چه نوع محتوایی در گوگل رتبه می گیرد
مقالات سئومحتوای وب سایت خود را چگونه بنویسید که در داخل نتایج گوگل رتبه های بهتری داشته باشید ! از چه طریقی میتوان مقالات خاص و رتبه گیر پیدا کرد ؟؟
یکی از مهم ترین سئوالات در حوزه سئو ممکن است این باشد که چه نوع محتوایی در گوگل رتبه می گیرد ؟ البته قبلا در مقالات آموزش سئو در خصوص تولید محتوا صحبت های بسیاری شده است اما این مقاله اختصاصا به محتواهایی ارتباط دارند که در گوگل رتبه می گیرند . برای اینکه یک محتوا رتبه های خوبی را در گوگل بدست آورد ، هم موارد ریز و هم موارد درشت باید رعایت شود ! شاید اینگونه تصور کنید که داشتن چند غلط املایی کوچک در مقالات به هیچ عنوان تاثیری در رتبه مقالات شما ندارد ، اما اینگونه نیست و حتی این موارد نیز تاثیر گذار هستند .
زمانی که قصد دارید تا محتوایی را منتشر کنید ، اول از هرچیزی باید به این فکر کنید که این مطلب و محتوایی که قصد نوشتن آن را دارم آیا مشکلی را از مخاطب و خواننده من حل خواهد کرد یا خیر ؟ معنی این حرف چیست ؟ معنی این حرف این است که شما باید در قدم اول محتوا را برای مخاطب خود بنویسید نه گوگل ! و این محتوا باید مشکلی از مخاطب را حل کند .
پس در گام اول تولید محتوا ، بدون توجه به تراکم کلمه کلیدی و هرموضوع دیگری ، باید با درنظرگرفتن اینکه مخاطب عمیقا مطلب شما را مطالعه خواهد کرد ، مطلب را نگارش کنید . اصل دوم صداقت است ! اگر شما مطلبی را در وب سایت خود منتشر میکنید و قصد دارید تا مشکلی را از مخاطب حل کنید ، تمامی راه های ممکن را به او آموزش دهید و یا در مورد موضوعی که در مورد آن اطلاع رسانی میکنید ، مطلب کاملی ارائه نمائید .
پس از اینکه مطلب خود را دقیقا نوشتید ، باید بروی بخش بندی دقیق آن کار کرده و از عنوان هایی همچون h2 , h3 استفاده کنید و دقت داشته باشید که تگ h1 فقط یکبار داخل صفحه استفاده خواهد شد و اگر قالب سایت شما به شکل استاندارد برنامه نویسی شده باشد ، تگ h1 به شکل اتوماتیک داخل محتوای شما در بخش عنوان صفحه وجود خواهد داشت و نیازی به استفاده از تگ h1 یا به عبارتی سرتیتر 1 داخل محتوایی که می نویسید نیست .
یک توضیح مختصر و مناسب که مخاطب را به مطالعه ادامه مطلب علاقمند کند بسیار مهم است . مدت زمانی که کاربر در صفحه سایت شما حضور داشته و از مطلب شما استفاده کند تاثیر مستقیم و بسیار زیادی در رتبه گرفتن مطلب شما دارد و میبایست در همان ابتدای مطلب به مخاطب خود تفهیم کنید که چه چیزی در این مطلب عاید حال او خواهد شد . پس مدت زمان حضور کاربر در صفحه محتوای شما ، مستقیما بروی رتبه گرفتن آن محتوا تاثیر دارد .
محتوای های ناب را هدف قرار دهید
نکته مهم بعدی الویت قرار دادن محتواهایی هستند که کلمات کلیدی آنها طولانی است . اگر قصد دارید تا درهمان ابتدای فعالیت سایت شما ، مطالب و نوشته های سایت رتبه داشته باشند ، باید به سراغ مطالبی بروید که کلمات کلیدی آنها طولانی تر است . این مقالات سریع تر در داخل نتایج گوگل رتبه خواهند گرفت و از این طریق میتوان برای رتبه گرفتن سایر مطالب نیز استفاده کرد .
علاوه بر کلمات کلیدی طولانی ، باید بر روی مقالاتی کار کنید که هنوز در سطح نت و سایت های همکار ، مطلبی در مورد آنها منتشر نشده است . بهترین کار برای پیدا کردن این مقالات ، این است که شما به سراغ محتوا نویسی برای مطالبی بروید که قبلا خودتان در مورد آنها مشکل داشید یا نیاز به مطالعه مقاله خاصی داشتید و در اثر تحقیق و بررسی به نتایجی رسیدهاید . همین موارد را میتوانید در قالب مقالات آموزشی در سایت خودتان منتشر کنید و به سرعت رتبه داشته باشید . البته در این بین باید به یک موضوع دیگر نیز اشاره کرد که عنوان های جذاب است ! برای مقالات خود باید عناوین جذاب بنویسید . برای مثال میتوانید از نمونه های زیر جهت راهنمایی استفاده کنید :
- 10 حقیقت جالب در مورد …….. که نمیدانید
- چگونه میتوان در عرض 1 هفته …….. را انجام داد
- …….. یا …….. کدامیک ؟
- قطعی ترین روش برای ……..
- روش های رایگان جهت ……..
- چگونه میتوان با کمترین هزینه ……..
- مقایسه تخصصی …….. و …….. به همراه ویدئو
- حقیقت های ناگفته در مورد …….. که هرگز نمیدانستید
- راز …….. کشف شد
عناوینی از این دست ، دقیقا همان مواردی هستند که کاربر با دیدن آنها در صفحه نتایج گوگل ، بدون شک روی همان سایت یا کلیک خواهد کرد و یا آن را در تب های بعدی برای مطالعه قرار خواهد داد . هراندازه میزان کلیک و درنتیجه Ctr شما بیشتر باشد ، رتبه ها نیز بهبود خواهند یافت . البته دقت داشته باشید که صداقت در عنوان نویسی رعایت شود و اگر کاربر بخاطر عنوان 10 حقیقت ناگفته بروی سایت شما کلیک کرد ، هنگام ورود به سایت شما ، با مطلب غیرمرتبط دیگری روبرو نشود . اما ادامه مطلب بالا !
خب اکنون اگر مقالاتی با کلمات کلیدی طولانی و کمیاب منتشر کردیم و به سرعت این مقالات رتبه گرفتند ، چگونه میتوانیم از آنها برای رتبه گرفتن سایر مقالات استفاده کنیم ؟ از طریق لینک سازی داخلی ! از داخل مقالاتی که در رتبه های اول هستند به مقالاتی که رتبه ندارند یا رتبه های ضعیفتری دارند استفاده کنید ، به سرعت بروی بهبود رتبه این مقالات تاثیر خواهد داشت . البته توجه داشته باشید که به ازای هر 1000 تا 1500 کلمه ، یک یا نهایتا دو بار از لینک داخلی به شکل هوشمندانه استفاده کنید و از تعدد بی رویه لینک های داخلی پرهیز کنید . هر اندازه که لینک های داخلی شما کمتر باشند ، اعبتار بیشتری از مقاله مبدا به سمت مقالات مقصد ارسال می شود .
همچنین لینک سازی داخلی به شکل اصولی ، مسبب این خواهد بود تا مخاطب سایت شما در بین صفحات سایت گردش نموده و زمان حضور خود در سایت را افزایش دهد که همین موضوع مسبب افزایش اعتبار دامنه شما است .
محتوای کامل با طول مناسب
محتوای هایی نوشته شده هر اندازه کامل تر و جامع تر و طولانی تر باشند ، رتبه مناسب تری در انتظار شماست . البته طولانی بودن مقاله نباید به هر قیمتی باشد و صرفا برای طولانی شدن یک مطلب ، از هر گفته و ناگفته غیرمرتبط داخل آن صحبت کنید . اگر به دنبال رتبه گرفتن مقالات خود هستید ، حداقل برای هرمقاله 1000 تا 1500 کلمه بنویسید . اما ممکن است مطلب شما در کمتر از 1000 کلمه ( مثلا 700 کلمه ) خلاصه شده و به مشکل کاربر نیز به شکل کامل پاسخ داده شود . اما از طرفی محتوای طولانی نیز باعث خواهد شد تا کاربر مدت بیشتری در سایت شما حضور داشته باشد .
پس از همه این موارد باید به تراکم کلمه کلیدی توجه کنید ! تراکم استاندارد کلمه کلیدی را 1 در نظر بگیرید . به عبارتی در هر 1000 کلمه مقاله بهتر است 10 بار کلمه کلیدی خودتان را در بخش های مختلف مطلب استفاده کنید تا ساختار مطلب شما بهینهتر شود .
حتما در مطالب خود از تصاویر مناسب استفاده کنید و تا حد ممکن تصاویر را خودتان بسازید ! به کار بردن تصاویر در حالت اینفوگرافیک ( تصاویر محتوایی ) تاثیر مستقیم و بسزایی در بهبود رتبه مطالب شما خواهد داشت . توصیه می شود برای هر 700 تا 1000 کلمه در مقاله ، یک تصویر مناسب قرار دهید و سعی داشته باشید تا اندازه تمامی تصاویر شما یکسان باشند . همچنین حتما ویژگی alt و همان متن جایگزین را تنظیم کنید تا درک بسیار مناسبی به خزنده های گوگل ارائه کنید . همچنین در ابتدای مطلب اشاره شد که تمامی غلط های املایی مقاله خود را اصلاح کنید چراکه اگر مخاطب اینگونه تصور کند که شما برای مقاله خود زمان مناسبی را قرار ندادید ، اینگونه تصور خواهد داشت که به مخاطبین خودتان ارزش قائل نیستید و درنتیجه با ترک سایت شما ، اعتبار صفحه را کاهش خواهد داد .
لینک سازی خارجی ؟؟
تمامی مواردی که در بالا گفته شدند ، به بهینه سازی داخل سایت شما مربوط هستند و به عبارتی موارد گفته شده را باید داخل سایت خودتان انجام دهید . اما لینک سازی خارجی نیز اگر به موقع و به شکل درست انجام شود ، تاثیر مستقیم بروی رتبه محتوای شما خواهد داشت . البته لینک سازی خارجی باید پس از اتمام موارد مربوط به سئو داخلی و توسط یک متخصص سئو انجام شود چرا که اگر در زمان مناسب و در سایت های مناسب ، بک لینک ایجاد نشود ، تاثیر عکس و منفی روی سایت شما خواهد گذاشت به همین دلیل باید بروی این مورد توجه زیادی داشت . در کل اصول لینک سازی مواردی هستند که باید به شکلی درست آنها را اجرا کرد ، حتی لینک سازی داخل سایت . اگر علاقمند به مباحث سئو و بهینه سازی سایت هستید میتوانید از دوره آموزش رایگان سئو استفاده کنید .
این گزینه ها مواردی هستند که بارعایت آنها میتوانید به بهبود رتبه مقالات خود بسیار کمک کنید . البته در این بین ذکر چند نکته نیز خالی از لطف نیست . گوگل به وب سایت هایی که قدمت بیشتری داشته و همچنین سابقه خوبی در تولید مطالب مفید دارند ارزش بیشتری قایل است . تاکنون با خودتان فکر کردید که چرا برخی از سایت های معروف ، در هر زمینه که محتوا یا محصولی منتشر کنند ، از همان روز اول در رتبه های بالا نمایش داده می شوند ؟ علت این مورد چیزی جز سابقه خوش وب سایت مذکور در زمینه تولید محتوا و همچنین محتواهای خوب نیست . هراندازه که نظم در ارسال مقالات داشته و محتوای خوبی را به اشتراک بگذارید ، به مرور شما نیز جز دسته سایت هایی خواهید بود که مقالات منتشر شده توسط شما ، در مدت بسیار کمتری رتبه مناسب خواهند داشت و مقالات با رتبه مناسب در گوگل ، یعنی مخاطبان بیشتر و مشتریان بیشتر !
امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت
نقشه راه فرانت
اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید
Disavow چیست و چرا به این اندازه در سئو مهم است ؟ توضیح Disavow و روش انجام آن جهت بهبود سئو سایت و افزایش اعتبار دامنه شما
چگونه قسمت امتیاز ( ستاره های داخل نتایج گوگل ) یا همان aggregateRating را برای محتوای سایت ( محصول یا نمونه کار ) ایجاد کنیم ! مهم ترین نکته در مورد اجرای درست بخش Rating در سئو سایت !