آیا هوش مصنوعی گوگل جای سئو را خواهد گرفت ؟
مقالات سئوآیا باید از نتایج هوش مصنوعی که توسط گوگل نمایش داده میشود بترسیم یا از آن استفاده کنیم ؟ تا چه اندازه باید به این بخش اهمیت داد ؟ آیا این قسمت نیز همانند بخش FAQ ممکن است بعدا ناپدید شود ؟؟

آیا هوش مصنوعی گوگل بجای تمام سایتهای رتبه 1 خواهد نشست و جویندگان محتوا را برای همیشه از مشاهده سایر سایتها بی نیاز خواهد کرد ؟ در همین ابتدا باید بگوئیم خیر !! اما چر ا خیر ؟
پروژه هوش مصنوعی گوگل یک پروژه آزمایشی است ( فعلا ) و طبق تمامی الگوریتمها و سیاستهایی که تاکنون از این موتور جستجوی محبوب دیدهایم درهمان گام اول بصورت کامل نیست و بمرور زمان کامل خواهد شد . یک نمونه از دیتای نمایشی توسط هوش مصنوعی گوگل در زیر نمایش داده شده است و احتمالا آن را اخیرا مشاهده کرده باشید :
گوگل سابقه خود را در نمایش یا عدم نمایش برخی موارد در سرپ چندین بار نمایش داده که برای مثال یک نمونه بارز از مواردی که مدت زیادی در داخل سرپ نمایش داده شد اما اکنون دیگر خبری از آن نیست ، قسمت FAQ است که زمانی سرپ را در دست خود گرفته بود و حتی برخی وب سایتها با اینکه این بخش داخل سرپ برای آنها نمایش داده میشد ، اصلا به آن علاقه نداشتند و حتی تصمیم گرفتند که آن را حذف کنند که نهایتا خود موتور جستجوی گوگل این بخش را حدود یکسال قبل ( سال 2024 ) از داخل سرپ برداشت .
پیشنهادی : دوره آموزش رایگان سئو
هدف از این موضوع این نیست که به شما قوت قلب دهیم که قسمت AI نیز از نتایج حذف خواهد شد اما همه چیز بستگی به سیاست خود گوگل در قدم اول و رفتار کاربران نسبت به این بخش در قدم دوم دارد .
گوگل از چه زمانی AI را به کار گرفته است ؟
موضوع هوش مصنوعی در گوگل تازه نیست و از سالها قبل موتور جستجوی گوگل به کمک همین فناوری ، بخشی از سئو و مدیریت تسکهای خود را کنترل میکند .
اما اخیرا علنا بخش مربوط به AI را در SERP رونمایی کرده و خود نیز اینگونه نوشته است که محتوای نمایش داده شده داخل بخش هوش مصنوعی ، از مجموعه دیتاهای داخل وب جمع آوری شده است که اگر به تصویر بالا دقت کنید که درمورد یکی از دورههای آموزشی سایت ما است ، گوگل حتی به اسم و منبع مدنظر نیز اشاره کرده است و این حداقل یک مزیت خوب در بین این محتوای پیشنهادی است .
تبلیغات گوگل در این وسط تکلیفش چیست ؟
اطلاع دارید که گوگل قسمتی به نام گوگل ادز جهت تبلیغات پولی و کلیکی دارد و شما درقبال پرداخت هزینه مشخص و ایجاد یک کمپین برای کلمه یا کلمات کلیدی مدنظر ، میتوانید بدون سئو در رتبه مدنظر خودتان نمایش داده شوید ( به میزان اعتبار پرداختی ) .
این سرویس یعنی تبلیغات گوگل درحال حاضر یک رقیب اساسی برای قسمت AI در خود گوگل محسوب میشود که هنوز تکلیف آن به درستی مشخص نیست و اگر تبلیغات کلیکی گوگل را ایجاد کنیم و این تبلیغات بروی موضوعی باشد که در آن محتوای هوش مصنوعی وجود دارد ، باید چه کنیم ؟ این یک موضوع ناشناخته است …
چرا از این قسمت ترس داریم ؟
قسمت نمایش داده شده توسط هوش مصنوعی اینگونه جلوه میکند که کاربر با دیدن این بخش ، و مطالعه آن ، دیگر نیازی به مشاهده بقیه نتایج داخل سرپ ندارد و سایر سایتهایی که با سئو به رتبههای بالاتر رسیدند را نادیده خواهند گرفت .
موضوع اول اینجاست که گوگل در این بخش نمیتواند محتوای بسیار بزرگی را نمایش دهد و اینگونه نمایش داده است که توضیح آن نه خیلی ناقص است و نه به اندازه سایتهایی که محتوای غنی نوشتهاند ، کامل ! لذا این بخش برای کسانی که به دنبال اغنای خود یا تحقیق و یادگیری اصولی هستند ، چندان کارآمد نخواهد بود و گوگل باید بروی این قسمت برنامههای دیگری را طراحی و اجرا کند .
همانطورکه بالاتر نیز اشاره کردیم این بخش درحال حاضر مدت کوتاهی است که ظاهر شده ( از اوایل ماه می سال 2025 ) و ذهنها را نیز درگیر خود کرده . در این مقاله ما قصد نداشتیم تا گزافه گویی کنیم یا به بررسی تاریخچه هوش مصنوعی و … بپردازیم ، همین ابتدا یک پاسخ در چند بخش را خدمتتان ارائه کردیم اما قطعا باید دید سیاست گوگل در چندماه آینده یا سال آینده چه خواهد بود و این بخش غنی خواهد شد یا از بین خواهد رفت .
سلام ممنون داخل محتوا هم توضیح دادیم که فعلا چیزی مشخص نیست اما احتمال داره که ماندگار باشه