14 سئوال که باید از مشتری خود جهت طراحی سایت بپرسید !
مقالات طراحی سایتبرای داشتن یک مصاحبه و نهایتا قرارداد موفق باید چه سئوالاتی را از کارفرمای خود بپرسیم ؟ مهمترین سئوالات و دلیل پرسش آنها از کارفرما را در این محتوا مطالعه کنید ...

زمانی که شما قصد دارید تا یک پروژه طراحی سایت را تحویل بگیرید و به زبان ساده طراحی و برنامه نویسی آن را انجام دهید ، سئوالات زیادی را از کارفرما و مشتری خودتان خواهید پرسید که البته این سئوالات باتوجه به نوع پروژه و اهداف وی متفاوت است اما چندین سئوال وجود دارد که عمومیت بیشتری داشته و برای اکثر پروژهها یکسان هستند و باید جهت پیشبرد بهتر پروژه خودتان و داشتن حداقل مشکلات در آینده ، با کارفرمای خود این موارد را صحبت کرده و طبق آن اقدام به اجرای پروژه کنید . در ادامه این سئوالات مهم را بررسی میکنیم .
زمینه کاری شما چیست ؟
شاید به نظر ساده باشد اما احتمال دارد تعجب کنید که بسیاری از افراد حتی بخودشان زحمت نمیدهند تا در ابتدا از زمینه و حوزه کاری مشتری خود اطلاع داشته باشند و از همان اول شروع به توضیح امکانات و نحوه کار و هزینههای خودشان میکنند . قبل از هرکاری و هر سئوالی لازم است تا اطلاع داشته باشید که مشتری و کارفرمای شما در چه حوزه کاری فعالیت دارد چراکه احتمال دارد باتوجه به حوزه شغلی ، نوع وب سایت نیز تغییر کند .
آیا شما یک برند هستید ؟
برخی از کسبوکارها ممکن است هنوز نوپا باشند و تبدیل به برند خاصی نشده باشند لذا در وهله اول احتمال دارد سایتی که از شما درخواست دارند بسیار ساده و کار راه انداز باشد از این جهت توقع دارند تا هزینه آها نیز کمتر باشد . پس باید در این مورد نیازسنجی درستی را نسبت به کارفرمای خود انجام دهید تا یک زمینه سازی اعتماد نیز نسبت به شما درمورد صداقت کاری انجام شود .
آیا با رقبای خود آشنا هستید ؟
اگر کارفرمایی به کسبوکار خود ارزش قایل باشد ، قطعا درمورد رقبای خود اطلاعات دارد و وب سایتهای آنها را نیز مشاهده کرده است . احتمال اینکه طرح یا خدمت خاصی را از سایتی پسند کرده باشند بسیار زیاد است پس میتوانید هنگام مراجعه کارفرما به دفتر یا محل کار شما ، نسبت به مشاهده همکاران و صحبت درمورد سایت آنها نیز زمانی را اختصاص دهید تا بدین طریق کارفرما نیز از سطح مهارتی شما اطلاع داشته باشد اما توجه کنید که با او در چه مواردی صحبت میکنید . زیاد سخت یا زیاد ساده نشان دادن طرح ، به ضرر شما خواهد بود .
فعالیت شما عمدتا به چه صورت است ؟
در این بخش لازم است تا اطلاعات مختصری از روند کاری مشتری خودتان بدست آورید . برای مثال اگر مشتری شما مالک یک کارخانه یا صاحب تولیدی است ، آیا محصولات خود را بصورت تلفنی به مشتریهای ثابت خود بفروش میرساند یا در صفحات مجازی همچون اینستاگرام و … نیز فعالیت دارند . این مورد به شما کمک خواهد کرد تا از سنگینی پروژه خودتان اطلاع داشته و سئوالات بعدی را صحیح مطرح کنید .
سایت اختصاصی نیاز دارید یا آماده ؟
اگر مجموعه شما یک برند باشد احتمال آن بسیار زیاد است که از شما درخواست طراحی اختصاصی متناسب با برند خود را داشته باشد و تم رنگ ، نوع دیزاین ، صفحات اختصاصی و اکثر مواردی که درمورد برندسازی یک شرکت و باتوجه به خدمات او انجام خواهد شد ( مثلا فرم استخدام ، فرم استعلام و … ) در سایتهای آماده عموما قابل پیاده سازی نیستند و باید پوسته اختصاصی ایجاد شود .
آیا قصد فروش محصول دارید یا معرفی محصول ؟
اگر در دو سئوال قبلی ، به این نتیجه رسیدید که مشتری شما محصولاتی دارد ، اکنون باید این سئوال را پرسید که سایت شما فروشگاهی است یا صرفا قصد دارید تا معرفی محصول انجام دهید . زمانی که پروژه مشتری فروشگاهی است ، شما ملزم به طراحی و برنامه نویسی بیشتری هستید . برای مثال صفحات سبد خرید ، فروشگاه ، حساب کاربری مشتری ، بخش سفارشات ، کد تخفیف و … همگی به طراحی و کدنویسی شما اضافه خواهد شد و این یعنی زمان بیشتر و هزینه بیشتر ! اما اگر هدف صرفا معرفی محصولات است شاید قریب به 20 برابر زمان و زحمت لازم کم شود چرا که مواردی همچون ثبت نام و پنل پیامکی و حساب و … وجود ندارد .
آیا قبلا سایت داشتید یا برای بار اول قصد طراحی دارید ؟
برخی از مشتریان شما ممکن است در گذشته یک یا دوبار یا حتی چندین بار تجربههای مختلف و عموما ناموفق طراحی سایت داشته باشند . بهتر است در این مورد از آنها سئوال کنید که چرا وب سایتهای قبلی شما نافرجام بودند !
پیشنهادی : طراحی سایت در تبریز
شاید برای شما جالب باشد که اطلاع داشته باشید اگر مشتری شما عموما بیش از 1 تجربه ناموفق درمورد راه اندازی سایت داشته باشد ، معمولا باید درمورد او بیشتر فکر کرد چراکه باتوجه به تجربه ، شاهد این بودیم که به دلیل همکاری ضعیف کارفرما ، پروژههای او با موفقیت به سرانجام نمیرسند و عقد قرارداد با آنها معمولا به اتمام پروژه ختم نمیشود . البته نمیتوان همیشه این مورد را تایید کرد اما در اکثر موارد چنین کارفرماهایی برای همکاری مناسب نیستند و بعدها مسبب هرنوع مشکلی در بخش پرداخت و پشتیبانی خواهند شد .
آیا برای وب سایت خودتان ، مدیر دارید یا خیر !
پس از اینکه سایت تحویل کارفرما شد باید اطلاع داشته باشیم که آیا شخصی وجود دارد که آموزشهای استفاده از سایت را به او ارائه کنیم و مابقی کارهای وب سایت را انجام دهد یا خیر ! اگر کارفرما و مشتری ما نیروی لازم برای مدیرت سایت را دارد که چه بهتر ، اما اگر چنین شخصی وجود ندارد ، لازم است تا با او در مورد ورود اطلاعات به سایت صحبت کنید چراکه وارد کردن اطلاعات در سایت توسط شما ( مجری ) مستلزم پرداخت هزینه از طرف کارفرما و مشتری است .
همچنین در صورت عدم وجود نماینده قرارداد جهت انجام هماهنگیهای دورهای ممکن است دچار مشکل شوید پس حتما درمورد نماینده قرارداد نیز صحبت کنید .
آیا از شرکتهای دیگر نیز استعلام قیمت دارید ؟
بهتر است از مشتری خودتان درمورد اینکه از قیمتها اطلاعی دارد یا ندارد نیز سئوال کنید . ممکن است کارفرمای شما قبل از حضور در دفتر شما ، از چندین مجری دیگر نیز قیمت را جویا شده باشد و در این بین هزینه ارائه شده از طرف شما درنظر او بسیار زیاد باشد . در این حالت باید مشتری خود را بسنجید ، در مورد اینکه سایر مجری ها با چه نوع طراحی پروژه و چه امکاناتی این هزینه را برای آنها ارائه کردهاند .
اینکه پشتیبانی شما و سایر مجموعهها چقدر تفاوت دارد ، کیفت کار ، روش کدنویسی و … همگی در قیمت دخیل هستند پس باید کارفرمای شما در مورد تمامی این موارد توجیه شده و دریابد که هزینه شما باتوجه به چه فاکتورهایی تعیین شده است .
آیا قصد سئو سایت خودتان را نیز دارید ؟
حتما در مورد آینده وب سایت از مشتری خودتان سئوال کنید . بسیاری از کارفرمایان هنوز اینگونه تصور دارند که شما با طراحی وب سایت برای آنها ، با جستجوی هر کلمهای در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو فورا سایت آنها نمایش داده خواهد شد . حتما در مورد سئو و بهینه سازی نیز به آنها اطلاعاتی را ارائه کنید . اگر خودتان در حوزه سئو فعالیت دارید که چه بهتر و اینگونه شانس اینکه پروژه سئو را نیز عهده دار شوید بسیار زیاد است .
همچنین از این طریق مشتری خود را نیز خواهید سنجید که ایشان تا چه اندازه به کسبوکار خود ارزش قائل است و آیا آینده خوبی برای سایت خود میبیند یا خیر !
آیا هاست و دامنه دارید ؟
یکی از موضوعات بسار مهم در هنگام تحویل سایت ، موضوع هاست و دامنه است . برخی کارفرمایان خودشان از قبل هاست و دامنه تهیه میکنند و یا برخی دیگر ، درحال حاضر سایت اکتیو دارند و هاست و دامنه آنها موجود است . برخی از کارفرمایان دیگر نیز هاست و دامنه دارند و یا سایت اکتیور دارند اما اصلا اطلاعی ندارند که هاست و دامنه چیست و یا اطلاعات آنها دست شخص دیگری است . بهتر است قبل از اقدام به طراحی سایت ، تکلیف هاست و دامنه مشخص شود .
بسیار پیش آمده که پس از طراحی سایت و فرا رسیدن موعد تحویل ، کارفرما تازه متوجه شده است که اطلاعات پنل هاست و دامنه را در اختیار ندارد و شخصی که ثبت هاست و دامنه رابرای آنها انجام داده یا اکنون در دسترس نیست و یا در ازای دریافت هزینه ، قصد انتقال هاست و دامنه را دارد خصوصا اگر نام دامنه و اعتبار آن برای کارفرما مهم باشد این موضوع بسیار پررنگ خواهد شد . لذا به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشید .
اگر مشکلی در نام دامنه از جهت سئو و یا سرعت سایت از نظر هاست و فضای میزبانی مشاهده کردید حتما به کارفرمای خود اطلاع دهید که ملزم به انجام تغییراتی در این بخشها هستند که معمولا دامنه چنان مشکلی نخواهد داشت اما درمورد هاست و فضای میزبانی چنانچه سرویس قبلی یا فعلی مورد تایید نباشد حتما تغییر آن توصیه خواهد شد و کارفرمای شما خصوصا اگر قصد سئو سایت را دارد باید به این مورد توجه کند چراکه سرعت سایت یکی از فاکتورهای اصلی برای بهینه سازی سایت است .
آیا برای تحویل گرفتن سایت خود عجله دارید ؟
حتما از کارفرمای خودتان در این مورد سئوال کنید . اگر حقیقت را بگوئیم ، این موضوع هم در قیمت گذاری و هم در روند تحویل پروژه تاثیر دارد . اگر کارفرمای شما بسیار عجله داشت حتی بخاطر پرداخت هزینه زیاد نیز پروژه او را قرارداد نکنید چراکه عموما به مشکل خواهید خورد و عدم رضایت بسیاری ایجاد خواهد شد لذا درمورد چنین پروژههایی بیشتر فکر کنید .
ممنون از شما دوست عزیز