چه مطالبی مناسب وبلاگ سایت نیستند ؟
مقالات سئوچه مطالبی را بهتر است در وبلاگ سایت ننویسیم ؟ کدام دسته مطالب ارزش کافی را در وبلاگ سایت از نظر سئو و بهینه سازی ایجاد نمیکنند ؟

یکی از موضوعات جالب که میتوان ساعتها پیرامون آن صحبت کرد ، موضوعات و محوریت مطالبی است که داخل وبلاگ سایت جهت مطالعه کاربران نوشته میشود . البته که وب سایتها باتوجه به دستهبندی خودشان ، دارای موضوعات متفاوتی برای وبلاگ هستند اما درکل مطالب آموزشی ، بخش بزرگی از مطالب وبلاگ را تشکیل میدهند .
شما با هر موضوع وب سایتی ( فروشگاهی ، شرکتی ، خبری ، شخصی و … ) میتوانید از مقالات آموزشی داخل وبلاگ سایت استفاده کنید که البته باید استفاده کنید و بسته به زمینه کاری شما ، موضوعات مختلفی دارد و البته که میتوانید با رعایت اصولی که چارچوب سایت شما را حفظ کند ، محتواهایی با موضوعات متفاوت نیز تولید کنید . اما درکل چه موضوعاتی مورد پسند عموم مخاطبان نیست و البته که نتیجه قابل قبولی نیز در سئو سایت نخواهد داشت .
چراکه هدف از تولید محتوا ، جذب مخاطب به سایت و افزایش میزان محبوبیت سایت یا بازاریابی محتوایی است پس باید در این قسمت با عملکرد دقیقی پیش رفت . چه مطالبی مناسب وبلاگ سایت نیستند :
- محتواهایی که به تاریخچه غیر ترند مربوط میشوند
- محتواهایی که زمانی مورد توجه بود و اکنون نیست
- محتواهای خشک
- محتواهای کمتر از 500 کلمه
- محتواهای غیرقطعی ( براساس تحلیل خودتان )
- محتواهای بسیار بلند
اکنون بد نیست در رابطه با هریک از این موارد توضیح مناسبی را خدمتتان ارائه کنیم تا در وب سایتهای خودتان با محوریت و موضوعاتی مناسب تولید محتوا کنید .
محتواهایی که به تاریخچه غیر ترند مربوط میشوند
منظور از محتواهایی که به تاریخچه غیر ترند مربوط میشوند چه محتواهایی است ؟ برخی محتواها زمانی در هر حوزه کاری مورد توجه بودند اما اکنون دیگر نه در فضای مجازی و نه در عموم وجود دارند و در قدم اول ، تولید محتوا برای چنین موضوعاتی صحیح نیست .
مثلا در حوزه فناوری اطلاعات و زمینه موبایل ، اشاره به ماندگارترین گوشیهای سونی اریکسون اکنون محتوایی است که به اندازه یک محتوای مناسب و ترند برای شما بازخورد نخواهد داشت . بجای نوشتن چنین محتواهایی در قدم اول ، میتوانید درمورد گوشیهایی که اکنون در بازار ترند بوده و مخاطبان بسیاری دارند صحبت کنید چراکه میزان سرچ این دست موضوعات اکنون بسیار بالاست و شما شانس بیشتری برای دیده شدن دارید .
اگر قصد دارید درمورد موضوعات غیرترند محتوا بنویسید ، توجه داشته باشید که محتوا نویسی برای آنها دشوار است چراکه باید تمامی عناصر پیرامون آن را پوشش دهید و ممکن است چندین روز از شما زمان بگیرد . بنابراین تهیه و تولید این نوع محتواها را به زمانی موکول کنید که سایت شما از نظر محتوایی به بار نشسته و زمان آن رسیده است که سایر محتواها را نیز پوشش دهید .
محتواهایی که زمانی مورد توجه بود و اکنون نیست
این محتواها نیز همانند دسته قبلی ( محتواهایی که زمانی مورد توجه بود و اکنون نیست ) بازه زمانی خاص خود را دارند اما نسبت به دسته قبلی ، کمی تازگی دارند . برای مثال درحال حاضر صحبت درمورد هوش مصنوعی دیپ سیک بسیار ترند شده است و قبلا صحبت درمورد ChatGpt بالا گرفته بود . در این زمان صحبت در مورد Deep Seek که اخیرا ترند شده است برای شما امتیاز بیشتری دارد و الویت دوم با نوشتن محتوا برای چت جی پی تی است .
در حوزه کاری خودتان نیز باید به این نوع محتواها دقت کنید و اگر محتواهایی با الویت بیشتر دارید حتما ابتدا زمان و انرژی را برای ایجاد آنها صرف کنید تا نتایج به مراتب بهتری بگیرید .
محتواهای خشک
منظور از محتواهای خشک چه نوع محتوایی است … در بسیاری از موارد شما اقدام به تولید محتواهایی میکنید که فقط شامل متن هستند . یک محتوای خوب قطعا باید حاوی تصاویر مناسب و مرتبط ، درصورت امکان شامل ویدیو ، جدول ، لیستهای ترتیبی و غیرترتیبی و … باشد . یکی از عناصری که در محتوای شما بسیار مهم و تاثیرگذار است ، تصاویر میباشد . سعی کنید برای یک محتوای 1000 کلمهای ، علاوه بر تصویر شاخص ، دو تصویر دیگر نیز بین محتوای خودتان ( با درنظر گرفتن عناوین محتوا ) استفاده کنید .
کاربران شما عموما علاقه دارند تا محتواهای جذاب مطالعه کنند و هرچیزی که مطالعه میکنند ، اگر در قالب یک تصویر مناسب نیز ارائه شود قطعا درگیری مخاطب را افزایش خواهد داد . پس حتی اگر محتوای شما بسیار خوب و پربار نیز باشد ، اما دارای فاکتورهای درگیری مخاطب نباشد و اصطلاحا خشک باشد ، نتیجه مدنظر را برای شما حاصل نخواهد کرد . لذا حتما توجه داشته باشید که این فاکتور مسبب دیده شدن محتواهای اصولی شما خواهد شد .
محتواهای کمتر از 500 کلمه
همواره طبق تجربه شاهد این مورد بودهایم که محتواهای کوتاه اگر برای سایت نتیجه منفی نیز نداشته باشند اما به دلیل ضعف محتوایی دچار نمایش برخی خطاها از این صفحات در گوگل سرچ کنسول مثل مواردی همچون Crawled – Currently Not Indexed شود که نشان دهنده این موضوع است که صفحاتی که محتوای کم دارند واقعا ضعیف هستند و خزندهها ، این صفحات را از نظر محتوایی پربار نمیبینند و درنتیجه زحمت ایندکس کردن آنها در نتایج گوگل را نخواهند کشید .
برخی از موارد نیازی به درج در منابع خاص ندارند و از نتایجی که در گوگل سرچ کنسول حاصل میشود میتوان دریافت که چه مواردی مسبب ایجاد اشکال یا اخطار در پروسه سئو خواهند شد .
محتوای کوتاه نیز یکی از اساسیترین مشکلاتی است که در تولید محتوا با آن روبرو هستید لذا سعی داشته باشید تا محتواهای خود را شاخ و برگ دهید و از ایجاد محتواهای کوتاه در تعداد زیاد بپرهیزید ، اگر تصمیم دارید تا چنین محتواهایی برای اموری همچون جشنواره و … به شکل صفحات فرود ایجاد کنید ، بهتر است به حالت noindex ایجاد کنید تا مشکل محتوایی نیز ایجاد نشود . پس به این دلیل که این نوع محتواهای کوتاه قابلیت ایندکس ندارند ، لذا دیده شدن آنها توسط کاربران اتفاق نیفتاده و عملا نتیجهای نخواهد داشت .
محتواهای غیرقطعی ( براساس تحلیل خودتان )
برخی محتواها شاید حاصل تحلیل و ذهن خودتان باشند که بستگی به موضوع دارند . برای مثال اگر در مسایل روز دنیای کارخودتان محتوایی تولید کنید ، احتمال اینکه آن محتوا مخاطبان خاص خود را داشته باشد وجود دارد اما از آنجایی که ممکن است محتوای شما در موضوعاتی منتشر شود که توجه مخاطبان زیادی را جلب نکند ، لذا صرفا یک محتوای یتیم یا بی استفاده خواهد بود . از این جهت باید توجه داشته باشید که اگر سایت شما مخاطبان قابل قبولی دارد ، نوشتن این نوع محتواها ریسک نیست اما اگر هنوز به میزان قابل قبولی ازنظر تعداد مخاطبین نرسیده باشید ، در اینصورت شما در نوشتن این نوع از محتواها باید دقت بیشتری به خرج دهید .
محتواهای بسیار بلند
بالاتر اشاره کردیم که محتواهای کوتاه از نظر سئو مناسب نیستند و از آنجایی که در گوگل کنسول نیز ممکن است با اخطارهایی روبرو شویم ، پس محتواهایی با طول قابل قبول باید تولید کرد . اما دقت داشته باشید که نوشتن محتواهای بسیار طولانی نیز همیشه خوب نیست . تصور کنید شما تصمیم دارید برای کلمه طراحی سایت در تبریز ، محتوایی را تولید کنید که نشانگر یکی از صفحات خدمات طراحی سایت شما باشد .
در این صفحه میتوان محتوایی بین 10 تا 15 هزار کلمه باتوجه به نوع خدمات ، هزینه خدمات ، نمونهکارها و … را تولید کرد و درمورد هر قسمتی که کاربر به دنبال آن است مثل قیمت و نمونهکار و شرح خدمات و نحوه عقد قرارداد و … محتوای مناسبی را مطالعه کند . اما اگر همین محتوا به قصد بیشتر شدن ، شروع به گزافه گویی کند ، نه از نظر کاربر و نه از نظر موتورهای جستجو ارزش قابل توجهی را تداعی نخواهد کرد .
چراکه مخاطب شما از جایی به بعد ، دیگر حوصله و توان مطالعه ندارد و اگر محتوای ابتدای صفحه او را راضی کرده یا نکرده باشد ، براساس آن تصمیم خواهد گرفت که به شما نیاز دارد یا خیر … پس از این جهت شما به عنوان تولید کننده محتوا در سایت ، باید توجه داشته باشید که برای هر کلمه کلیدی ، چه اندازه محتوا نیاز دارید و این واقعا یک هنر است .
در این مقاله چند نقطه مهم از مجموعه نقاط تولید محتوا در بخش محتوای مفید را خدمتتان شرح دادیم . البته که موارد بسیار زیاد هستند و شما بعنوان یک سئوکار یا شخصی که علاقمند به حوزه سئو و بهینه سازی است ، باید به اکثریت انواع محتواهای داخل سایت آشنا باشد تا بتواند یک سئو محتوایی بسیار قابل قبول و کاربرپسند و گوگل پسند ارائه کند .
همواره به این موضوع تاکید داشتیم که باتوجه به تغییرات هسته سئو خصوصا در سال 2025 ، الویت اول شما رساندن مخاطب به هدف است حال با محتوای کوتاه یا محتوای بلند ، اما نه با محتوای کوتاهی که دچار مشکلات ایندکس نشدن داخل گوگل کنسول شود .
تاحدی کوتاه که کاربر پس از مطالعه آن قانع شده و پاسخ خود را دریافت کند و رفتار او متقابلا باعث افزایش بهینگی سایت شما از نظر فاکتورهایی همچون محبوبیت سایت شود . اما مجدد به این نکته تاکید داریم که تولید محتوا در ظاهر کاری ساده است اما شما بعنوان شخصی که مسئول سئو سایت است باید همواره نگاهی متخصص وار به موضوعات داشته باشید .