پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا با چند روش ساده
مقالات سئوبدون نیاز به وب سایت های کمکی ، کلمات کلیدی رقبای خود را پیدا کنید !! در این محتوای آموزشی جذاب همراه ما باشید .

اگر با حوزه سئو و مباحث آموزش سئو آشنایی داشته و در این زمینه فعال هستید مطمئنا با مفهوم کلمه کلیدی آشنایی دارید و نیازی به توضیح نیست البته گاها کلمات کلیدی رقبا نیز برای ما مهم است . در گام اول سئو شاید خودمان دست به کار شده و به سراغ تحقیق کلمات کلیدی برای حوزه کاری خودمان برویم اما در بخشی از پروسه سئو ممکن است به این فکر باشیم که کلمات کلیدی رقبای ما چیست و آنها بروی چه کلماتی سرمایه گذاری کرده و درآمدزایی میکنند ؟
برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا راه های بسیاری وجود دارد ازجمله ثبت نام در سایت هایی که این کار را برای شما انجام دهند و اکثرا سایت های غیرایرانی هستند . اما قبل از اینکه به آموزش در مورد این وب سایت ها بپردازیم لازم است بدانید که در گام اول و قبل از استفاده از هر ابزار دیگری ، میتوان با کمی نگاه دقیق به وب سایت رقیب و همچنین محتوای تولید شده توسط او ، به اصلی ترین کلمات کلیدی که بروی آنها سرمایه گذاری کرده است پی ببرید .
روش اول ، پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا از منوی سایت !
تمامی وب سایت هایی که اصول سئو و از همه مهمتر اصولی سئو داخلی را به شکل کامل بروی سایت خودشان پیاده میکنند ، از این موضوع آگاه هستند که مهم ترین صفحات وب سایت آنها که قصد دارند تا در گوگل بروی آن سرمایه گذاری کنند ، باید بصورت لینک ، در منو اصلی و بالای سایت وجود داشته باشد !
پس اولین گام برای شناسایی کلمات کلیدی رقبا ، دقت به منو اصلی سایت رقیب شماست که چه صفحاتی در منو بالای سایت یا همان منو اصلی لینک شده است ! همین قسمت به شما بسیار کمک خواهد کرد تا اصلیترین صفحات هدف در سایت رقیب را شناسایی کنید .
همچنین برخی موارد نیز در منوی پایین سایت یا همان منو فوتر لینک شده است که میتوانید آنها را نیز مدنظر داشته باشید . اما کلماتی که در منوی ابتدایی سایت قرار دارد بیش از 90% کلمات اصلی آن حوزه وب سایت است که میتوان با مراجعه به هر یک از لینک ها یا به عبارتی صفحات ، آنالیز محتوایی را نیز انجام داد .
روش دوم ، بررسی مقالات سایت رقیب
به بخش وبلاگ سایت رقیب خودتان بروید و 10 مقاله از سایت او را باز کنید . به صورت سریع ، نگاهی به کل محتوای نوشته شده در هرصفحه خصوصا در قسمت ابتدایی آن بیاندازید ، اصلیترین صفحاتی که وب سایت رقیب شما قصد دارد تا آنها را سئو کند ، با کلمات هدف آن صفحه ، معمولا درابتدای صفحه لینک شده است .
اگر به ابتدای همین صفحه از محتوای ما نیز دقت کنید ، کلمه ” آموزش سئو ” لینک شده است چراکه کلمه کلیدی آموزش سئو برای ما اهمیت زیادی دارد و در مقالاتی که هدف از آنها بازاریابی محتوایی است ، صفحات هدف در ابتدای محتوا یا در بین آن ، لینک میشوند . با کمی گشت و گذار در بین مقالات رقیب خودتان ، میتوانید اصلی ترین صفحاتی که بروی آنها سرمایه گذاری کرده است را شناسایی کنید . این روش و همچنین روش اول ، مواردی هستند که هر وب سایتی که برای سئو خود ارزش قائل است ، ناچار به اجرای آنها است و برای داشتن یک سئو تکنیکال خوب و همچنین هدف قرار دادن صفحات اصلی خود ، ملزم به انجام این موارد است .
روش سوم ، استفاده از روش :site
این روش که اکنون خدمتتان توصیح خواهیم داد را توسط سرچ در گوگل باید انجام دهید و شما پس از انجام آن ، قادر هستید تا تمامی صفحاتی از سایت رقیب خودتان را که در توسط گوگل شناسایی شده است را براساس محبوبیت ( میزان بازدید صفحه ) بصورت نزولی مشاهده کنید . یعنی اولین صفحه از سایت که در رتبه 1 خدمت شما نمایش داده شد ، بیشترین بازدید را دارد و به همین ترتیب سایت رتبه دوم ، بازدیدش کمتر از نتیجه رتبه 1 بوده و …
مزیت این روش اینجاست که اگر وب سایت رقیب شما ، در حال سئو کردن صفحه خاصی است اما این صفحه را از دید رقبا مخفی نموده و لینک آن را در هیچ جایی از سایت قرار نداده است ، درصورتی که این صفحه دارای تگ noindex نباشد ، میتوانید از داخل سرپ آن را شناسایی کنید . گاها نتایج این بخش بصورت محبوبیت بازدید نیست و گوگل براساس اهمیت صفحات ، آنها را مرتب میکند که بازهم میتوان صفحات مهم و اصلی رقیب را از این طریق شناخت ! برای استفاده از این روش باید آدرس سایت رقیب خودتان را به شکل زیر بعد از :site در گوگل سرچ کنید :
site:aparat.com
پس از جستجوی این عبارت ، تمامی صفحات گوگل ، تنها نتایج مربوط به دامنه وارد شده را خدمت شما نمایش خواهد داد . به عبارتی هر صفحه از وب سایت مدنظر شما که توسط کوگل مشاهده شده باشد ، در نتایج سرپ نمایش داده میشود . البته درنظر داشته باشید که شاید وب سایت شما یا سایت رقیب ، تعداد صفحات زیادی داشته باشد اما گوگل توسط این عبارت جستجو شده ، تمامی آنها را نمایش ندهد و تنها صفحاتی که باتوجه به رفتار کاربران مهم تشخیص داده شده را در سرپ قرار دهد .
همانطور که در تصویر بالا مشاهده کردید ، برای سایت آپارات این روش انجام شده است و صفحات این وب سایت براساس محبوبیت و میزان بازدید مرتب شده است . از این روش نیز میتوانید برای بررسی کلمات کلیدی رقبا استفاده کنید .
روش چهارم ، سایت ahrefs
شاید استفاده از سایر وب سایت های کمک برای سئو در گام اول نیاز به ثبت نام و احزار هویت و … داشته باشد اما وب سایت هایی همچون ahrefs واقعا کارساز هستند و امکانات مناسبی را بدون ورود یا ثبت نام در سایت برای شما فراهم میکنند که یکی از این قسمت ها بخش Backlink Checker است . در سایت ahrefs و با مراجعه به لینک ahrefs Backlink Checker کافیست تا آدرس سایت رقیب را ( آدرس صفحه اصلی یا صفحه مدنظر از سایت رقیب ) وارد کنید .
پس از چند ثانیه و بررسی وب سایت ، لیستی از بک لینک ها ( لینک های خارجی ) که به سایت مدنظر شما متصل است را نمایش خواهد داد ( البته لینکهایی که در بازه های اخیر ایجاد شده و برای مشاهده لیست کامل آن باید اکانت ahrefs داشته باشید ) . با کمی بررسی در این لیست ، هم کلمات کلیدی که توسط آنها بک لینک ساخته شده و یا دریافت شده است را مشاهده خواهید کرد و هم صفحات هدفی که لینکها نهایتا به آنها ختم شده است . به این ترتیب نیز شما یک نمای کلی از صفحات هدفی که برای وب سایت الویت بیشتری دارند خواهید داشت ( هر وب سایتی بک لینک های خود را به صفحات مهم هدایت میکند لذا ارزش این صفحات بسیار بالاست که گاها توسط رپرتاژ و یا خرید بک لینک سعی در افزایش اعتبار این صفحات دارند لذا میتوان روی کلمات کلیدی آنها بشدت حساب کرد ) .
در این بخش میتوانید چندین کار را انجام دهید ! اولا روی لینکی که وب سایت رقیب شما از آن بک لینک گرفته است کلیک کنید ( درصورتی که خود رقیب شما این لینک را ایجاد کرده باشد ) و شما نیز در همان وب سایت بک لینک ایجاد کنید ! در همین بخش میتوانید کلمات کلیدی مهم را نیز در بین مطالب بررسی کنید که با کدام کلمات ، به کدام صفحات لینک سازی نموده است .
کار بعدی که میتوان با گزارش سایت ahrefs نمود ، مراجعه به صفحات داخل سایت رقیب و بررسی همان صفحات از نظر بار محتوایی و ویدیو و … است . پس میتوان در کسری از ثانیه تنها با مشاهده کردن وب سایت رقیب ، بخش زیادی از کلمات کلیدی و صفحات هدف را شناسایی کرد .
نکته مهم کجاست ؟
نکته مهم اینجاست که لزوما شما لازم نیست تا بروی هرکلمه کلیدی که رقیب شما بروی آن فعالیت میکند کار کنید . وب سایت های نوپا در مراحل اولیه از کلمات کلیدی طولانی یا همان لانگ تیل ها برای سئو شروع نموده و محتوایی در این بستر را تولید کنند و از همان مراحل آغازین رفتن بسراغ کلمات کوتاه مثل ” طراحی سایت ” کار اشتباهی است چراکه مسبب کاهش CTR سایت خواهد شد . لذا دقت داشته باشید که 4 روش گفته شده صرفا برای زمانی است که قصد داریم تا اصلی ترین کلمات رقیب خود را شناسایی کرده و طبق پتانسیل و سابقه سایت خودتان ، بروی آنها کار کنید . موارد بیشتری را نیز میتوان برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا معرفی کرد که در مقالات بعدی حتما به آنها اشاره خواهیم کرد . هدف این مقاله ارائه چند روش سریع برای انجام این مهم بود . سئوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه های همین مقاله با ما در میان بگذارید .
سلام بله میشه اما روش خاص خودشو داره