بخش Vip سئو نود

بهترین فرصت برای یادگیری در قسمت Vip سئو نود هم اکنون برای دانشجوبان عزیز فراهم شده است

جزئیات بیشتر
آموزش یکبار برای همیشه
جشنواره قربان تا غدیر 20% تخفیف برای همه محصولات با کد Gorbann

پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا با چند روش ساده

مقالات سئو

بدون نیاز به وب سایت های کمکی ، کلمات کلیدی رقبای خود را پیدا کنید !! در این محتوای آموزشی جذاب همراه ما باشید .

2 251
پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا با چند روش ساده
مطالعه : 11 دقیقه

اگر با حوزه سئو و مباحث آموزش سئو آشنایی داشته و در این زمینه فعال هستید مطمئنا با مفهوم کلمه کلیدی آشنایی دارید و نیازی به توضیح نیست البته گاها کلمات کلیدی رقبا نیز برای ما مهم است . در گام اول سئو شاید خودمان دست به کار شده و به سراغ تحقیق کلمات کلیدی برای حوزه کاری خودمان برویم اما در بخشی از پروسه سئو ممکن است به این فکر باشیم که کلمات کلیدی رقبای ما چیست و آنها بروی چه کلماتی سرمایه گذاری کرده و درآمدزایی می‌کنند ؟

برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا راه های بسیاری وجود دارد ازجمله ثبت نام در سایت هایی که این کار را برای شما انجام دهند و اکثرا سایت های غیرایرانی هستند . اما قبل از اینکه به آموزش در مورد این وب سایت ها بپردازیم لازم است بدانید که در گام اول و قبل از استفاده از هر ابزار دیگری ، می‌توان با کمی نگاه دقیق به وب سایت رقیب و همچنین محتوای تولید شده توسط او ، به اصلی ترین کلمات کلیدی که بروی آنها سرمایه گذاری کرده است پی ببرید .

روش اول ، پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا از منوی سایت !

تمامی وب سایت هایی که اصول سئو و از همه مهم‌تر اصولی سئو داخلی را به شکل کامل بروی سایت خودشان پیاده می‌کنند ، از این موضوع آگاه هستند که مهم ترین صفحات وب سایت آنها که قصد دارند تا در گوگل بروی آن سرمایه گذاری کنند ، باید بصورت لینک ، در منو اصلی و بالای سایت وجود داشته باشد !

پس اولین گام برای شناسایی کلمات کلیدی رقبا ، دقت به منو اصلی سایت رقیب شماست که چه صفحاتی در منو بالای سایت یا همان منو اصلی لینک شده است ! همین قسمت به شما بسیار کمک خواهد کرد تا اصلی‌ترین صفحات هدف در سایت رقیب را شناسایی کنید .

همچنین برخی موارد نیز در منوی پایین سایت یا همان منو فوتر لینک شده است که می‌توانید آنها را نیز مدنظر داشته باشید . اما کلماتی که در منوی ابتدایی سایت قرار دارد بیش از 90% کلمات اصلی آن حوزه وب سایت است که می‌توان با مراجعه به هر یک از لینک ها یا به عبارتی صفحات ، آنالیز محتوایی را نیز انجام داد .

روش دوم ، بررسی مقالات سایت رقیب

به بخش وبلاگ سایت رقیب خودتان بروید و 10 مقاله از سایت او را باز کنید . به صورت سریع ، نگاهی به کل محتوای نوشته شده در هرصفحه خصوصا در قسمت ابتدایی آن بیاندازید ، اصلی‌ترین صفحاتی که وب سایت رقیب شما قصد دارد تا آنها را سئو کند ، با کلمات هدف آن صفحه ، معمولا درابتدای صفحه لینک شده است .

اگر به ابتدای همین صفحه از محتوای ما نیز دقت کنید ، کلمه ” آموزش سئو ” لینک شده است چراکه کلمه کلیدی آموزش سئو برای ما اهمیت زیادی دارد و در مقالاتی که هدف از آنها بازاریابی محتوایی است ، صفحات هدف در ابتدای محتوا یا در بین آن ، لینک می‌شوند . با کمی گشت و گذار در بین مقالات رقیب خودتان ، می‌توانید اصلی ترین صفحاتی که بروی آنها سرمایه گذاری کرده است را شناسایی کنید . این روش و همچنین روش اول ، مواردی هستند که هر وب سایتی که برای سئو خود ارزش قائل است ، ناچار به اجرای آنها است و برای داشتن یک سئو تکنیکال خوب و همچنین هدف قرار دادن صفحات اصلی خود ، ملزم به انجام این موارد است .

روش سوم ، استفاده از روش :site

این روش که اکنون خدمتتان توصیح خواهیم داد را توسط سرچ در گوگل باید انجام دهید و شما پس از انجام آن ، قادر هستید تا تمامی صفحاتی از سایت رقیب خودتان را که در توسط گوگل شناسایی شده است را براساس محبوبیت ( میزان بازدید صفحه ) بصورت نزولی مشاهده کنید . یعنی اولین صفحه از سایت که در رتبه 1 خدمت شما نمایش داده شد ، بیشترین بازدید را دارد و به همین ترتیب سایت رتبه دوم ، بازدیدش کمتر از نتیجه رتبه 1 بوده و …

بررسی آدرس های ایندکس شده از سایت آپارات

مزیت این روش اینجاست که اگر وب سایت رقیب شما ، در حال سئو کردن صفحه خاصی است اما این صفحه را از دید رقبا مخفی نموده و لینک آن را در هیچ جایی از سایت قرار نداده است ، درصورتی که این صفحه دارای تگ noindex نباشد ، می‌توانید از داخل سرپ آن را شناسایی کنید . گاها نتایج این بخش بصورت محبوبیت بازدید نیست و گوگل براساس اهمیت صفحات ، آنها را مرتب می‎‌کند که بازهم می‌توان صفحات مهم و اصلی رقیب را از این طریق شناخت ! برای استفاده از این روش باید آدرس سایت رقیب خودتان را به شکل زیر بعد از :site در گوگل سرچ کنید :

site:aparat.com

پس از جستجوی این عبارت ، تمامی صفحات گوگل ، تنها نتایج مربوط به دامنه وارد شده را خدمت شما نمایش خواهد داد . به عبارتی هر صفحه از وب سایت مدنظر شما که توسط کوگل مشاهده شده باشد ، در نتایج سرپ نمایش داده می‌شود . البته درنظر داشته باشید که شاید وب سایت شما یا سایت رقیب ، تعداد صفحات زیادی داشته  باشد اما گوگل توسط این عبارت جستجو شده ، تمامی آنها را نمایش ندهد و تنها صفحاتی که باتوجه به رفتار کاربران مهم تشخیص داده شده را در سرپ قرار دهد .

همانطور که در تصویر بالا مشاهده کردید ، برای سایت آپارات این روش انجام شده است و صفحات این وب سایت براساس محبوبیت و میزان بازدید مرتب شده است . از این روش نیز می‌توانید برای بررسی کلمات کلیدی رقبا استفاده کنید .

روش چهارم ، سایت ahrefs

شاید استفاده از سایر وب سایت های کمک برای سئو در گام اول نیاز به ثبت نام و احزار هویت و … داشته باشد اما وب سایت هایی همچون ahrefs واقعا کارساز هستند و امکانات مناسبی را بدون ورود یا ثبت نام در سایت برای شما فراهم می‌کنند که یکی از این قسمت ها بخش Backlink Checker است . در سایت ahrefs و با مراجعه به لینک ahrefs Backlink Checker کافیست تا آدرس سایت رقیب را ( آدرس صفحه اصلی یا صفحه مدنظر از سایت رقیب ) وارد کنید .

نتایج ahrefs دیچی کالا

پس از چند ثانیه و بررسی وب سایت ، لیستی از بک لینک ها ( لینک های خارجی ) که به سایت مدنظر شما متصل است را نمایش خواهد داد ( البته لینک‌هایی که در بازه های اخیر ایجاد شده و برای مشاهده لیست کامل آن باید اکانت ahrefs داشته باشید ) . با کمی بررسی در این لیست ، هم کلمات کلیدی که توسط آنها بک لینک ساخته شده و یا دریافت شده است را مشاهده خواهید کرد و هم صفحات هدفی که لینک‌ها نهایتا به آنها ختم شده است . به این ترتیب نیز شما یک نمای کلی از صفحات هدفی که برای وب سایت الویت بیشتری دارند خواهید داشت ( هر وب سایتی بک لینک های خود را به صفحات مهم هدایت می‌کند لذا ارزش این صفحات بسیار بالاست که گاها توسط رپرتاژ و یا خرید بک لینک سعی در افزایش اعتبار این صفحات دارند لذا می‌توان روی کلمات کلیدی آنها بشدت حساب کرد ) .

در این بخش می‌توانید چندین کار را انجام دهید ! اولا روی لینکی که وب سایت رقیب شما از آن بک لینک گرفته است کلیک کنید ( درصورتی که خود رقیب شما این لینک را ایجاد کرده باشد ) و شما نیز در همان وب سایت بک لینک ایجاد کنید ! در همین بخش می‌توانید کلمات کلیدی مهم را نیز در بین مطالب بررسی کنید که با کدام کلمات ، به کدام صفحات لینک سازی نموده است .

کار بعدی که میتوان با گزارش سایت ahrefs نمود ، مراجعه به صفحات داخل سایت رقیب و بررسی همان صفحات از نظر بار محتوایی و ویدیو و … است . پس می‌توان در کسری از ثانیه تنها با مشاهده کردن وب سایت رقیب ، بخش زیادی از کلمات کلیدی و صفحات هدف را شناسایی کرد .

نکته مهم کجاست ؟

نکته مهم اینجاست که لزوما شما لازم نیست تا بروی هرکلمه کلیدی که رقیب شما بروی آن فعالیت می‌کند کار کنید . وب سایت های نوپا در مراحل اولیه از کلمات کلیدی طولانی یا همان لانگ تیل ها برای سئو شروع نموده و محتوایی در این بستر را تولید کنند و از همان مراحل آغازین رفتن بسراغ کلمات کوتاه مثل ” طراحی سایت ” کار اشتباهی است چراکه مسبب کاهش CTR سایت خواهد شد . لذا دقت داشته باشید که 4 روش گفته شده صرفا برای زمانی است که قصد داریم تا اصلی ترین کلمات رقیب خود را شناسایی کرده و طبق پتانسیل و سابقه سایت خودتان ، بروی آنها کار کنید . موارد بیشتری را نیز می‌توان برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا معرفی کرد که در مقالات بعدی حتما به آنها اشاره خواهیم کرد . هدف این مقاله ارائه چند روش سریع برای انجام این مهم بود . سئوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه های همین مقاله با ما در میان بگذارید .

امید قدیمی

امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت

اشتراک گذاری محتوا

نقشه راه فرانت

اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید

نقشه راه وردپرس

اگر شما نیز علاقمند هستید تا وردپرس را به عنوان یک برنامه نویس توسعه دهید ، بهترین دوره های آموزشی را برایتان تدریس کردیم

شاید این مطالب نیز برای شما جالب باشد
برای سایت باید چند مطلب در ماه بنویسیم ؟؟
مطالعه : 6 دقیقه 0
امید قدیمی امید قدیمی
۱۴۰۳-۰۷-۰۶
چرا لینک نوفالو با ارزش است ؟
مطالعه : 15 دقیقه 2
امید قدیمی امید قدیمی
۱۴۰۲-۱۲-۱۸
صفحات زامبی چه صفحاتی هستند ؟
مطالعه : 14 دقیقه 9
امید قدیمی امید قدیمی
۱۴۰۲-۱۲-۱۸
نظرات و پرسش
توجه کامنت های انگلیسی تایید نخواهند شد در صورت داشتن مشکل ، قبل از ارسال دیدگاه نظرات سایر دوستان را نیز مطالعه فرمائید توجه داشته باشید که دیدگاه یا پرسش صحیح شما کمک شایانی به سایر علاقمندان به این مطلب یا محصول خواهد داشت
اشتراک دیدگاه تکمیل تمامی فیلدها الزامی است
captcha

دیدگاه های شما
امید
امید ۰۳ / ۱۴۰۳

سلام استاد خوبین از ابزار semrush برای پیداکردن کلمات کلیدی رقیب میشه استفاده کرد؟

امید قدیمی
امید قدیمی ۰۳ / ۱۴۰۳

سلام بله میشه اما روش خاص خودشو داره

آموزش های رایگان بیشتر در آپارات و یوتیوب سئو نود
کانال آپارات سئو نود چنل یوتیوب سئو نود