آپدیت های گوگل برای سئو را از کجا بفهمیم
مقالات سئوچگونه و بسادگی در جریان آپدیتهای گوگل قرار بگیریم ؟ منبع اصلی google updates کجاست ؟

اگر در حوزه سئو و بهینه سازی سایت مشغول به کار هستید و یا حتی به این حوزه علاقه دارید ، حتما برای یکبار هم که شده موضوع آپدیت های گوگل به گوش شما خورده است . آپدیت های گوگل به زبان ساده تغییراتی هستند که کمپانی گوگل ( البته در بخش استراتژیهای سئو ) تدارک دیده و در تاریخ مشخصی آنها را عملی میکند . آپدیتهایی که در هسته گوگل در بخش سئو و در زمانهای گذشته اتفاق افتادند بیشتر بروی بهینه کردن عملکرد الگوریتمهای معروف همچون پاندا و پنگوئن و … بوده است .
زمانی که موضوع بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل جدی شد ، گوگل از نوع رفتار کاربران خود متوجه شد که در برخی الگوریتمها مشکلات جدی وجود دارد و فورا دست به کار شد تا آنها را اصلاح کرده و بهبود دهد . این تغییرات همگی به نفع سایتهایی بودند که درست کار بودند یعنی طبق یک اصول مشخص و به دور از هرگونه حیله و روشهای نادرست ، در حال بهینه کردن سایتهای خود بودند و تا چند سال قبل یعنی سال 2021 نیز آپدیت های گوگل اکثرا در جهت مثبت بودند و تمامی سایتها نیز باتوجه به یک خط مشی صحیح موفق به کسب رتبههای بهتر میشدند .
پیشنهادی : آموزش رایگان سئو ( نابغه سئو )
اما از اواخر سال 2022 تا اکنون ، آپدیت های گوگل تقریبا وجه دیگری را درحال نشان دادن هستند . باتوجه به اینکه عموم قواعد سئو برای همگان تقریبا آشکار شد و اکثر سایتهایی که بروی موضوع سئو تمرکز داشتن شروع به تاختن کردند ، گوگل الگوریتمهای خود را به رویکرد مفهومی تغییر داد .
برای مثال یکی از این آپدیت های گوگل موضوع helpful content بود که در سال 2023 ارائه شد و تمرکز دقیقی بر محتوای مفید داشت که باتوجه به این آپدیت ، برخی سایتها که صرفا باتوجه به همان اصول قبلی ، صرفا محتوای بلند نوشته بودند و کمکی به مخاطب خود نمیکردند ، تنزل رتبه پیدا کردند و عملا شاهد این موضوع نیز بودیم که چه سایتهایی با چه قدرت و قدمت دامنه عقب رفتند و انکار این موضوع غیر ممکن است .
اما در همین ابتدای مقاله به این سئوال پاسخ دهیم که آپدیت های گوگل را از کجا متوجه شویم ؟ چه منبعی بهتر از خود گوگل ؟ برای اینکه آپدیتها و تغییرات گوگل را متوجه شوید ، باید به آدرس developers.google.com/search/updates مراجعه کنید . این رفرنس اصلی گوگل برای قسمت آپدیتها در شاخه سئو است . هر موضوعی که درمورد آپدیت گوگل مطرح شود ، تا زمانی که در این بخش ارائه نشود رسمیت ندارد و بروی سایتها اعمال نخواهد شد .
پس توجه داشته باشید که اگر درمورد آپدیت های گوگل حرف و حدیثهای مختلف وجود دارد ، خودتان دست به کار شده و آدرس مربوطه را بررسی کنید تا از وجود یا عدم وجود چنین آپدیتهایی اطمینان حاصل کنید .
چرا باید آپدیت های گوگل را جدی گرفت ؟
شما برای داشتن یک وب سایت منطبق بر اصول و قواعد سئو ، لازم است تا یک مسیر درست را با درنظر گرفتن قواعد حاکم بر مسیر طی کنید . قطعا آپدیت های گوگل یکی از کلیدیترین پلهایی است که باید از آن عبور کنید .
شما هرگز نمیتوانید با یک فرمان حرکت کنید و خود گوگل نیز باتوجه به مواردی که در بالا گفته شد ملزم به بهبود استراتژی و بهینه کردن قواعد خود است . استراتژیها و تغییرات گوگل در وب سایتهای زبان فارسی کمی دیرتر از زبانهای انگلیسی و چینی ( که هسته بزرگی از سئو را در اختیار دارد ) اعمال میشوند و حتی مواردی بودند که پس از 1 الی 2 سال از ارائه شدن آپدیت بروی زبان فارسی تاثیر گذاشته است اما شما بعنوان شخصی که از این اپدیتها اطلاع دارد ، بهتر است بمحض اطلاع ، فعالیتهای بعدی خود را در سمت آپدیت جدید پیش ببرید و با آنها همسو شوید .
توجه داشته باشید که هرگز فعالیت خود را بر پایه احتمالات یا تحلیل برخی افراد به ظاهر استاد بنا نکنید . همانطور که بالاتر گفته شد تا زمان رسمی نشدن اخبار و انتشار در صفحه آپدیتهای گوگل ، روند فعالیت خود را تغییر ندهید .
آپدیتهای اخیر گوگل چه مواردی هستند ؟
می 2025
12 می
بهترین روش ها برای تصاویر به اشتراک گذاشته شده روشن شده است
ما بهترین شیوه های سئوی تصویر گوگل را به روز کردیم تا روشن کنیم که URL های تصاویر باید به طور مداوم برای خزیدن آسان تر در وب سایت های بزرگتر ارجاع داده شوند.
آوریل 2025
25 آوریل
شرح توکن محصول Google-Extended را به روز کرد
بر اساس بازخورد ناشر، شرح توکن محصول Google-Extended را بهروزرسانی کردیم تا جزئیات و وضوح بیشتری ارائه کنیم.
تصحیح شرح تنظیمات برگزیده خزنده خطاب به نماینده کاربر Googlebot-News
چگونه تنظیمات برگزیده خزیدن خطاب به Googlebot-News به اشتباه بیان میکند که آنها بر برگه News در Google تأثیر میگذارند، که اینطور نیست.
24 آوریل
به روز رسانی اسناد فهرست بازرگانان در مورد بهره وری انرژی
اسناد فهرست بازرگانان در مورد بهره وری انرژی به روز شد. به طور خاص، ویژگی EnergyConsumptionDetails را حذف کرد، یک یادداشت در مورد سازگاری با عقب برای توسعهدهندگانی که نشانهگذاری اصلی را پیادهسازی کردند، اضافه کرد و یک راهحل جایگزین به ویژگی certificationIdentification برای بازرگانی که کدهای EPREL ندارند اضافه کرد.
همانطور که در اکتبر 2024 اعلام شد، نوع EnergyConsumptionDetails با نوع گواهینامه قوی تر جایگزین شده است.
23 آوریل
منسوخ شدن ویژگی اعلان ویژه
یک اخطار منسوخ به اسناد اعلامیه های ویژه اضافه شد.
این ویژگی از 31 ژوئیه 2025 منسوخ خواهد شد.
کدام موارد مهم هستند ؟
همانطور که مشاهده میکنید این آپدیتهای اخیر که در ماه می و آوریل 2025 ارائه شده است ، تاثیری بروی سایتهای فروشگاهی ندارند و مربوط به بخش News و قسمت EnergyConsumptionDetails است پس نباید نگران این موارد بود ( اگر سایت فروشگاهی دارید ) . اما برخی آپدیتها همچون helpful content عمومی هستند و لازم به اجرای آنها هستیم .
شاید مطالعه و درک برخی موارد باتوجه به ترجمه ضعیف آنها برایتان سخت باشد اما درک کلیت موضوع بسیار ساده است و معمولا در درک آنها به مشکل برنخواهید خورد .