیما از وب سایت خارج شود .

همچنین وقتی که شما در ابتدای تمام صفحات حجم زیادی از تبلیغات را در نظر می گیرید کاربر هنگام ورود به صفحه بیشتر مواقع نمی داند که تا چه اندازه باید اسکرول به پایین داشته باشد و به بخش های پایین تر صفحه برود تا بتواند از تبلیغات گذر کند و به متن اصلی که مد نظر دارد برسد . تبلیغات عموما در ساید بار سایت ها ، آن هم به تعداد خیلی کم و مناسب قرار می گیرند . توجه دارید که موضوع تبلیغات ها به همان بحث تبادل لینک باز می گردد و تمام تاثیر مثبت یا منفی آن به سئو سایت شما ارتباط دارد . پس لازم است تا در این مورد هم با احتیاط عمل کرد .

استفاده از تصاویر زیاد ، کم کیفیت ، غیر مرتبط

تصاویر همیشه عضو جدایی ناپذیر سایت هستند ، از این جهت باید در استفاده از آنها بسیار هوشمندانه عمل کرد . اول از همه اینکه اگر شما قصد دارید تا در رابطه با مطلبی تصویری را آماده کنید حتما به مرتبط بود تصاویر با متن دقت کنید . به این دلیل که تصاویر به نوشته ها مرتبط هستند و کاربران علاوه بر متن ، بخشی از پیام را هم از تصاویر درک می کنند .

تعداد تصاویر هم مهم است . اگر تعداد تصاویر شما از حدی فراتر باشد معمولا کاربران اذیت می شوند . نمی توان گفت تعداد تصاویر در یک مقاله فرضا 1000 کاراکتری باید چه تعداد باشد . ممکن است متن شما آموزشی باشد و نیاز باشد تا برای هربخش تصویر مرتبط با آنرا هم ارائه کنید . اما ارائه تصویر زمانی که به آن نیازی نیست حواس خواننده را از متن اصلی پرت خواهد کرد مخصوصا اگر این تصویر نامرتبط باشد .

یک موضوع مهم دیگر نوع تصاویر است و هر اندازه که تصاویر شما حرفه ای تر باشند به همان اندازه خودتان هم حرفه ای هستید . برای کاربران خود ارزش قائل باشید و همچنین وجه کار وب سایت خودتان را هم بهتر نشان دهید .

استفاده از تصاویر مناسب

تکرار کلمات در صفحه و تاکید روی یک کلمه خاص

نگارش و تولید محتوا در سایت ، خود یک دانش جداگانه است و کار هر کسی نیست . هنگامی که شما در صفحه ای از سایت روی محتوای خاصی کار می کنید با موضوعی به نام چگالی کلمه روبرو هستید که میزان به کارگیری این کلمه نسبت به کل متن را مشخص می کند . شما باید به کاربر فضا دهید . به این معنی که وقتی کاربر وارد سایت شد نباید او را به موضوعی بیش از حد ترغیب کنید . فرض کنید که موضوع صفحه شما خرید گوشی آیفون 12 است ، هنگامی که کاربر وارد صفحه می شود محتوای شما اینگونه است :

خرید آیفون 12 ، خرید آیفون 12 با تخفیف ، خرید آیفون 12 فوری و درب منزل ، آیفون 12 ارزان شد

خب کاربر در این قسمت که هنوز سطر اول وب سایت هم می باشد ، 4 بار با کلمه آیفون 12 روبرو شد . بنظرتان کمی بیش از حد به کاربر فشار برای خرید وارد نشده است ؟ ممکن است یکی از عنوان ها ” مثل آیفون 12 ارزان شد ” برای او جذاب باشد اما خیلی از عناوین نیستند ، پس هدف ما یافتن همان یک عنوان جذاب و استفاده از آن در سایت است تا کاربر را با آن ترغیب کنیم .

طراحی بیش از حد ساده یا بیش از حد پیچیده

همانگونه که گفته شد تجربه کاربری در طراحی هر وب سایت بسیار مهم است . از اینرو باید قالب وب سایت هم به گونه ای باشد تا کابر هنگام ورود به وب سایت نه اینگونه تصور کند که درسایت شما محتوایی بدرد بخور وجود ندارد و نه اینگونه باشد که نداند به کدامین بخش مراجعه کند و جواب پاسخ خود را در کدامین بخش جستجو کند . این موضوع هم یکی از اشتباهات مهم در طراحی سایت است که مشاهده می کنیم هنگام ورود به سایت ، به قدری تعدد منو ها زیاد است که فقط ده دقیقه ای باید صرف گشتن بین آنها نمود تا به هدف خود رسید .

پس متناسب با کسب و کار خود و موضوع وب سایتتان سعی کنید تا در قدم اول دسته بندی های مهم و موضوعات اصلی را در اختیار کاربر قرار دهید و درنهایت کم کم با رفتن به صفحات داخلی او را راهنمایی کنید . این خود یکی از تکنیک های افزایش نرخ زمان حضور کاربر در سایت و گشتن او بین صفحات وب سایت است که موضوع بسیار چالش برانگیزی در طراحی قالب سایت و همچنین بخش بندی موضوعات مختلف در صفحات مختلف است .

امیدواریم این اشتباهات مهم در طراحی سایت را هرگز انجام ندهید .