بخش Vip سئو نود

بهترین فرصت برای یادگیری در قسمت Vip سئو نود هم اکنون برای دانشجوبان عزیز فراهم شده است

جزئیات بیشتر
آموزش یکبار برای همیشه
%20 تخفیف روز برنامه نویس برای تمام دوره ها با کد : mrprogrammer

نکات مهم در طراحی فرم تماس با ما

مقالات طراحی سایت

چگونه یک فرم اصولی برای صفحه تماس با ما در سایت ایجاد کنیم ؟ اکثر قصد دارید تا یک تجربه کاری استاندارد در صفحه تماس داشته باشید ، پس حتما این مقاله را با دقت مطالعه کنید .

2 894
نکات مهم در طراحی فرم تماس با ما

صفحه تماس با ما یکی از مهم‌ترین صفحات داخل سایت شما است و تفاوتی ندارد که موضوع سایت شما چیست . برای ایجاد ارتباط با کاربر سایت خود ، لازم است حتما این صفحه را ایجاد کرده و طبق اصولی که در ادامه خواهیم گفت ، آن را بهینه کنید . داشتن یک صفحه تماس با ما به تنهایی و با داشتن آدرس و شماره تماس ، بخودی خود برای شما کارساز است اما بهتر است تا درمورد نکات مهمی نیز اطلاع داشته باشید تا بتوانید با چند حرکت ساده ، میزان تعامل در این صفحه را بالا ببرید .

اول از هرچیزی لازم است خدمتتان عارض شویم که برای ساخت صفحه تماس با ما ، درصورتی که سایت شما با سیستم وردپرس طراحی شده است ، حتما از بخش برگه‌ها اقدام کنید و یک برگه جدید برای آن ایجاد کنید . برای عنوان صفحه تماس با ما می‌توانید از عنوان ” تماس با ما ” و یا ” ارتباط با ما ” استفاده کنید که البته واژه تماس با ما رایج‌تر است . برای قسمت آدرس صفحه نیز بهتر است از نامک انگلیسی بصورت زیر استفاده کنید :

https://yoursite.com/contact-us

مورد اساسی بعدی اینجاست که حتما آدرس برگه تماس با ما یا به عبارتی لینک دسترسی به آن در منوی بالای سایت و منو اصلی قرار داده شود تا کاربران براحتی به این صفحه دسترسی داشته باشند . این 4 مورد نکات اولیه هستند که باید هنگام ساخت این صفحه درنظر داشته باشید . پس ساخت این صفحه در قسمت برگه‌ها ، استفاده از عنوان مناسب جهت راهنمایی درست کاربر و داشتن یک آدرس بصورت مناسب ، و قراردادن لینک صفحه در منو اصلی سایت ، ضرورت‌های اولیه هستند . اینگونه برداشت نکنید که اگر برای مثال شماره تماس خود را در بالای سایت یا مثلا در فوتر سایت به شکلی بزرگ قرار دادید ، نیازی به صفحه تماس با ما ندارید . حتما باید این صفحه داخل سایت شما ایجاد شود .

مسلما شماره تماس ، راه ارتباطی برای تماس مخاطب با شما است اما قطعا داشتن فرم تماس ، یکی از الزامات در صفحه تماس با ما است خصوصا زمانی که شما در این صفحه قصد دارید تا شماره تماس خود را به هر دلیلی افشا نکنید ( که احتمال آن بسیار کم است ) پس در این شرایط شما باید راه های ارتباطی دیگری را در نظر بگیرید که فرم تماس یکی از مهم‌ترین این ابزارها است .

مقاله پیشنهادی برای مطالعه : اشتباهات رایج در طراحی سایت

در ادامه این مقاله ، موارد مهم دیگری را بصورت موشکافانه بررسی خواهیم کرد . البته که موارد مربوط به این صفحه بسیار زیاد است اما اگر همین موارد گفته شده را تا حد مناسبی رعایت کنید ، یک صفحه مناسب و واکنش پذیر از سمت مخاطب سایت خواهید داشت .

از ساخت فرم‌های خسته کننده در صفحه تماس با ما پرهیز کنید

وجود فرم داخل صفحه تماس با ما ، یکی از مواردی است که حتما باید به آن توجه کنید و نسبت به قراردادن آن در این صفحه هرچه سریع‌تر اقدام کنید . نبودن فرم جهت ارتباط با کاربر در این صفحه ، نشان دهنده ضعف در سطح تعامل سایت با کاربران هدف است . شما می‌توانید بصورت کدنویسی و یا استفاده از افزونه‌هایی همچون Wp forms یا Gravity Forms و یا Contact Form 7 بسادگی داخل وردپرس ، فرم دلخواه را ایجاد کنید . جهت آشنایی با روش کار این افزونه‌ها می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید :

مقاله پیشنهادی برای مطالعه : افزونه WPForms چیست ؟ معرفی کامل فرم ساز وردپرس

مهم‌ترین و اولین نکته که در ساخت یک فرم لازم به توجه است اینجاست که فرم شما خسته کننده نباشد . طراحی فیلدهای فرم تماس بصورت درست ، خود یک هنر است . فرم تماس با فرم ثبت‌نام دانشگاه متفاوت است و شما نباید اطلاعاتی مثل نام پدر و کدملی و … را از کاربر داخل فرم دریافت کنید .

معمولا فرم های تماس 4 فیلد اصلی دارند که شامل نام ، ایمیل یا شماره تماس ، موضوع پیام و در نهایت متن پیام است . همین اطلاعات برای تعامل با کاربر کافی است و کاربر نیز نهایتا با صرف نهایتا 1 دقیقه زمان ، فرم را تکمیل و برای شما ارسال خواهد کرد . بخشی از تجربه کاربری وب سایت در همین بخش‌ها خلاصه می‌شود . پس یکی از اولین قدم ‌ها داشتن فرم و سپس یک فرم اصولی و مختصر و مفید است که برای کاربران سایت خسته کننده نباشد و جهت تماس آنها با خودتان راه را هموار کنید . این اولین و اصلی‌ترین نکته در ساخت فرم تماس با ما است .

با کاربر خود ساده اما خوب تعامل کنید

پس از اینکه مرحله اول طراحی فرم تماس را انجام دادید ، به رعایت نکته دوم خواهیم رسید . زمانی که کاربر چند فیلد ضروری فرم را تکمیل کرده و سپس درخواست را برای شما ارسال می‌کند ، لازم است تا واکنشی را در صفحه به او نشان دهیم که می‌تواند نمایش پیغامی مناسب به کاربر باشد تا مطمئن شود که پیغام ارسالی توسط او ، از طرف ما دریافت شده و به او پاسخ خواهیم داد . بدین ترتیب تعامل متناسب و بجایی را می‌توانیم با او داشته باشیم .

علاوه بر الزام به نمایش پیغام ، پیغام باید در محل مناسب نیز نمایش داده شود و همچنین متن پیغام مناسب باشد تا کاربر پس از ارسال فرم رضایت ذهنی لازم را جلب کند . در صورتی که در این صفحه ، پس از تکمیل و ارسال فرم ، با کاربر خود تعامل نداشته باشیم ، محتمل است این برداشت را داشته باشد که به هر دلیلی پیغام او توسط شما دریافت نشده است و چندین بار پروسه ارسال اطلاعات فرم را تکرار کند .

همچنین می‌توان پس از ارسال فرم توسط کاربر ، ضمن اینکه پیغام مناسب به کاربر نشان داده می‌شود ، فرم تماس نیز از دسترس او خارج شود که در برخی وب سایت از جمله وب سایت خود ما این روش در نظر گرفته شده است و امکان تکمیل مجدد فرم وجود نداشته باشد مگر اینکه کاربر قصد ارسال درخواست دیگری در همان لحظه داشته باشد .

با اسپم ها نیز مقابله کنید

هرجا از سایت فرمی وجود داشته باشد ، باید امنیت نیز وجود داشته باشد . تکمیل فرم‌ها به شکل بیهوده و تبلیغاتی توسط ربات‌های اسپم یکی از مشکلات فعلی در وب سایت‌ها است که داخل فرم کامنت و فرم تماس بیشتر محتمل است . ربات‌هایی که وظیفه آنها تکمیل فرم‌ها به شکل تبلیغاتی است ، براحتی می‌توانند فیلدهای فرم مدنظر را طبق الگوریتم خودشان تکمیل و ارسال کنند . اما می‌توان با روش‌هایی که از تکمیل فرم توسط ربات‌های جفنگ نویس جلوگیری می‌کنند مانع انجام این کار شد . از جمله معروف‌ترین روش‌ها ، استفاده از گوگل کپچا است که وجود ربات را تشخیص داده و از تکمیل فرم توسط آنها جلوگیری می‌کند .

قراردان کپچا در فرم تماس

علاوه بر گول کپچا ، روش‌هایی دیگری نیز هستند که از اسپم‌ها جلوگیری می‌کنند . مثلا قراردادن فیلدهایی که قبل از آنها حاصل جمع دو عدد را از شما درخواست دارند و لازم است تا حاصل جمع و تفریق یا هر عملیاتی را در کادر بعدی فرم وارد کنید . یا کپچا کدهای قدیمی که حروف و اعدادی را با فونت‌های کمی درهم ریخته نشان می‌دهند و کاربر باید آنها را در فیلد مخصوص وارد کند و عملا ربات قادر به تشخیص آنها نیست. پس ضد اسپم کردن فرم را فراموش نکنید .

مقاله پیشنهادی برای مطالعه : نحوه قرار دادن کد امنیتی در وردپرس

اگر به هر دلیل نتوانستید تا کپچا به فرم‌های خودتان اضافه کنید ، می‌توانید از مقاله ارائه شده در بالا نیز کمک بگیرید .

از کارکردن فرم خود مطمئن شوید و هرازگاهی آن را بررسی کنید

ممکن است گاهی مشکلی در فرم تماس شما وجود داشته باشد و شما از آن بی‌خبر باشید در نتیجه کاربران قادر نیستند تا با شما در ارتباط باشند . جدا از اینکه شما فرم تماس را با چه روشی ساخته باشید ، لازم است تا گاهی خودتان فرم را تکمیل نموده و از صحت عملکرد آن اطمینان لازم را حاصل کنید . فرم‌هایی که به درستی کار نمی‌کنند تجربه کاربری مناسبی ندارند و شما فرصت ارتباط با یک مشتری را از دست خواهید داد . یکی از دلایل ریزش مشتری می‌تواند فرم‌هایی باشد که در سایت جهت تعامل قرار داده‌اید اما عمل نمی‌کنند . پس حتما برای سرکشی به فرم های داخل سایت ، زمان بندی داشته باشید .

فرم را در محل مناسب قرار دهید

همانگونه که گفتیم دسترسی به صفحه تماس بسیار مهم بوده و حتما باید لینک صفحه تماس در منو اصلی سایت قرار داده شود . زمانی که کاربر وارد این صفحه شد می‌تواند اطلاعات تماس و فرم را مشاهده کند . اما لازم است تا سادگی نیز در این بخش رعایت شود . در برخی وب سایت‌ها مشاهده می‌شود که اطلاعات تماس در ابتدای صفحه قرار دارد و بعد از این بخش ، میزان زیادی از اطلاعات که شاید ربطی به این صفحه ندارند تنظیم شده و فرم تماس در انتهای تمامی این بخش‌ها درنظر گرفته شده است .

نمونه طراحی جذاب فرم تماس با ما

در حالتی که کاربران با سیستم‌های خانگی در حال مشاهده سایت هستند مشکلی وجود ندارد و پس از کمی اسکرول به سمت پایین صفحه ، فرم را مشاهده خواهند کرد ، اما در حالتی که کاربران با دستگاه موبایل وارد سایت می‌شوند بخش بیشتری از صفحه را باید اسکرول کنند تا به انتهای صفحه رسیده و فرم تماس را مشاهده کنند . پس در دسترس بودن فرم تماس نیز یکی از الویت‌ها است . در حالت دسکتاپ سایت ، بهتر است اطلاعات و فرم تماس را بصورت کنارهم قرار دهید . اگر به تصویربالا دقت کنید ، یک نمونه مناسب ، مختصر و کاربردی از طراحی فرم تماس را مشاهده خواهید کرد .

تا حد امکان فرم جذابی داشته باشید

از هرچیزی در طراحی سایت که صحبت کنیم ، طراحی کاربر پسند فرم‌ها در سایت خود موضوع دیگری است . فرم تماس یکی از فرم‌های شاخص در سایت است و از جمله فرم‌هایی است که کاربران بسیار با آن مواجه خواهند شد ، از این جهت طراحی زیبا و کاربر پسند این فرم بسیار در ذهن مخاطب تاثیر گذار است . طراح قالب سایت شما باید به این فرم اهمیت بالایی دهد و چشم بیننده را به خود خیره کند . نمونه‌هایی از طراحی فرم تماس با ما را در بخش‌های مختلف این صفحه مشاهده کردید .

راهنمای فرم داشته باشید

تمامی فرم های html امکان تعریف راهنما در داخل خود را دارند ، راهنما به این معنی که داخل فیلدهای فرم مشخص کنید این فیلد برای چه منظوری است و چگونه باید آن را تکمیل کرده و ارسال کرد .

برای مثال اگر شماره تماس در فیلد مدنظر وارد خواهد شد ، فرمت و ساختار صحیح شماره تماس را در بخش placeholder فرم وارد کنید برای نمونه : 09352604271 ، تا کاربر از وارد کردن شماره تماس بصورت ناقص یا هر فرمت دیگری اجتناب کند . رعایت این نکات برای داشتن یک صفحه تماس مناسب درکنار یک فرم بسیار کارآمد ، لازم است . پاینده باشید .

امید قدیمی

امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت

نقشه راه فرانت

اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید

شاید این مطالب نیز برای شما جالب باشد

در یک پروژه طراحی سایت ، هاست و دامنه باید چگونه خریداری شود تا حقوق مالک و طراح سایت حفظ گردد ؟ بررسی تمامی حالات ممکن برای مالکیت هاست و دامنه شما !

2 54

اگر برای شما نیز سئوال است که چگونه با یادگیری حداقل زبان‌های لازم جهت طراحی وب ، یک سایت داشته باشیم ، این مقاله بسیار کوتاه را تا انتها مطالعه کنید !

0 39
دیدگاه ها و نظرات
توجه کامنت های انگلیسی تایید نخواهند شد در صورت داشتن مشکل ، قبل از ارسال دیدگاه نظرات سایر دوستان را نیز مطالعه فرمائید برای مشاهده پاسخ دیدگاه ها بر روی علامت " " کلیک کنید
اشتراک دیدگاه
captcha
تکمیل تمامی فیلد ها الزامی است

دیدگاه های شما
قاسمی ۰۸ / ۱۳۹۹

برای یه فرم تماس واقعا اینهمه نکته لازمه ؟ اگر برای هربخش اینهمه نکته بخواییم یاد بگیریم که وقت نمیشه

امید قدیمی ۰۸ / ۱۳۹۹

سلام و عرض ادب خدمت شما ، شاید برای وب سایت های کوچیک از درجه اهمیت کمتری برحوردار باشن اما در وب سایت ها بزرگ حتی کوچکترین مورد هم برای پیشی گرفتن از بقیه بسیار تاثیر گذاره و اصطلاحا رقابت مویی هست .

آموزش های رایگان بیشتر در آپارات و یوتیوب سئو نود
کانال آپارات سئو نود چنل یوتیوب سئو نود