بخش Vip سئو نود

بهترین فرصت برای یادگیری در قسمت Vip سئو نود هم اکنون برای دانشجوبان عزیز فراهم شده است

جزئیات بیشتر
آموزش یکبار برای همیشه
تا آخر مردادماه 25 جلسه به دوره نابغه سئو پلاس اضافه خواهد شد

تفاوت Noindex و Nofollow و Disallow

مقالات سئو

چگونه باید از Noindex و Nofollow و Disallow استفاده کنیم ؟ چه زمانی به کدامیک نیاز داریم ؟ بررسی سیر تا پیاز 3 حالت محدودیت برای هر آدرس در سئو !! این مقاله را با دقت و چندین بار بخوانید ...

2 91 5
تفاوت Noindex و Nofollow و Disallow
مطالعه : 10 دقیقه

آماده هستید تا یکی از محتواهای مهم را یاد بگیرید ؟؟؟ موضوعی که در سایت‌های فارسی شاهد بررسی تخصصی آنها نیستیم و این افتخار را داریم که در سئو نود بصورت تخصصی موضوعی را بررسی کنیم که لازم است بشدت درمورد آن اطلاعات خود را بالا ببرید !!

در مبحث سئو ، برای دسته بندی یک آدرس در موتور جستجو ، سه حالت کلی داریم که عبارتند از Crawling و Indexing و Ranking ! این سه مرحله به ترتیب اتفاق خواهند افتاد . یعنی یک آدرس اول کراول خواهد شد و خزنده وارد آن خواهد شد . این اتفاق برای تمام صفحات که قابلیت خزیدن دارند خواهد افتاد .

قسمت Indexing مرحله بعد از خزیدن است که تمام محتوای صفحه در گوگل ایندکس شده و به مرحله Ranking یا همان رتبه بندی خواهد رفت . اما لازم است تا هریک از این مراحل را بصورت تخصصی و مجزا بررسی کنیم و اطلاع داشته باشیم که هرکدام دقیقا چگونه اتفاق خواهد افتاد و چگونه می‌توان جلوی هریک را گرفت ؟!؟

این سه حالت اگر به درستی مدیریت شوند ، نرخ خزش و ایندکس سایت شما به درستی سروسامان خواهد گرفت و لذا نتایج شما تاثیر شگرفی خواهند داشت .

Crawling و Indexing

قبل از اینکه یک وب سایت در نتایج جستجو نمایش داده شود ( تنها نمایش ، نه رتبه بندی ) لازم است تا محتوای صفحه توسط خرنده ها کاملا بررسی شوند که به این بخش Crawling گفته می‌شود .

Crawling در صفحاتی رخ خواهد داد که خاصیت Crawling در آنها وجود دارد . پس از انجام Crawling و در صورتی که این پروسه موفق باشد ، صفحه شما در وضعیت Indexing قرار خواهد گرفت ( درصورتی که اجازه index را داده باشیم ) و سایت شما در داخل نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد .

اما هنوز رتبه بندی روی سایت شما انجام نشده است . به عبارتی هنوز به مرحله Ranking نرسیده‌ایم که ببینیم صفحه ما در چه Position داخل سرپ یا همان نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد !

اگر پروسه Crawling و Indexing به درستی انجام شود ، پروسه Ranking نیز باتوجه به محتوای صفحه انجام خواهد شد و مشکلی وجود نخواهد داشت .

Crawling چگونه انجام می‌شود ؟

آدرس‌های داخل وب سایت ابتدا توسط رهگیری لینک‌های داخل سایت و سپس از طریق لینک‌های خارجی سایت یا همان بکلینک‌ها انجام می‌شود . عمل Crawling شامل بررسی تمام عناوین ، متاها ، تصاویر و … است . اما می‌توان کاری کرد که این Crawling به روش‌های دیگری انجام شود یا نشود !

Indexing چگونه انجام می‌شود ؟

پس از انجام عمل Crawling باتوجه به محتوای صفحه ، مرتبط بودن موضوعی صفحه و برخی فاکتورهای داخل خود صفحه ، عمل Indexing یا همان نمایش سایت در نتایج جستجو انجام می‌شود .

پس از این مرحله قسمت Ranking اتفاق خواهد افتاد که محتوای شما به مرور باتوجه به فعالیت‌های داخل صفحه ، Ranking خوب یا بدی را تجربه خواهد کرد .

Disallow ( کنترل خزیدن )

قسمت Disallow ارتباط مستقیمی با بخش Crawling دارد ، به عبارتی دیگر ، زمانی که شما از بخش Disallow جهت ایجاد ممنوعیت برای ورود خزنده به یک صفحه استفاده می‌کنید ، سدی را در برابر بخش Crawling قرار داده‌اید .

بعنوان یک سئوکار باید توجه داشته باشید که Disallow تماما بروی قسمت Crawling تاثیر خواهد گذاشت . همانطور که اطلاع دارید این بخش باید توسط فایل robots.txt انجام شود . در این فایل به ربات‌ها اطلاع می‌دهیم که کدام دایرکتوری‌ها را ترجیح می‌دهیم که خزیده نشوند . تمام حرف همین است !

در فایل روبوتس می‌توان علاوه بر مسدود کردن آدرس ، مسدود کردن ربات‌ها را نیز انجام داد . مثلا دسترسی فقط برای ربات‌های Bing بسته شود و برای ربات‌های google باز باشد . نکته مهم اینجاست :

فایل robots.txt فقط کنترل خزیدن را انجام خواهد داد و در مورد بخش Indexing کاری انجام نمی‌دهد !!! شاید کمی برای شما درک این موضوع سخت باشد اما دقیقا وظیفه robots.txt همین است یعنی کنترل خزیدن ! نه کنترل Indexing !!

به این ترتیب ممکن است صفحاتی که برای آنها Crawling را ممنوع کرده‌ایم ، در نتایج جستجو نمایش داده شوند !!! اما این اتفاق چگونه می‌افتد ؟

User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Disallow: /wp-login.php
Disallow: /wp-content/plugins/
Disallow: */feed/
Disallow: /rss

خزنده‌ها براساس ممنوعیت Crawling نمی‌توانند صفحه را خزش کنند اما اطلاع دارند که چنین آدرسی وجود دارد و لذا می‌توانند آن را داخل نتایج نمایش دهند . زمانی که این اتفاق بیفتد شما احتمالا نتیجه‌ای از سایت خودتان را در نتایج جستجو مشاهده کنید که فاقد بخش Meta Description است و آن قسمت را خالی نمایش می‌دهد .

بر این اساس شما لازم است تا صفحاتی را در لیست Disallow قرار دهید که خزش خزنده‌ها در داخل آنها ، باعث ایجاد مشکل خواهد شد . مثلا ایجاد درخواست‌های زیاد به سمت سرور یا دیتاهایی که مسبب نمایش خطا در کد یا بخش schema خواهند شد . این بدین معنی است که این صفحات اصلا برای سئو ، کاربردی ندارد .

اکنون اگر صفحاتی وجود دارد که گوگل هرگز و تحت هیچ شرایطی نباید آنها را ببیند ، باید از روشی قوی‌تر استفاده کرد !!!

متا تگ Nofollow

قبل از اینکه به قسمت Noindex بپردازیم ، باید نگاهی به بخش Nofollow بیندازیم که این قسمت توسط یک متا تگ ایجاد خواهد شد .

این متا تگ در داخل تگ <head> سایت که در همان ابتدای هرصفحه است قرار دارد و بصورت زیر است :

<meta name="robots" content="nofollow" />

همچین در این قسمت می‌توان تنها به ربات خاصی اشاره کرد مثلا بصورت زیر :

<meta name="bingbot" content="nofollow" />

Nofollow به خزنده ها اجازه نخواهد داد تا پیوندها ( لینکهای ) صفحه را دنبال کنند . یعنی خزنده‌ها که وارد این صفحه شدند ، فقط خود این صفحه را مشاهده می‌کنند و به دنبال لینکهایی که در صفحه است نخواهند رفت !

خزنده‌ها در این حالت تمامی محتوای صفحه را خواهند دید و عمل index و crawl انجام خواهد شد و فقط لینکها دنبال نمی‌شوند .

Noindex ( کنترل ایندکس )

اگر ساده صحبت کنیم ، دستور “noindex” را می‌توان در هد صفحه‌ و در تگ متا روبات مشخص کرد. وقتی تگ متا noindex در صفحه گنجانده شود، ربات‌های جستجوگر مجاز به خزیدن در صفحه هستند و می‌توانند پیوندهای موجود در صفحه را بخزند اما از ایندکس کردن صفحه منع می‌شوند.

<meta name="robots" content="noindex,nofollow" />

با تعیین یک noindex ، صفحه در رتبه بندی نتایج جستجو قرار نمی گیرد!!! و نکته مهم و تفاوت آن با قسمت Disallow در اینجاست !!

پس در این حالت اگر کاربر URL آن را مستقیماً در مرورگر تایپ کند ، صفحه وب شما همچنان قابل مشاهده خواهد بود اما هرگز این صفحه در نتایج جست و جوی گوگل ظاهر نمی‌شود .

استفاده از noindex و Disallow درکنارهم

برای اینکه این دو ویژگی را کنار هم داشته باشید ، 3 سناریو وجود دارد .

در سناریوی اول (Noindex) ، صفحه با تنظیمات noindex در نتیجه جستجو گنجانده نمی‌شود با این حال ، یک ربات ممکن است همچنان صفحه را بخزد ! به این معنی که ربات‌ها می‌توانند به محتوای صفحه دسترسی داشته باشند و پیوندهای موجود در صفحه را دنبال کنند .

در سناریو دوم (Disallow) ، صفحه خزیده نمی‌شود اما ممکن است ایندکس شود و در نتایج جستجو ظاهر شود . از آنجایی که ربات صفحه را نخزیده است ، هیچ اطلاعات یا محتوایی از صفحه ندارد .

سناریو سوم (Disallow و Noindex کنارهم) ، دقیقاً مانند سناریو دوم عمل می کند . این به این دلیل است که وقتی یک Disallow در فایل robots.txt مشخص می‌شود ، ربات صفحه را نمی‌خزد . اگر ربات صفحه را نخزد ، متا تگ را که نشان دهنده ایندکس نکردن صفحه است را نیز نخواهد دید !!! اینجاش مهم بود ….

چه زمان از تگ Noindex باید استفاده کنیم ؟

باتوجه به 3 سناریوی بالا ، تصمیم گیری در این مورد با خود شما است . اگر قصد دارید تا صفحه شما در نتایج سرپ وجود نداشته باشد اما همچنان داخل سایت صفحه را برای مخاطبان حفظ کنید ، حالت Noindex اوکی است .

چه زمانی از Meta Robots Nofollow استفاده کنیم ؟

در حالت کلی باید به روبات‌ها گفته شود که می‌توانند همه پیوندهای یک صفحه را دنبال کنند . تهاجمی بودن بیش از حد در تعیین پیوندهایی که باید دنبال شوند یا nofollow شوند ، می‌تواند اینگونه به نظر برسد که گویی وب سایت در حال تلاش برای دستکاری داخل درک ربات از یک وب سایت است .

معمولا حالت nofollow درکنار noindex استفاده می‌شود . پس بهتر است از حالت Nofollow زیاد استفاده نکنیم ! مگر صفحه خیلی موقتی باشد !! امیدواریم این مقاله را بخوبی درک کرده باشید و از آنها به درستی استفاده کنید !

امید قدیمی

امید قدیمی هستم ، 8 سال است که در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت فعالیت می کنم . توسعه دهنده فرانت اند ، طراح و برنامه نویس انواع وب سایت های وردپرسی ، فعال در زمینه تولید محتوا و سئو وب سایت

اشتراک گذاری محتوا

نقشه راه فرانت

اگر قصد دارید تا یک طراح ماهر باشید ، ما درست ترین مسیر را برای شما فراهم کردیم و فقط کافیست همراه ما باشید

نقشه راه وردپرس

اگر شما نیز علاقمند هستید تا وردپرس را به عنوان یک برنامه نویس توسعه دهید ، بهترین دوره های آموزشی را برایتان تدریس کردیم

شاید این مطالب نیز برای شما جالب باشد
تقویم محتوایی چیست
مطالعه : 7 دقیقه 2
امید قدیمی امید قدیمی
۱۴۰۲-۰۶-۱۳
کامنت مارکتینگ و سئو
مطالعه : 9 دقیقه 0
امید قدیمی امید قدیمی
۱۴۰۰-۰۲-۱۲
چرا لینک نوفالو با ارزش است ؟
مطالعه : 15 دقیقه 2
امید قدیمی امید قدیمی
۱۴۰۲-۱۲-۱۸
نظرات و پرسش
توجه کامنت های انگلیسی تایید نخواهند شد در صورت داشتن مشکل ، قبل از ارسال دیدگاه نظرات سایر دوستان را نیز مطالعه فرمائید توجه داشته باشید که دیدگاه یا پرسش صحیح شما کمک شایانی به سایر علاقمندان به این مطلب یا محصول خواهد داشت
اشتراک دیدگاه تکمیل تمامی فیلدها الزامی است
captcha

دیدگاه های شما
سایمانی
سایمانی ۱۱ / ۱۴۰۳
5

ممنون استاد عالی و کامل بود توی هر چیزی که سرچ کنم و اسم سایت شمارو ببینم فقط محتوای شما رو مطالعه میکنم واقعا کارتون درسته

امید قدیمی
امید قدیمی ۱۱ / ۱۴۰۳

سلام بسیار ممنون نظر لطف شماست

آموزش های رایگان بیشتر در آپارات و یوتیوب سئو نود
کانال آپارات سئو نود چنل یوتیوب سئو نود