طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی در حال حاضر یکی از پرمخاطب ترین سایت هاست ، با توجه به نوسانات اخیر ، خرید آنلاین بسیار رشد کرد . این موضوع را می توان با افزایش چند برابری فروش در سایت آمازون اثبات کرد . فروشگاه اینترنتی به سایتی گفته میشود که به کاربران این امکان را میدهد که بدون نیاز به خروج از منزل بتوانند به راحتی محصول مورد نظر را خریداری کنند و توسط پست یا پیک درب منزل تحویل بگیرند . این روزها با پیشرفت روز افزون گوشی های هوشمند و افزایش سرعت اینترنت ، بازار های سنتی دیگر از رونق افتاده اند و کاربران قبل از خرید محصولی ابتدا در مورد آن محصول در دنیای اینترنت جستجو میکنند و سپس اقدام به خرید از بازار میکنند.

طراحی سایت | تماس با ما

در یک سایت فروشگاهی تمامی اطلاعات مربوط به محصول مثل ویژگی ها ، تصویر ، قیمت ونحوه استفاده در دسته بندی مشحصی قرار گرفته است. امروزه با توجه به کم رنگ شدن بازار های سنتی و از رونق افتادن آن ها ، ایجاد یک فروشگاه اینترنتی مدرن میتواند باعث رونق کسب و کار و افزایش سود شود .

تفاوت فروشگاه اینترنتی  با فروشگاه سنتی در چیست ؟

یک سایت فروشگاهی در حقیقت همان فرشگاه سنتی میباشد اما چندین تفاوت نیز وجود دارد که در زیر به آن ها اشاه میکنیم.

24 ساعته بودن فروشگاه اینترنتی

شاید همیشه به این فکر کرده اید که اگر 24 ساعت فروشگاه شما باز بود سود زیادی کسب میکردید . یکی از ویژگی های بسیار مهم یک سایت فروشگاهی 24 ساعته بودن آن است و در همه روز های سال باز است حتی زمانی که شما در خواب هستید مشتری میتواند از سایت فروشگاهی شما خریداری کند . این موضوع در طراحی سایت بسیار اهمیت دارد .

عدم نیاز به رویارویی با مشتری

یکی دیگر از ویژگی های مهم در طراحی سایت فروشگاهی ، عدم نیاز به کارمند برای توضیح دادن ویژگی ها ، نحوه استفاده و قیمت محصول به مشتری میباشد . خود مشتری میتواند تمامی ویژگی ها ، نحوه استفاده و قیمت محصول را مشاهده کند و حتی میتواند محصولات مختلف را باهم مقایسه کند و پس از انتخاب و پرداخت هزینه محصول آن را دریافت کند.

عدم نیاز به امنیت

در یک فروشگاه سنتی شما همیشه به افرادی نیاز دارید که از اجناس شما مراقبت کنند و مواظب آسیب دیدن محصول توسط افراد باشند . همواره امنیت یک فروشگاه سنتی بسیار مهم است و میتوان گفت هر سال هزینه زیادی بابت برقراری امنیت در یک فروشگاه سنتی پرداخت میشود اما در یک سایت فروشگاهی به دلیل مجازی بودن همه چیز دیگر شما نگرانی درباره امنیت فروشگاه و یا آسیب دیدن محصول توسط مشتری ندارید.

عدم نیاز به مکان

انتخاب یک مکان مناسب برای یک فروشگاه سنتی همیشه مهم ترین فاکتور در راه اندازی یک فروشگاه بوده است به طوری که مکان یک فروشگاه در تعداد مشتری فروشگاه بسیار مهم است و یک مکان مناسب با تعداد مشتری یک رابطه مستقیم دارد و میتوان گفت تقریبا 60 درصد سود یک فروشگاه صرف هزینه مکان آن میشود . اما در یک سایت فروشگاهی دیگر نیازی به مکان خاصی وجود ندارد و نمیتوان گفت مکان این فروشگاه بهتر از فروشگاه دیگر است. هزینه یک سایت فروشگاهی در مقایسه با هزینه مکان فروشگاه سنتی واقعا ناچیز است . و این صرفه جویی در هزینه میتوان برای ارتقا و گسترش سایت فروشگاهی و کسب کار استفاده کرد.

فروش محصولات به سراسر کشور

یکی از مهم ترین ویژگی ها در طراحی سایت فروشگاهی می توان گفت همین مورد است . سایت فروشگاهی به دلیل مجازی بودن و قابل دسترس بودن از سراسر جهان میتواند مشتریانی از سراسر کشور داشته باشد برخلاف فروشگاه سنتی که اکثر مشتریان آن در اطراف فروشگاه زندگی میکنند مشتریان سایت فروشگاهی در سراسر کشور زندگی میکنند و این خود میتواند باعث افزایش چشمگیر سود شما شود .

فروش محصولات متنوع

همیشه اکثر فروشگاه ها در یک زمینه خاصی فعالیت میکنند و محصولاتشان مربوط به آن زمینه است برای مثال یک فروشگاه لوازم تحریر فقط محصولات مرتبط با مدرسه را میفروشد و یا یک مغازه کوهنوردی محصولات مربوط به کوه نوردی را ، اما در یک سایت فروشگاهی شما میتوانید هم در یک زمینه و هم در چند زمینه فعالیت کنید و درکنار لوازم تحریر میتوانید لوازم کوهنوردی و یا لوازم خودرو نیر به مشتریان بفروشید.

خودکار بودن همه مراحل در سایت فروشگاهی

یکی دیگر از تفاوت ها در طراحی سایت فروشگاهی و فروشگاه سنتی خودکار بودن همه مراحل خرید  در فروشگاه اینترنتی نسبت به فروشگاه سنتی میباشد . در یک سایت فروشگاهی نمایش محصولات به مشتری ، انتخاب محصولات توسط کاربر ، اعمال تخفیف ، تسویه حساب و صدور فاکتور به صورت کاملا خودکار و بدون دخالت کارمند فروشگاه انجام میگیرد در حالی که در یک فروشگاه سنتی در همه مراحل از خرید تا پرداخت همواره کارمندان فروشگاه درگیر هستند.

در یک سایت فروشگاهی چه چیزی میتوان فروخت

همان طور که اشاره کردیم یک فروشگاه اینترنتی در حقیقت همان فروشگاه سنتی است با این تفاوت که مجازی است و مشتریان به جای مراجعه حضوری به فروشگاه میتوانند از طریق اینترنت به فروشگاه متصل شده و از محصولات آن استفاده کنند . در یک سایت فروشگاهی محصولات به دو دسته فیزیکی و دانلودی ( غیر فیزیکی ) تقسیم میشوند .

محصولات فیزیکی همان محصولاتی هستند که همه روزه از فروشگاه ها تهیه میکنیم مثل مواد غذایی ، پوشاک ، لوازم الکترونیکی و … میباشند . فروشگاه هایی که کالاهای فیزیکی به کاربران ارائه میدهند میتوانند از طریق پست محصولات فروخته شده را به مشتری ها ارسال کنند .

بعضی از فروشگاه ها نیز در زمینه محصولات دانلودی ( غیر فیزیکی ) کار میکنند . محصولات دانلودی میتواند شامل کتاب الکترونیکی ، نرم افزارها ، آهنگ ، فیلم و غیره باشد در این فروشگاه ها پس از خرید محصول و پرداخت هزینه لینک دانلود در اختیار کاربر قرار داده میشود تا بتواند محصول خریداری شده را دانلود کند . این روزها سایت های آموزشی زیادی در این زمینه فعالیت میکنند و  روز به روز بر تعداد فروشگاه های دانلودی افزوده میشود . اگر شما هم در کاری مهارت دارید و میخواهید آن را به بقیه آموزش دهید ولی نمی توانید هزینه تشکیل کلاس را پرداخت کنید میتوانید به راحتی با استفاده از فروشگاه دانلودی آموزش های خود را به فروش برسانید .

مزیت های طراحی یک سایت فروشگاهی

  • 1.از بین بردن فاصله فیزیکی میان مشتری و فروشگاه
  • 2.کاهش هزینه راه اندازی سایت فروشگاهی در مقایسه با فروشگاه سنتی
  • 3.امکان 24 ساعته بودن یک سایت فروشگاهی
  • 4.فروش به سراسر کشور
  • 5.حذف بسیاری از هزینه ها مثل هزینه کارمندان ، هزینه امنیت و هزینه مکان
  • 6.فروش محصولات متنوع
  • 7.فروش محصولات دانلودی ( غیر فیزیکی )

سایت فروشگاهی را به چه صورتی میتوان طراحی کرد؟

  • طراحی سایت فروشگاهی با قالب آماده
  • طراحی سایت با قالب اختصاصی
  • طراحی با سیستم مدیریت اختصاصی و قالب اختصاصی

طراحی سایت فروشگاهی با قالب آماده به این صورت انجام میشود که قالب سایت از قبل توسط افراد طراحی و برنامه نویسی شده است و توسط آن ها در فروشگاه دانلودی به فروش میرسد فقط کافیست قالب خریداری شود و روی سیستم مدیریت محتوای متناسب با قالب نصب شود و پیکر بندی های قالب انجام شود . مزیتی که در این روش وجود دارد سرعت راه اندازی سریع و هزینه پایین آن است . و از ایراداتی که میتوان دراین روش ذکر کرد این است به دلیل فروش قالب در بستر اینترنت به همه افراد ، سایت هایی که از یک قالب مشترک استفاده کرده باشند دقیقا از لحاظ بصری عین هم خواهند بود و همچنین به دلیل اینکه این قالب ها برای استفاده عموم طراحی شد نمیتوان انتظار داشت که همه نیاز های خاص شما را پشتیبانی کند .

در روش دوم طراحی سایت فروشگاهی با قالب اختصاصی قالب براساس نیاز مشتری و براساس طرحی خلاقانه طراحی میشود البته هزینه این روش نسبت به روش اول کمی بیشتر است ولی مزیت این روش سازگاری کامل قالب با خدمات و محصولاتی که ارائه میدهید و همچنین سرعت بسیار بالای آن نسبت به قالب آماده است . در قالب اختصاصی شما میتوانید هر امکاناتی که دوست دارید را در سایت فروشگاهی خود قرار دهید و هزینه تغییر آن به مراتب کمتر از قالب های اماده خواهد بود.

ساخت سایت فروشگاهی

در  دو روش بالا برای طراحی سایت فروشگاهی ، بیشتر هدف استفاده از سیستم مدیریت محتوای آماده بود . استفاده از سیستم مدیریت محتوای آماده میتواند هزینه شما را بسیار کمتر کند و امروزه تقریبا همه نیاز های مشتریان را میتوانند پاسخ دهند و از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اما در بعضی موارد استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا عقلانی نیست و باید از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده شود. میتوان به جرات گفت در دو روش اول شاید از 30 درصد امکانات سیستم مدیریت محتوای آماده استفاده میشود و بقیه امکانات تقریبا در یک سیستم فروشگاهی استفاده نمیشود و این باعث کاهش سرعت و همچنین پیچیده بودن مدیریت سایت میشود . اگر فقط در یک زمینه خاص فعالیت میکنید میتوانید از سیستم مدیریت اختصاصی استفاده کنید که کاملا برای آن کار طراحی شده باشد . البته نکته مهم در استفاده از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی عدم توانایی استفاد از قالب های آماده و یا افزونه های موجود برای سایر سیستم مدیریت محتوا ها دراین سیستم است . اما از مزیت های  این روش میتوان به افزودن ویژگی ها و امکانات دلخواه در سیستم مدیریت محتوای اختصاصی اشاره کرد . و همچنین این سیستم میتواند از سرعت عمل و سادگی بیشتری نسبت به روش های قبلی برخوردار باشد.

اما در بین 3 روش کدام روش بهتر است ؟

همانطور که اشاره کردیم سیستم های مدیریت محتوای آماده امروزه تقریبا همه نیاز های مشتریان را پوشش میدهند و به جز موارد خاص استفاده از سیستم مدیریت محتوای آماده به صرف تر و انتخاب درست تری میباشد. پس میتوان گفت برای عموم میتوان گزینه سوم را تقریبا حذف کرد و  اما در بین روش اول و دوم انتخاب مناسب تر کدام یک میباشد؟

اگر نمیخواهید زیاد هزینه کنید و نیاز به امکانات خاصی ندارید و همچنین تکراری بودن سایت و یا سرعت لود سایت برای شما مهم نیست بهتر است از قالب اماده استفاده کنید اما اگر دوست دارید سایت شما نسبت به بقیه سایت ها متمایز باشد و برای خود یک برند داشته باشید و سرعت سایت برای شما مهم است بهترین گزینه استفاده از روش دوم یعنی همان قالب اختصاصی با سیستم مدیریت محتوای آماده است.

اما اگر میخواهید امکانات ويژه خاصی برای سایت خود داشته باشید و نحوه عملکرد سیستم براساس روشی که شما تعیین میکنید باشد و یا در یک زمینه خاص میخواهید فعالیت کنید انتخاب سیستم مدیریت محتوای اختصاصی گزینه مناسب تری است.

طراحی سایت فروشگاهی توسط سئو 90

گروه سئو 90 با توجه به تجربه چدین ساله خود در زمینه طراحی و برنامه نویسی انواع وب سایت های و علی الخصوص طراحی سایت فروشگاهی ، شما عزیزان می توانید به راحتی در این زمینه با ما مشاوره نمائید . در رابطه با سئو و بهینه سازی وب سایت های فروشکاهی هم می توانید به راحتی با ما در ارتباط باشید و مشاوره نمائید . بهینه سازی وب سایت های فروشگاهی دقیقا همان موضوعی است که مقوله سود آوری را برای ما محقق خواهد کرد .

درواقع پس از بهینه سازی است که وب سایت ما فرصت دیده شدن در بین سایر فروشگاه ها را خواهد داشت و تمامی تلاش فروشگاه های اینترنتی هم همین است که بتوانند خود را در محصولات مد نظر به پله های بالاتر بکشند و فروش خود را هرچه بیشتر کنند .