نکات مهم در طراحی فرم تماس با ما

در این مقاله قصد داریم تا نکات مهم در طراحی فرم تماس با ما را با هم بررسی کنیم و اگر اشتباهاتی به صورت سحو در طراحی این صفحه و فرم تماس آن انجام داده ایم اصلاح کنیم .

قبل از هر چیز لازم است بگوئیم که صفحه تماس با ما یکی از اساسی ترین صفحه های وب سایت است و این صفحه حتما باید در داخل وب سایت طراحی شود و راه دسترسی مناسبی هم برای آن ایجاد شود . متاسفانه مشاهده می شود که برخی وب سایت ها کلا صفحه تماس ندارند و آن را از اول ایجاد نکرده اند و در هدر یا فوتر سایت شماره تماس خود را درج می کنند .

درست است که شماره تماس راه ارتباطی برای تماس است اما مسلما داشتن فرم تماس با ما یکی از الزامات در صفحه تماس است . خصوصا زمانی که شما در صفحه تماس با ما ، قصد دارید تا شماره تماس خود را به هر دلیل افشا نکنید که خیلی کم پیش می آید پس در این شرایط شما باید راه های ارتباطی دیگری در نظر بگیرید که فرم تماس یکی از مهم ترین ابزار های این صفحه است .

مقاله پیشنهادی : اشتباهات طراحی سایت

ما هم در این مقاله قصد داریم تا بخوبی نکات مهم در رابطه با فرم تماس با ما را بررسی کنیم .

همانگونه که گفته شد در صفحه تماس با ما خود حتما فرم تماس را تنظیم کنید اما با شرایط زیر :

از ساخت فرم های خسته کننده پرهیز کنید

مهم ترین و اولین نکته که در تکمیل یک فرم مهم است این است که فرم شما خسته کننده نباشد . طراحی فیلد های فرم تماس خود یک هنر است . فرم تماس با فرم ثبت نام دانشگاه متفاوت است و شما نباید اطلاعات پدری کاربر را داخل فرم دریافت کنید . معمولا فرم های تماس 4 فیلد اصلی دارند که شامل نام ، ایمیل یا شماره تماس ، موضوع و در نهایت متن پیام است . همین اطلاعات برای دسترسی به کاربر کافی است و کاربر هم نهایتا با 1 دقیقه زمان فرم را تکمیل و برای ما ارسال خواهد کرد . بخشی از تجربه کاربری وب سایت در همین بخش خلاصه می شود . پس اولین قدم این است که سعی کنید برای کاربرانتان حوصله سربر نباشید و برای تماس آنها با خودتان راه آسان مهیا کنید . این اولین و اصلی ترین نکته در ساخت فرم تماس با ما است .

با کاربر تعامل کنید 

پس از اینکه مرحله اول طراحی فرم تماس با ما را رد کردید لازم است تا نکته دوم را رعایت کنیم . زمانی که کاربر چند فیلد ضروری فرم را تکمیل میکند و آنر برای ما ارسال می کند لازم است تا واکنشی را به او نشان دهیم و پیغامی مناسب برای او ارسال کنیم تا کاربر مطمئن شود که پیغام او توسط ما دریافت شد و ما به او پاسخ خواهیم داد . بدین ترتیب تعامل متناسبی را می توانیم با او داشته باشیم .

ضمن اینکه این پیغام باید در محل مناسب نمایش داده شود و همچنین متن پیغام هم مناسب باشد تا کاربر پس از ارسال فرم رضایت لازم را جلب کند . در صورتی که تعامل نداشته باشیم کاربر ممکن است این برداشت را داشته باشد . به هر دلیل پیغام او توسط ما دریافت نشده است و چندین بار این کار را تکرار کند .

همچنین می توان پس از ارسال فرم توسط کاربر ، ضمن اینکه پیغام مناسب به کاربر نشان داده می شود ، فرم تماس نیر از دسترس او خارج شود که در برخی وب سایت از جمله وب سایت خود ما این روش در نظر گرفته شده است .

با اسپم ها هم مقابله کنید

تکمیل فرم ها به شکل بیهوه و تبلیغاتی توسط ربات های اسپم یکی از مشکلات فعلی در وب سایت ها است که این اتفاق اکثرا فرم تماس با ما اتفاق می افتد . ربات هایی که کار آنها تکمیل فرم ها به شکل تبلیغات هستند ،به راحتی می تواند فیلد های فرم را طبق الگوریتم خودشان تکمیل و ارسال کنند . اما می توان با روش هایی که از تکمیل فرم توسط ربات ها جلوگیری می کنند مانع این کار شد . از جمله معروف ترین روش ها استفاده از گوگل کپچا است که وجود ربات را تشخیص می دهد و از تکمیل فرم جلوگیری می کند .

علاوه بر گول کپچا سایر روش هایی هم هستند که از اسپم ها جلوگیری می کنند مثلا فیلد هایی که حاصل جمع دو عدد را از شما می خواهند و یا کپچا های قدیمی تر که حروف و اعدادی را نشان می دهند و کاربر باید آنها را در فیلد مخصوص وارد کند . پس ضد اسپم کردن را هم فراموش نکنید .

از کارکردن فرم خود مطمئن شوید و هرازگاهی آن را بررسی کنید

ممکن است گاهی مشکلی در فرم تماس شما وجود داشته باشد و شما از آن بی خبر باشید در نتیجه کاربران قادر نیستند تا با شما در ارتباط باشند . جدا از اینکه شما فرم تماس با ما خودتان را با چه روش ساخته اید ، لازم است تا گاهی خودتان فرم را تکمیل نمائید و از صحت عملکرد آن اطمینان لازم را حاصل کنید . فرم هایی که کار نمی کنند تجریه کاربری مناسبی ندارند و هم اینکه ما فرصت ارتباط با یک مشتری را از دست داده ایم . یکی از دلایل ریزش مشتری می تواند فرم های مهمی باشند که در سایت جهت تعامل قرار داده شده اند اما عمل نمی کنند . پس حتما برای بررسی اینگونه موارد زمان بندی داشته باشید .

فرم را در محل مناسب قرار دهید

همانگونه که گفتیم دسترسی به صفحه تماس خیلی مهم است . زمانی که کاربر وارد این صفحه شد می تواند اطلاعات تماس تلفنی را مشاهده کند . اما لازم است تا سادگی هم در این فرم رعایت شود . در برخی وب سایت ها مشاهده می شود که اطلاعات تماس در ابتدای صفحه قرار دارد اما بعد از آن میزان زیادی از اطلاعات که ربطی هم به این صفحه ندارند قرار داده شده اند و فرم تماس در انتهای تمامی آنها است .

در حالتی که کاربران با سیستم های خانگی در حال مشاهده سایت هستند مشکلی وجود ندارد و پس از کمی اسکرول فرم را شاید بتوان دید اما زمانی که کاربران با حالت موبایل وارد سایت می شوند زمان زیادی را باید اسکرول کنند تا به انتهای صفحه برسند و شاید فرم تماس را مشاهده کنند . پس در دسترس بودن فرم تماس با ما هم یکی از الویت ها است .

فرم جذابی داشته باشید

از همه چیز که حرف بزنیم ، طراحی کاربر پسند فرم خود یک چیز دیگری است . فرم تماس با ما یکی از فرم های شاخص در سایت است و از جمله فرم هایی است که کاربران ممکن است بسیار با آن مواجه شوند ، از این جهت طراحی زیبا و کاربر پسند این فرم بسیار تاثیر گذار است . طراح قالب سایت شما باید به این فرم اهمیت بالایی دهد و چشم بیننده را به خود خیره کند . نمونه هایی از طراحی فرم تماس با ما را در تصاویر زیر مشاهده می کنید :

طراحی فرم تماس با ما

راهنمای فرم داشته باشید

تمامی فرم های اچ تی ام ال امکان تعریف راهنما در داخل خود را دارند ، راهنما به این معنی که داخل فیلد های فرم مشخص کنید که این فیلد برای چه منظور است و چگونه می توان آن را پرکرد برای مثال اگر شماره تماس قرار است وارد شود کاربر را با فرمت شماره تماس راهنمایی کنید برای نمونه : 09352604271 ، تا کاربر از وارد کردن ناقص شماره یا هر فرمت دیگری اجتناب کند .

فرم تماس با ما همانطور که گفتیم از مجموعه فرم های شاخص است ، لذا در نظر گرفتن این نکات در طراحی فرم تماس با ما از اهمیت ویژه برخوردار هستند و رعایت تک تک آنها از ضروریات است . ممکن است رعایت نکردن هر کدام از آنها باعث از دست رفتن یک مشتری شود .

امیدواریم این مقاله هم برای شما مفید بوده باشد . با تشکر سئو 90