آیا تغییر دامنه روی سئو تاثیر منفی دارد ؟
مقالات سئوآیا تغییر نام دامنه و انتقال تمام سایت به یک آدرس دیگر باعث از بین رفتن سئو سایت خواهد شد ؟ چه نکانی را باید قبل و بعد از انتقال سایت به دامنه جدید انجام دهیم ؟!...

یکی از مواردی که ممکن است برای شما پیش آید تغییر دامنه است . تغییر دامنه احتمال دارد به دلایل مختلفی یک احساس نیاز باشد که چندین مورد از این شرایط را در لیست زیر برای شما قرار دادهایم اما دقت کنید تا وقتی که شدیدا مجبور به تغییر دامنه نشدهاید از انجام این کار بپرهیزید . موارد محتمل برای تغییر نام دامنه اکثرا به شرح زیر است :
- راضی نبودن کارفرما از نام دامنه
- طولانی بودن بیش از حد نام دامنه
- پیدا کردن نامی مناسبتر از نام دامنه فعلی
- فهمیدن اسپم بودن دامنه ( درصورتی که دامنهای که خریداری شده است قبلا استفاده شده بود )
- فیلتر شدن دامنه ( به هر دلیلی )
این موارد از اصلیترین گزینههایی هستند که ممکن است بخاطر آنها نام دامنه خود را تغییر دهید . اما موضوعی که اینجا مطرح است بنام سئو و اعتبار دامنه … اگر سایت شما دارای اعتبار خوب و رتبههای مناسب از نظر سئو باشد ، تغییر دامنه کمی موضوع سختی است چراکه درهرصورت حتی اگر این کار به درستی انجام شود و دامنه با اطلاع گوگل منتقل شود ، بازهم مدت زمان زیادی صرف این خواهد شد که شما مجدد رتبههای دامنه قبلی را بدست آورده و در پوزیشنهای قبلی تثبیت شوید .
انتقال دامنه چگونه انجام میشود ؟
قبل از هرچیزی باید خدمتتان عارض شویم که اگر دامنه دارای اعتبار مناسب و رتبههای خوبی باشد باید درمورد انتقال دامنه و معطلیهای بازگشت رتبه نگران بود در غیر اینصورت انتقال دامنه تاثیر چندانی در سئو سایت شما نخواهد گذاشت .
پیشنهادی : دوره آموزش رایگان سئو
اکنون در این مقاله تصور ما بر این است که دامنه شما دارای رتبه مناسب و سئو قابل قبول است و ما نگران انتقال رتبههای قبلی سایت در دامنه جدید هستیم . برای اینکه دامنه قبلی را روی دامنه جدید منتقل کنیم ابتدا باید از داخل هاست و بخش مدیریت ، عمل انتقال دامنه را انجام دهید که تغییر مسیر 301 دامنه قبلی رو دامنه جدید خواهد بود .
در قدم بعدی باید از داخل گوگل سرچ کنسول و بخش انتقال دامنه ، خبر انتقال دامنه را به گوگل داده و او را از انتقال محتوای دامنه قبلی به دامنه جدید مطلع سازید تا کم کم شروع به انتقال اعتبار و رتبه صفحات از دامنه قبلی به دامنه جدید کند . این کار از بخش setting در گوگل سرچ کنسول و بخش Change of address انجام خواهد شد که در مقالات بعدی روش کامل این بخش را خدمتتان ارائه خواهیم کرد . برای مثال اگر شما روی صفحه ” طراحی سایت در تبریز ” آدرسی در دامنه قبلی به شکل زیر دارید :
https://oldomain.com/web-tbz
اکنون این آدرس ضمن منتقل شدن به دامنه جدید ، مثلا به شکل زیر :
https://newdomain.com/web-tbz
اعتبار و رتبه آن نیز منتقل خواهد شد اما نه به همین زودی … !!!! و موضوع اصلی نیز اینجاست که انتقال سئو و اعتبار صفحات و دیدن سایت جدید در رتبه های سایت قبلی داخل گوگل ، یک شبه اتفاق نخواهد افتاد !
پس از انتقال دامنه ، چه زمانی رتبهها تثبیت خواهند شد ؟
همانطور که مختصر اشاره کردیم ، بعد از انتقال دامنه شما در همان روز یا همان لحظه و همچنین همان هفته ، قادر نخواهید بود تا رتبههای دامنه قبلی خودتان را روی دامنه جدید و در محل رتبههای قبلی مشاهده کنید .
پس از انتقال سایت ، مدت زمانی را نیاز خواهید داشت تا سایت شما به شکل کامل در آدرسهای جدید خود برای گوگل شناخته شده و پس از کراول صحیح آنها توسط نقشه سایت ، در داخل SERP ایندکس شوند . این پروسه یک پروسه نامشخص است اما چیزی که بصورت میانگین درمورد آن اطلاع داریم و تجربه شده است اینجاست که این زمان بین حداقل 1 ماه تا 3 ماه است و در برخی پروژهها پس از گدشت 3 ماه ، سایت توانسته تا به میزان نرمال ورودیهای ارگانیک در گوگل کنسول بازگردد .
اما درکل این پروسه زودتر از یکماه تکمیل نخواهد شد . حتی اگر سایت شما بسیار پر بازدید نیز باشد ، گوگل کنسول شما یک افت ناگهانی و افول نزدیک به 90% را تجربه خواهد کرد و مثل این خواهد بود که شما تازه سایت خود را شروع به سئو کردن نمودهاید و هنوز در ابتدای راه هستید . کم کم با شناسایی آدرسها توسط گوگل ، کلیکها شروع به رشد خواهند نمود تا نهایتا در یک الی 2 ماه آینده شما به میزان قبلی کلیکهای خود که در دامنه قبلی داشتید خواهید رسید .
در دامنههایی که ورودی آنها میزان قابل توجهی نیست ، تثبیت رتبهها زمان بیشتری نیاز دارد و شاید شما 1 تا 2 ماه با کاهش تماس و فروش از سایت روبرو شوید و این موارد حداقل عواقبی هستند که ضمن تغییر دامنه محتمل است بوجود آیند .
چه مشکلاتی ضمن تغییر دامنه ممکن است بوجود آید ؟
در اکثر پروژههایی که در آنها تغییر دامنه را انجام دادهایم بدون استثنا شاهد این بودیم که کلیکها و ورودیهای طبیعی سایت به میزان 10 تا 20% کمتر از مقدار قبلی است و اگر سایتی برای مثال 1000 ورودی در دامنه قبلی داشت ، پس از گذشت مدت زمان معین ، به 800 تا 850 کلیک روزانه ادامه میدهد و برای افزایش آن باید کمی تلاش کرد .
تا جایی که تحقیقات و مطالعات نشان داده است ، گوگل در این زمینه کمی محتاط عمل میکند و سایتهایی که این کار را انجام میدهند از نظر گوگل کمی پسرفت خواهند داشت . ممکن است با تولید محتوای اصولی ، فعالیتهای مناسب آف پیج و افزایش ورودیهای طبیعی ، باتوجه به ورود کاربران و محبوبیت سایت ، اعتبار قبلی دامنه را کسب کرده و سپس به پیشرفت خودتان همچنان ادامه دهید . ریزش مشتری و کاهش فروش قطعا درصورت انجام این کار اتفاق خواهد افتاد پس خودتان را برای آن آماده کنید .