تاثیر سرعت سایت در سئو
مقالات سئوچگونه سرعت سایت خود را در بهترین حالت تنظیم کنیم ؟ بررسی فاکتورهای FCP و LCP و CLS در پارامترهای جدید سئو ، بررسی تاثیر وب سرور در سرعت سایت و ...

تاثیر سرعت سایت در سئو چقدر است و چرا وب سایت باید فاکتورهای تاثیرگذار در سرعت را تاحد قابل قبولی بدست آورد ؟ سرعت یکی از اصلیترین فاکتورها در عملکرد مناسب سایت داخل نتایج جستجو و خصوصا SERP گوگل است . شما بعنوان کاربر چه مدتی صبر میکنید تا سایت مد نظر شما بارگذاری شود ؟ 10 ثانیه ؟ 30 ثانیه ؟ چه بازه زمانی مناسب است ؟
میانگین انتظار کاربران برای بارگذاری یک سایت بر اساس اهمیت آن معمولا از 3 الی 5 ثانیه است . به عبارتی کاربران نهایتا 5 ثانیه منتظر خواهند شد تا محتوایی اولیه ( FCP ) از صفحه شما را مشاهده کنند . درصورت افزایش زمان بارگذاری سایت در مرحله اول ، احتمال دارد کاربر شما تصور کند که در اینترنت او مشکلی وجود دارد و مجدد صفحه را رفرش ( Refresh ) کند تا اگر در اتصال او به شبکه مشکلی بود مجدد رفع شود .
اما اگر اینبار نیز وب سایت شما برای او در مدت زمان مناسبی بارگذاری نشد ، دیگر شانس خود را از دست دادید و کاربر سراغ وب سایت دیگری خواهد رفت ( مگر اینکه کاربر پای ثابت سایت شما باشد ) . که مسلما هیچکدام از ما این را دوست نداریم !!
سرعت یک پارامتر نسبی است ؟؟ یعنی چه !!
بالاتر گفتیم که مدت زمان مناسب برای بارگذاری صفحات بین 3 تا 5 ثانیه است . گوگل در بخش LightHouse زمان مناسب برای FCP را کمتر از 1.5 ثانیه و زمان مناسب برای LCP را کمتر از 2.5 ثانیه معین کرده است . درمورد FCP و LCP در ادامه محتوا توضیح خواهیم داد .
اما باوجود این اعداد و ارقام ، جالب است تا از یک موضوع اطلاع داشته باشید ، اینکه سرعت یک پارامتر نسبی است . یعنی نسبت به رفتار کاربر شما و همچنین نسبت به سرعت سایر رقبای شما سنجیده میشود .
تصور کنید شما در حوزه فروش لوازم صنعتی مثل دریل و پمپ باد و … در حال فعالیت هستید . وب سایتی که در کلمه کلیدی اصلی حوزه کاری شما در رتبه اول قرار دارد ، میانگین زمان بارگذاری آن ، 6 الی 7 ثانیه است . در این حالت شما اگر زمانی بین 4 الی 5 ثانیه را بدست آورید عملکرد مناسبی را دارید . باوجود اینکه هنوز از فاکتور 1.5 و 2.5 ثانیه در لایتهاوس گوگل فاصله دارید ، اما نسب به نفر اول در SERP عملکرد بهتری دارید که در کوتاه مدت یک فاکتور عالی برای شما خواهد بود .
همچنین ازنظر رفتار کاربران سایت نیز ، سرعت سایت شما قابل سنجش است . اگر کاربران باوجود اینکه اولین محتوای سایت شما در مدت زمانی بیش از 1.5 ثانیه و مثلا روی 5 ثانیه نمایش داده میشود اما بازهم برای استفاده از آن صبور هستند ، پس سرعت سایت شما باوجود قرار نگرفتن در بازه مشخص شده ، بازهم ازنظر سرعت وضعیت قابل قبولی دارد چراکه رفتار کاربر در مسیر ترک سایت و افزایش ” نرخ پرش ” نیست .
برای همین است که تعجب میکنید چرا یک وب سایت که سرعت بارگذاری مناسبی ندارد و مدتی زمان لازم است تا محتوای آن را مشاهده کنیم ، همواره در رتبه اول گوگل و SERP حضور دارد . لذا به دلیل محبوبیت محتوای این وب سایت از طرف مخاطبان ، این حفظ رتبه بعید نیست و کاملا منطقی است .
فاکتورهای سنجش سرعت جدید در LightHouse چیست
درحال حاضر اگر وضعیت عملکرد سایت خود را داخل GTmetrix بررسی کنید ، شاهد برخی تغییرات هستید . برای مثال اگر به تصویر زیر دقت کنید که مدتی قبل از تغییرات GTmetrix اعمال شده است ، متوجه خواهید شد که اکنون دیگر قسمت YSlow Score در بخش ابتدایی صفحه نیست و همچنین بجای قسمتهای Fully Loaded Time و Total Page Size و Requests فاکتورهای جدیدی اضافه شده است که در ادامه خواهیم دید .
قسمتهای Fully Loaded Time و Total Page Size و Requests هنوزهم داخل GTmetrix وجود دارند و کمی پایینتر وضعیت این موارد برای شما نمایش داده شده است . اما در بخش ابتدایی GTmetrix چند قسمت جدید بنام FCP و LCP و CLS اضافه شده است . درمورد هریک از این بخشها توضیح کوتاهی را در ادامه خدمتتان ارائه کردیم .
FCP یا First Contentful Paint چیست ؟
First Contentful Paint درحقیقت اولین محتوایی است که هنگام بارگذاری صفحه شما توسط کاربر مشاهده میشود . البته اینجا لازم است به یک نکته مهم دقت کنید . شما برای اینکه First Contentful Paint مناسبی را داشته باشید باید سعتی کنید تا در همان 1.5 ثانیه اول بارگذاری سایت ، محتوایی هرچندکم را به مخاطب خود نمایش دهید .
یعنی حداقل منو اصلی سایت و دکمههای بالای سایت را برای او به نمایش بگذارید . اگر در ابتدای سایت شما یک اسلایدر بزرگ وجود داشته باشد ، باتوجه به اینکه زمان بارگذاری تصاویر نسبت به سایر موارد داخل سایت بیشتر است ، ممکن است FCP شما بیشتر از 1.5 ثانیه طولانی شود و درنتیجه شما درمورد بهینه سازی این فاکتور سرعت ، دچار مشکل خواهید شد .
پس FCP برای زمانی است که شما باید در همان ابتدای بارگذاری سایت ، محتوایی را برای مخاطب خود نمایش دهید تاااااا کم کم به سراغ نمایش سایر بخشها رفته و درحقیقت LCP را مشاهده کنیم .
LCP یا Largest Contentful Paint چیست ؟
Largest Contentful Paint کمی بعدتر از FCP اتفاق خواهد افتاد و درحقیقت اولین محتوا یا محتواهای بزرگی هستند که کاربر شما برای اولین بار داخل صفحه مشاهده خواهد کرد . برای مثال اگر در زمان مربوط به FCP منوی اصلی سایت و باکسهای بالای سایت نمایش داده شود ، زمانی که اسلایدر اصلی و بزرگ سایت بارگذاری شد ، ما درحقیقت وارد LCP شدهایم و درحال نمایش محتواهایی کاملتر از سایت هستیم .
CLS یا Cumulative Layout Shift چیست ؟
اگر داخل صفحه وب خودتان Layout Shift داشته باشید ، عملکرد مربوط به این فاکتور شما داخل سایت تضعیف خواهد شد . Layout Shift مربوط به جابجایی عناصر حین بارگذاری سایت در داخل صفحه است . برای مثال زمانیکه کاربر درحال مشاهده صفحه شما است ، بصورت ناگهانی یک اسلایدر یا المانی دیگر در صفحه ظاهر میشود و باعث میشود محتوایی که درحال مشاهده آن بودیم ، به پایین یا بالا حرکت کند تا اسلایدر در سرجای خودش قرار گرفته و نمایش داده شود . به عبارتی Layout Shift اتفاق خواهد افتاد .
برای اینکه از این دسته موارد جلوگیری شود لازم است تا ارتفاع مناسب برای هر قسمت با دستور height در css تنظیم شود تا هرعنصر حتی قبل از اینکه کامل به نمایش گذاشته شود ، محل نمایش خود را رزرو کرده باشد و درصورت تاخیر هنگام نمایش ، باعث جابجای سایر عناصر صفحه نشود .
قوانین LightHouse در Google
سرعت در وب سایت بسیار مهم است و در حال حاضر نیز موتور جستجوی گوگل قوانینی در بخش LightHouse دارد که سایت معتبر GTmetrix درحال حاضر تمرکز خود را بروی قوانین این بخش قرار داده است و دیگر قوانین یاهو یا همان YSlow شامل این قسمت نمیشود . فاکتورهای FCP و LCP و CLS مربوط به LightHouse گوگل هستند که داخل GTmetrix لازم است تا آنها را بهینه کنیم .
درمورد بهنیه سازی CLS لازم است تا درمورد طراحی و دیزاین قالب شما برخی موارد انجام شود که البته اصلیترین نکات ، درمورد قراردادن ارتفاع مناسب برای هر المان است . برای راحتی در درک این موضوع و مطالعه بهتر ادامه این مقاله ، وارد وب سایت GTmetrix شوید ، و آدرس وب سایت خود را در آن وارد کنید . باتوجه به اعداد بدست آمده ، سایت خودتان را درمورد فاکتورهای لایتهاوس شروع به بهینه سازی کنید . چگونه ؟ با این دوره :
پس از دریافت گزارش در سایت GTmetrix ، اگر کمی پایینتر بروید مشاهده خواهید کرد که چندین پارامتر مختلف وجود دارند که با رنگهای قرمز و زرد و سبز و .. مشخص شدهاند و لازم است تا این موارد را به رنگ سبز و حالت های “Low” تبدیل کنیم و در بهترین حالت نیز حذف کنیم .
پارامترهایی که نمره کمتری دارند و لازم است تا ابتدا درمورد بهینه سازی آنها فکری کنیم ، مواردی هستند که با رنگ زرد و عبارت “High” مشخص شده است . البته آموزش وب سایت جیتی متریکس موضوع بحث این مقاله نیست و دوره کامل آن را در بالا خدمتتان معرفی کردیم اما بهتر است یک حضور ذهن مناسب از این بخشها داشته باشید .
چگونه سرعت سایت در بخشهای FCP و LCP را بهبود دهیم ؟
قبل از بررسی سرعت سایت در وب سایتهای مختلف ، وضعیت هاستینگ شما بسیار مهم است . هاست وب سایت شما همان بخشی است که اطلاعات سایت شما در داخل آن قرار دارد و زمانی که کاربر آدرس سایت را درخواست میدهد اطلاعات مورد نیاز برای او از داخل هاست درخواست داده شده و نمایش داده میشوند .
سرعت هاست شما باید متناسب باشد که البته این موضوع بیشتر به وب سرور یا همان نرم افزار داخل هاست شما وابسته است . نمیتوان گفت در حال حاضر هاستهای داخلی بهتر هستند یا هاستهای خارجی ! برخی هاستهای داخل کشور سرعت بسیار خوبی دارند و میتوان با قیمت مناسب از آنها استفاده نمود .
هاستهایی که هارددیسک آنها پرسرعت و وب سرور باکیفیتی دارند مناسب کار شما خواهند بود . پهنای باند نیز درمورد هاست مهم است و نباید کاربران محدود شوند به این دلیل که در صورت رشد و توسعه سایت شما ، کاربران بسیار زیادی همه روزه از سایت شما بازدید خواهند کرد به همین دلیل استفاده از هاستی که پهنای باند نامحدود ارائه میکند بسیار بهتر است .
پس گزینه اول خرید هاست مناسب با وب سرور و پهنای باند مناسب است . البته محل قرارگیری سرور فیزیکی نیز اهمیت دارد و اگر محل درخواست کاربر با محل سرور فاصله کمی داشته باشد ، سایت شما با سرعت مناسبی نمایش داده میشود .
پس از خرید هاست ، موضوع به برنامه نویسی وب سایت شما خواهد رسید . حجم صفحه اول وب سایت شما باید مناسب باشد . در صفحه اول و تمامی صفحات سایت ، تصاویر بسیار زیادی وجود دارند و تصاویر مهمترین فاکتور در کاهش سرعت بارگذاری صفحات هستند .
به همین دلیل باید روی تصاویر بسیار دقت شود . بهینه سازی تصاویر بیش از 50 درصد کار را در بحث سرعت سایت حل خواهد نمود . به همین دلیل ، ایجاد ابعاد درست تصاویر و همچنین حجم مناسب آنها در راستای بهبود سرعت باید عملی شوند .
سئوکاران زمانیکه قصد دارند تا وب سایتی را سئو کرده و دراصل وضعیت اولیه سایت را سنجش کنند حتما سرعت سایت را بررسی خواهند کرد . پس تا اینجا متوجه شدیم که تاثیر سرعت سایت در سئو یک موضوع اجتناب ناپذیر است .
موارد اصلی که بهبود آنها به بهبود سرعت کمک خواهند کرد
بهبود برخی موارد همواره در سرعت سایت تاثیرگذار هستند چراکه درکل مربوط به اندازه و حجم فایل هستند و برای اینکه هر فایلی که دارای حجم است از سرور درخواست شود ، باتوجه به کم و زیاد بودن حجمش ، نیازمند زمان بارگذاری است .
- داشتن هاست با وب سرور مناسب و لوکیشن صحیح
- فعال سازی الگوریتمهای فشرده سازی در سمت سرور ( Gzip )
- فشرده سازی فایلهای استایل و اسکریپت سایت ( فایل های با پسوند CSS و JS )
- یکپارچه سازی فایلهای CSS و JS برای کاهش تعداد درخواستها ( البته با دقت کامل و هماهنگی با طراح قالب )
- قرار دادن فایلهای اسکریپت با پسوند JS در فوتر سایت جهت بارگذاری سریع سایت
- طراحی صفحه اصلی با حجم پایینتر
- استفاده از ویژگی Lazyload یا همان بارگذاری تنبل برای تصاویر
- استفاده از فرمتهای جدید تصویر همچون webp
- بهینه سازی تصاویر از نظر حجم و اندازه و تنظیم ویژگی Width و Height برای تگ img
- عدم استفاده از تکنیکهای تغییر اندازه تصاویر ( با این کار تصاویر با اندازه بزرگتر کوچک خواهند شد اما حجم آنها تغییری نخواهد کرد )
- ریدایرکت نکردن صفحه اصلی به صفحه دیگر ( چون باعث افزایش مدت زمان انتظار خواهد شد )
- فعال کردن کش در سایت
البته موارد دیگری نیز هستد که میتوانید با مراجعه به وب سایت اصلی Gtmetrix ابن موارد را بخوبی مطالعه نموده و روش حل هریک را نیز یادگرفته و درصورت داشتن خطاهای مربوطه ، اقدام به رفع آنها نمائید . البته که در دوره Overclock تمامی این موارد از سیر تا پیاز خدمت شما آموزش داده شده است . اما مهمترین مواردی که در قدم اول لازم است تا بررسی شوند و بهبود آنها تاثیر بسیار زیادی در سرعت سایت خواهد داشت در بالا ذکر شدند .
تاثیر سرعت سایت در سئو یکی از سه فاکتور مهم است . اگر فاکتور دوم شما تولید محتوا و پربار کردن وب سایت باشد فاکتور مقدم بر آن ، بهینهسازی سرعت سایت است تا بتوان کارهایی که در مسیر سئو انجام میشوند را به نتیجه رسانده و کاربر را بیش از حد معطل نکرد .
شاید اگر در مورد تاثیر سرعت سایت در سئو حرف بزنیم ساعتها حرف برای گفتن باشد اما سعی کردیم تا در یک مقاله مختصر اما مناسب در رابطه با موضوع سرعت صحبت کنیم . امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد . سئوالات خود را در بخش دیدگاه با ما مطرح کنید . پاینده باشید .