بخش Vip سئو نود

بهترین فرصت برای یادگیری در قسمت Vip سئو نود هم اکنون برای دانشجوبان عزیز فراهم شده است

جزئیات بیشتر
آموزش یکبار برای همیشه
دوره جدید آموزش طراحی cms با php و mysql ، مشاهده دوره

نکات مهم در طراحی فرم تماس با ما

مقالات طراحی سایت

چگونه یک فرم اصولی برای صفحه تماس با ما در سایت ایجاد کنیم ؟ اکثر قصد دارید تا یک تجربه کاری استاندارد در صفحه تماس داشته باشید ، پس حتما این مقاله را با دقت مطالعه کنید .

2 833
نکات مهم در طراحی فرم تماس با ما

صفحه تماس با ما یکی از مهم‌ترین صفحات داخل سایت شما است و تفاوتی ندارد که موضوع سایت شما چیست . برای ایجاد ارتباط با کاربر سایت خود ، لازم است حتما این صفحه را ایجاد کرده و طبق اصولی که در ادامه خواهیم گفت ، آن را بهینه کنید . داشتن یک صفحه تماس با ما به تنهایی و با داشتن آدرس و شماره تماس ، بخودی خود برای شما کارساز است اما بهتر است تا درمورد نکات مهمی نیز اطلاع داشته باشید تا بتوانید با چند حرکت ساده ، میزان تعامل در این صفحه را بالا ببرید .

اول از هرچیزی لازم است خدمتتان عارض شویم که برای ساخت صفحه تماس با ما ، درصورتی که سایت شما با سیستم وردپرس طراحی شده است ، حتما از بخش برگه‌ها اقدام کنید و یک برگه جدید برای آن ایجاد کنید . برای عنوان صفحه تماس با ما می‌توانید از عنوان ” تماس با ما ” و یا ” ارتباط با ما ” استفاده کنید که البته واژه تماس با ما رایج‌تر است . برای قسمت آدرس صفحه نیز بهتر است از نامک انگلیسی بصورت زیر استفاده کنید :

https://yoursite.com/contact-us

مورد اساسی بعدی اینجاست که حتما آدرس برگه تماس با ما یا به عبارتی لینک دسترسی به آن در منوی بالای سایت و منو اصلی قرار داده شود تا کاربران براحتی به این صفحه دسترسی داشته باشند . این 4 مورد نکات اولیه هستند که باید هنگام ساخت این صفحه درنظر داشته باشید . پس ساخت این صفحه در قسمت برگه‌ها ، استفاده از عنوان مناسب جهت راهنمایی درست کاربر و داشتن یک آدرس بصورت مناسب ، و قراردادن لینک صفحه در منو اصلی سایت ، ضرورت‌های اولیه هستند . اینگونه برداشت نکنید که اگر برای مثال شماره تماس خود را در بالای سایت یا مثلا در فوتر سایت به شکلی بزرگ قرار دادید ، نیازی به صفحه تماس با ما ندارید . حتما باید این صفحه داخل سایت شما ایجاد شود .

مسلما شماره تماس ، راه ارتباطی برای تماس مخاطب با شما است اما قطعا داشتن فرم تماس ، یکی از الزامات در صفحه تماس با ما است خصوصا زمانی که شما در این صفحه قصد دارید تا شماره تماس خود را به هر دلیلی افشا نکنید ( که احتمال آن بسیار کم است ) پس در این شرایط شما باید راه های ارتباطی دیگری را در نظر بگیرید که فرم تماس یکی از مهم‌ترین این ابزارها است .

مقاله پیشنهادی برای مطالعه : اشتباهات رایج در طراحی سایت

در ادامه این مقاله ، موارد مهم دیگری را بصورت موشکافانه بررسی خواهیم کرد . البته که موارد مربوط به این صفحه بسیار زیاد است اما اگر همین موارد گفته شده را تا حد مناسبی رعایت کنید ، یک صفحه مناسب و واکنش پذیر از سمت مخاطب سایت خواهید داشت .

از ساخت فرم‌های خسته کننده در صفحه تماس با ما پرهیز کنید

وجود فرم داخل صفحه تماس با ما ، یکی از مواردی است که حتما باید به آن توجه کنید و نسبت به قراردادن آن در این صفحه هرچه سریع‌تر اقدام کنید . نبودن فرم جهت ارتباط با کاربر در این صفحه ، نشان دهنده ضعف در سطح تعامل سایت با کاربران هدف است . شما می‌توانید بصورت کدنویسی و یا استفاده از افزونه‌هایی همچون Wp forms یا Gravity Forms و یا Contact Form 7 بسادگی داخل وردپرس ، فرم دلخواه را ایجاد کنید . جهت آشنایی با روش کار این افزونه‌ها می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید :

مقاله پیشنهادی برای مطالعه : افزونه WPForms چیست ؟ معرفی کامل فرم ساز وردپرس

مهم‌ترین و اولین نکته که در ساخت یک فرم لازم به توجه است اینجاست که فرم شما خسته کننده نباشد . طراحی فیلدهای فرم تماس بصورت درست ، خود یک هنر است . فرم تماس با فرم ثبت‌نام دانشگاه متفاوت است و شما نباید اطلاعاتی مثل نام پدر و کدملی و … را از کاربر داخل فرم دریافت کنید .

معمولا فرم های تماس 4 فیلد اصلی دارند که شامل نام ، ایمیل یا شماره تماس ، موضوع پیام و در نهایت متن پیام است . همین اطلاعات برای تعامل با کاربر کافی است و کاربر نیز نهایتا با صرف نهایتا 1 دقیقه زمان ، فرم را تکمیل و برای شما ارسال خواهد کرد . بخشی از تجربه کاربری وب سایت در همین بخش‌ها خلاصه می‌شود . پس یکی از اولین قدم ‌ها داشتن فرم و سپس یک فرم اصولی و مختصر و مفید است که برای کاربران سایت خسته کننده نباشد و جهت تماس آنها با خودتان راه را هموار کنید . این اولین و اصلی‌ترین نکته در ساخت فرم تماس با ما است .

با کاربر خود ساده اما خوب تعامل کنید

پس از اینکه مرحله اول طراحی فرم تماس را انجام دادید ، به رعایت نکته دوم خواهیم رسید . زمانی که کاربر چند فیلد ضروری فرم را تکمیل کرده و سپس درخواست را برای شما ارسال می‌کند ، لازم است تا واکنشی را در صفحه به او نشان دهیم که می‌تواند نمایش پیغامی مناسب به کاربر باشد تا مطمئن شود که پیغام ارسالی توسط او ، از طرف ما دریافت شده و به او پاسخ خواهیم داد . بدین ترتیب تعامل متناسب و بجایی را می‌توانیم با او داشته باشیم .

علاوه بر الزام به نمایش پیغام ، پیغام باید در محل مناسب نیز نمایش داده شود و همچنین متن پیغام مناسب باشد تا کاربر پس از ارسال فرم رضایت ذهنی لازم را جلب کند . در صورتی که در این صفحه ، پس از تکمیل و ارسال فرم ، با کاربر خود تعامل نداشته باشیم ، محتمل است این برداشت را داشته باشد که به هر دلیلی پیغام او توسط شما دریافت نشده است و چندین بار پروسه ارسال اطلاعات فرم را تکرار کند .

همچنین می‌توان پس از ارسال فرم توسط کاربر ، ضمن اینکه پیغام مناسب به کاربر نشان داده می‌شود ، فرم تماس نیز از دسترس او خارج شود که در برخی وب سایت از جمله وب سایت خود ما این روش در نظر گرفته شده است و امکان تکمیل مجدد فرم وجود نداشته باشد مگر اینکه کاربر قصد ارسال درخواست دیگری در همان لحظه داشته باشد .

با اسپم ها نیز مقابله کنید

هرجا از سایت فرمی وجود داشته باشد ، باید امنیت نیز وجود داشته باشد . تکمیل فرم‌ها به شکل بیهوده و تبلیغاتی توسط ربات‌های اسپم یکی از مشکلات فعلی در وب سایت‌ها است که داخل فرم کامنت و فرم تماس بیشتر محتمل است . ربات‌هایی که وظیفه آنها تکمیل فرم‌ها به شکل تبلیغاتی است ، براحتی می‌توانند فیلدهای فرم مدنظر را طبق الگوریتم خودشان تکمیل و ارسال کنند . اما می‌توان با روش‌هایی که از تکمیل فرم توسط ربات‌های جفنگ نویس جلوگیری می‌کنند مانع انجام این کار شد . از جمله معروف‌ترین روش‌ها ، استفاده از گوگل کپچا است که وجود ربات را تشخیص داده و از تکمیل فرم توسط آنها جلوگیری می‌کند .

قراردان کپچا در فرم تماس

علاوه بر گول کپچا ، روش‌هایی دیگری نیز هستند که از اسپم‌ها جلوگیری می‌کنند . مثلا قراردادن فیلدهایی که قبل از آنها حاصل جمع دو عدد را از شما درخواست دارند و لازم است تا حاصل جمع و تفریق یا هر عملیاتی را در کادر بعدی فرم وارد کنید . یا کپچا کدهای قدیمی که حروف و اعدادی را با فونت‌های کمی درهم ریخته نشان می‌دهند و کاربر باید آنها را در فیلد مخصوص وارد کند و عملا ربات قادر به تشخیص آنها نیست. پس ضد اسپم کردن فرم را فراموش نکنید .

مقاله پیشنهادی برای مطالعه : نحوه قرار دادن کد امنیتی در وردپرس

اگر به هر دلیل نتوانستید تا کپچا به فرم‌های خودتان اضافه کنید ، می‌توانید از مقاله ارائه شده در بالا نیز کمک بگیرید .

از کارکردن فرم خود مطمئن شوید و هرازگاهی آن را بررسی کنید

ممکن است گاهی مشکلی در فرم تماس شما وجود داشته باشد و شما از آن بی‌خبر باشید در نتیجه کاربران قادر نیستند تا با شما در ارتباط باشند . جدا از اینکه شما فرم تماس را با چه روشی ساخته باشید ، لازم است تا گاهی خودتان فرم را تکمیل نموده و از صحت عملکرد آن اطمینان لازم را حاصل کنید . فرم‌هایی که به درستی کار نمی‌کنند تجربه کاربری مناسبی ندارند و شما فرصت ارتباط با یک مشتری را از دست خواهید داد . یکی از دلایل ریزش مشتری می‌تواند فرم‌هایی باشد که در سایت جهت تعامل قرار داده‌اید اما عمل نمی‌کنند . پس حتما برای سرکشی به فرم های داخل سایت ، زمان بندی داشته باشید .

فرم را در محل مناسب قرار دهید

همانگونه که گفتیم دسترسی به صفحه تماس بسیار مهم بوده و حتما باید لینک صفحه تماس در منو اصلی سایت قرار داده شود . زمانی که کاربر وارد این صفحه شد می‌تواند اطلاعات تماس و فرم را مشاهده کند . اما لازم است تا سادگی نیز در این بخش رعایت شود . در برخی وب سایت‌ها مشاهده می‌شود که اطلاعات تماس در ابتدای صفحه قرار دارد و بعد از این بخش ، میزان زیادی از اطلاعات که شاید ربطی به این صفحه ندارند تنظیم شده و فرم تماس در انتهای تمامی این بخش‌ها درنظر گرفته شده است .

نمونه طراحی جذاب فرم تماس با ما

در حالتی که کاربران با سیستم‌های خانگی در حال مشاهده سایت هستند مشکلی وجود ندارد و پس از کمی اسکرول به سمت پایین صفحه ، فرم را مشاهده خواهند کرد ، اما در حالتی که کاربران با دستگاه موبایل وارد سایت می‌شوند بخش بیشتری از صفحه را باید اسکرول کنند تا به انتهای صفحه رسیده و فرم تماس را مشاهده کنند . پس در دسترس بودن فرم تماس نیز یکی از الویت‌ها است . در حالت دسکتاپ سایت ، بهتر است اطلاعات و فرم تماس را بصورت کنارهم قرار دهید . اگر به تصویربالا دقت کنید ، یک نمونه مناسب ، مختصر و کاربردی از طراحی فرم تماس را مشاهده خواهید کرد .

تا حد امکان فرم جذابی داشته باشید

از هرچیزی در طراحی سایت که صحبت کنیم ، طراحی کاربر پسند فرم‌ها در سایت خود موضوع دیگری است . فرم تماس یکی از فرم‌های شاخص در سایت است و از جمله فرم‌هایی است که کاربران بسیار با آن مواجه خواهند شد ، از این جهت طراحی زیبا و کاربر پسند این فرم بسیار در ذهن مخاطب تاثیر گذار است . طراح قالب سایت شما باید به این فرم اهمیت بالایی دهد و چشم بیننده را به خود خیره کند . نمونه‌هایی از طراحی فرم تماس با ما را در بخش‌های مختلف این صفحه مشاهده کردید .

راهنمای فرم داشته باشید

تمامی فرم های html امکان تعریف راهنما در داخل خود را دارند ، راهنما به این معنی که داخل فیلدهای فرم مشخص کنید این فیلد برای چه منظوری است و چگونه باید آن را تکمیل کرده و ارسال کرد .

برای مثال اگر شماره تماس در فیلد مدنظر وارد خواهد شد ، فرمت و ساختار صحیح شماره تماس را در بخش placeholder فرم وارد کنید برای نمونه : 09352604271 ، تا کاربر از وارد کردن شماره تماس بصورت ناقص یا هر فرمت دیگری اجتناب کند . رعایت این نکات برای داشتن یک صفحه تماس مناسب درکنار یک فرم بسیار کارآمد ، لازم است . پاینده باشید .

امید قدیمی

امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت

نقشه راه فرانت

اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید

شاید این مطالب نیز برای شما جالب باشد

سایت شرکتی با فروشگاه آنلاین سایت شرکتی با فروشگاه آنلاین یکی از وب سایت هایی است که به تازگی مرسوم شده اند . قبل از این وب سایت های شرکتی بخشی تحت عنوان فروشگاه نداشتند و کم کم بخش معرفی محصولات به وب سایت های شرکتی اضافه شد . اما بعد از آن شرکت ها […]

7 1,065

سلکتور empty چیست و برای چه مواردی در طراحی با css کاربرد دارد ؟ صفرتاصد نکات مربوط به انتخابگر empty در css

0 46
دیدگاه ها و نظرات
توجه کامنت های انگلیسی تایید نخواهند شد در صورت داشتن مشکل ، قبل از ارسال دیدگاه نظرات سایر دوستان را نیز مطالعه فرمائید برای مشاهده پاسخ دیدگاه ها بر روی علامت " " کلیک کنید
اشتراک دیدگاه
captcha
تکمیل تمامی فیلد ها الزامی است

دیدگاه های شما
قاسمی ۰۸ / ۱۳۹۹

برای یه فرم تماس واقعا اینهمه نکته لازمه ؟ اگر برای هربخش اینهمه نکته بخواییم یاد بگیریم که وقت نمیشه

امید قدیمی ۰۸ / ۱۳۹۹

سلام و عرض ادب خدمت شما ، شاید برای وب سایت های کوچیک از درجه اهمیت کمتری برحوردار باشن اما در وب سایت ها بزرگ حتی کوچکترین مورد هم برای پیشی گرفتن از بقیه بسیار تاثیر گذاره و اصطلاحا رقابت مویی هست .

آموزش های رایگان بیشتر در آپارات و یوتیوب سئو نود
کانال آپارات سئو نود چنل یوتیوب سئو نود