خبرنامه ایمیلی یا خبرنامه پیامکی
مقالات وردپرساز خبرنامه پیامکی استفاده کنیم یا ایمیلی ؟ کدام خبرنامه برای استفاده جهت اطلاع رسانی به مخاطبین شما میتواند اثربخشی مناسبی داشته باشد ؟ در این مقاله همراه ما باشید .

اطلاع رسانی به کاربران و مشتریان سایت شما همیشه یکی از مواردی است که مسبب افزایش فروش خواهد بود . علاوه بر فروش ، خبرنامه درکل یک پل تعاملی عالی بین صاحب بیزنس و مخاطبین هدف است ( دقت کنید که از واژه مخاطبین استفاده کردیم ) .
تعامل همیشه با مشتریان شناخته شده نیست . ممکن است در طی بازههای زمانی ، نیاز داشته باشیم تا با مخاطبین جدید نیز تعامل گرفته و از آنها نیز برای استفاده از خدمات سایت یا خرید محصولات ، دعوت کنیم . پس خبرنامه یک ابزار بسیار خوب جهت تعامل با مشتریان و مخاطبین هدف است .
در گذشته معروفترین و شناخته شده ترین حالت خبرنامه ، خبرنامه ایمیلی یا همان Email Newsletter بود که البته اکنون نیز توسط برخی بیزنسها مورد استفاده است . درمورد Email Newsletter روند کار بسیار ساده بود .
Email Newsletter یا خبرنامه ایمیلی
در Email Newsletter مخاطب شما یک فرم بسیار ساده را مشاهده میکند که آدرس ایمیل خود را در آن وارد خواهد کرد و پس از آن ، نهایتا یک پیغام دریافت ایمیل و تشکر برای او ارسال خواهد شد .
شما بعنوان مدیر سایت ، آدرسهای ایمیل را جمع آوری خواهید کرد و در بازه زمانی مدنظر ، به تمامی این آدرسهای ایمیل ، یا شاید به آدرسهایی خاص ، پیام مدنظر خود را ارسال کنید .
خبرنامه ایمیلی یک مزیت مهم دارد و آن هم اینکه رایگان است و شما جهت ارسال پیام به مخاطبین هدف خود ، نیازی به پرداخت هزینه ندارید و صرفا با فشردن یک کلید ، به تمامی آدرسهای مدنظر ایمیل ارسال خواهد شد .
اما در مورد عیب اصلی این خبرنامه باید گفت : شما اطلاع ندارید که ایمیلهای وارد شده ، همگی آدرسهای معتبر هستند یا خیر ! با توجه به وجود سرویس ایمیل موقت ، و ساخت ایمیلهای فیک ، درحال حاضر ممکن است بیش از 50% ایمیلهای وارد شده داخل خبرنامه ، ارزش کاری و بازاریابی نداشته باشد .
همچنین یک عیب دیگر هنگام استفاده از خبرنامه ایمیلی ، اینجاست که در کشور ایران ، کمتر از 30% افراد به صندوق ایمیل خود بصورت مرتب سر میزنند و بیشتر افراد ، حتی از آدرس ایمیل خودشان اطلاعی ندارند و حتی با ظهور تلفنهای هوشنمد و وجود صندوق ایمیل در تلفن همراه ، بازهم مردم ما با ایمیل رابطه چندان خوبی ندارند .
لذا همین دو فاکتور در حال حاضر ، مهمترین دلایل برای عدم نتیجه گیری از خبرنامه ایمیلی است . اما در این بین چاره چیست ؟ مسلما باید به سراغ ابزارهایی رفت که بتوان توسط آن ، اطلاع رسانی درست و اثربخشی را انجام داد . در اینجا با مفهومی بنام خبرنامه پیامکی آشنا خواهیم شد .
خبرنامه پیامکی چیست و چگونه میتوان از آن استفاده کرد ؟
باتوجه به بررسی دو عیب بزرگ در خبرنامه ایمیلی ، باید در تلاش باشیم تا بتوانیم این مشکل را از میان برداریم ، امروزه تلفنهای همراه در دستان تمامی ما در حال استفاده است حتی پدر و مادران ما نیز اکنون توانایی استفاده از تلفنهای هوشمند را دارند و میتوانند اخبار و موارد لازم را به راحتی مشاهده کنند .
از این تلفنهای همراه میتوان برای بازاریابی هدفمند و البته بسیار اثربخش استفاده کرد . خبرنامه پیامکی در اینجا به کار شما خواهد آمد . شما نیز ممکن است در طول هفته حداقل یکبار ، پیامکی مبنی بر ارائه خدمات دریافت کنید . مثلا جشنواره تخفیف یک هایپرمارکت معروف در شهر خودتان ! اما اکنون برای شما سئوال خواهد بود که تفاوت خبرنامه پیامکی و پیامک تبلیغاتی در چیست ؟
پیامکهای تبلیغاتی در تعداد بسیار زیادی ارسال میشدند و به دلیل اینکه اکثر کاربران از این موارد اذیت شدند ؛ نهایتا سیستم و کدی ارائه شد تا بتوانیم توسط آن ، از طریق دفاتر پیشخوان یا وارد کردن کد USSD ، پیامکهای تبلیغاتی را غیرفعال کنیم .
اما در خبرنامه پیامکی ، شما از سرویسهای خاصی پیامک دریافت میکنید . این سرویس ها ابتدا توسط سایتها وشرکتهای ارائه دهنده خدمات احراز هویت خواهند شد و بعد از اعتبار سنجی مخاطبین و حجم کاری بیزنس ، شرکت ارائه کننده خدمات ، تصمیم خواهند گرفت که برای کارفرمای مدنظر ، خبرنامه پیامکی را در قالب ارسال اسمس انبوه انجام دهد یا خیر !
ویژگی پیامهایی که توسط خبرنامه پیامکی ارسال میشوند اینجاست که شما میتوانید در همان لحظه ، توسط کدی که در انتهای پیام برای شما قرار داده شده است ، سرویس دریافت پیامک از آن شرکت یا مجموعه را غیرفعال کنید . این در نوع خود یک مزیت بزرگ است .
مزیت اصلی خبرنامه پیامکی
اصلی ترین و بهترین مزیتی که میتوان برای خبرنامه پیامکی درنظر گرفت ، این است که شما اطمینان دارید این سرویس ، بسیار بیشتر از سرویس ایمیلی اثربخش است چراکه درصد بسیار کمی از شمارههای تماس که در لیست ارسال پیامک قرار دارند ، ممکن است غیرفعال باشند و بصورت میانگین ، بیش از 80% پیامهای ارسالی ، به مقصد خواهد رسید . از این جهت باید خاطر جمع باشید .
مزیت دوم این خبرنامه اینجاست که مخاطبین شما ، با درصد بسیار بالایی این پیامها را مشاهده خواهند کرد و احتمال ارائه خدمات شما به بخشی از این کاربران با درصدی مشخص وجود دارد . همین دو فاکتور ، دو عیب بزرگ درمورد خبرنامه ایمیلی را نقض خواهد کرد که البته باعث و بانی اصلی استفاده از خبرنامه پیامکی خواهد بود .
در بازار فعلی ، رقابت تنگاتنگ و همچنین افزایش بیزنسهای کوچک و بزرگ ، باید مدنظر داشته باشید که شیوههای قدیمی تبلیغاتی دیگر پاسخگو نیست و لازم است تا با شیوه درست ، خود و خدمات خود را به مخاطبین نمایش دهید . امروزه شرکتهایی معتبر در این زمینه خدمات بسیار باکیفیتی ارائه میکنند . لذا بعنوان کارفرما درنظر داشته باشید که در بازه زمانی مشخص و البته درست ، حتما از این خدمات استفاده کنید .
اینکه چگونه یک کمپین خبرنامه را توسط سرویس ایمیلی یا پیامکی اجرا کنیم ، به تنهایی دارای مراحل بسیار زیادی است . مشخص کردن هدف ، مشخص کردن کاربران هدف ، تنظیم متن مناسب ، طراحی فرم صحیح ، انتخاب بازه زمانی مناسب و … همگی نیازمند یک استراتژی کامل و گام به گام جهت حصول هدف مدنظر شما است . در مقالات بعدی سایت ، درمورد برگزاری کمپینهای تبلیغاتی پیامکی حتما صحبت خواهیم کرد . امیدواریم این محتوا برای شما مفید باشد . پاینده باشید !